Hoe stap jij van je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:49

Fly_high schreef:
Ik ben lui, stap van eigen paarden altijd met been over de hals af := voeten uit de beugels, been over de hals heen zwaaien en daaruit een redelijk vlot sprongetje richting de grond. Scheelt bukken :P

Bij jonkies en onbekende paarden doe ik het net zoals op het filmpje hierboven van JMJ. Voeten uit de beugels, bovenlijf wat naar de hals toe, met been over de lepel zwaaien en in dezelfde beweging vlot eraf hupsen :)


Hahaha hier precies zo! Lekker lui m'n been over de hals en dan naar beneden glijden/springen

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:07

Ik schijn het ook raar te doen, nogal flamboyant. :')

Zwiep mijn been altijd heel dramatisch hoog over de kont van mijn paard heen, land met een smakkert op de grond (paard is nogal groot) en val meestal ook bijna achterover door de impact.

Ik denk niet dat mijn knieën het lang gaan overleven.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:18

Volgens mij doe ik het net zo als jij, TS.. En nog nooit commentaar gehad, volgens mij stappen er wel meer mensen op die manier af bij ons op stal. Moet je me eens zien afstappen met mijn bareback pad en mijn paard van 1,70.. Dat is pas grappig.. Het begint intussen te wennen trouwens, maar het blijft lastig :+

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 06:27

Fly_high schreef:
Ik ben lui, stap van eigen paarden altijd met been over de hals af := voeten uit de beugels, been over de hals heen zwaaien en daaruit een redelijk vlot sprongetje richting de grond. Scheelt bukken :P

Bij jonkies en onbekende paarden doe ik het net zoals op het filmpje hierboven van JMJ. Voeten uit de beugels, bovenlijf wat naar de hals toe, met been over de lepel zwaaien en in dezelfde beweging vlot eraf hupsen :)

Precies dit haha. Been over de hals scheelt ontzettend in pijn in de knieën of voeten bij het landen. Dus dat doe ik bij mijn eigen.
Maar bij anderen doe ik het netjes op de onderste manier.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 07:55

Niets raar aan, TS. Ik stap af zoals o.a. Duo Penotti hierboven, maar ik zie niet in waarom je het niet op jouw manier zou doen (behalve bij een jong paard dat je aan het inrijden bent).

Stap lekker af zoals je zelf wilt. Voor mijn part met het voorbeen over de hals of via de kont langs achteren eraf glijden*. Je krijgt er geen boete voor tenslotte.

*Op eigen risico hé!

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:06

Ik doe beide beugels uit, zeg tegen m’n paard “doe even je hoofd naar beneden” (wat ie dan ook braaf doet), zwaai m’n been over z’n hals en spring eraf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:07

Ik moet van een westernzadel afstappen en ik vind hem best groot met 1.67. Althans, voor een Quarter dan. :+

Ik heb wat aan mijn spieren dus dus het ook wat apart. Ik haal mijn rechtervoet uit de beugel en slinger die een paar keer van voor naar achter om vaart te maken. Dan zwaai ik hem over zijn kont en blijf 1 tel even staan in de linkerbeugel. Dan laat ik mij voorzichtig zakken en als ik sta op mijn rechter been haal ik mijn linker voet uit de beugel.

Maar ik moet dus vaart maken want ik kan niet in één keer mijn been over het zadel doen...

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:09

Zal ik eens zeggen dat ik geen idee heb hoe ik af stap :') Gaat zo automatisch..... haha

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:10

Linkerhand met beide teugels op maat in de manenkam. Rechterhand op de voorboom.
Rechtervoet uit de beugel, overwaaien, heel even steunen, linkervoet uit de beugel en afspringen.

Ik deed vroeger ook beide beugels uit om gelijk af te springen. Tot ik met een bodyprotector ging rijden en met het voorpand achter het zadel haakte. Dus nu zoals hierboven omschreven omdat je dan wat meer afstand kan nemen bij het afspringen.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:14

Ik stap ook zo af TS. Tenzij ik in een ‘ruige’ bui ben, dan glij ik van z’n kont af :')

Jenara

Berichten: 1548
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:31

Crista schreef:
Fly_high schreef:
Ik ben lui, stap van eigen paarden altijd met been over de hals af := voeten uit de beugels, been over de hals heen zwaaien en daaruit een redelijk vlot sprongetje richting de grond. Scheelt bukken :P

Bij jonkies en onbekende paarden doe ik het net zoals op het filmpje hierboven van JMJ. Voeten uit de beugels, bovenlijf wat naar de hals toe, met been over de lepel zwaaien en in dezelfde beweging vlot eraf hupsen :)


Hahaha hier precies zo! Lekker lui m'n been over de hals en dan naar beneden glijden/springen


Haha, blij om te horen dat nog mensen dit doen, bij mijn eigen paard stap ik inderdaad ook altijd bijna zo af!
Veel fijner :p

Bij jonge paarden vroeger inderdaad beide beugels uit, maar bij meer ervaren paarden hield ik ook 1 voet in de beugel soms. Ik merk dat ik makkelijk wissel van manier :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:44

Mijn dochter gaat meestal ook als een glijbaantje, het liefst via de kont van haar pony :j maar meestal aan de linkerkant. Moet je trouwens wel mee uitkijken, ik heb vroeger zo vaak zo afgestapt dat ik 'normaal" afstijgen verleerd was. Ik behoor tot de groep afzwaaiers, al lukt me dat op Hocus (groot, flinke nek) makkelijker als op Branco (de pony van onze dochter).

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:14

Ik doe ook beide beugels uit en zwaai er dan af. Maar nu ik er over nadenk heb ik echt geen idee waar ik mijn handen laat :+

Oh, behalve in de winter. Bij mijn bijrijdpaard deed (ze is nu met pensioen) ik dan altijd rechterbeugel uit, zwaai over het zadel, op het zadel steunen, linkerbeugel uit en dan rustig zakken want potjandikkie wat kunnen koude voeten pijn doen op de harde grond :D Ook bij deze methode heb ik echt geen idee wat ik met mijn handen doe _O-

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:31

Ineke2 schreef:
Ik doe rechterbeugel uit, pak het zadel met mijn linkerhand aan de voorkant vast, zwaai mijn rechterbeen over het paard heen en ga voorover op het zadel “ liggen” dan mijn linkervoet uit de beugel en zakken naar de grond.


Dit is precies hoe ik het ook doe :j.
Of zou kunnen dat ik haar manen vasthou ipv het zadel met mijn linkerhand. Volgende keer opletten wat ik eigenlijk doe ;).

Bentuh

Berichten: 3429
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:10

ik doe het als de meeste hier, 1 beugel uit en been over de kont, even in balans komen en dan andere beugel uit en laten zakken. meestal heb ik mijn handen voorop aan het zadel en wanneer ik mij laat zakken dan aan beide kanten van het zadel.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:59

@TS: ik vind het een normale manier, hoor!

Wat ik doe: twee voeten uit de beugels,
wat naar voren leunen,
zwaai en neerwaarts
en nog wat na-huppen omdat mijn voeten anders zeer gaan doen.

Bij het 'staan op 1 beugel' is mijn 70 kilo opeens 210 kilo voor het paard, dus dat doe ik niet.

Opstijgen in dit verband:
met krukje,
'schuin naar voren' ( = ding staat iets achter de hangende beugel)
en meteen gewicht op de hand op de schoft/ andere zweetblad en ook zo snel mogelijk mijn zwaartepunt boven ipv naast het paard.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:17

Ik ben eens even met mijn linker voet in de beugel blijven zitten. In het bos, de paarden schrokken en het andere paard kwam mij zonder ruiter voorbij zetten. Mijne kreeg ik op datzelfde moment redelijk op de rem en in dacht alleen maar dat ik er zo snel mogelijk af moest. Toen stond ik dus op de grond met linker voet nog in de beugel en paard nog in beweging. Ik was toen bang dat ik de zwaai niet zou kunnen maken als ik beide voeten er al uit zou hebben.
Dit is goed afgelopen. Maar stap sindsdien altijd af met beide voeten uit de beugels.

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:21

Ik vind het ook wel normaal ts. Volgens mij doe ik hetzelfde maar zo bewust stap ik dus blijkbaar niet af. Wel stap ik altijd rechts af, omdat ik links opstap. En spring ik meer dan dat ik me echt laat zakken...

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 11:46

Ik lees dus dat het niet eens zo raar is wat ik doe :D ik snap niet hoe je beide beugels los kunt doen en dan je rechterbeen erover zwaaien, dan is je steun op links toch weg?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:08

Op het moment dat jij je linker beugel uitdoet donder je toch ook niet naar beneden? :D
Dan hou je ook nog vast. En laat je daarna langzaam zakken?
Dat doe je ook als je 2 voeten eruit doet.
Tenminste ik zwaai me er niet in een beweging af en stort dan ter aarde. :P
Ja dat lukt misschien zonder gebroken enkels als je 16 bent, maar bij mij al lang niet meer :D

Snippergroen

Berichten: 6677
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:09

Druif_01 schreef:
Ik lees dus dat het niet eens zo raar is wat ik doe :D ik snap niet hoe je beide beugels los kunt doen en dan je rechterbeen erover zwaaien, dan is je steun op links toch weg?


Klopt, geen steun op links. Maar je leunt dan voorover richting de hals van je paard en je onderbuik gaat dan richting de boom van je zadel waardoor je daar een soort balanspunt hebt waar je omheen draait tijdens de zwaai met je been :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:44

Ik doe ongeveer hetzelfde, maar denk er niet meer bij na en gaat altijd in een vloeiende snelle beweging.
Bij het landen ga ik echter wel altijd lichtjes door mijn knieën om de slag op te vangen. Dit is wel afhankelijk van hoe groot het paard is waar ik vanaf moet, bij een D pony is de landing niet zo groot :+

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:51

DuoPenotti schreef:
Op het moment dat jij je linker beugel uitdoet donder je toch ook niet naar beneden? :D
Dan hou je ook nog vast. En laat je daarna langzaam zakken?
Dat doe je ook als je 2 voeten eruit doet.
Tenminste ik zwaai me er niet in een beweging af en stort dan ter aarde. :P
Ja dat lukt misschien zonder gebroken enkels als je 16 bent, maar bij mij al lang niet meer :D



Ik ben een jonge Godin die haar enkels niet breekt bij het ter aarde storten.
Ik weet dat ik het dus vak subtieler doe, maar dus niet altijd.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:49

Druif_01 schreef:
Sorry, was niet helemaal duidelijk :D ik heb het aangepast.

Ik begrijp oprecht niet hoe je in 1 beweging je rechterbeen over je paard kan zwaaien en vervolgens gelijk eraf. Ik heb dus een tussen moment waarop ik steun op mijn armen. Misschien moet ik volgende week eens oefenen (en het is nu ook weer niet zo dat ik pas een half jaar rij ;) ).

Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier best een extra belasting is voor de rug elke keer dat jij met je gehele gewicht aan één kant hangt. :)

Ik doe het zoals DuoPenotti. Beide beugels uit, been over de kont en dan rustig laten zakken. Liefst in zand gezien ik geen natuurlijke demping heb. :=

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:54

Druif_01 schreef:
Ik lees dus dat het niet eens zo raar is wat ik doe :D ik snap niet hoe je beide beugels los kunt doen en dan je rechterbeen erover zwaaien, dan is je steun op links toch weg?



Ik zwaai.
Ik maak een 'aanloopje' met mijn bovenlichaam,
lig bij wijze van spreken op mijn buik,
tijdens 'been over' is mijn rug hol,
is het been er over maak ik mijn rug bol/ duw ik mijn buik tegen /van het paard af.
(En voor de veiligheid heb ik het "bokt riempje" :D beet.)
Daarna na-huppen tegen de zere voeten.