Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Galopperen springzadel

 
Profiel   

Punt is dat je het niet wéét:
Je hebt TS niet zien rijden EN je weet niet hoe de instructie er uit ziet.
Je kunt allerlei aannames doen, maar je wéét het niet.
Vandaar mijn opmerking: want heus: er bestaan ook goede instructeurs én góede ruiters die toch even moeten wennen aan een ander zadel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 12:13 



 
Profiel   

Punz schreef
Punt is dat je het niet wéét:
Je hebt TS niet zien rijden EN je weet niet hoe de instructie er uit ziet.
Je kunt allerlei aannames doen, maar je wéét het niet.
Vandaar mijn opmerking: want heus: er bestaan ook goede instructeurs én góede ruiters die toch even moeten wennen aan een ander zadel.


Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik vind het echt niet netjes dat er zomaar aannames gemaakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-22 15:35 



 
Profiel   

.... balans houden is hartstikke belangrijk, en niet elke instructrice heeft er iets over geleerd.
Aan centered riding kun je heel veel hebben.

Ik heb met mijn jonkie veel in een dressuurzadel in de verlichte zit gereden (goed dan, de remonte zit) en dat test je wel uit!
Voeten recht onder je zwaartepunt en actieve buikspieren.

Oefening: teugels in 1 hand, je andere hand breng je op harthoogte en dan 'duw' je laaaaangzaam naar voor en weer terug.

Mbt het daadwerkelijke springen: ik vind het raar dat mensen vaak lang in het zadel blijven zitten en op het laatste moment,
als je dier aan de afzet begint,
gaan ze opeens naar voren.

(... ik rijd dus vaker in de verlichte zit dan de meeste mensen...)

Handiger lijkt het mij om gewoon op de sprong aan te rijden in de verlichte zit en je correct mee te laten nemen.

Als je je dier stoort tijdens de afzet omdat je zwaartepunt naar voor gaat, kan er van alles mis gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 16:02 



 
Profiel   

het is toch wel duidelijk dat springzadel open zit heeft, en dus kan je dan als ruiter/amazone onafhankelijk zitten en 80% van de dressuur zadel, zijn gedwongen zit, en zit je niet onafhankelijk...

dus als je op springzadel rijd, dan moet je meer balans van jezelf hebben met zit..

en de overstap van dressuur zadel met gedwongen zit, naar springzadel, komen mensen er achter dat niet onafhankelijk zitten, en dat dus opnieuw moeten leren zitten..zelf in evenwicht, bepaalde spieren aanspannen en bewegen om in balans boven het paard te zitten en mee te gaan in de beweging.

ik weet wel dat ik altijd met stubben springzadel reed, en op dressuurzadels ,kon ik alleen maar rijden met drs zadel open zit zoals daaleman, custom icon... want anders werd ik teveel gedwongen inbepaalde zit,die dus niet onafhankelijk is.... en dat reed voor geen meter.


ik moet zeggen dat ik altijd bleef zitten,tot paard voor de sprong afzet, ook omdat als jetevroeg gaat hetpaard dusdrukop voorkant krijgt en veel zwaarder werk moet leveren omzelf omhoog te komen en gewicht van ruiter/amazone en daardoor langzamer is en fouten maakt /balken raakt,

en ik had een oud int springpaard, die bij te vroeg naar voren, gelijk super snel weigerde, dat was een ervaren springpaard met karakter, en ook al sprong ik maar b/l en hij genoeg vermogen had, hij gewoon gelijk weigerde bij te vroeg naar voren, en ik dus moest wachten tot hijzelf afzette, en dan ging ik mee naar voren..

ik rijd veel in verlichte zit in parcours, training, ik rij nu dressuur en doe ook wel verlichte zit bij drs,
maar voor de hindernis zitten en wachten tot paard afzet,was gewoon hoe t moest bij dit paard, en dat leerde je snel af als je 3 xop de kop in de hindernis ligt...

en ik stoorde mijn paard niet bij de afzet, ik volgde hem, dus was een fractie later dan wanneer hij afzette..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 16:37 



 
Profiel   

Een springzadel is in het begin heel raar. Ik heb 10 jaar met dressuur en veelzijdigheidszadels gereden, ik ging toen eens een paard testen met een echt springzadel met een hele open zit. Ik leek wel alsof ik een beginner was en niet meer kon rijden. Ik heb dat een aantal keer met dat zadel gereden en de 3de keer begon ik mijn evenwicht te vinden.

Janneke2 schreef
.... balans houden is hartstikke belangrijk, en niet elke instructrice heeft er iets over geleerd.
Aan centered riding kun je heel veel hebben.

Ik heb met mijn jonkie veel in een dressuurzadel in de verlichte zit gereden (goed dan, de remonte zit) en dat test je wel uit!
Voeten recht onder je zwaartepunt en actieve buikspieren.

Oefening: teugels in 1 hand, je andere hand breng je op harthoogte en dan 'duw' je laaaaangzaam naar voor en weer terug.

Mbt het daadwerkelijke springen: ik vind het raar dat mensen vaak lang in het zadel blijven zitten en op het laatste moment,
als je dier aan de afzet begint,
gaan ze opeens naar voren.

(... ik rijd dus vaker in de verlichte zit dan de meeste mensen...)

Handiger lijkt het mij om gewoon op de sprong aan te rijden in de verlichte zit en je correct mee te laten nemen.

Als je je dier stoort tijdens de afzet omdat je zwaartepunt naar voor gaat, kan er van alles mis gaan.


Ik heb een paard (bij)gereden die op de stop stond, als je dan naar voor zit voor de sprong vlieg je er direct af. Als je naar voren zit heb je meestal minder contact op je teugels en voel je de galop van je paard minder aan. Ik heb altijd geleerd om naar achter te zitten en lichtjes met je zit te duwen voor de sprong. En dan op de sprong handen mee en na het zweefmoment al naar achter zitten (zonder aan de teugels te trekken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 15:20 



 
Profiel   

Citaat
Ik heb een paard (bij)gereden die op de stop stond, als je dan naar voor zit voor de sprong vlieg je er direct af.

In een correcte verlichte zit hoeft je bovenlichaam niet heel ver voor de verticaal te zijn,
het kernpunt is de beheersing van je zwaartepunt.
Citaat
Als je naar voren zit heb je meestal minder contact op je teugels en voel je de galop van je paard minder aan.

Dat je uit het zadel minder voelt moge waar zijn, maar andermaal hoef je niet verder dan een centimeter uit het zadel, en heb je een uitgebreid 'contact oppervlak' van dijbenen, knieën en kuiten.

Bij terreinritten heeft het idd zin om boven de hindernis te maken dat je naar achteren komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 16:12 



 
Profiel   

Nogmaals: ook op een springzadel kun je gewoon op je kont zitten. Hoort zelfs zo tenzij je met je paard mee gaat boven de sprong of bewust een oefening in verlichte zit doet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 21:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen