Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ubertreten

 
Profiel   

Een minder bekende losmakende dressuuroefening.
ik leer de oefening nu pas goed rijden.

Ik ben nieuwsgierig naar:
Wie rijdt ze?
Specifieke redenen?
Specifieke valkuilen?
Wanneer in je trainingsuur zet je ze in
- aan het eind van de allereerste stapfase
- na het eerste losrijden in de 3 gangen
- of nog later, wanneer dan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 21:19 



 
Profiel   

koend schreef
Een minder bekende losmakende dressuuroefening.
ik leer de oefening nu pas goed rijden.

Ik ben nieuwsgierig naar:
Wie rijdt ze?
Specifieke redenen?
Specifieke valkuilen?
Wanneer in je trainingsuur zet je ze in
- aan het eind van de allereerste stapfase
- na het eerste losrijden in de 3 gangen
- of nog later, wanneer dan?

Kan je mij uitleggen wat je precies met deze oefening doet en wat het beoogde doel is?
Ik heb hier niet eerder van gehoord, maar rij ook al even geen paard meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 21:41 



 
Profiel   

Het is niet veel anders dan wijken op een circel.
Onder het zadel is het doorgaans geen typische oefening, meer aan de hand. Maar onder het zadel kan het natuurlijk ook.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-12-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 21:43 



 
Profiel   

Ik moest even zoeken op internet wat je bedoelde.
Ik gebruik deze oefening alleen aan de hand of longe.
Als gymnastisering en als krachtoefening. Het is een zware oefening dus beginnen met opbouwen met een paar passen en zeker niet overdrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 21:45 



 
Profiel   

Ik rij ze. Wist niet eens dat het zo heette, schaam momentje voor mij.
Ik doe ze aan de hand en onder het zadel. Toen ik m'n paard kreeg had ze r.a een slag in het wiel om het maar zo te zeggen, door eerst aan de hand en later onder het zadel mee te pakken kon ik haar goed leren om in haar binnen heup te laten zakken en meer mee te leren grijpen.
Ik rij een aantal x per jaar bij Rafael.Soto. en hij pakt ze ook mee. Ook om het paard weer meer in balans te krijgen en meer buigbaar.
Ik pak ze pas mee na het losrijden (dus na 30 min) zodat ik zeker weet dat ze goed is opgewarmd in het lijf en ik niet iets stretch wat nog niet te stretchen is. Doe het in stap, draf en galop. Doe dan niet een hele volte maar elke keer even een paar passen ook als controle momentje of ze genoeg los is en aan m'n hulp.
Hopelijk kan je hier wat mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 22:31 



 
Profiel   

Lastige oefening om goed uit te voeren, waarbij er goed om de buitenschouder gedacht worden, dat ie daar niet uitvalt.
Aan de hand kun je dat begrenzen door een bijzetteugel te gebruiken. Daarnaast niet op het binnenvoorbeen laten draaien.

Aan de hand neem ik deze oefening na 5 tot 10 minuten mee. En inderdaad, een zware oefening die niet te vaak herhaald moet worden, max 4/5 keer per kant een paar passen.

Ohz doe ik deze (nog) niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 22:52 



 
Profiel   

Onder het zadel pak ik het misschien 1 keer per week max mee, en dan alleen in stap. Aan de hand vind ik dit zelf wel een hele fijne oefening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-22 23:07 



 
Profiel   

Ik rijd volgens de klassieke Duitse stijl. De oefening is ter losmaking van de knie, hetgeen het hele doel is van “losrijden”. Anders dan rondjes rijden in draf. Ik rijd dus altijd aan het begin van de training in stap. Enkele keren links en rechts om. Ook bij mijn jonge paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 04:56 



 
Profiel   

Ik wissel het wat af.

Bij mijn jonkie hield 'de juf' de eerste paar keer het binnenbakstuk vast, en was het het sluitstuk van de les.

Tegenwoordig begin ik (nog steeds) vaak met vierkantjes stappen, en varieër ik wat: richting wending om de voorhand in beweging, richting pirouette, of übertreten.

(Mag ook graag op de volte twee pas wijken naar buiten - daarbij wil ik graag dat voorhand en achterhand evenveel opzij gaan, en regelmatig volgt hierna een halve ophouding.)

Bij al deze vier oefeningen ligt de nadruk net weer iets anders.
(Houd de hersenen van de Spaanse schone bezig!)

De nadruk ligt voor mij op 'het spelletje' dat in de volte/ buiging / hoek ik efkes het binnenbeen extra naar binnen vraag. Daarbij mag de achterhand iets naar buiten /opzij en de voorhand naar binnen/opzij.

Ik vind het heerlijke gymnastiek: het is zowel soepel maken (... bij mij niet zo nodig, Knollie is hypermobiel...)
als krachtpatsen,
als spelen met balans.

En valt het dier na het übertreten op de binnen- of buitenschouder, dan weet je acuut dat je de verticale balans moet versterken en dat er tenminste één achterbeen wat meer onder de massa moet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 13:08 



 
Profiel   

Ik heb het toen mijn merrie jonger was veel gedaan, en ben het nu aan het proberen wat meer op te pakken. Eigenlijk toen ik het jaren niet meer gedaan had besefte ik pas hoeveel baat ze erbij had. Vind het wel een moeilijke oefening om goed uit te voeren! Schouders gaan alle kanten op als je niet snel bent met corrigeren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 13:14 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
koend schreef
Een minder bekende losmakende dressuuroefening.
ik leer de oefening nu pas goed rijden.

Ik ben nieuwsgierig naar:
Wie rijdt ze?
Specifieke redenen?
Specifieke valkuilen?
Wanneer in je trainingsuur zet je ze in
- aan het eind van de allereerste stapfase
- na het eerste losrijden in de 3 gangen
- of nog later, wanneer dan?

Kan je mij uitleggen wat je precies met deze oefening doet en wat het beoogde doel is?
Ik heb hier niet eerder van gehoord, maar rij ook al even geen paard meer


https://nl-nl.facebook.com/Patrick-Mole ... 547706335/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 23:17 



 
Profiel   

mala26 schreef
Ik rij ze. Wist niet eens dat het zo heette, schaam momentje voor mij.
Ik doe ze aan de hand en onder het zadel. Toen ik m'n paard kreeg had ze r.a een slag in het wiel om het maar zo te zeggen, door eerst aan de hand en later onder het zadel mee te pakken kon ik haar goed leren om in haar binnen heup te laten zakken en meer mee te leren grijpen.
Ik rij een aantal x per jaar bij Rafael.Soto. en hij pakt ze ook mee. Ook om het paard weer meer in balans te krijgen en meer buigbaar.
Ik pak ze pas mee na het losrijden (dus na 30 min) zodat ik zeker weet dat ze goed is opgewarmd in het lijf en ik niet iets stretch wat nog niet te stretchen is. Doe het in stap, draf en galop. Doe dan niet een hele volte maar elke keer even een paar passen ook als controle momentje of ze genoeg los is en aan m'n hulp.
Hopelijk kan je hier wat mee.


In stap onder het zadel is het mogelijk al moeilijk.
Ik kreeg het lange tijd niet goed gereden. Hij viel altijd erg over de schouder.
Tot mijn huidige instructeur mij vroeg om gewoon recht af te wenden om dan onmiddelijk het ubertreten in te zetten. Ik reed dan een kwart volte om er dan weer recht, dus over het middelpunt uit te rijden.
Inmiddels gaat het al een halve volte goed en breiden we verder uit.

Zij vroeg het op het einde van de eerste stapfase, ikzelf denk dat het beter iets later past, na het losrijden in de 3 gangen. Beetje als top van de souplesse, net voor ik de schwung ga opbouwen.


Maar jij spreekt ook van draf en galop! Dat zou ik nog wel eens willen zien op beeld! Het lijkt me eigenlijk onmogelijk.
Toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 23:31 



 
Profiel   

Als je langs de lange zijde op de rechte lijn kunt wijken in draf dan kan dat ook op de volte.
Ik heb het idee dat het voor de ruitercoordinatie op de gebogen lijn moeilijker is dan dat het eigenlijk voor het paard is.
Het paard is als 4 bener gewend hoe het is om een „as“ of „spil“ te hebben, wij als 2 beners denken in lijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-22 23:59 



 
Profiel   

übertreten wordt vooraal aan de hand gedaan en met goede redenen.

het paard treed niet alleen aan het zwaartepunt voorbij, maar vooraal ook met een best wel gestrekt en verdraaid binnenachterbeen en met een verkantelde rug.

in die zin dus een wijken voor het been, maar dan overdreven.

dit geeft dus gehoorzaamheid en kan wel degelijk bepaalde gymnastizerende werking hebben.

kracht aan de achterhandd geeft het niet, omdet het bekken niet echt kan onderkantelen en dus niet veel meer gewicht draagt en al helemaal niet met de nadruk op de juiste spieren.

de buiging tijdens deze oefening is eigenlijk per definitie niet volmaakt en het ruggebruik ook niet.

het is per definitie 'verder opzij dan het paard kan met behoud van verschillende andere gewenste aspecten'.

4 sporen schouder binnenwaarts kan nog wel, kan ook correct, en kan ook door kleine bochtjes, maar is inherent wat anders dan übertreten. De hele houding van het paard is heel wat anders (verzameld, verheven, ruggebruik).

ik zou übertreten heel weinig doen.
is heel populair in portugal.

wat je ermee bereikt kan vaak makkelijker en minder risicovol ook wel worden gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-22 00:31 



 
Profiel   

@ Sizzle. Bedankt voor je visie. Ik denk dat we ubertreten anders opvatten.
Wijken is traditioneel meer voorwaarts dan zijwaarts. Ubertreten is veeeel meer zijwaarts. Je moet er qua voorwaarts enkel om letten dat de benen net voor elkaar kruisen.
@ Airnt
Bedankt voor je input.
Een heldere uitleg waar ik me wel kan in vinden.
Een halve (of hele) volte aan beide kanten, zal inderdaad wel volstaan.
Het dwingt mij als ruiter wel tot een heel goede schoudercontrole. Mijn paard tot gehoorzaamheid en hij leert er mee zijn benen heel ver te laten overkruisen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-22 08:35 



 
Profiel   

Is dit hetzelfde als een keerwending om de voorhand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-22 10:04 



 
Profiel   

Ik weet dat Übertreten in principe overdreven zijwaards uitgevoerd wordt, maar de basis beweging is wijken. Wijken langs de wand met buitenstelling wordt doorgaans ook overdreven scharend gedaan.
Duitse instructeurs laten je onder het zadel ook vaker overdreven sterk wijken op de diagonale lijn. Wat je dan ook vaker ziet is dat het gebruikt wordt voor tempocontrole bij rennerige paarden. Worden ze te snel/heet in het wijken in draf dan worden ze teruggereden naar stap, maar om niet de wijkende beweging te onderbreken (dat het paard niet leert dat sneller gaan als protest werkt) wordt dan een halve volte Übertreten ingezet.

Ik neem het zelf alleen aan de hand mee.

SjonnieZ, nee, daarbij is er niet veel scharende beweging. Wending om de voorhand is in het Duitse spraakgebied voornamelijk een oefening voor gehoorzaamheid, al vanaf het allereerste begin (jonge paarden, jonge ruiters).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-22 10:09 



 
Profiel   

Dit heb ik toevallig afgelopen week nog meegenomen bij een paard, aan de hand. Met loswerken, eigenlijk als aanvulling om het paard te leren het binnenachterbeen wat meer onder de massa te zetten in combinatie met de lengtebuiging omdat hij daar erg stijf in was.

Maar het is niet iets wat ik vaak gebruik, vind wijken, renvers en schouderbinnenwaarts een meer gymnastiserende werking hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-22 10:23 



 
Profiel   

Ik gebruik vaak een wending om de voorhand waarbij ik ze minder groot opzij laat stappen zodat ik het paard wat aan kan laten dribbelen, maar zoals ik het hier lees is dit weer net een andere oefening?
Ben wel benieuwd hoe je in het werk het verschil aangeeft naar het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-22 13:04 



 
Profiel   

let wel dat je ook een wending om de voorhand kan doen in een reine schouder binnenwaarts (rein als in hoe Guérinière het beschreef met 4 hoefslagen).

Daarnaast kan je ook een voorhandwending doen in renvers, zoals Fiaschi en anderen het beschreven.

derde mogelijkheid is dus wijken, of (overdreven) übertreten, maar daar zijn wel verschillende mogelijkheden met allemaaal hun voors en tegens
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-22 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen