Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe stap jij van je paard?

 
Profiel   

Ayasha schreef
Bielsje schreef
Zonder linkerbeugel afstappen lukt mij echt niet :'). Ik vraag me wel af hoe dat komt, omdat ik achterlijk stijf ben of omdat ik geen kracht genoeg heb? Ik hang niet met mijn volle gewicht op de linkerbeugel, hou dat boven het paard maar ik heb toch wel "iets" nodig zodat ik ruimte genoeg heb om mijn been over het zadel te krijgen...

Core stability. :) die heb je wel nodig om in evenwicht te blijven ipv naar aarde te storten. Je ‘leunt’ grotendeels op je heupen/onderbuikspieren als je de beide beugels uit doet dus dat hele stuk moet je kunnen aanspannen en controleren om je gewicht even ‘in het midden van je paard’ te houden voor je door glijdt.


Aha, dat heb ik idd niet echt nee...
Maar toch blijf ik er wel boven aangezien ik vandaag behoorlijk serieus was vergeten aan te singelen (lees: ik kon er 2 vuisten tussen doen) maar het zadel bleef netjes op zn plek.

Krijg nu bijna de neiging het toch te gaan proberen maar dat is waarschijnlijk een heel slecht idee :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 20:24 



 
Profiel   

Het valt echt mee bielsje! Ik heb echt een heel slecht lijf en soms een been dat niet meer werkt en het lukt mij ook. Gewoon ook goed voorover met bovenlijf en het is echt niet heel veel meer als wanneer je gaat staan, dan ga je toch ook niet helemaal recht omhoog? Dus moet je been toch ook al zelf omhoog zwaaien haha

Ik kan dus niet meer gaan staan in beugel, dat kan mijn heup niet aan. Deze manier is veel vriendelijker voor lijf haha. Zal eens zoeken of ik filmpje heb. Denk het niet, want de filmer komt meestal aan aangelopen om mij of paard vast te pakken hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 20:51 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Het valt echt mee bielsje! Ik heb echt een heel slecht lijf en soms een been dat niet meer werkt en het lukt mij ook. Gewoon ook goed voorover met bovenlijf en het is echt niet heel veel meer als wanneer je gaat staan, dan ga je toch ook niet helemaal recht omhoog? Dus moet je been toch ook al zelf omhoog zwaaien haha

Ik kan dus niet meer gaan staan in beugel, dat kan mijn heup niet aan. Deze manier is veel vriendelijker voor lijf haha. Zal eens zoeken of ik filmpje heb. Denk het niet, want de filmer komt meestal aan aangelopen om mij of paard vast te pakken hahaha

Dat dus. :) Heb je ooit "gehangen" over een jong paard? Dat komt op hetzelfde neer in wezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:15 



 
Profiel   

Ja, precies. En je kan dus ook heel zachtjes neerkomen als je niet wil springen. Sommige dagen is springen niet het handigste, maar dat herken jij vast ook :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:17 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ja, precies. En je kan dus ook heel zachtjes neerkomen als je niet wil springen. Sommige dagen is springen niet het handigste, maar dat herken jij vast ook :+

Vooral als het koud is… O man wat is dat pijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:20 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ja, precies. En je kan dus ook heel zachtjes neerkomen als je niet wil springen. Sommige dagen is springen niet het handigste, maar dat herken jij vast ook :+

Alle dagen. _O- Nee, ik laat me rustig naar beneden schuiven. De enige keer dat ik nog harder neer kom dan ingecalculeerd is wanneer ik een paard rijd dat groter is dan ik gewoon ben. Dan ben ik hoger boven de grond wanneer ik "voorbij de buik" ben waardoor ik niks meer heb om langs af te schuiven. >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:21 



 
Profiel   

Vaak gewoon aan de linker- of rechterkant. 1 voet uit de beugel, slinger over billen, hangen op zadel en afglijden.

Maar ook afglijdend van de billen, of met been over hals slingerend. Ik kon wat dat betreft alles met mijn paard. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:22 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
DuoPenotti schreef
Op het moment dat jij je linker beugel uitdoet donder je toch ook niet naar beneden? :D
Dan hou je ook nog vast. En laat je daarna langzaam zakken?
Dat doe je ook als je 2 voeten eruit doet.
Tenminste ik zwaai me er niet in een beweging af en stort dan ter aarde. :P
Ja dat lukt misschien zonder gebroken enkels als je 16 bent, maar bij mij al lang niet meer :D



Ik ben een jonge Godin die haar enkels niet breekt bij het ter aarde storten.
Ik weet dat ik het dus vak subtieler doe, maar dus niet altijd.

[ Video ]


Dit... kan me niet eens voorstellen hoe je anders (veilig) afstapt. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:24 



 
Profiel   

Ayasha schreef
MyWishMax schreef
Ja, precies. En je kan dus ook heel zachtjes neerkomen als je niet wil springen. Sommige dagen is springen niet het handigste, maar dat herken jij vast ook :+

Alle dagen. _O- Nee, ik laat me rustig naar beneden schuiven. De enige keer dat ik nog harder neer kom dan ingecalculeerd is wanneer ik een paard rijd dat groter is dan ik gewoon ben. Dan ben ik hoger boven de grond wanneer ik "voorbij de buik" ben waardoor ik niks meer heb om langs af te schuiven. >;)


Ja, jij bent klein toch? Ik ben stuk groter, maar mijn paard ook. Maar dus wel in verhouding niet heel veel ruimte meer over tot grond als ik hang haha. Ik ben gewoon dom en denk dat ik nog steeds kan springen op goede dagen. Meestal is mijn moeder snel genoeg om me op te vangen, maar paard is ook gewend dat ik ergens aan haar hang zoals manen ofzo :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:46 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ja, jij bent klein toch? Ik ben stuk groter, maar mijn paard ook. Maar dus wel in verhouding niet heel veel ruimte meer over tot grond als ik hang haha. Ik ben gewoon dom en denk dat ik nog steeds kan springen op goede dagen. Meestal is mijn moeder snel genoeg om me op te vangen, maar paard is ook gewend dat ik ergens aan haar hang zoals manen ofzo :=

:j 1.50m. Dus als ik dan eens op eentje van 1.70 of groter gereden heb en ik ben tegen het einde soort van "vergeten" dat ik op een grote zit dan eindigt mijn paard voor ik dicht genoeg bij de grond ben om elegant te landen zeg maar. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:51 



 
Profiel   

Hier ook iemand die net als de TS afstapt. Daarbij leun ik nauwelijks op de beugel (zou inderdaad jammer zijn als ik met een krukje opstap en mega hang bij het afstappen).
Het is echt een hulpmiddel om mijn balans te bewaren bij m'n been eroverheen zwaaien. Daarna haal ik mijn voet uit de beugel en spring op de grond.

Ruim 25 jaar geleden zo aangeleerd en het gaat zo automatisch dat ik even goed moest nadenken hoe ik dat eigenlijk doe :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 21:52 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Het valt echt mee bielsje! Ik heb echt een heel slecht lijf en soms een been dat niet meer werkt en het lukt mij ook. Gewoon ook goed voorover met bovenlijf en het is echt niet heel veel meer als wanneer je gaat staan, dan ga je toch ook niet helemaal recht omhoog? Dus moet je been toch ook al zelf omhoog zwaaien haha

Ik kan dus niet meer gaan staan in beugel, dat kan mijn heup niet aan. Deze manier is veel vriendelijker voor lijf haha. Zal eens zoeken of ik filmpje heb. Denk het niet, want de filmer komt meestal aan aangelopen om mij of paard vast te pakken hahaha


Je hebt omhoog zwaaien en omhoog zwaaien natuurlijk :'). Ik ga staan terwijl ik met mijn arm de rechterkant van het zadel vasthou zodat ik boven het midden blijf en zwaai mijn been eroverheen. Doe ik beide beugels uit dan zit ik op mijn kont en kan ik me niet voorstellen dat ik ooit mijn been over de lepel heen krijg -O-

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik op die manier nog nooit problemen heb gehad, ook niet met de jonkies die pas 2 keer onder het zadel waren geweest. Tegenwoordig heb ik wel problemen met mezelf als ik te snel afstap :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 00:06 



 

Ik herinner me inderdaad dat je vroeger op de manier als TS leerde afstappen. Het kwam vaker voor in ieder geval :)

Ik doe beide voeten uit de beugels, zwaai mijn been over het zadel en probeer dan zo voorzichtig mogelijk te landen omdat ik anders zere voeten heb <:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 00:27 



 
Profiel   

Ik doe het ook ongeveer zoals TS, maar zet niet veel gewicht op de linkerbeugel. Als beide benen aan de linkerkant zijn, dan lig ik een beetje over het zadel heen, haal mn linkervoet uit de beugel en laat me zo zachtjes mogelijk zakken (zonder aan het zadel te trekken) en veer heel goed door mn knieën, anders doen mn enkels verrekte veel pijn. Ik heb het nooit anders gedaan, maar ook nooit een opmerking gehad dat ik het raar doe. Zoals op het filmpje zou ik nooit kunnen :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 12:02 



 
Profiel   

Ik heb vandaag weer les gehad en ik heb bewust even opgelet wat ik doe. Voordat ik afstap draai ik mijn bovenlijf naar rechts, pak het zadel voor en achter vast en haal dán pas mijn rechtervoet uit de beugel, laat mijn rechterhand even los om mijn been over de kont te kunnen zwaaien en plaats mijn hand dan weer terug.

Heb vandaag ook een poging gedaan om het te doen zoals het ‘hoort’. Naar voren hangen, been erover en dan naar de grond. Dat heeft nog wat werk nodig zullen we maar zeggen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 17:29 



 
Profiel   

Wat jij doet is niet verkeerd. :)
Maar persoonlijk zou ik dan wel die beugel uit doen en dan pas je lichaam draaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-22 17:31 



 
Profiel   

Om eerlijk te zijn moet ik al 5 minuten voor ik afstap mijn beugels uit hebben gedaan. Zo kan ik mijn enkels nog wat beweging geven voor ik op de grond land. Zeker in de winter is het een must, anders ga ik er doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 15:36 



 
Profiel   

Ik doe ook beide voeten uit de beugels en zwaai er in 1x af.
(Zoals op t filmpje van Duopenotti)

Die manier met 1 been in de beugel blijven krijg ik acuut een paniekaanval van. #)
"Wat als.."
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-22 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen