Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn pony doet vervelend tijdens het rijden

 
Profiel   

pillow schreef
Wat is ambetant, is dat Belgisch?

Vervelend, onprettig.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 17:33 



 
Profiel   

espelina12 schreef
Veraaaaah schreef
1. Meestal als een paard bokt/steigert of staakt is er lichamelijk iets aan de hand. Dus stap 1. Hoe is ze gekeurd? Klinisch/ röntgen ? Doet ze het aan de longe ook?
2. Paard moet veel meer naar buiten. Wat voor koliek heeft ze gehad? Is ze daar aan geopereerd?
3 les. Als paard helemaal gezond is is les het enige wat helpt. Of zet er eens een ervaren ruiter op, loopt ze dan wel?


- Ze is klinisch gekeurd
- neen aan de longe is ze heel braaf, alleen af en toe eens een bokje.
- Ik weet niet exact welk koliek ze had, dat was nog bij de vorige eigenaar. Ik weet wel dat ze niet meer een plasje of een kon leggen.
- Mijn vriendin is een ervaren ruiter die weet wat ze moet doen, bij haar doet ze iets minder ambetant maar het werkt ook niet altijd. Het enige ‘rare’ is dat ze bij mijn vriendin steigert en bokt maar meer vooruit gaat en bij mij minder vooruit maar geen bokken/steigeren. Ik ben zelf maar een ruiter die 2 jaar rijdt, ik zelf heb moeite met streng zijn en echt doordoen. Ik geef snel op, mijn vriendin niet. Mosschien is het hierdoor?

Ik mis nog even hoe oud het paard is? Streng zijn en doordoen is maar zelden een oplossing.

Een ervaring instructeur die ervaring heeft met dit soort paarden is wel een goed idee.
Gigixponys schreef
pillow schreef
Wat is ambetant, is dat Belgisch?


Hetzelfde als vervelend en ja. :P

Zou de pony toch ook meer buitenzetten en eventueel zelfs laten nakijken door een osteopaat.

Dan eerst met X-ray problemen aan de rug en bekken uitsluiten. Nooit een osteopaat bij een paard laten voor je dat uitgesloten hebt, want in het geval van kissing spines is een osteopaat het slechtste wat je kunt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 17:57 



 
Profiel   

espelina12 schreef
Iriscope schreef
Tijd voor een dierenarts die fatsoenlijk advies geeft. Welke DA zegt er nu dat een paard er beter van wordt als ze maar 1 uur buiten komen?!


Vond dat ook maar heel raar, maar dierenarts weet meer dan mij dus we hielden ons eraan…


Nou, het kan inderdaad heel goed zijn dat je pony niet goed reageert op gras. Er zijn natuurlijk veel meer paarden die daar niet goed tegen kunnen.
Daarom zijn er ook paddocks, dus een plek waar je paard op zand buiten kan staan met een bak hooi. Dan is ze toch buiten, maar niet op gras.

Als er op jouw stal geen paddocks zijn is een graasmasker ook te adviseren bij een pony die snel gaskoliekerig op gras door te schrokken.

Je pony is denk ik niet erg gelukkig als ze altijd maar binnen moet staan. Een beetje zoals jij je zou voelen wanneer je de hele dag op het toilet moet zitten en 1 uurtje naar buiten mag.
Verstandig om eerst haar leventje leuker te maken (naar buiten met vriendjes) en daarna verder te gaan met het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 18:00 



 
Profiel   

1. je hebt de pony al 6 maanden en het zadel is nog niet nagekeken door een zadelpasser. er wordt aangeraden je zadel elk half jaar te controleren omdat paarden hun bespiering kunnen veranderen en het zadel daardoor niet meer past. Ik zou dit zeker doen, al helemaal omdat het paard nu minder buiten is en herstellende van koliek, en het dus best zou kunnen dat het zadel nu niet meer goed past.
2. osteopaat er bij halen om te kijken of je paard niet vast zit aan zijn lijf, bijna alle gevallen van weigeren/staken met rijden is te herleiden aan een niet passend zadel of een paard dat vast zit.
3. zorg er voor dat je paard minstens 8 uur per dag buiten komt, het liefst meer. En altijd met een maatje. Als dat niet op een zandpaddock kan investeer dan in een goed graasmasker.

Als dit niet helpt moet je misschien overwegen om röntgen foto's te maken om te kijken of je paard vanbinnen wel helemaal gezond is, en niet artrose of kissing spines, ect heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 18:12 



 
Profiel   

espelina12 schreef
Veraaaaah schreef
1. Meestal als een paard bokt/steigert of staakt is er lichamelijk iets aan de hand. Dus stap 1. Hoe is ze gekeurd? Klinisch/ röntgen ? Doet ze het aan de longe ook?
2. Paard moet veel meer naar buiten. Wat voor koliek heeft ze gehad? Is ze daar aan geopereerd?
3 les. Als paard helemaal gezond is is les het enige wat helpt. Of zet er eens een ervaren ruiter op, loopt ze dan wel?


- Ze is klinisch gekeurd
- neen aan de longe is ze heel braaf, alleen af en toe eens een bokje.
- Ik weet niet exact welk koliek ze had, dat was nog bij de vorige eigenaar. Ik weet wel dat ze niet meer een plasje of een kon leggen.
- Mijn vriendin is een ervaren ruiter die weet wat ze moet doen, bij haar doet ze iets minder ambetant maar het werkt ook niet altijd. Het enige ‘rare’ is dat ze bij mijn vriendin steigert en bokt maar meer vooruit gaat en bij mij minder vooruit maar geen bokken/steigeren. Ik ben zelf maar een ruiter die 2 jaar rijdt, ik zelf heb moeite met streng zijn en echt doordoen. Ik geef snel op, mijn vriendin niet. Mosschien is het hierdoor?


Zoek inderdaad even een goede lesgever/ster zoals ik al eerder zij doe een oproep eventueel op bokt/ Facebook met je omgeving ?
Al blijf het een risico want nogal snel mensen vinden dat ze kunnen rijden en dus les kunnen geven :')


Wie weet kan je vrienden wel rijden maar maakt ze het wel erger oid omdat er dus wel iets aan de hand is? Dus laat iemand naar je paard kijken die er ook daadwerkelijk voor geleerd heeft / verstand van heeft :)
+ Laat een zadelpasser je zadel etc nakijken of alles wel goed ligt en nog wel past.

Waar staat je paardje? Provincie of stad die in de buurt ligt van waar je paardje staat :D
Wellicht zijn er hier wel mensen die je kunnen helpen, of weten mensen weer goeie lesgevers! :D

Hoe vaak rijden jullie je paardje per week?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 18:18 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 19:49 



 

espelina12 schreef
Iriscope schreef
Tijd voor een dierenarts die fatsoenlijk advies geeft. Welke DA zegt er nu dat een paard er beter van wordt als ze maar 1 uur buiten komen?!


Vond dat ook maar heel raar, maar dierenarts weet meer dan mij dus we hielden ons eraan…
ik denk dat de dierenarts bedoelde dat hij maar 1 uur per dag op de weide mag. Dat is wat anders dan “hij mag maar 1 uur buiten”. Dat betekent dat je dus op zoek moet naar een stal waar ze op een grote paddock met hooi de hele dag buiten komen.

Ik zou aller eerst eens beginnen met je zadel laten checken en beginnen met les nemen van een volwassen instructeur. Een vriendin zal jou hoe goed bedoelt echt niet verder kunnen helpen (anders had je dit topic denk ik niet hoeven openen). Een lesgever is echt niet zo moeilijk te vinden als je denk. Niet alle lesgevers hebben een website. Laat je ouders eens een oproep plaatsen op facebook. Ik gok dat jullie zo iemand gevonden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:28 



 
Profiel   

Mijn advies: EERST paard op de foto zetten (rug, hals, heupen). Steigeren en bokken geeft meestal aan dat een paard lichamelijk ongemak ervaart. Tot de uitslag zoveel en zo lang mogelijk vrije, onbelaste beweging geven (los in een grote paddock of rijbak) en niet meer rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:30 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Sta je op een pensionstal? Hebben ze daar geen paddocks?

In welke omgeving woon je, bokt kent vaak instructeurs door heel het land dus iemand in dit topic kan je vast helpen


Ik sta niet op een pensionstal, is een kleinschallig stalletje mer 3 boxen, weide, zadelkast en piste. Dat is alles ☺️ Alleen mijn pony’s staan daar.
Ik woon in Zelzate , regio Oost-Vlaanderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:54 



 
Profiel   

Als alleen jou pony's daar staan dan kan je ze overdag ook in de bak laten ipv in het land.

Ik kom niet uit de buurt dus kan je niet helpen. Maar er zitten meerdere bokkers uit België hier, hopelijk weten die wat

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 20:57 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Dit is namelijk absoluut geen dwars of ambetant gedrag maar een pony die duidelijk aangeeft dat iets haar niet lekker zit.
Klinisch gekeurd is natuurlijk fijn, maar is een momentopname en zegt niets over de botten en spieren/banden verder natuurlijk.

Het feit dat ze staakt, en bij je vriendin die we door pusht ook bokt en steigert geeft duidelijk aan dat ze pijn/ongemak heeft. Omdat je vriendin door pusht gaat ze grotere signalen afgeven (steigeren/bokken ipv alleen niet willen lopen).

Verder zou ik idd ook kijken of ze meer kan bewegen dan ze nu doet, en dan dus in vrijheid dus in een bak/paddock. Evt foto’s maken van de rug. Zadel laten nakijken, en absoluut instructeur erbij halen. Er zijn ook in België zat goede instructeurs hoor!

Heb je evt wat filmpjes van het gedrag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-22 21:07 



 
Profiel   

Sluit me aan bij bovenstaande. Zou ook goed kunnen zijn dat ze ontstoken knieën heeft (voor of achter). Mijn merrie van 6 heeft dat nu ook en te lang door gereden doordat andere zeiden is merrie/puber gedrag. Bij mij zat t echt niet lekker en wist dat er wat was maar wist niet wát. Uiteindelijk uitgekomen 2 chronisch ontstoken knieën achter en ze deed hetzelfde als jou pony. Achteruit gaan soms wel de hele/halve bak door. Zweepje dr bij en bokken, haar voorwaartse drang was weg en in plaats van dat we met de training snel vooruit gingen, ging t juist alleen maar slechter. Dierenarts en osteopaat was t niet opgevallen dat haar knieën niet goed waren (ze lopen namelijk niet kreupel bij ontstoken (achter) knieën). Uiteindelijk via via bij een goede orthopeed terecht gekomen die deze diagnose heeft gesteld. Mocht je een filmpje hebben van de bewegingen van je pony zou dat al erg helpen zodat we je wat verder kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 13:35 



 
Profiel   

Niet langer dan een uur op de wei kan prima advies zijn.
Maar dat is niet hetzelfde als dan 23 uur op stal.
Hup naar buiten met dat dier.
Samen met andere paarden. Op een stuk waar ze ook kunnen rennen en hooi uit netten kunnen eten.
Zodat ze lekker paard kunnen zijn en bezig zijn.

Dan een zadel passer laten komen.
En gediplomeerd les.
En eventueel een dieren arts. Maar goede instructie ziet dat.

Al die nu om je heen staan als hulp en het oké vinden zoals hij nu gestald staat en dat je met zwepen aan de slag moet uit je hulp kring verwijderen.
Die hebben nul verstand van paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 13:44 



 
Profiel   

espelina12 schreef
Hallo allemaal,
Ik heb een fjord van 16, en hij doet in de piste heel ambetant. Hierbij bedoel in steeds achterwaarts lopen als we been geven..
de zweep werkt ook helemaal niet, hiervan gaat hij bokken en steigeren.

Wij weten niet wat het probleem is, ook is ze helemaal goedgekeurd en geen gebreken.

Alvast bedankt voor de hulp.


Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 08:51 



 
Profiel   

ik lees deze topic met ongeloof... 1 uur op de wei en 23 uur stal?? Mijn hemel zeg wat in en in triest voor het dier
Ik mag hopen dat ts inmiddels ervoor gezorgd heeft dat het dier meer buiten komt. Daarnaast idd het zadel na laten kijken en mss eens een goeie osteopaat erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 09:17 



 
Profiel   

Er is een hoop mis gegaan helaas

Verkeerde stalling gekozen helemaal in combinatie van
Pony met koliek problemen (verkeerde koop helaas dus)

Als onervaren ruiter niet eerst op zoek naar echte begeleiding gegaan en dan pas een pony kopen

Goed graasmasker zoals hierboven inderdaad want er is veel te weinig beweging.

Je hebt vast het beste voor met de pony maar het is geen leuk leven voor het dier zo, eindeloos op stal en protesteren met rijden (=ongekukkig paard). Met één enkel uurtje buiten staan dus ruim meeste tijd in de dag is niet ten goede van de pony. Longeren, wandelen ipv rijden en op zoek naar een betere situatie zowel qua stalling als begeleiding zou wel zo eerlijk zijn naar de pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 09:38 



 
Profiel   

Ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat, TS?

Ik kan me niet voorstellen dat de DA gezegd heeft dat ze maar 1 uur per dag naar buiten mag. Hij zal gezegd hebben dat ze maar 1 uur op gras mag. Maar voor de rest kan ze gewoon op een paddock met hooi?
Grote kans dat dit ook de reden is dat ze 'vervelend' doet, dat zouden die van mij ook doen als ze 23 uur op stal zouden staan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-22 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen