Galopperen springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 21:41

Ik heb sinds een week een springzadel omdat ik ben begonnen met springen. Het zadel zit heerlijk. Ik moest wel even wennen aan de kortere beugels want in m’n dressuur zadel had ik vrij lange beugels. Nu kom ik op het volgende. Met een springzadel zit ik gevoelsmatig meer op het paard dan erin.. daardoor vind ik galopperen ineens lastiger. Met dressuur vlieg ik zo met de beweging mee diep in het zadel maar nu stuiter ik voor m’n gevoel wat meer.. is hier een soort tip voor? Zie het namelijk wel vaker bij spring ruiters dat ze niet altijd contact hebben met het zadel. Daarbij ben ik vandaag gevallen omdat hij de hindernis ineens eng vond en er net voor 45 graden de hoek om schoot ook balans houden vind ik best lastig zo voor de sprong als ie dan ineens een scherpe hoek maakt.. zijn daar nog tips voor? Heb ik dan bijvoorbeeld mijn balans te vroeg naar voren? Ik hoop dat iemand mij een beetje wegwijs kan maken met het wennen aan een springzadel en de technieken hierbij

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:50

Het is natuurlijk logisch dat je makkelijker 'uit' een springzadel komt, dat is immers ook de bedoeling boven de sprong.

Heb je misschien een dressuurzadel met een hele diepe zit of grote wrongen? Dat maakt de overgang groter. (En een springzadel met extra open zit natuurlijk ook).

Ik denk dat je moet leren on je balans meer uit je benen te halen. Hoe gaat de verlichte zit? Zit je dan stabiel en stil?
Als je gewoon zit met galopperen merk je dan ergens spanning? Is deze anders met je spring- en dressuurzadel?

Het is ook vooral wennen en omschakelen, je zit gewoon anders en je gebruikt je spieren net anders. Maar het is natuurlijk niet fijn als je er dan af valt in die overgangsfase.

Edit: wat trouwens ook nog kan verschillen, hoe loopt je paard? Als hij met springen minder over de rug loopt, zit je ook moeilijker
Laatst bijgewerkt door Bowo op 08-06-22 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 21:53

Bowo schreef:
Het is natuurlijk logisch dat je makkelijker 'uit' een springzadel komt, dat is immers ook de bedoeling boven de sprong.

Heb je misschien een dressuurzadel met een hele diepe zit of grote wrongen? Dat maakt de overgang groter. (En een springzadel met extra open zit natuurlijk ook).

Ik denk dat je moet leren on je balans meer uit je benen te halen. Hoe gaat de verlichte zit? Zit je dan stabiel en stil?
Als je gewoon zit met galopperen merk je dan ergens spanning? Is deze anders met je spring- en dressuurzadel?

Het is ook vooral wennen en omschakelen, je zit gewoon anders en je gebruikt je spieren net anders. Maar het is natuurlijk niet fijn als je er dan af valt in die overgangsfase

Ja dat was even ongelukkig.. ik denk dat ik voorlopig mijn dressuur les ook met dit zadel ga doen om meer feeling te krijgen. Het is met mijn dressuur zadel inderdaad dat je diep in het zadel zit met de galop en met korte beugels en een meer open springzadel is het wel even wennen.. hopelijk is dat het.. tijd geven en wennen, maar alle tips zijn welkom, ook al is het geduld hebben en blijven oefenen

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:53

Ik kon nooit met lange beugels rijden, ik heb altijd met springzadel gereden en dus met korte beugels. Maar nu rijd ik al een poos met lange beugels, ik kan hier ook beter door ontspannen nu ik eraan gewend ben en dat is beter voor mijn rug. Maar nu wilde ik laatst een keer springen, dus ik mooi mijn beugels kort gemaakt zoals ik ze altijd had.. Ik kan nu dus echt niet meer met korte beugels rijden, ik dacht dat ik er zo af zou liggen.. Dus ik snap wat je bedoelt. De enige tip die ik je kan geven is doorzetten en blijven proberen, je moet eraan wennen als je een andere beugellengte hebt en dat krijg je alleen maar door ermee te rijden.. Je kunt ook leren om daar zo goed mee te rijden dat je alles uit kunt zitten, dat kon ik vroeger niet met lange beugels maar nu dus wel. Het is echt gewoon wennen.. Was wel even heel apart voor mij om te ervaren dat ik niet meer met korte beugels kan rijden trouwens :D

Melisje_92

Berichten: 1095
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:02

Ik had dat gevoel in het begin ook heel erg. Begon met springen/crossen daardoor ook met net iets te lange beugels. Steeds een stukje korter. Nu als ik ga buitenrijden pak ik het liefst mijn springzadel, maar dan moet ik niet in het zadel willen zitten met een wat voorwaartsere galop…lekker verlichte zit en die kuitjes trainen :')

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 22:03

<3
Texas02 schreef:
Ik kon nooit met lange beugels rijden, ik heb altijd met springzadel gereden en dus met korte beugels. Maar nu rijd ik al een poos met lange beugels, ik kan hier ook beter door ontspannen nu ik eraan gewend ben en dat is beter voor mijn rug. Maar nu wilde ik laatst een keer springen, dus ik mooi mijn beugels kort gemaakt zoals ik ze altijd had.. Ik kan nu dus echt niet meer met korte beugels rijden, ik dacht dat ik er zo af zou liggen.. Dus ik snap wat je bedoelt. De enige tip die ik je kan geven is doorzetten en blijven proberen, je moet eraan wennen als je een andere beugellengte hebt en dat krijg je alleen maar door ermee te rijden.. Je kunt ook leren om daar zo goed mee te rijden dat je alles uit kunt zitten, dat kon ik vroeger niet met lange beugels maar nu dus wel. Het is echt gewoon wennen.. Was wel even heel apart voor mij om te ervaren dat ik niet meer met korte beugels kan rijden trouwens :D

Ja kan me voorstellen dat de andere kant op ook wennen is ja.. bedankt! Ga ik gewoon door oefenen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:50

Kan het ook afhangen van de beugelhaakjes?
Bij springzadel zitten die iets meer naar voor tov een dressuurzadel. Hierdoor heb je je benen dus ook al anders onder je lichaam. (meer stoelzit).

Ik zou zoals eerder gezegd met langere beugels beginnen en zo stilletjes een gaatje verkorten. Je moet ook niet heel erg kort zitten als je maar 80cm springt bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:02

Lionlakes schreef:
Bowo schreef:
Het is natuurlijk logisch dat je makkelijker 'uit' een springzadel komt, dat is immers ook de bedoeling boven de sprong.

Heb je misschien een dressuurzadel met een hele diepe zit of grote wrongen? Dat maakt de overgang groter. (En een springzadel met extra open zit natuurlijk ook).

Ik denk dat je moet leren on je balans meer uit je benen te halen. Hoe gaat de verlichte zit? Zit je dan stabiel en stil?
Als je gewoon zit met galopperen merk je dan ergens spanning? Is deze anders met je spring- en dressuurzadel?

Het is ook vooral wennen en omschakelen, je zit gewoon anders en je gebruikt je spieren net anders. Maar het is natuurlijk niet fijn als je er dan af valt in die overgangsfase

Ja dat was even ongelukkig.. ik denk dat ik voorlopig mijn dressuur les ook met dit zadel ga doen om meer feeling te krijgen. Het is met mijn dressuur zadel inderdaad dat je diep in het zadel zit met de galop en met korte beugels en een meer open springzadel is het wel even wennen.. hopelijk is dat het.. tijd geven en wennen, maar alle tips zijn welkom, ook al is het geduld hebben en blijven oefenen
Je zou kunnen overwegen om licht te rijden in galop. Ik deed dat veel met polo omdat ik de hele tijd in half seat vervelend vond, en eigenlijk is het best comfortabel als je er eenmaal aan gewend bent. :)

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:15

Je kunt ook gewoon op je kont zitten met springzadel / korte beugels :j

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:20

Ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen. Hier altijd op dressuurzadel gereden. Daarna een jonkie gekocht en daar een springzadel op laten aanmeten zodat ik wat vrijer kon zitten en ik moest daarna echt weer wennen aan rijden op een dressuurzadel (Kramp... In... Mijn.. Kuiten!!).

Ik wissel het nu bewust regelmatig af, al moet ik zeggen dat ik op winderige dagen het liefst mijn springzadeltje pak. Dan zit ik toch makkelijker eventuele sprongen uit. Gek eigenlijk, als je me 2 jaar had gevraagd of ik ooit vrijwillig een springzadel zou kopen had ik je vierkant uitgelachen. _O-

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:25

upendo schreef:
Gek eigenlijk, als je me 2 jaar had gevraagd of ik ooit vrijwillig een springzadel zou kopen had ik je vierkant uitgelachen. _O-


Als je mij een paar maanden geleden gezegd had dat ik nu met lange beugels zou rijden en eraan zou denken dat mijn volgende zadel misschien een dressuurzadel moet worden, had ik je ook uitgelachen _O- Maar dat is nu toch wel zo, mijn springzadel is nu nog prima dus dat laat ik mooi zo, maar als ik ooit een ander zadel wil, wil ik misschien toch wel een dressuurzadel of veelzijdigheid richting dressuur _O- Apart hoe een mens veranderen kan :+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 01:28

Ik zag dat met lesgeven vaker bij mensen en vaak is ook de verlichte zit een probleem.

Heb je wel regelmatig en goed zitles gehad?

Op welk niveau spring je nu? Is je zadel extreem springen of richting veelzijdig? Je hoeft echt niet in 1x heel kort te gaan zitten. Maar de beste positie hangt ook af van het zadel, je paard en je eigen zit. Dat is zonder foto's dus niet te zeggen.

Een goede trainer is ook belangrijk. Zelf ben ik meer van het balkjes draven, kleine sprongetjes tot iemand goed zit, kan tellen, etc. Er wordt echt te vaak weinig aandacht aan besteed.
Ik heb weleens iemand les gegeven die al aardig rond sprong, maar nog steeds niet de verlichte zit goed beheerste en ook aan de teugels hing.
Een goede oefening, onder begeleiding!, is bijv met je handen in je zij balkjes draven en lage sprongetjes nemen in verlichte zit.

De springruiters die je in verlichte zit ziet rijden, hebben meestal wel een goede zit en dat is zo belangrijk.

Vallen komt vaak eerder door verstijven. Als je mee gaat met de bewegingen van het paard, kan je ook onverwachte bewegingen beter opvangen. Dat testte ik door mensen hun teugels vast te nemen, beugels uit te laten doen en ogen dicht. Dan ging ik met het paard een bocht om en voelden ze of ze mee bewogen of sterk uit balans raakten.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 02:15

Mijn eerste winstpunt in de M2 reed ik met een spring zadel. Toen vond ik dat ik wel fanatiek genoeg dressuur reed om ook een dressuurzadel te kopen :D

Dus ja met een spring zadel kun je ook gewoon op je kont blijven zitten. :)

Geen idee wat voor dressuurzadel je hebt.
Maar is er dat een met diepe lepel en veel wrong is het verschil wel groter dan wanneer het een opener zadel is.

Misschien nu in het begin je beugels met je spring zadel 2 gaatjes langer doen om te wennen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:12

Een goeie basis is het halve werk. Dat je in je dressuur zadel een goeie balans hebt betekend niet dat je die ook in je springzadel hebt. Dus begin bij de basis. Balkjes draven en vooral kilometers maken. En alle nieuwe dingen komen met vallen en er weer opklimmen. En dat is zeker bij het springen het geval. Het is onvermijdelijk dat je er soms vanaf zult vallen. Met en zonder goeie zit.

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 07:41

superpony schreef:
Ik zag dat met lesgeven vaker bij mensen en vaak is ook de verlichte zit een probleem.

Heb je wel regelmatig en goed zitles gehad?

Op welk niveau spring je nu? Is je zadel extreem springen of richting veelzijdig? Je hoeft echt niet in 1x heel kort te gaan zitten. Maar de beste positie hangt ook af van het zadel, je paard en je eigen zit. Dat is zonder foto's dus niet te zeggen.

Een goede trainer is ook belangrijk. Zelf ben ik meer van het balkjes draven, kleine sprongetjes tot iemand goed zit, kan tellen, etc. Er wordt echt te vaak weinig aandacht aan besteed.
Ik heb weleens iemand les gegeven die al aardig rond sprong, maar nog steeds niet de verlichte zit goed beheerste en ook aan de teugels hing.
Een goede oefening, onder begeleiding!, is bijv met je handen in je zij balkjes draven en lage sprongetjes nemen in verlichte zit.

De springruiters die je in verlichte zit ziet rijden, hebben meestal wel een goede zit en dat is zo belangrijk.

Vallen komt vaak eerder door verstijven. Als je mee gaat met de bewegingen van het paard, kan je ook onverwachte bewegingen beter opvangen. Dat testte ik door mensen hun teugels vast te nemen, beugels uit te laten doen en ogen dicht. Dan ging ik met het paard een bocht om en voelden ze of ze mee bewogen of sterk uit balans raakten.

Ik heb 3x per week privéles springen en 3x groepsles dressuur.. ik investeer dus veel in goed rijden want ben met je eens dat je zit en techniek belangrijk is. Wellicht wil ik in 1x alles meteen perfect en verwacht ik teveel. Nog meer aandacht besteden aan m’n zit met nog andere oefeningen is een goede tip

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:21

3x per week springen met hetzelfde paard? Dat is aardig veel, zou ik vooral op langere termijn van harte afraden. Als het om verschillende paarden of cavaletti oefeningen gaat dan heb ik niets gezegd :o

Met een plat / open springzadel moet je vooral op de druk op je voeten en knieën letten, en dat je met verend been rijdt :) op de kont zitten kan wel, zo rij ik ook dressuur in een springzadel, maar als je niet voldoende steun uit je benen haalt lig je inderdaad zo ernaast. Vallen bij het uitbreken voorkomen is vooral kwestie van op je paard blijven wachten, meeliften ipv je bovenlichaam naar voren gooien. Het paard kan zich ook beter afzetten als de ruiter geduld heeft. En zeker op de lage sprongen hoef je je zadel nauwelijks uit.

Ik kan zelf niets met een dressuurzadel :+ na ja zo'n open zadel (zoals oudere Duitse zadels) is nog kwestie van wennen, maar die enorme wrongen, schiet mij maar lek wat men daarmee moet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:02

Als je zoveel les hebt, zou de basis allang zitles moeten zijn geweest. Kan jij niks aan doen en zie het tegenwoordig ook echt te weinig. Maar ik zie ook mensen vrij hoog springen terwijl de basis mist.

De oefening die ik als vb gaf; balkjes draven en kruisjes springen met de handen in de zij zou je als eerste moeten beheersen.

Te vaak springen is niet aan te raden. Als mensen een springtuin hebben en ze pakken af en toe wat mee is wat anders dan 3x pw een intensieve springles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:12

superpony schreef:
Als je zoveel les hebt, zou de basis allang zitles moeten zijn geweest. Kan jij niks aan doen en zie het tegenwoordig ook echt te weinig. Maar ik zie ook mensen vrij hoog springen terwijl de basis mist.

De oefening die ik als vb gaf; balkjes draven en kruisjes springen met de handen in de zij zou je als eerste moeten beheersen.

Te vaak springen is niet aan te raden. Als mensen een springtuin hebben en ze pakken af en toe wat mee is wat anders dan 3x pw een intensieve springles.
En het helpt dan ook niet mee dat de dressuurzadels van tegenwoordig, in de woorden van Albert Voorn, "net orthopedische stoelen zijn." Onafhankelijk zitten hoef je er iig niet in te kunnen. :=

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:20

Mkango schreef:
superpony schreef:
Als je zoveel les hebt, zou de basis allang zitles moeten zijn geweest. Kan jij niks aan doen en zie het tegenwoordig ook echt te weinig. Maar ik zie ook mensen vrij hoog springen terwijl de basis mist.

De oefening die ik als vb gaf; balkjes draven en kruisjes springen met de handen in de zij zou je als eerste moeten beheersen.

Te vaak springen is niet aan te raden. Als mensen een springtuin hebben en ze pakken af en toe wat mee is wat anders dan 3x pw een intensieve springles.
En het helpt dan ook niet mee dat de dressuurzadels van tegenwoordig, in de woorden van Albert Voorn, "net orthopedische stoelen zijn." Onafhankelijk zitten hoef je er iig niet in te kunnen. :=


Ik wilde aardig blijven. Maar het is een ramp hoe mensen zitten. Stoelzit, onrustige handen omdat ze geen onafhankelijke zit hebben, benen die alle kanten op gaan.......En wat doet men? Opsluiten in een zadel en een plak broek. Tja, wij leerde dat toch anders

Naast dit is het erg dat je ooit ergens gaat vastlopen en het afleren van slechte gewoonten echt moeilijk is. Je kan beter eerst leren zitten en daar een leven lang profijt van hebben dan later je zit moeten corrigeren.

Kinderen die in het zadel stuiteren met pianohandjes leren in de krul trekken en krijgen geen zitles, tja.....

Wat ik mensen ook weleens als beetje alternatieve methode heb meegegeven. Ga naar buiten, zet een flinke galop in en zit hem uit. Paard voor wat loslaten, dus niet terug zitten werken, maar echt op je kont gaan zitten en lekker laten doorgalopperen.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Galopperen springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:57

Hoe komt iedereen erbij dat ts niet goed op haar paard zit? Misschien rijdt ze wel geweldig goed, maar hoe dan ook is de overgang van dressuurzadel naar springzadel (of andersom) lastig, daar moet je gewoon aan wennen en dat heeft tijd nodig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:13

Texas02 schreef:
Hoe komt iedereen erbij dat ts niet goed op haar paard zit? Misschien rijdt ze wel geweldig goed, maar hoe dan ook is de overgang van dressuurzadel naar springzadel (of andersom) lastig, daar moet je gewoon aan wennen en dat heeft tijd nodig.


Omdat mensen misschien weten dat heel veel een zit probleem is en je dit niet alleen van TS leest, maar in de praktijk veel bent tegengekomen?

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:24

Daar verbaas ik me serieus ook over.
Je stelt een vraag en wordt binnen 1 pagina weggezet als een slechtzittende / nooit zitles gehad hebbende beginneling met onrustige handen en een orthopedisch zadel..

Terwijl het ook gewoon domweg wennen is
Van dressuurzadel naar springzadel ( of westernzadel) en weer terug.


Superpony:
Dan nog kun je op basis van dit bericht niet zo generaliseren en vind ik eerlijk gezegd dat het wel wat minder belerend mag / iets meer ruimte mag zijn voor de kwaliteiten van TS

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:25

superpony schreef:
Ik wilde aardig blijven. Maar het is een ramp hoe mensen zitten. Stoelzit, onrustige handen omdat ze geen onafhankelijke zit hebben, benen die alle kanten op gaan.......En wat doet men? Opsluiten in een zadel en een plak broek. Tja, wij leerde dat toch anders

Wat ik mensen ook weleens als beetje alternatieve methode heb meegegeven. Ga naar buiten, zet een flinke galop in en zit hem uit. Paard voor wat loslaten, dus niet terug zitten werken, maar echt op je kont gaan zitten en lekker laten doorgalopperen.


Hangt er wel vanaf of je tegen de wrongen aan hangt. Kan er bij mij vaak een hand tussen hebben…

Op je alternatief, niet iedereen kan naar buiten. Op de volte en dan je binnenhand laten afhangen. Je moet ontspannen, je kunt niet gaan trekken en je zit en benen moeten het werk doen.

Maar ts, heb je het zadel bij koop ook op je paard geprobeerd? Heb je op meerdere zadels gezeten? Galoppeert je paard fijn ontspannen? Zijn de beugels an sich fijn voor jou? Alles kan wel op de zit van de ruiter gegooid worden, maar wanneer een zadel je niet past, ga je nooit kunnen zitten.

Heb je wellicht een filmpje wat je zou willen delen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:41

Punz schreef:
Daar verbaas ik me serieus ook over.
Je stelt een vraag en wordt binnen 1 pagina weggezet als een slechtzittende / nooit zitles gehad hebbende beginneling met onrustige handen en een orthopedisch zadel..

Terwijl het ook gewoon domweg wennen is
Van dressuurzadel naar springzadel ( of westernzadel) en weer terug.


Superpony:
Dan nog kun je op basis van dit bericht niet zo generaliseren en vind ik eerlijk gezegd dat het wel wat minder belerend mag / iets meer ruimte mag zijn voor de kwaliteiten van TS
Dan lees je meer in mijn reactie dan ikzelf hoor. _O- Feit is nou eenmaal dat de dressuurzadels van tegenwoordig een onafhankelijke zit ogenschijnlijk overbodig maken, want je zit er zo in vast dat je het niet hebben van een onafhankelijke zit kunt maskeren. Kunnen we lang of kort over praten, maar dat is nou eenmaal de huidige trend in dressuurzadels, en geen kritiek op de TS.

Dat de overgang naar een springzadel dan lastiger is, is logisch, want die zadels bieden veel minder steun. Bovendien kun je wel allerlei redenen bedenken waarom het niet goed wil lukken, maar er is maar één reden: TS heeft haar zit nog niet gevonden in dit zadel, en ook dat is helemaal niet erg. :) Ik weet niet of ik zo makkelijk de overstap naar polo- en renzadels had kunnen maken als ik in een modern dressuurzadel had gereden, in plaats van in al wat oudere zadels met minder wrong en een minder diepe zit en waarin je eigen spieren dus harder moeten werken. TS geeft aan dat ze het gevoel heeft meer te stuiteren, dus daarom was ook mijn tip: rijd de eerste tijd meer licht in galop, zodat je je spieren kunt trainen en aan het gevoel kunt wennen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:46

Punz schreef:
Daar verbaas ik me serieus ook over.
Je stelt een vraag en wordt binnen 1 pagina weggezet als een slechtzittende / nooit zitles gehad hebbende beginneling met onrustige handen en een orthopedisch zadel..

Terwijl het ook gewoon domweg wennen is
Van dressuurzadel naar springzadel ( of westernzadel) en weer terug.


Superpony:
Dan nog kun je op basis van dit bericht niet zo generaliseren en vind ik eerlijk gezegd dat het wel wat minder belerend mag / iets meer ruimte mag zijn voor de kwaliteiten van TS


Ze zegt zelf dat haar dressuurzadel diepe wrongen heeft.

En je mag van alles vinden. Feit is dat ik tegen ontzettend veel mensen ben aangelopen die op alle niveaus wedstrijden rijden, maar geen goede onafhankelijke zit hebben.

De mensen die dat WEL hebben, stappen overal op en rijden zo weg.

Daar mag je wat van vinden, maar er is gewoon al jaren te weinig aandacht aan een goede zit en teveel aan de krul. Zelfs op niveau zie je stoelzit, piano handjes, wiebel benen etc.

Je kan 100x poeslief zeggen dat het wel went en TS door laten modderen die 6 lessen pw betaald of zeggen dat ze er iets aan kan doen. Dat kan ook lang doorzeuren met een vervelende zit voorkomen en heb je meer plezier van. Ook van die 6 duur betaalde lessen.