Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Conditie opbouwen

 
Profiel   

Hey! Ik rijd een paard van nu 9 jaar oud. Helaas heeft ze artrose in haar voorhoeven waardoor er niet meer gegaloppeerd of gesprongen wordt. Echter heeft ze een paar weekjes stil gestaan en is haar conditie nu helemaal weg. Het is een koudbloed (een Schwarzwalder Fuchs) Nu wil ik graag haar conditie weer opbouwen maar hoe ik dit het beste kan doen weet ik niet. Ik kan longeren, rijden (alleen stap en draf) en bijvoorbeeld balkjes lopen. Maar niet springen!!! Hoe kan ik het beste haar conditie opbouwen? Ik heb al naar verschillende conditie schema's gekeken maar deze bevatten allemaal wel springen of zeer langdurige ritten. Ik hoop dat iemand mij helpen kan!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 21:54 



 
Profiel   

Intervaltraining. Gewoon stappen en na een week of zo een kort stukje draf in bouwen, en dat stukje per dag wat langer maken, en op een gegeven moment weer stappen tussendoor tot het paard goed op adem is en dan weer draven. Ook steeds verder gaan als je buitenrijdt of langer rijden als je in een rijbaan rijdt. Beginnen met een half uur en langzaam opbouwen. Als je in een rijbaan rijdt kun je figuren rijden om verveling tevoorkomen en het is ook goed voor de gymnastisering en afwisselende belasting.
Ik kan niet aangeven hoe lang je kunt draven, dit moet je zelf in de gaten houden, je wilt je paard niet te moe rijden, maar wel wat inspanning vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 22:12 



 
Profiel   

Misschien heb je wat aan dit enduance programma :)

http://www.pendurance.nl/wp-content/upl ... schema.pdf

Het is natuurlijk opbouw naar een langere rit. Maar wellicht kan je de eerste paar weken oppakken :)

Ik heb het ook gebruikt een aantal jaar terug bij mijn IJslander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 22:15 



 
Profiel   

Fuchsen zijn vaak zware paarden. Let er goed op of ze zuiver blijft lopen. Ook draven kan te zwaar zijn als de omstandigheden lastig zijn, bijv op een zware of harde ondergrond. En onregelmatig of 'stijf' betekent gewoon pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 06:34 



 
Profiel   

ik zou het bij stappen houden…en dat is heel goed voor paarden.
gewoon rustig aan weer wat opbouwen en als je merkt dat het beter gaat wat meer en langere stukjes draf er bij doen.
doe je bijvoorbeeld eerst tien minuutjes stap, en een minuut draf.
en zo bouw je dan rustig aan weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 06:52 



 
Profiel   

Wat belangrijk is, is dat je iets weet over artrose.

Wat belangrijk is: het warm maken van de gewrichtsvloeistof.
Dat gebeurt door beweging, dwz: twintig minuten stap.

Is de gewrichtsvloeistof eenmaal warm, dan wordt het kraakbeen gevoed en daarmee sterker gemaakt.

Na die twintig minuten stap kun je de draf opbouwen zoals bij ieder ander paard.
Bedenk wel dat paarden langer spierpijn hebben dan mensen: ik kreeg ooit een opbouw schema
elke dag stappen,
om de andere dag twee minuten draf,
gaat dat goed de volgende week om de dag vier minuten draf,
etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-22 11:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen