Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard van 17 doorrijden

 
Profiel   

Hoi! Ik heb even een vraag. Ik heb sinds ruim een maand een paardje erbij gekregen, vrij onverwachts, en 17 jarig paard dat altijd alleen maar buitenritten heeft gemaakt achter een ander paard aan, met wie hij al 13 jaar samen staat (dat paard staat nu ook bij ons). Hij is superlief, enorm mensgericht en betrouwbaar, maar het probleem is dat er altijd iemand op heeft gereden die eigenlijk niet kan rijden. Hij is dus wel bereden, maar nooit echt doorgereden. Hij heeft eigenlijk geen idee wat hij moet doen qua stoppen, sturent, etc. Hij hoeft geen dressuurpaard te worden, maar ik zou wel graag willen dat hij zelfstandig buiten kan rijden (niet eens perse alleen), maar dat hij niet alleen maar klakkeloos bovenop de billen van zijn voorganger loopt, maar dat ik daadwerkelijk wat te zeggen heb. Hij wordt overigens bitloos (sidepull) gereden.

Uiteraard heb ik professionele hulp inschakeld, maar mijn instructrice ligt de komende weken in de lappenmand, en ik wil wel alvast met hem aan de gang. Hebben jullie ideeen over waar ik alvast mee kan beginnen? Ik ben uiteraard al begonnen met grondwerk (natural horsemanship), maar zijn er dingen die ik onder het zadel alvast kan doen?
Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 10:51 



 
Profiel   

Stemcommandos er op zetten door middel van grondwerk en longe. Onder het zadel kan je ook puur gaan stappen, halthouden , stappen, halthouden door zo in ieder geval in combi met stem je rem er op te zetten. Jezelf zwaarmaken, handen sluiten en belonen als hij stopt. Vanuit daar pas naar de volgende gang gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:00 



 
Profiel   

Basis in de bak, lijkt me verstandig om dat zoveel mogelijk op zit te doen, aangezien je bitloos rijdt.
Dus werken aan een Gas/Rem en Links/Rechts de bocht om kunnen. Dat zal al moeilijk genoeg zijn als hij nooit meer gedaan dan achter iemand aan lopen in het bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:00 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Stemcommandos er op zetten door middel van grondwerk en longe. Onder het zadel kan je ook puur gaan stappen, halthouden , stappen, halthouden door zo in ieder geval in combi met stem je rem er op te zetten. Jezelf zwaarmaken, handen sluiten en belonen als hij stopt. Vanuit daar pas naar de volgende gang gaan.


Dank je wel! Dat is een goede inderdaad, echt meer met stemcommando's gaan werken. Daar hij is nu compleet ongevoelig voor ;-). En dat stappen/ halthouden ga ik zeker doen, dat is voor mij het allerbelangijkste: de rem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:06 



 
Profiel   

Weet je zeker dat hij nooit iets anders heeft gedaan? Waar reageert hij nu wel goed op en waar reageert hij echt niet op?
Heb je ook al in de bak gereden? Het kan zijn dat hij de basis wel kent, maar enorm aan dat andere paard kleeft, met name buiten. Ik zou dus kijken of dat bijv in de bak anders is.

Hoe is hij aan de hand en vanaf de grond?

Als je instructrice in de lappenmand zit, snapt hij/zij ook wel dat je nu even iemand anders laat komen, dus ik zou toch iemand zoeken die je les komt geven en even mee kijkt. Misschien kan je instructrice zelf wel iemand aanbevelen of heeft ze klanten (tijdelijk) doorgeschoven naar iemand.

We weten natuurlijk ook niet wat jij zelf kan. Ben je goed vanaf de grond? Ken je wat HMS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:06 



 
Profiel   

superpony schreef
Weet je zeker dat hij nooit iets anders heeft gedaan? Waar reageert hij nu wel goed op en waar reageert hij echt niet op?
Heb je ook al in de bak gereden? Het kan zijn dat hij de basis wel kent, maar enorm aan dat andere paard kleeft, met name buiten. Ik zou dus kijken of dat bijv in de bak anders is.

Hoe is hij aan de hand en vanaf de grond?

Als je instructrice in de lappenmand zit, snapt hij/zij ook wel dat je nu even iemand anders laat komen, dus ik zou toch iemand zoeken die je les komt geven en even mee kijkt. Misschien kan je instructrice zelf wel iemand aanbevelen of heeft ze klanten (tijdelijk) doorgeschoven naar iemand.

We weten natuurlijk ook niet wat jij zelf kan. Ben je goed vanaf de grond? Ken je wat HMS?

[quote="Moonlight17"]

Ik weet helaas heel zeker dat hij nooit iets anders heeft gedaan, hij is vanaf het het moment dat hij (professioneel) is ingereden altijd van dezelfde man geweest die er nooit meer mee heeft gedaan dan achter de billen van zijn vriend aan buitenritten maken.

Ik heb redelijk wat ervaring met HMS, dus daar ben ik al mee bezig. Hij is heel gevoelig vanaf de grond, heel mensgericht, en zoekt veel bevestiging.
We hebben hem al geprobeerd in de bak, en hij snapte er werkelijk waar niets van. Ik hoopte ook dat dat beter zou gaan zonder zijn vriend, maar helaas :( . Misschien inderdaad geen slecht plan om voor de tussentijd iemand erbij te halen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:09 



 
Profiel   

Oh, en voor de volledigheid, hij reageert eigenlijk nergens op, hahaha. Echt dramatisch. het is een schat van een paard, maar zowel sturen als remmen, als voorwaarts gaan lijkt hij niet echt te kunnen of te willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:10 



 
Profiel   

Dan zou ik gaan werken alsof hij daadwerkelijk nog niets kent. Zo met hem omgaan alsof het een onbeleerd paard is en van daaruit beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:13 



 
Profiel   

Dan zou ik ook gewoon doen alsof hij niks kan en begrijpt en bij 0 beginnen.

Begin met echt kleine stapjes. Gebruik je hms ervaring en dan vooral je lichaamshouding om hem weer alles aan te leren.

Vooruit, minimale reactie=ontspanning. Gas is belangrijk, want zonder voorwaarts kan je ook niet verder.
De rem is belangrijk. Zorg eerst dat stilstaan heel leuk is. Neem echt de tijd daarvoor. Mijn ene paard had wat moeite en dan lette ik heel erg op mijn ademhaling en voelde ik haar ook ontspannen.
Daarna wandelen en stilstaan, goed op je eigen lijf letten.

Mooiste is als je een roundpen of longeercirkel hebt of desnoods een stuk in een bak met lint mag afzetten.

Ik doe daarna altijd het buigen naar links en rechts om mijn hand te volgen en daarna vanuit het zadel dat door te kunnen zetten. Dan kan je ze bijv op een cirkeltje zetten als ze het niet goed begrijpen.

Pak als hij alles goed oppakt ook de achteruit erbij. Als ik een paard aan de hand vraag stil te staan, wil ik eigenlijk dat dit ook daar gebeurt waar ik het vraag. Dan zet ik ze achteruit terug naar die plek en laat ook gelijk los. Daar is het goed, daar is je ontspanning. 1 stap naar voren, is weer 2 terug en los. ( andere kant van je lijn hou je wel vast natuurlijk)

Als hij goed reageert op belonen, kan je best overdrijven. Mijn merrie doet daar echt veel voor en bij haar werkt het super. Mijn ruin eigenlijk helemaal niet, dus is kwestie van uitzoeken wat werkt.

Maar zeker in het begin zit het in kleine dingen en moet je op het goede moment, op de juiste manier reageren.

Onder het zadel doe ik hetzelfde. Gaan ze te hard, op een cirkeltje zetten en weer ontspannen. Maar moeilijk te beoordelen in hoeverre dat nu zou gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:24 



 
Profiel   

Dank je wel! Daar kan ik wel wat mee. Zin om mee te gaan beginnen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 11:30 



 
Profiel   

Wijkt hij netjes voor druk op de grond?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:24 



 
Profiel   

troi schreef
Wijkt hij netjes voor druk op de grond?

Deels, hij is gevoelig voor druk, maar niet perse voor constante druk. Driving game bv doet hij heel goed, porcupine nog minder, dus daar zit echt nog werk aan. Dat verklaart denk ik ook waardoor hij dit onder het zadel niet oppakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:28 



 
Profiel   

eferiz schreef
troi schreef
Wijkt hij netjes voor druk op de grond?

Deels, hij is gevoelig voor druk, maar niet perse voor constante druk. Driving game bv doet hij heel goed, porcupine nog minder, dus daar zit echt nog werk aan. Dat verklaart denk ik ook waardoor hij dit onder het zadel niet oppakt.


Denk ook dat dat goed doorwerken je flink gaat helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 12:33 



 
Profiel   

... over woorden kunnen we eindeloos debatteren...
'Dressuur' is voor sommigen een sport (en velen van hen doen dingen waar ik faliekant op tegen ben),
voor mij is dressuur de gymnastiek om het dier te helpen om ons goed te dragen.

Dat kan beginnen met zelf goed in balans zitten en je dier niet storen,
je dier helpen om gelijkelijk gewicht op beide voorbenen te krijgen ('verticale balans')
zich te ontspannen
en het bekken te kantelen.
Op die manier kun je je dier relatief makkelijk trainen om zijn lichaam goed te gebruiken - en na wat puzzelen hebben paarden er ook lol in: omdat er balans is, kun je ontspannen en wordt het dragen van de ruiter eenvoudiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 15:55 



 
Profiel   

Ben je een beetje handig met een dubbele longe/dubbele lijnen?
Als hij eenmaal de basis van de (stem)commando's snapt kan je overstappen op een dubbele longe/lijn. Je kan dan vanaf de grond werken aan weer een beetje stuur en rem erop zetten, terwijl je er zelf naast of achter loopt. Dat hij leert weer een beetje voor zichzelf te denken. Als hij dat eenmaal snapt, dan denk ik dat je van daaruit het vrij makkelijk vanuit het zadel kan gaan oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 16:14 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Ben je een beetje handig met een dubbele longe/dubbele lijnen?
Als hij eenmaal de basis van de (stem)commando's snapt kan je overstappen op een dubbele longe/lijn. Je kan dan vanaf de grond werken aan weer een beetje stuur en rem erop zetten, terwijl je er zelf naast of achter loopt. Dat hij leert weer een beetje voor zichzelf te denken. Als hij dat eenmaal snapt, dan denk ik dat je van daaruit het vrij makkelijk vanuit het zadel kan gaan oppakken.


Nee, helemaal niet zelfs, maar misschien is het wel een idee om dat te gaan leren inderdaad! Daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 09:15 



 
Profiel   

Ik zou hem behandelen als een groene 3 jarige. De tip om met hem aan dubbele lijnen te gaan werken vind ik heel slim, pas alleen wel op dat hij niet in paniek raakt door druk achter zijn billen want dat zal hij ook niet kennen. Is hij longeren gewent? Dan kun je hem daar ook eerst stemcommandos gaan leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 10:10 



 
Profiel   

Longeren pakt hij heel snel op, dus daar ga ik mee beginnen! Dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 18:26 



 
Profiel   

Rechtrichten aan de hand, stelling, buiging en dan ben je wel een poosje zoet zou ik zo zeggen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-22 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen