Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard schrikt en rent bokkend weg

 
Profiel   

Ja, stalmanagement en voer kan zeker een rol spelen. Zorg dat je niet voert voor meer energie dan nodig en geef het paard de mogelijkheid te rennen en spelen met vriendjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:56 



 
Profiel   

Dank allemaal voor de reacties. Ik kan niet op allemaal specifiek reageren, maar zal dat zoveel mogelijk in deze post doen. Ik sta nu eenmaal op een plek met deze hoeveelheid weidegang. Weidegang bij ons in de omgeving is schaars, dus ik ben superblij met deze plek. Hij staat met een ander paard in een grote wei, waar hij flink kan rennen, maar de ander zal nooit meedoen. Dus ja, meer uren zou mooi zijn en een weidemaatje waarmee hij kan klooien nog beter, maar ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik volg grondwerklessen met hem, waarbij we hem (bijvoorbeeld) over zeilen laten lopen, inpakken met zeil, met vlaggen spelen. Dus leer ik hem met die situaties om te gaan? Ik denk het wel. Hij leert snel. De eerste keer dat ik eraf vloog, was er daadwerkelijk iets om van te schrikken. De 2e keer zag ik niets, maar het zal vast een blaadje ofzo geweest zijn. De 1e keer was een beproefde methode, dus tja...
Ik denk dat ik er al minstens 15 jaar niet van afgevallen ben, dus dit is een totaal nieuwe gewaarwording en behoorlijk confronterend. Ik wist dat ik inrijden niet zelf zou kunnen, maar ook het doorrijden en bevestigen laat ik nu liever aan een ander.
Het liefste zou ik hem op eigen terrein, maar dan niet door mezelf, goed aan de hulpen laten zetten. Of idd elders bij iemand met weidegang, die oog heeft voor hem en hem leert hoe stress af te vloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:45 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Het paard leren anders te reageren op dingen waar hij van schrikt is door hem iets te doen te geven; een opdracht. Hij zal dus eerst aan de hulpen moeten zijn in een rustige situatie, en dan pas je het toe in steeds 'engere' situaties.

Morganlefay schreef
Dit paard is een binnenvetter. Advies. Paar maandjes rust en daarna helemaal van begin af aan opbouwen.


Aangeleerd gedrag zal maar heel zelden verdwijnen met 'rust'. Dus tenzij je iets gaat veranderen aan je hulpen/management/rijkunst zal het gedrag gewoon terugkeren zodra je weer op dit punt komt in je training.

Het is vrij 'normaal' dat een jong paard een keer schrikt of in een jolige bui gaat rennen en bokken. Als je als ruiter dan niet genoeg leiderschap hebt en valt. Dan kom je al snel in een cirkeltje terecht waarbij jij door angst nog minder leiderschap en vertrouwen geeft en je paard het gedrag vaker vertoont omdat het een zekere beloning geeft (ontlading/vrijheid).

Je moet als ruiter dus vrij van angst, met duidelijk vertrouwen kunnen rijden. Je moet blijven plakken als hij een keer gaat, tot hem door kunnen dringen om het rennen/bokken te stoppen. En nog belangrijker; het gedrag vóór kunnen zijn door de spanning af te kunnen laten vloeien en omzetten in werk.

Nee, aangeleerd gedrag gaat inderdaad niet zomaar over maar de rust is om het hoofd leeg te maken.
En vooral heel veel observeren, heel veel tijd besteden aan belonen en veel herhalen en hele kleine stapjes voorwaarts. Poetsen, trutten, frutten, wandelen, stal in stal uit, naar de weide en terug en kijken naar de reacties. Eerst vertrouwen daarna pas verder. Met grondwerk bedoel ik niet over zeiltjes lopen oid want dat is schriktraining.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:49 



 
Profiel   

VogeltjeM schreef
0000 schreef
Je geeft aan dat je paard hetzelfde reageert als je er niet op zit. Mijn eerste vraag is dan, heb je hem wel geleerd hoe hij op een constructievere, meer ontspannen manier kan reageren als hij ergens van schrikt? Heb je hem uitgelegd wat je van hem verwacht qua gedrag als hij schrikt en geleerd hoe hij zichzelf moet handelen op zo'n moment? Anders doet hij nu simpelweg het enige dat hij kent en door hem dit aan de longe te laten doen, denkt hij nu dat dit de juiste manier is om te reageren als hij schrikt, hij kent immers niets anders... Dan kan je hem wel door iemand laten uitleggen/corrigeren dat hij niet mag bokken onder het zadel, maar dan komt daar mogelijk ander probleem gedrag voor terug omdat hij nog altijd niet weet hoe hij zich dan wel mag uiten en zichzelf weer onder controle moet krijgen als er wat is! Mijn advies, leer hem niet dat hij onder het zadel niet mag bokken maar leer hem al vanaf de grond een andere reactie, leer hem hoe hij kan ontspannen als hij schrikt en zelf de controle bewaren. Dan neem je de reden van het bokken weg zowel aan de longe als onder het zadel.


Hoe doe je dit volgens jou?


Kelly_Ann gaf hier al een mooie reactie op zag ik, dat is in de basis ook wat ik doe denk ik. Ik werk veel vanuit buiging, het paard leren hoe hij zich fysiek kan ontspannen zodat hij een gevoel van controle gaat ervaren. Inbuigen, iets af laten kauwen en de hals laten vallen is iets wat je heel prima op de grond kan aanleren en onder het zadel kan voortzetten. Dan is het wel belangrijk dit bij het eerste signaal van spanning te doen natuurlijk zodat de emmer inderdaad niet overloopt. Maar ook als een paard daadwerkelijk schrikt zie ik veel mensen vooral eraan gaan hangen terwijl hem buigen, de hals duidelijk opzij brengen en hem voor je been proberen weg te zetten vaak effectiever is. Zolang je paard in die schrikreactie recht blijft en jij geeft 2 handen om tegenaan te springen, maken ze alleen maar méér adrenaline aan en worden ze sterker en sterker (en banger en banger).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:21 



 
Profiel   

Klopt, een handige ruiter gebruikt juist idd buiging, loslaten, en been op de goede momenten zodat zo'n reactie circeltje doorbroken wordt. Het paard het hoofd niet eens naar beneden kan doen om z'n boksessie te beginnen.

TS: dat zou mooi zijn als het op eigen terrein kan en je zelf kan zien hoe het opgelost wordt en wat zijn reacties dan zijn/ worden.

Ik persoonlijk denk dat dit gewoon jonge paarden gedrag is en hij gewoon een handig iemand nodig heeft die dit kan doorbreken en hem aan het werk kan zetten. Denk dat er gewoon een stukje handigheid/ leiderschap ontbreekt. En dat is heel normaal, jonge paarden doorrijden wordt vaak onderschat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen