Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Handen en ellebogen stil houden

 
Profiel   

Afgelopen jaren is mijn houding op het paard erg vooruit gegaan. Ik heb erg gewerkt aan beenligging en ook een stiller been en ook een stillere hand.

Momenteel werk ik eraan om mijn handen meer naar voren te plaatsen en ik dacht dat dit wel steeds beter ging, echter na een slowmotion filmpje zie ik dat mijn handen erg mee gaan in het lichtrijden, oke is aan te werken.

Maar waar ik raar van opkeek is dat ik nu mij ellebogen steeds naar buiten duw lichtjes tijdens het gaan staan. Met doorzitten is mijn hand en arm wel stil.
Met rijden merk ik hier zelf eigenlijk niks van en daarom vroeg ik me af of er misschien iemand hier tips voor heeft :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 11:24 



 
Profiel   

Ontspannen vanuit je rug en schouders.
Probeer maar eens, als je schouders en rug te gespannen zijn, kun je nooit een goede arm/hand houding hebben.
Rechtop zitten en je schouders ontspannen.
En verder misschien ook lessen, zodat je instructeur ziet of je op de goede weg bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 11:43 



 
Profiel   

Met Franklin Balls gaan rijden tussen je ellebogen en zij. Of tennisballen maar die zijn minder fijn. Als je naar buiten beweegt vallen ze op de grond. De eerste 10 minuten warmrijden met die dingen en dan gewoon gaan rijden kan al een enorm verschil maken. Op youtube zijn wel goede filmpjes te vinden hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 12:10 



 
Profiel   

Ontspannen is een goede tip! Nu ik mijn handen meer naar voren plaats ben ik natuurlijk veel aan het prutsen in mijn gewoonte houding dus is het allemaal wat geforceerder, ik ga er eens op letten.
Moet wel even die Franklin Balls opzoeken maar is wel een mooie om te proberen, en desnoods inderdaad een tennisbal. Dankjewel voor de tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 12:21 



 
Profiel   

Ik gok dat je een holle rug maakt, probeer eens een bolle rug te maken (onderrug bekken kantelen), zwaar te zitten en met een knik in de elleboog te rijden en duim van je hand recht op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 13:12 



 
Profiel   

Die knik in de ellebogen is momenteel echt een struggle. Vroeger had ik me handen meer naar voren ook en met ellebogen netjes in een knik. Wil ik nu me handen naar voren houden krijg ik rechte armen...

Les nemen heb ik al lang niet gedaan, ben bijrijder en zoek nu wel een paard en ga dan ook weer lessen. Probeer toch op me houding te blijven werken want dingen sluipen er snel in en krijg je er maar moeilijk uit, zo blijkt :=

Ik ga maar eens met de tips aan de gang en hopelijk merk ik dan verbetering

Oh en het gekke is dat ik zo gauw ik ga doorzitten geen last meer heb van al dit. Stap en galop ook niet, echt alleen met lichtrijden dat ik het merk

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 13:22 



 
Profiel   

Rijdt je het paard voorwaarts/ neerwaarts tijdens het lichtrijden? want dan helpt het om soms het bovenlichaam iets naar voren te buigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 14:38 



 
Profiel   

Paar lessen op joker?
Kan je oefen met je houding en heb je geen paard voor nodig. Heb je er wel een dan kun je daarnaast een les nemen met de oefeningen die je eerst op Joker hebt gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 14:54 



 
Profiel   

Oh Joker is ook wel een idee om eens te doen. Denk dat daar stiekem veel dingen uit komen :')

Ik rijd inderdaad voorwaarts/neerwaarts. In het zitmoment zit ik er echt goed op, dan denk ik wauw wat ben ik vooruit gegaan. Op het sta moment lijkt het net me 1e keer op een paard.

Vroeger kreeg ik altijd prima cijfers voor mijn houding, ook in de hogere klassen. Nu vind ik dus alles enorm vooruit gegaan op lichtrijden na, dat is echt achteruit gegaan 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 18:39 



 
Profiel   

Specifiek voor het lichtrijden, probeer eens sta - sta - zit in plaats van sta - zit en focus daarbij op je houding. Als je met een te holle rug rijdt of als je achter blijft in de beweging, kom je daar door die oefening heel duidelijk achter. Plus je gaat je balans vinden in het lichtrijden, waardoor je handhouding ook stabieler wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 19:04 



 
Profiel   

B_Fokker schreef
Oh Joker is ook wel een idee om eens te doen. Denk dat daar stiekem veel dingen uit komen :')


Joker is zowiezo een hele mooie voor lichtrijden, want als je niet in balans bent lukt lichtrijden op Joker echt niet. En je kan als "lesmens" bij Joker heel makkelijk aanwijzingen geven omdat je niet mee hoeft te rennen in het draven. Dus bij rijden met "zware ellebogen", kun je ernaast staan en met je handen de ellebogen "zwaar maken", zoals ze bij Centered Riding ® zeggen "alsof je rijdt met emmers water die aan je ellenbogen hangen". Of Franklin ballen onder je oksels ....

Hier kun je een kaart met Joker trainers vinden, ik sta er ook op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 19:57 



 
Profiel   

B_Fokker schreef
Oh Joker is ook wel een idee om eens te doen. Denk dat daar stiekem veel dingen uit komen :')

Ik rijd inderdaad voorwaarts/neerwaarts. In het zitmoment zit ik er echt goed op, dan denk ik wauw wat ben ik vooruit gegaan. Op het sta moment lijkt het net me 1e keer op een paard.

Vroeger kreeg ik altijd prima cijfers voor mijn houding, ook in de hogere klassen. Nu vind ik dus alles enorm vooruit gegaan op lichtrijden na, dat is echt achteruit gegaan 8)7


Soms zit het in hele kleine dingen, een zadel met een te smalle boom die iets achterover ligt bijvoorbeeld. Dan kun je als ruiter nooit in balans zitten en werken aan je balans tot je een ons weegt maar gaat het nooit verbeteren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-22 08:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen