Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 16:40

Hallo allemaal,
Ik heb een fjord van 16, en hij doet in de piste heel ambetant. Hierbij bedoel in steeds achterwaarts lopen als we been geven..
de zweep werkt ook helemaal niet, hiervan gaat hij bokken en steigeren.

Wij weten niet wat het probleem is, ook is ze helemaal goedgekeurd en geen gebreken.

Alvast bedankt voor de hulp.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:47

Altijd lastig zo iets maar vanuit tekst is het moeilijk te beoordelen wat er fout gaa :) t.

Paar kleine vraagjes:

Heb je profecionele hulp (instructriece oid zo ja, wat zegt zij?), is het zadel- hoofdstel goed (laten checken door zadelmaker), geen blokades in het lichaam, snapt hij wat je bedoelt/ geef je de juiste hulp?

Als een paard niet "wilt" lopen kan er vanalles aan de hand zijn het kan de comunicatie zijn maar kan ook dat je paard aan geeft het niet te snappen of pijn te hebben. :)

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:49

Kan je misschien iets meer vertellen? Hoe lang heb je de pony, heb je les, wat is je ervaring,
is het overigens een ruin of een merrie? Waar heb je hem/haar vandaan en wat voor keuring is er gedaan? Wat is het voerbeleid, staat hij/zij 24/7 buiten of ook op stal? Zoveel zaken die ermee te maken kúnnen hebben

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:11

Wat is goedgekeurd? Op de foto gezet? Staat hij buiten? met vrienden? Hoeveel hooi(kg) per dag krijgt hij? Welk brok?
Moeilijk te beoordelen zo ts, eerst maar even grondig de basis onderzoeken en de zweep\grondig been geven weglaten, kost alleen maar pijn en energie. Niet nodig

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:32

truus1957 schreef:
Kan je misschien iets meer vertellen? Hoe lang heb je de pony, heb je les, wat is je ervaring,
is het overigens een ruin of een merrie? Waar heb je hem/haar vandaan en wat voor keuring is er gedaan? Wat is het voerbeleid, staat hij/zij 24/7 buiten of ook op stal? Zoveel zaken die ermee te maken kúnnen hebben


Ik heb de pony 6 maand, en neen ik neem geen les, alleen mijn vriendin helpt ermee.
Het is een merrie ☺️
En ze krijgen 4-5 keer hooi per dag (ze staan met 3)
En ze mogen maar 1 uurtje op de weide vanwege dat ze al eens koliek heeft gehad. Voor derest staan ze op stal.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:33

Anastasia24 schreef:
Wat is goedgekeurd? Op de foto gezet? Staat hij buiten? met vrienden? Hoeveel hooi(kg) per dag krijgt hij? Welk brok?
Moeilijk te beoordelen zo ts, eerst maar even grondig de basis onderzoeken en de zweep\grondig been geven weglaten, kost alleen maar pijn en energie. Niet nodig


Mijn pony staat steeds op stal, vanwege koliek gehad te hebben mogen ze van de dierenarts max 1 uur op de weide (te zien met welk seizoen). Ze staat met nog 2 mini schetlanders en krijgen 4-5 keer hooi per dag. Bedankt voor de tips! Maar ook met de zachte hand wilt ze niet vooruit..

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:36

Happy_Hippie schreef:
Altijd lastig zo iets maar vanuit tekst is het moeilijk te beoordelen wat er fout gaa :) t.

Paar kleine vraagjes:

Heb je profecionele hulp (instructriece oid zo ja, wat zegt zij?), is het zadel- hoofdstel goed (laten checken door zadelmaker), geen blokades in het lichaam, snapt hij wat je bedoelt/ geef je de juiste hulp?

Als een paard niet "wilt" lopen kan er vanalles aan de hand zijn het kan de comunicatie zijn maar kan ook dat je paard aan geeft het niet te snappen of pijn te hebben. :)


Ik heb geen lesgever, ik doe het op mezelf.
En normaal gezien is het hoofdstel geen probleem, we hebben dit nog niet laten checken maar in het begin dat ik der had deed ze alles prima met hetzelfde hoofdstel en zadel. En ik denk wel dat ze weet wat ik bedoel, maar steeds wilt ze niet vooruit. En de dierenarts is onlangs geweest en de hoefsmid en beide zeggen ze dat ze helemaal genezen is van koliek en normaal nergens last van moet hebben.

Alvast bedankt!!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:37

1 uurtje per dag vrij buiten? Geen wonder dat ze "vervelend" is. Beweging (rijden valt hier niet onder) is juist belangrijk. Heb je dit van de dierenarts te horen gekregen? Les is ook geen overbodige luxe, zeker aangezien je dit niet zelf op kunt lossen. En hulp van een ervaren volwassene, niet van een vriendin, is raadzaam.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:42

espelina12 schreef:
Happy_Hippie schreef:
Altijd lastig zo iets maar vanuit tekst is het moeilijk te beoordelen wat er fout gaa :) t.

Paar kleine vraagjes:

Heb je profecionele hulp (instructriece oid zo ja, wat zegt zij?), is het zadel- hoofdstel goed (laten checken door zadelmaker), geen blokades in het lichaam, snapt hij wat je bedoelt/ geef je de juiste hulp?

Als een paard niet "wilt" lopen kan er vanalles aan de hand zijn het kan de comunicatie zijn maar kan ook dat je paard aan geeft het niet te snappen of pijn te hebben. :)


Ik heb geen lesgever, ik doe het op mezelf.
En normaal gezien is het hoofdstel geen probleem, we hebben dit nog niet laten checken maar in het begin dat ik der had deed ze alles prima met hetzelfde hoofdstel en zadel. En ik denk wel dat ze weet wat ik bedoel, maar steeds wilt ze niet vooruit. En de dierenarts is onlangs geweest en de hoefsmid en beide zeggen ze dat ze helemaal genezen is van koliek en normaal nergens last van moet hebben.

Alvast bedankt!!


Blijft lastig zonder te zien wat er nou gebeurt/ mis gaat.

Zoals ik al lees is 1uurtje per dag buiten vrij weinig wellicht is er een zand padock ipv weide waar je paardje op kan staan met zijn vriendjes waar die lekker in kan bewegen/ spelen etc?


Verder neem zeker eens les wie weet ligt het gewoon aan jullie communicatie.
Hoe vaak rij je per week?

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:51

heidy_wilco schreef:
1 uurtje per dag vrij buiten? Geen wonder dat ze "vervelend" is. Beweging (rijden valt hier niet onder) is juist belangrijk. Heb je dit van de dierenarts te horen gekregen? Les is ook geen overbodige luxe, zeker aangezien je dit niet zelf op kunt lossen. En hulp van een ervaren volwassene, niet van een vriendin, is raadzaam.


Ik zoek al maanden een lesgever, maar vind er nergens in de buurt.
En ja de dierenarts zei dit tegen ons, vind dit zelf ook heel ambetant voor hun maar ik wil natuurlijk niet dat ze weer koliek krijgt..

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:54

Als je profiel klopt ben je 14.
Dus ik neem aan dat je ouders verantwoordelijk zijn voor alles rondom de pony.

Ik zou helemaal niet meer gaan rijden, totdat je een gediplomeerd iemand hebt gevonden waarbij je kan lessen.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:54

Je hebt je zadel en hoofdstel niet laten nakijken? Doe dat eens.
Je hebt geen les? Lijkt me geen overbodige luxe als het je niet lukt
En ik lees dat de fjord maar 1 uurtje per dag buiten komt? Dan mag je blij zijn dat ze je er niet allang heeft afgesmeten. Paarden kunnen ook buiten, zonder op het gras te staan als dat werkelijk niet mag. Ik kan me niet voorstellen dat een da zegt dat een paard maar een uur buiten mag per dag.

En als je dit gedaan hebt, kijk dan nog eens of het probleem is opgelost ;)

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 17:58

Barbet schreef:
Als je profiel klopt ben je 14.
Dus ik neem aan dat je ouders verantwoordelijk zijn voor alles rondom de pony.

Ik zou helemaal niet meer gaan rijden, totdat je een gediplomeerd iemand hebt gevonden waarbij je kan lessen.


Ja klopt, ik ben inderdaad 14!
Mijn ouders zijn inderdaad ook verantwoordelijk maar weten zelf niet veel van paarden. Mijn tante helpt ons met de kosten enzo verder.

Ja, ik zoek al maanden iemand maar jammer genoeg geen succes.. op elke website gekeken, maar helemaal niks…

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:00

espelina12 schreef:
Barbet schreef:
Als je profiel klopt ben je 14.
Dus ik neem aan dat je ouders verantwoordelijk zijn voor alles rondom de pony.

Ik zou helemaal niet meer gaan rijden, totdat je een gediplomeerd iemand hebt gevonden waarbij je kan lessen.


Ja klopt, ik ben inderdaad 14!
Mijn ouders zijn inderdaad ook verantwoordelijk maar weten zelf niet veel van paarden. Mijn tante helpt ons met de kosten enzo verder.

Ja, ik zoek al maanden iemand maar jammer genoeg geen succes.. op elke website gekeken, maar helemaal niks…


Krijgt niemand les bij je op stal?
Wellicht een oproep plaatsen op Facebook of op bokt met je woonplaats/ provincie er lopen er genoeg rond maar je moet op de juiste plaatsen zoeken! :)

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:01

Ik zou beginnen met een stalling zoeken waar je paard minstens 8 uur - maar liever meer - buiten komt. En dan gewoon op een paddock met hooi. En dan kijken of dat een positief effect heeft. Als ze het dan nog steeds doet, zou het bijvoorbeeld het zadel kunnen zijn.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:10

1. Meestal als een paard bokt/steigert of staakt is er lichamelijk iets aan de hand. Dus stap 1. Hoe is ze gekeurd? Klinisch/ röntgen ? Doet ze het aan de longe ook?
2. Paard moet veel meer naar buiten. Wat voor koliek heeft ze gehad? Is ze daar aan geopereerd?
3 les. Als paard helemaal gezond is is les het enige wat helpt. Of zet er eens een ervaren ruiter op, loopt ze dan wel?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:12

Tijd voor een dierenarts die fatsoenlijk advies geeft. Welke DA zegt er nu dat een paard er beter van wordt als ze maar 1 uur buiten komen?!

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 18:15

Veraaaaah schreef:
1. Meestal als een paard bokt/steigert of staakt is er lichamelijk iets aan de hand. Dus stap 1. Hoe is ze gekeurd? Klinisch/ röntgen ? Doet ze het aan de longe ook?
2. Paard moet veel meer naar buiten. Wat voor koliek heeft ze gehad? Is ze daar aan geopereerd?
3 les. Als paard helemaal gezond is is les het enige wat helpt. Of zet er eens een ervaren ruiter op, loopt ze dan wel?


- Ze is klinisch gekeurd
- neen aan de longe is ze heel braaf, alleen af en toe eens een bokje.
- Ik weet niet exact welk koliek ze had, dat was nog bij de vorige eigenaar. Ik weet wel dat ze niet meer een plasje of een kon leggen.
- Mijn vriendin is een ervaren ruiter die weet wat ze moet doen, bij haar doet ze iets minder ambetant maar het werkt ook niet altijd. Het enige ‘rare’ is dat ze bij mijn vriendin steigert en bokt maar meer vooruit gaat en bij mij minder vooruit maar geen bokken/steigeren. Ik ben zelf maar een ruiter die 2 jaar rijdt, ik zelf heb moeite met streng zijn en echt doordoen. Ik geef snel op, mijn vriendin niet. Mosschien is het hierdoor?

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 18:15

Iriscope schreef:
Tijd voor een dierenarts die fatsoenlijk advies geeft. Welke DA zegt er nu dat een paard er beter van wordt als ze maar 1 uur buiten komen?!


Vond dat ook maar heel raar, maar dierenarts weet meer dan mij dus we hielden ons eraan…

Anastasia24

Berichten: 2704
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:19

Ts, ik denk dat jij ook wel weet dat 1 uur buiten veel en veel te weinig is. Niet meer gaan rijden en je pony lekker naar buiten. Onbeperkt hooi. beweging is juist goed. Nooit blindelings op advies afgaan van dierenartsen, hoe tegenstrijdig het soms ook is. Ik spreek helaas uit ervaring
Moeilijk om niet te gaan rijden ts, maar je paard is nog herstellende dus, plus ze staat veel te weinig buiten. Qua les kun je over een paar weekjes wel eens gaan kijken, ik denk voor nu dat je paard zich simpelweg niet goed voelt.

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 18:21

Anastasia24 schreef:
Ts, ik denk dat jij ook wel weet dat 1 uur buiten veel en veel te weinig is. Niet meer gaan rijden en je pony lekker naar buiten. Onbeperkt hooi. beweging is juist goed. Nooit blindelings op advies afgaan van dierenartsen, hoe tegenstrijdig het soms ook is. Ik spreek helaas uit ervaring
Moeilijk om niet te gaan rijden ts, maar je paard is nog herstellende dus, plus ze staat veel te weinig buiten. Qua les kun je over een paar weekjes wel eens gaan kijken, ik denk voor nu dat je paard zich simpelweg niet goed voelt.


Ja ik vind het zelf ook heel weinig, maar volgde gewoon het advies van mijn dierenarts.
Dankuwel voor het advies!
Ik zal ze meer buiten zetten en minder rijden!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:23

espelina12 schreef:
Veraaaaah schreef:
1. Meestal als een paard bokt/steigert of staakt is er lichamelijk iets aan de hand. Dus stap 1. Hoe is ze gekeurd? Klinisch/ röntgen ? Doet ze het aan de longe ook?
2. Paard moet veel meer naar buiten. Wat voor koliek heeft ze gehad? Is ze daar aan geopereerd?
3 les. Als paard helemaal gezond is is les het enige wat helpt. Of zet er eens een ervaren ruiter op, loopt ze dan wel?


- Ze is klinisch gekeurd
- neen aan de longe is ze heel braaf, alleen af en toe eens een bokje.
- Ik weet niet exact welk koliek ze had, dat was nog bij de vorige eigenaar. Ik weet wel dat ze niet meer een plasje of een kon leggen.
- Mijn vriendin is een ervaren ruiter die weet wat ze moet doen, bij haar doet ze iets minder ambetant maar het werkt ook niet altijd. Het enige ‘rare’ is dat ze bij mijn vriendin steigert en bokt maar meer vooruit gaat en bij mij minder vooruit maar geen bokken/steigeren. Ik ben zelf maar een ruiter die 2 jaar rijdt, ik zelf heb moeite met streng zijn en echt doordoen. Ik geef snel op, mijn vriendin niet. Mosschien is het hierdoor?


Op welke manier vind jij jouw vriendin ervaren? Ik kan me voorstellen dat als je nog niet zo lang rijd veel al ervaren lijken, terwijl ze helemaal niet zo ervaren of goed zijn. Vooral als ze rond dezelfde leeftijd als jij is, zijn er veel die toch hun eigen kunnen overschatten.

Kan je contact krijgen met de vorige eigenaar?

En inderdaad een andere dierenarts zoeken.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:26

Sta je op een pensionstal? Hebben ze daar geen paddocks?

In welke omgeving woon je, bokt kent vaak instructeurs door heel het land dus iemand in dit topic kan je vast helpen

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:32

Wat is ambetant, is dat Belgisch?

Gigixponys

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 18:33

pillow schreef:
Wat is ambetant, is dat Belgisch?


Hetzelfde als vervelend en ja. :P

Zou de pony toch ook meer buitenzetten en eventueel zelfs laten nakijken door een osteopaat.