Hoe stap jij van je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:14

Vandaag hoorde ik van mijn instructrice dat ik echt heel raar van het paard stap. Nou heb ik het altijd zo gedaan, dus ineens iets anders is gek en vooral: hoe dan? Ze heeft het me wel uitgelegd, maar ik snap er weinig van :D volgende week ga ik maar even vragen naar een voorbeeld, maar tot die tijd: hoe stappen jullie van je paard?

Ik doe mijn rechterbeen uit de beugel, pak het zadel aan de voorkant met mijn linkerhand. Dan zwaai ik mijn rechterbeen over het paard, pak met mijn rechterhand de achterkant van het zadel vast. Haal dan mijn linkerbeen uit de beugel en laat me dan zakken, blijkbaar is dat dus niet de normale manier.
Laatst bijgewerkt door Druif_01 op 26-05-22 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:19

Hoe kan je je been erover zwaaien als je hand aan de achterkant zit? := Ik zie het niet voor me?

Ik stap ook raar af, omdat mijn lichaam de normale manier niet meer altijd kan haha. Beide beugels uit, manen beetpakken en voorover op hals liggen bijna, rechterbeen erover zwaaien en op zadel liggen en dan langzaam laten zakken.

Op goede dag 2 beugels uit en in 1 keer zwaaien en eraf glijden/springen haha.
Die 2 beugels uit ben ik mee begonnen nadat ik paard had die wat problemen kon hebben met op en afstappen en ik bijna bleef hangen in linkerbeugel.

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:25

ik zie het ook niet zo voor me :-) hoe dan?

Maar ik heb 2 manieren: op kleinere paarden doe ik beide beugels uitdan zwiep ik mijn rechterbeen over de kont terwijl ik een beetje naar de manenkam leun en dan in diezelfde zwiep spring ik eraf en klaar.

op grote paarden (en als ik last heb van mijn knie) rechterbeugel uit, been over de kont. Eventjes overdwars op het zadel hangen, linkerbeugel uit en eraf glijden en dan hopen dat ik op mijn voeten land en niet onderuit ga.

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 22:26

Sorry, was niet helemaal duidelijk :D ik heb het aangepast.

Ik begrijp oprecht niet hoe je in 1 beweging je rechterbeen over je paard kan zwaaien en vervolgens gelijk eraf. Ik heb dus een tussen moment waarop ik steun op mijn armen. Misschien moet ik volgende week eens oefenen (en het is nu ook weer niet zo dat ik pas een half jaar rij ;) ).

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:31

Ik doe het precies zoals jij to, en heb idd ook meer dan eens vreemde gezichten gezien van anderen als ze dat zagen. Ik weet niet anders dan dit, neem dan ook aan dat ik het zo heb geleerd op de manege vroeger..

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:32

Ben benieuwd naar beeldmateriaal van jouw manier. :')

Ik denk er ook nooit zo over na eigenlijk. Volgens mij doe ik voeten uit de beugels, been zwaaien en in 1 beweging eraf hupsen. Niet een steunmomentje tussendoor haha

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:32

Ik doe het, als ik het gord begrijp, op exact dezelfe manier, zou niet weten hoe ik anders (semi) soepel moet afstappen haha

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:33

dat kan ik ook echt alleen op een pony tot max 140 hoor en het is jezelf moed inpraten en dan een beetje vaart maken door met je been 2 a 3x te schommelen en dan zwiep. Bij mijn eigen paard van ca 165 durf ik dit niet, dan zit mijn hoogtevrees me in de weg :-) en ik ben bang dat ik mezelf dan onderuit zwiep door met te veel vaart te landen :-D

Maar zoals ik het nu lees doe jij wel gewoon de normale manier hoor :-)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:34

Niet de achterkant vastpakken met afstijgen (of opstijgen)!

Ik stap altijd rechts af. Linkerbeugel uit, zadel voor vastpakken, linkerbeen over de rug zwaaien, steunen op allebei m'n handen met bovenlichaam iets naar voren/links, rechterbeugel uit en dan laten zakken, beetje van het paard weg'duwen' en door de knieën als ik de grond raak.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:35

Zoals jij doet word op veel plaatsen aangeleerd.

Ik doe beide beugels uit en zwaai er af.
Maar ook dan hou je je wat vast aan het zadel. Dus komt zacht neer.

Jou methode mocht ik niet doen bij jonge paarden. Alles uit niet er langs met 1 been in de beugel mochten ze gaan rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:37

Nicky1963 schreef:
Niet de achterkant vastpakken met afstijgen (of opstijgen)!

Waarom niet? Krijg je dan teveel druk op de rug? Ik denk dat ik niet/nauwelijks leun op mijn rechterhand, maar vooral mijn hand daar plaats voor wat balans. Maar ben wel benieuwd waarom ik dat beter niet kan doen!

Ik doe het ook zoals jij, TS :j Behalve dat ik gelijk (voordat ik mijn been eroverheen zwaai) al beide voeten uit de beugels doe.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:40

Ik doe rechterbeugel uit, pak het zadel met mijn linkerhand aan de voorkant vast, zwaai mijn rechterbeen over het paard heen en ga voorover op het zadel “ liggen” dan mijn linkervoet uit de beugel en zakken naar de grond.

nicole_floor

Berichten: 3233
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:42

pjer schreef:
Maar ik heb 2 manieren: op kleinere paarden doe ik beide beugels uitdan zwiep ik mijn rechterbeen over de kont terwijl ik een beetje naar de manenkam leun en dan in diezelfde zwiep spring ik eraf en klaar.

Zo doe ik het ook.

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:44

Ineke2 schreef:
Ik doe rechterbeugel uit, pak het zadel met mijn linkerhand aan de voorkant vast, zwaai mijn rechterbeen over het paard heen en ga voorover op het zadel “ liggen” dan mijn linkervoet uit de beugel en zakken naar de grond.


Zo doe ik het normaal gesproken ook.
Op dit moment met een knieblessure stap ik via een krukje af, eigenlijk op dezelfde manier als opstappen alleen dan omgekeerde volgorde :')

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:46

Ik heb door m'n heupen veel problemen met afstappen gehad. Been eroverheen zwaaien lukt niet dus ik doe het ook op jouw manier!

Rechterbeugel uit, been eroverheen zwaaien (ik steun met m'n rechterhand op de schoft bij t zadel), dan ga ik liggen/leunen, linker beugel uit en dan rustig zakken. Eraf springen kan ik niet, doet teveel zeer...

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:06

culaccino schreef:
Nicky1963 schreef:
Niet de achterkant vastpakken met afstijgen (of opstijgen)!

Waarom niet? Krijg je dan teveel druk op de rug?


Dan trek je het zadel scheef. Steun je met opstappen op de wrong aan andere zijde, blijft je zadel beter in balans.

Afstappen doe ik op beide uitgelegde manieren. Alleen als ik eerst mijn grote paard rij (1.80+) en dan mijn jonkie ((1.63) dan geef ik de voorkeur aan rechter voet uit de beugel, over het zadel, linker voet uit de beugel en rustig laten zakken. De grond is dan zo dicht bij :o

JMJ

Berichten: 277
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:17

Fellow schreef:
Ben benieuwd naar beeldmateriaal van jouw manier. :')

Ik denk er ook nooit zo over na eigenlijk. Volgens mij doe ik voeten uit de beugels, been zwaaien en in 1 beweging eraf hupsen. Niet een steunmomentje tussendoor haha


Zo doe ik het ook, bij jonge paarden die net onder het zadel zijn, wil je niet met een voet in de beugel ernaast hangen. yt video afstijgen

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:18

Ik doe mijn rechterbeen uit de beugel, steun met mijn handen op de rug van het paard (niet te zwaar natuurlijk), zwaai mijn been erover, doe mijn linkervoet eruit en zak.

Heel belangrijk: zorg dat je linkervoet niet te ver in de beugel zit. Anders loop je kans bij het afstappen nog te vallen en da's wel heel suf. Als het goed is let je daar tijdens het rijden al op en zit je voet sowieso niet te ver naar voren, maar je moest eens weten hoe vaak het niet goed is...

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:24

Ik doe ook beide beugels uit. Als je nog met 1 been in de beugel zit en je paard gaat er vandoor, zit je toch aardig vast. Of als je zelf gewoon je balans verliest en jezelf niet daar boven kunt stoppen ofzo.

Ik wissel nog wel af of ik in 1 beweging mijn rechterbeen er overheen zwaai en me laat vallen, of dat ik mijn been er overheen zwaai en dan nog even wat blijf 'hangen' aan de linkerkant zodat ik wat snelheid kwijt ben en me kan laten zakken voor een zachtere landing. Die laatste bijvoorbeeld bij mijn nieuwe laarzen die nog net niet fijn ingelopen zijn en dus de vering van mijn knieën wat beperken. :+
Maar vraag me niet hoe ik dat doe, daar denk ik niet over na

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:31

Ooit in de linkerbeugel blijven hangen bij het afstappen. Gelukkig was het bij een brave pony. Daar zat ik dan, met mijn linkerbeen omhoog. :+ :')

Sindsdien doe ik beide beugels uit, steun ik met beide handen voor op het zadel (en kan ik dus ook de teugels vasthouden), en dan zwaai ik mijn rechterbeen eroverheen... En de zwaartekracht doet de rest ;)

Ik ben er wel eens op aangesproken van 'waarom doe je beide beugels uit? Als het paard dan gaat lopen...'. Maar toch voelt het veiliger om beide beugels tegelijk uit te doen.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:36

Ik ben lui, stap van eigen paarden altijd met been over de hals af := voeten uit de beugels, been over de hals heen zwaaien en daaruit een redelijk vlot sprongetje richting de grond. Scheelt bukken :P

Bij jonkies en onbekende paarden doe ik het net zoals op het filmpje hierboven van JMJ. Voeten uit de beugels, bovenlijf wat naar de hals toe, met been over de lepel zwaaien en in dezelfde beweging vlot eraf hupsen :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:37

Het gaat er toch niet om hoe... Het gaat er om dat jij op de grond land en je paard daarbij geen hinder ondervindt.
Ik geloof dat ik het doe zoals jij, ik lig altijd even overdwars op mijn buik op het zadel. Ik had een nogal groot paard en dit werkte goed.
Heel soms als ik een lenige bui heb doe ik mijn rechter been over de manenkam en zet dan met mijn billen af.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:42

Ik heb wel het steunmoment, maar absoluut niet de linkervoet in de beugel. Beide beugels doe ik tegelijkertijd uit. Als het paard wegschiet met afstappen, dan is de kans op achterover in de beugel blijven hangen heel groot als je links erin houdt met over het paard slingeren.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:43

Ik vind been over de manenkam juist minder lenigheid vergen ;)

Kookaburra schreef:
Ik ben er wel eens op aangesproken van 'waarom doe je beide beugels uit? Als het paard dan gaat lopen...'. Maar toch voelt het veiliger om beide beugels tegelijk uit te doen.


Ik vind het een aparte vraag inderdaad, als je paard gaat lopen kun je zonder beugels er juist makkelijk en veilig vanaf. Met 1 voet in de beugel heb je er niet genoeg aan om bij wat gebok of andere drama daadwerkelijk bovenop te blijven, maar vervelend blijven hangen of je lijf uit balans laten trekken bij de landing behoort weer wel tot de mogelijkheden.

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Hoe stap jij van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:47

Ik moet wel zeggen dat ik manegeruiter ben en dat mijn instructrice er meestal ook nog naast staat als ik afstap. Als ik het helemaal alleen moest doen, op paarden voor wie de AC-lijn niet zo'n duidelijk begrip is, zou ik vast ook eerst beide voeten eruit doen.