Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stelling en buiging

 
Profiel   

Avalanche schreef
Babootje schreef
Knollentuin geeft hier het juiste antwoord. Daar hoor ik nu niemand over eigenlijk .

Ik heb heus netjes bedankt! Altijd fijn als ik gecorrigeerd wordt als ik het fout heb, ik leer daarvan :j


Oeps, overheen gelezen :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 16:15 



 
Profiel   

Ik had het gezien hoor, ik vind het altijd interessant om de verschillende inzichten en opvattingen van iedereen te lezen en snap hierom dus des te meer hoe de verwarring in de uitleg en uitvoering van de training van paarden tot stand komt .
Er is geen paard hetzelfde er is geen mens hetzelfde wat voor jou geld of voor je paard of wat je ervaringen zijn ,het kan bij een ander een heel ander verhaal zijn .
Alleen de theorie die zal altijd hetzelfde zijn .

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 17:34 



 
Profiel   

Maar daarom is het ook goed om die correct te hebben :) als die al niet goed is, klopt de rest van de discussie ook niet. Thanks kt :D

Altijd fijn zo'n juf. Jammer dat ik vet weg ben gaan wonen, ik mis je lessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 17:36 



 
Profiel   

midgie schreef
Ook niet correct , want je kan de eerste ribben niet buigen , we spreken dan over rotatie, idd bij de juiste rotatie geeft het paard de juiste stelling, tenzij de ruiter dat met de buiten teugel tegen werkt , maar dan moet je al echt met je zit kunnen werken en aangezien veel ruiters met hun handen rijden en geen idee hebben wat rotatie is en wat er dan gebeurd in het paarden lijf en wat er dan gebeurt bij de verkeerde stelling en de atlasvleugels enz enz.
Dus altijd bv vanaf de grond gaan leren zien en voelen wat is stelling , wat gebeurd er dan met het paard zijn onderkaak en de ruimte bij de kaak en hoe zie je wanneer je de verkeerde stelling hebt en wat gebeurt er dan met de speekselklieren !!


Grotendeels eens inderdaad. Stelling is alleen de beweging tussen het achterhoofd en de eerste hals wervel. Verder buiging van de hals is dan halsbuiging en verder buiging in het lijf is lengtebuiging.
Je kan wel stelling zonder buiging vragen, maar lengtebuiging kan niet zonder stelling.
Ribben kunnen niet naar elkaar toe bewegen, de ribbenkast is meer een cocon die in z’n geheel roteert en dat voelt als lengtebuiging. Sowieso hoort er geen buiging in het lijf bij alleen stelling. Lijkt me heel verwarrend voor je paard als je daar je binnenbeen voor gaat gebruiken.

Het is inderdaad fijn om eerst vanaf de grond te vragen. Veel paarden zijn enorm defensief op die 1e halswervel verbinding.
Ik longeer niet met bit, maar gewoon met halster. Ik vraag ook liever het hele hoofd. Als je je lijn aan het bit hangt en de neusriem vastmaakt, dat heb je wel meer beperking van de zijdelingse beweging van de onderkaak? Ik denk dat de meeste druk van een bitring niet perse op de onderkaak komt, maar in de buitenste mondhoek.
Maar ik zie ook weinig voordeel van aan het bit longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 19:37 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Ik had het gezien hoor, ik vind het altijd interessant om de verschillende inzichten en opvattingen van iedereen te lezen en snap hierom dus des te meer hoe de verwarring in de uitleg en uitvoering van de training van paarden tot stand komt .
Er is geen paard hetzelfde er is geen mens hetzelfde wat voor jou geld of voor je paard of wat je ervaringen zijn ,het kan bij een ander een heel ander verhaal zijn .
Alleen de theorie die zal altijd hetzelfde zijn .


Stelling en buiging is voor elk paard hetzelfde, anatomisch zijn ze allemaal gelijk, van shet tot shire , het gaat vaak pas fout als de dieren in mensen handen komen en zeker in handen die geen idee is hoe een paard beweegt en dat is helaas vaak het geval , zelfs hoog in de sport, juist daar zie je heel vaak verkeerde stelling en zelfs geen rotatie meer, heel sneu voor het paard want hij moet wel alle oefeningen doen en vaak is dat onmogelijk en dan gaat het pas beginnen, komen er allerlei hulpmiddelen uit de kast .
Dus ja begin bij jezelf en leer je paard te voelen, vaak met niks gaat het beter , als je paard niet het juiste doet heb jij de vraag verkeerd gesteld, dus ja de fout ligt ook altijd bij jezelf en dat is soms heel lastig om te horen, maar je kan er ook iets mee doen, door bv te luisteren naar je paard en les nemen van iemand die het hoe en waarom kan uit leggen.
Zelf train ik mijn paarden volgens de academische rijkunst en daar leer je echt het waarom .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 13:12 



 
Profiel   

Jammer , maar academische rijkunst is echt niet mijn ding en dat verklaart voor mij veel.
Klassiek is toch echt wel de hoofdlijn voor mij .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 14:03 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Jammer , maar academische rijkunst is echt niet mijn ding en dat verklaart voor mij veel.
Klassiek is toch echt wel de hoofdlijn voor mij .

...???

(Geen idee wat precies waardoor verklaard wordt.)

Kun je dit misschien uitleggen...? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 22:17 



 
Profiel   

Academische ruiters en instructeurs rijden toch op een andere manier en met een andere gedachte. Ik mis bij -de meesten- de impuls.
Ook zie ik geregeld heftige bitten en combinatie met kaptoom /bit hoofdstellen die ik de gemiddelde klassiek ruiter niet zie gebruiken.laat staan de normale ruiter.
Als Iemand die de academisch rijdt en lesgeeft aan mij gaat uitleggen wat goed en fout is dan haak ik af gewoonweg omdat ik van mening ben dat je ten alle tijde een verbinding rijdt vanuit impuls dus voorwaarts rijden tegen een eerlijke weerstand - normaal bit .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 07:29 



 
Profiel   

Okee.

Ik heb idd filmpjes uit die school gezien zonder impuls, maar ik ken een aantal mensen die lessen bij Brandrup die met impuls rijden.
(En doorgaans met barokke paarden, zonder 'warmbloed snelheid'.)


En voor de fijnproevers onder ons:
een kaptoom werkt anders in dan een bit.
Ik rijd met kaptoom en trens, er zijn er die kaptoom en stang gebruiken.
De kaptoom is ideaal voor stelling ('buiging' in het nekgewricht) en daarmee buiging,
en in het verlengde daarvan wenden.
Ik gebruik mijn trens om het kaakgewicht te voelen en soms om het kaakgewicht 'los te vragen'. (Nadruk op vragen, niet eisen of bewerkstelligen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 09:40 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Academische ruiters en instructeurs rijden toch op een andere manier en met een andere gedachte. Ik mis bij -de meesten- de impuls.
Ook zie ik geregeld heftige bitten en combinatie met kaptoom /bit hoofdstellen die ik de gemiddelde klassiek ruiter niet zie gebruiken.laat staan de normale ruiter.
Als Iemand die de academisch rijdt en lesgeeft aan mij gaat uitleggen wat goed en fout is dan haak ik af gewoonweg omdat ik van mening ben dat je ten alle tijde een verbinding rijdt vanuit impuls dus voorwaarts rijden tegen een eerlijke weerstand - normaal bit .


Als je weerstand voelt hoe eerlijk ook dan weet je dat het achterbeen zijn werk niet juist doet, want die duwt tegen jou hand dan.
Als je paard voorwaarts is met de juiste impuls en ook dat willen we in de AR maar dat willen we niet nu, maar maken de weg samen met het paard, zodat ook het paard niet over zijn kunnen word gepust ,

Dus het gebruik van stang en trens is wel normaal?
Waar denk je dat het kaptoom/bit gebruik voor dient?
Als iemand die academische rijkunst aan jou uitlegt wat goed of fout is en niet kan onderbouwen zou ik dat ook niet geloven , maar in de AR is iets niet goed of fout tenzij je niet weet of kan vertellen over het hoe en waarom en dat mis ik eigenlijk best heel vaak bij een niet AR ruiter.
Een eerlijke weerstand bestaat niet het woordje weerstand is al weerstand en zelfs als ik bitloos rij dan wil ik die weerstand niet , het mooiste is om op je zit en je ruitergevoel te kunnen samenwerken met je paard en dat kost tijd en veel geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 12:43 



 
Profiel   

Omdat plaatjes soms meer zeggen dan woorden: Het verschil tussen links gesteld en links gebogen volgens Müseler (klassiek Duits). Is dit wat jij bedoelt Knollentuin?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 13:35 



 
Profiel   

Ik wil de eerste AR ruiter nog weleens zien die zijn/ haar paard van achteruit over de rug naar de hand toe rijdt. :-) Want ik ken ze eerlijk gezegd niet...en ik heb echt mijn best gedaan om er voor open te staan.

Voor de rest wordt er volgens mij veel hetzelfde bedoeld maar met andere bewoordingen.

Dan voor de TS, ik vermoed dat je de basis niet op orde hebt..stelling en buiging horen bij het gymnastiseren en rechtrichten van je pony. Je pony wordt waarschijnlijk sterk als je deze begrenst omdat hij niet voldoende nageeflijk en over de rug loopt. Ik ben het met mijn voorgangers eens dat een andere/ betere instructie je zou moeten kunnen helpen met dit basis probleem. Als simpele tip kan ik je wel mee geven. Probeer eens een volte te verkleinen en te open en dan met je binnenbeen naar je buitenhand te rijden. Niet terug werken met je handen (alleen iets van de hals) en kijk eens wat er gebeurd. Het mooiste is het als je dit kan doen onder begeleiding zodat iemand jou kan vertellen wat er gebeurd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 13:38 



 
Profiel   

irmaz schreef
Omdat plaatjes soms meer zeggen dan woorden: Het verschil tussen links gesteld en links gebogen volgens Müseler (klassiek Duits). Is dit wat jij bedoelt Knollentuin?
[ [url=m/6C5DTx.png]Afbeelding[/url] ]


Juist . Zo heurt t ! Je ziet hier heel duidelijk ook de kleine intrekking achter het binnenvoorbeen
Bij een bevestigd paard /ruiter combi zal een paard stelling aannemen op druk van binnenbeen ruiter bij de singel . Dank irmaz

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 14:23 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Academische ruiters en instructeurs rijden toch op een andere manier en met een andere gedachte. Ik mis bij -de meesten- de impuls.
Ook zie ik geregeld heftige bitten en combinatie met kaptoom /bit hoofdstellen die ik de gemiddelde klassiek ruiter niet zie gebruiken.laat staan de normale ruiter.
Als Iemand die de academisch rijdt en lesgeeft aan mij gaat uitleggen wat goed en fout is dan haak ik af gewoonweg omdat ik van mening ben dat je ten alle tijde een verbinding rijdt vanuit impuls dus voorwaarts rijden tegen een eerlijke weerstand - normaal bit .


midgie schreef
Als je weerstand voelt hoe eerlijk ook dan weet je dat het achterbeen zijn werk niet juist doet, want die duwt tegen jou hand dan.
Als je paard voorwaarts is met de juiste impuls en ook dat willen we in de AR maar dat willen we niet nu, maar maken de weg samen met het paard, zodat ook het paard niet over zijn kunnen word gepust ,

Dus het gebruik van stang en trens is wel normaal?
Waar denk je dat het kaptoom/bit gebruik voor dient?
Als iemand die academische rijkunst aan jou uitlegt wat goed of fout is en niet kan onderbouwen zou ik dat ook niet geloven , maar in de AR is iets niet goed of fout tenzij je niet weet of kan vertellen over het hoe en waarom en dat mis ik eigenlijk best heel vaak bij een niet AR ruiter.
Een eerlijke weerstand bestaat niet het woordje weerstand is al weerstand en zelfs als ik bitloos rij dan wil ik die weerstand niet , het mooiste is om op je zit en je ruitergevoel te kunnen samenwerken met je paard en dat kost tijd en veel geduld.


Ik kan niet zien hoe je je paard op het achterbeen kunt krijgen zonder impuls.
Weerstand en impuls betekenen niet blokkeren van de hand rijden in een hoog tempo maar gehoorzaamheid in het terug en het voorwaarts zijn. Impuls is nodig voor het paard om zichzelf en de ruiter te dragen en daarbij in balans te blijven. Dan ga je al naar verzameling toe, maar daar is ook al een hele weg aan vooraf gegaan.
Want verzameling kan niet zonder een recht gericht paard. En voldoende kracht. En dat kan zoals knollentuin zegt met een eerlijke 'weerstand' en een normaal bit.
Het gaat in een combinatie training van gehoorzaamheid en impuls vragen, eerst met kleine stukjes waarbij het paard kracht opbouwt. Dat is de basis.
Wat jij wil zien Midgie, is niet het beginpunt van paardrijden, maar het beginpunt van het hogere werk, waarbij het paard los van de hand en volledig in balans zichzelf en de ruiter draagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 14:35 



 
Profiel   

midgie schreef
Dus het gebruik van stang en trens is wel normaal?
Waar denk je dat het kaptoom/bit gebruik voor dient?

Wat een vervelende toon, zeg.
Ja, stang en trens zijn idd een eerlijke weerstand. Een stuk eerlijker dan de vreselijk scherpe kandare die in de AR worden gebruikt, en ook eerlijker dan een fietsketting om de neus. Paard moet er namelijk wel tegenaan durven lopen, anders krijg je een valse knik.
midgie schreef
Als iemand die academische rijkunst aan jou uitlegt wat goed of fout is en niet kan onderbouwen zou ik dat ook niet geloven , maar in de AR is iets niet goed of fout tenzij je niet weet of kan vertellen over het hoe en waarom en dat mis ik eigenlijk best heel vaak bij een niet AR ruiter.

Het hoe en waarom is al zo verschrikkelijk vaak uitgelegd op bokt, en 't is niet omdat jij het mist, dat niet niet wordt uitgelegd :)
midgie schreef
Een eerlijke weerstand bestaat niet het woordje weerstand is al weerstand en zelfs als ik bitloos rij dan wil ik die weerstand niet

Ik wel. Ik wil contact met de mond van het paard.


midgie schreef
en dat kost tijd en veel geduld

Dan kun je toch ook gewoon een trens pakken? Waarom dan die fietsketting en die stang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 18:02 



 
Profiel   

Avalanche schreef
midgie schreef
Dus het gebruik van stang en trens is wel normaal?
Waar denk je dat het kaptoom/bit gebruik voor dient?

Wat een vervelende toon, zeg.
Ja, stang en trens zijn idd een eerlijke weerstand. Een stuk eerlijker dan de vreselijk scherpe kandare die in de AR worden gebruikt, en ook eerlijker dan een fietsketting om de neus. Paard moet er namelijk wel tegenaan durven lopen, anders krijg je een valse knik.
midgie schreef
Als iemand die academische rijkunst aan jou uitlegt wat goed of fout is en niet kan onderbouwen zou ik dat ook niet geloven , maar in de AR is iets niet goed of fout tenzij je niet weet of kan vertellen over het hoe en waarom en dat mis ik eigenlijk best heel vaak bij een niet AR ruiter.

Het hoe en waarom is al zo verschrikkelijk vaak uitgelegd op bokt, en 't is niet omdat jij het mist, dat niet niet wordt uitgelegd :)
midgie schreef
Een eerlijke weerstand bestaat niet het woordje weerstand is al weerstand en zelfs als ik bitloos rij dan wil ik die weerstand niet

Ik wel. Ik wil contact met de mond van het paard.


midgie schreef
en dat kost tijd en veel geduld

Dan kun je toch ook gewoon een trens pakken? Waarom dan die fietsketting en die stang?


Ik zie geregeld op stallen waar ik kom ( ik kom best wel op veel verschillende stallen) mensen op de academische manier rijden, ik herken het aan de optomingen , met kandare en of met kaptoom truttig trippelen en dan gereden door ruiters die in mijn idee niet de ervaring hebben om op een trens of bitloos een b proef door te komen .
Het mag het kan en het gebeurd en ik gruw ervan .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 21:36 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik er over het algemeen ook niet blij van word. Op de voorhand, rug weg en geen impuls. En dan blij zijn dat hij zo licht is….

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 21:53 



 
Profiel   

En de paarden missen vaak enorm veel bespiering..dat vind ik echt opvallend.

Het is gewoon lastig dat veel mensen die niet "gewoon" normaal dressuur kunnen rijden vaak andere manieren zoeken om met hun paard bezig te zijn. Wat prima is, maar zonder een goede dressuur basis weten ze vaak niet wat ze aan het doen zijn en denken ze zelf dat ze heel goed bezig zijn. Ik zie dat terug komen bij AR, bitloos, Klassieke dressuur etc. etc. Terwijl ze imo veel meer hebben aan een andere dressuur instructeur die ze gewoon netjes een bepaalde basis kan bij brengen en dan kunnen ze uit de rest van de stromingen ook wat dingetjes pakken die bij ze passen maar dan met behoud van een goede basis..dan wordt het een verrijking en anders zie ik het meer als verarming.

Maar goed, dat is mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 08:17 



 
Profiel   

Wat ik ervaren heb met degenen die bij mij op stal AR reden waren het vooral de angstige ruiters en/of ruiters die hun paarden anders niet uit konden zitten die daarnaartoe overstapten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 09:52 



 
Profiel   

midgie schreef
knollentuin schreef
Ik had het gezien hoor, ik vind het altijd interessant om de verschillende inzichten en opvattingen van iedereen te lezen en snap hierom dus des te meer hoe de verwarring in de uitleg en uitvoering van de training van paarden tot stand komt .
Er is geen paard hetzelfde er is geen mens hetzelfde wat voor jou geld of voor je paard of wat je ervaringen zijn ,het kan bij een ander een heel ander verhaal zijn .
Alleen de theorie die zal altijd hetzelfde zijn .


Stelling en buiging is voor elk paard hetzelfde, anatomisch zijn ze allemaal gelijk, van shet tot shire , het gaat vaak pas fout als de dieren in mensen handen komen en zeker in handen die geen idee is hoe een paard beweegt en dat is helaas vaak het geval , zelfs hoog in de sport, juist daar zie je heel vaak verkeerde stelling en zelfs geen rotatie meer, heel sneu voor het paard want hij moet wel alle oefeningen doen en vaak is dat onmogelijk en dan gaat het pas beginnen, komen er allerlei hulpmiddelen uit de kast .
Dus ja begin bij jezelf en leer je paard te voelen, vaak met niks gaat het beter , als je paard niet het juiste doet heb jij de vraag verkeerd gesteld, dus ja de fout ligt ook altijd bij jezelf en dat is soms heel lastig om te horen, maar je kan er ook iets mee doen, door bv te luisteren naar je paard en les nemen van iemand die het hoe en waarom kan uit leggen.
Zelf train ik mijn paarden volgens de academische rijkunst en daar leer je echt het waarom .

Op deze wil ik even snel reageren, ik hen het eigenlijk te druk om nog actief in topics mee te doen .
Anatomisch is in principe idd elk paard gelijk, maar dan houdt t wel een beetje op. Er zijn zoveel verschillende factoren in bouw karakter en bespiering waar je in je training rekening mee dient te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-22 13:43 



 
Profiel   

Zeker moet je overal rekening mee houden, het ene paard treed met links buiten de massa de andere met rechts , de een valt op de voorhand de ander draagt van nature beter enz enz>
maar de atlas en de wervels zitten bij elk paard het zelfde , de gewrichten werken hetzelfde enz enz .
Maar als trainer van je paard zul je moeten weten waar je paard hulp nodig heeft en hoe je het beste je paard kan leren jou te dragen, een paard wat op de voorhand sjokt is een paard wat jou niet draagt een paard wat geen stelling aan kan nemen omdat of de ruiter te veel vraagt is een paard wat problemen gaat krijgen , spieren werken ook eigenlijk hetzelfde , als je paard zijn gewrichten niet kan buigen zul je de spieren daarop moeten trainen , maar nooit met druk want dan train je ze andersom .
Dus ja en het begint bij de stelling en de buiging en als ruiter kun je leren wat is stelling en waarom kan mijn paard geen stelling aan nemen, is dat mentaal , is dat lichamelijk , maar meestal komt het bij de verkeerde vraag , als je paard geen antwoord kan geven op jou vraag , heb jij in de meeste gevallen de vraag verkeerd gesteld.
Dus controleer jezelf , hoe stel jij de vraag , waarom kan mijn paard niet buigen/roteren ,of stelling aannemen miss stel jij de vraag verkeert miss staat hij te hoog met zijn hals, ga puzzelen wanneer je paard het juiste antwoord kan geven , als je weerstand voelt moet je nooit doorvragen , want dan moet je paard gaan gissen welk antwoord jij wil en dat is nooit de manier want daar leert jij niks van , daar krijg je juist mentale problemen van.
Neem de tijd en heb vooral geduld, het ene paard leert sneller dan het ander en als je weet wat je doet leren best heel veel paarden welk ras dan ook heel snel.
Dus ja het is jezelf ontwikkelen met de juiste begeleiding van iemand, die weet hoe en waarom en er is niet een manier, er zijn heel veel ingangen , zelf begin ik altijd bij de schouders, als je die aan de hand of vanuit het zadel licht heb heb je vaak ook heel snel het achter been een paard wat op de voorhand hangt kan nooit impuls hebben zoals eerder genoemd een paard wat op zijn voorhand hangt kan nooit leren dragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 10:17 



 
Profiel   

Ik begin nooit met stelling en buiging. Wat ik wil in het begin is van achter naar voren, en bit aannemen.
Het enige wat ik wil is dat ze op beide kanten netjes de buitenteugel aannemen.

Imo als je met stelling en buiging begint haal je alle energie eruit.
Paard moet eerst eens gewoon leren te stappen en draven op commando, op een grote cirkel, en daar wat in balans komen. Gewoon op beide kanten het bit aannemen en aanleuning zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 14:42 



 
Profiel   

Knollentuin, je hebt helemaal gelijk hoor, de afgedrukte/gekopieerde verklaring wat stelling juist is is natuurlijk correct. Maar we zitten hier weer te muggenziften en anderen tegen te spreken op zogezegde verkeerde verwoordingen, ieder legt het een beetje op zijn persoonlijke manier uit maar velen bedoelen eigenlijk net hetzelfde, Hetgeen Midgie zei is ook correct, en hoe je tot het juiste resultaat komt is in de eerste plaats kennis en jaren en heel veel jaren ervaring ..... En of je dat dan probeert te bereiken met een kaptoom, of een touwhalster of met een bit of met een soort "toverstokje" diegene die de training doet moet de reacties van het paard nauwlettend in het ook houden, kunnen lezen en daar dan gepast op inspelen en zo correctie op correctie kunnen invoegen, en vooral op net het juiste moment de druk loslaten/belonen, en zo beetje bij beetje naar het gewenste toe werken.
Maar zoals we al weer kunnen lezen staat de vraagsteller helemaal niet open voor de gegeven info, want vraagsteller zegt zelf voldoende ervaring te hebben en genoeg kennis te hebben , dus weer een verloren kans hier, en da's spijtig. Want vraagsteller is in heel dit gegeven duidelijk een beginner die nog heel veel moet leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 18:16 



 
Profiel   

aeolusnr1 schreef
en vooral op net het juiste moment de druk loslaten/belonen, en zo beetje bij beetje naar het gewenste toe werken.


Maar druk/of weerstand is hetgeen Midgie fout vindt. En daar liggen de meningsverschillen nu juist.
En dat is zeker geen muggeziften.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 18:35 



 
Profiel   

https://www.paardwelzijn.nl/wp-content/ ... elling.pdf

Leuk stukje van Anne Muller over stelling.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-22 21:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen