Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

wat voor gedrag omrent 'schichtig' paard

 
Profiel   

Hai iedereen! Vanaf vrijdag wissel ik van pony die ik rijd in de lessen, en nadat ik een jaar op dezelfde merrie heb gereden wil ik graag gelijk goed beginnen met de ruin waar ik nu mee start.
Vorige week heb ik al een buitenrit gemaakt op het paard dat ik ga rijden, waardoor mij een paar dingen opvielen waar ik toch alvast iets mee wil doen.

- In de stal is Nemo (zo heet hij) een beetje 'schichtig', als ik het zo kan noemen. Hij bijt als je hem probeert te borstelen, maar ik liet hem aan de borstels snuffelen en nadat ik een paar seconden geborsteld had ontspande hij, daardoor denk ik dat hij bijt omdat hij er bang voor is? Geen idee of dit klopt hoor, maar dit is het idee dat ik erbij krijg. Zodra ik hem met een halster los vast zet aan zijn stal (hij staat dan nog gewoon in zijn stal, ik heb een halstertouw gewoon heel los vastgezet aan de binnenkant van de stal), doet hij helemaal niks meer, niet bijten etc.
Ik vroeg mij af hoe ik naar jullie idee het best met hem kan omgaan in zijn stal?

- Met het opstappen gaat het ook niet helemaal lekker, hij deinst naar achter of bijt wanneer ik probeer op te stappen. Wanneer iemand hem vasthoudt gaat het opstappen prima, maar met aansingelen gaat hij ook weer bijten. Met iemand erbij lukt het allemaal gewoon, maar ik wil het toch graag zelf kunnen. Iemand hier tips voor?
(zijn zadel past goed en ligt prima, hier is al naar gekeken voor de mensen die hieraan denken).


xx Am
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 12:48 



 
Profiel   

Bijten is aangeleerd fout gedrag. Dat kan komen doordat het dier pijn heeft of heeft gehad en het gedrag is blijven hangen.

Ik neem aan dat het om een manegepaard gaat? Daar ga je niet wat aan veranderen helaas.

Het is verstandig om altijd voor eigen veiligheid te kiezen, dus als hij met een halstertje op het niet doet, altijd het halster op doen. En als hij het niet doet als iemand hem vast houdt, altijd iemand laten vasthouden.

Naar mijn mening zijn dit soort paarden niet geschikt voor een manege. Maar dat is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 12:51 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Bijten is aangeleerd fout gedrag. Dat kan komen doordat het dier pijn heeft of heeft gehad en het gedrag is blijven hangen.

Ik neem aan dat het om een manegepaard gaat? Daar ga je niet wat aan veranderen helaas.

Het is verstandig om altijd voor eigen veiligheid te kiezen, dus als hij met een halstertje op het niet doet, altijd het halster op doen. En als hij het niet doet als iemand hem vast houdt, altijd iemand laten vasthouden.

Naar mijn mening zijn dit soort paarden niet geschikt voor een manege. Maar dat is een andere discussie.

Hier ga ik in mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 12:53 



 
Profiel   

Waar ik aan moet denken is dat hij geleerd heeft dat als hij vast staat of vast wordt gehouden het niet lukt. Het is dus een stukje learned helplessness. Door hem vast de zetten of houden haal je de oorzaak van het bijten niet weg.

Ik vraag me ook echt af of je dit wel moet willen. Het paard heeft er duidelijk geen plezier in dus dan doe je het alleen voor jezelf. Begrijp me niet verkeerd er zijn paarden die het manege werk aan kunnen maar daar hoort deze zeker niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 13:00 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Bijten is aangeleerd fout gedrag. Dat kan komen doordat het dier pijn heeft of heeft gehad en het gedrag is blijven hangen.

Ik neem aan dat het om een manegepaard gaat? Daar ga je niet wat aan veranderen helaas.

Het is verstandig om altijd voor eigen veiligheid te kiezen, dus als hij met een halstertje op het niet doet, altijd het halster op doen. En als hij het niet doet als iemand hem vast houdt, altijd iemand laten vasthouden.

Naar mijn mening zijn dit soort paarden niet geschikt voor een manege. Maar dat is een andere discussie.

Hij is inderdaad een manegepaard. Ben het ook wel met je eens, maar ik weet dat mensen die langer op hem hebben gereden wel gewoon ook zelf kunnen opstappen, en het klinkt misschien dom, maar zijn bijtgedrag is niet heel 'heftig'. Hij heeft me nog nooit echt gebeten en als ie bijt en ik steek gewoon ff mn vinger uit en zeg iets van pas op etc. stopt ook wel gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 13:01 



 
Profiel   

De handigheid van het opstappen moet je bij sommige paarden ook gewoon leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 13:03 



 
Profiel   

Klinkt trouwens als een paard met pijn...

Maar aangezien het niet je eigen paard is, iemand laten helpen met opstappen?
En anders de teugel zo vasthouden dat hij iets van je afkijkt, dus wat meer naar rechts, en dan snel opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 13:15 



 
Profiel   

missch kan je leren om bv met opstapje op te stijgen, dan hang je niet giga met je gewicht aan 1 zijde van het paard, want dat kan ook zeer doen, helemaal als hij 165-170 groot is.

wij hebben zon opstap wat in het pad naar de bak staat, paard er naast, je stapt op, rijd de bak in, of je zet opstap in de bak, en je rijd erom heen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:13 



 
Profiel   

Een paard wat probeert te bijten wanneer je aansingelt en opstapt, heeft pijn of angst voor pijn. Het eerste moet simpelweg opgelost worden door een goede zadelmaker naar het zadel te laten kijken, en een singel bij het zadel die voor het paard prettig zit.

Angst voor opstappen alleen (als het paard dus niet reageert op zadel) is ófwel een ruiterprobleem (veel mensen kunnen niet goed opstijgen, en aan zijn zijkant hangen vindt-ie niet grappig) óf een gedragsprobleem, en dan is het slim om goed te analyseren wat het probleem precies is, en dat op te lossen.

Ook het gedrag in de box is een gedragsprobleem.

Allemaal op te lossen, maar niet bij een manegepaard.
Overigens hebben vrij veel manegepaarden gedragsproblemen, het leven als manegepaard is ook vaak niet erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 15:23 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Allemaal op te lossen, maar niet bij een manegepaard.
Overigens hebben vrij veel manegepaarden gedragsproblemen, het leven als manegepaard is ook vaak niet erg leuk.


Dit soort opmerkingen hoor ik vaak en ik snap ook wel waar het vandaan komt opzich. Vind het toch jammer omdat er voor mij geen andere mogelijkheid is om te rijden en ik ook niet echt iets kan betekenen voor de paarden die op mijn manege staan, met mijn 1 a 2 lessen per week. Dit soort oliebol komt dan echt klote aan omdat ik niet echt een andere keuze heb (behalve gewoon compleet te stoppen met rijden), en ik wel gewoon ieder paard dat ik rijd goed probeer te behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 15:41 



 
Profiel   

Bijten is niet aangeleerd hoor, dat doen dieren in de vrije natuur ook.

Er zijn dingen die je kunt doen, OOK bij een manegepaard.

Prima om je dier aan de borstels te laten snuffelen!
Poetsen is bij mij ook altijd massage: neus eens rond: hoe lopen de spieren...?
En bij stijve paarden heeft het zin om eerst wat te aaien, dan wat kloppen - en daarna uitzoeken : vindt hij het het fijnste dwars op de spiervezels of juist met de vezels mee?

En neus ook eens rond in de wonderlijke wereld van tteam en ttouch: een boel dingen zijn krek ontwikkeld voor mensen zoals jij. (Dwz Linda Tellington wil dat haar systeem laagdrempelig is.)

Soms kan bijvoorbeeld goed werken om na het los aanleggen van de singel 'voet te vragen', draag dan het voorbeen in twee handen vlak boven de pols ('voorknie' / handwortel) en schommel de ondervoet zacht op en neer - en je ziet de vacht en haren onder de singel doorglijden.

Ook kunnen de spieren rond de singel gevoelig zijn en baat hebben bij massage - geleidelijk opbouwen!

Mbt opstijgen: vanaf het krukje naar rechtsvoor als je links opstijgt.
"Als je zonder zwaard rijdt" kun je ook rechts opstijgen.
Doel is om je zwaartepunt zo snel mogelijk recht boven je dier te hebben, je hand meteen op de wrong van het zadel aan de andere kant helpt hierbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 15:43 



 
Profiel   

lantern schreef
Avalanche schreef
Allemaal op te lossen, maar niet bij een manegepaard.
Overigens hebben vrij veel manegepaarden gedragsproblemen, het leven als manegepaard is ook vaak niet erg leuk.


Dit soort opmerkingen hoor ik vaak en ik snap ook wel waar het vandaan komt opzich. Vind het toch jammer omdat er voor mij geen andere mogelijkheid is om te rijden en ik ook niet echt iets kan betekenen voor de paarden die op mijn manege staan, met mijn 1 a 2 lessen per week. Dit soort oliebol komt dan echt klote aan omdat ik niet echt een andere keuze heb (behalve gewoon compleet te stoppen met rijden), en ik wel gewoon ieder paard dat ik rijd goed probeer te behandelen.

Ik vind je houding mooi.

En wat niet kan, kan niet, he. We kunnen niet toveren. Je doet je best, en dat is goed genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 16:08 



 
Profiel   

Je komt bij de manege om dingen te leren neem ik aan?
Daar hoort de omgang op de grond en het opstappen ook bij.

Dit zijn dingen die de mensen van de manege jou moeten leren. Zij kennen het paard en zij kunnen jou daar beter bij helpen dan wij vanaf een beeldscherm.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 16:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen