Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Naar achteren glijden in de galop

 
Profiel   

Hi all,

Sinds ik begin 2021 corona heb gehad is mijn spierkracht heel sterk achteruit gegaan en heb ik flink veel moeite gehad met correct zitten op mijn paard. Nu zit ik op het punt dat ik weer een beetje kan oefenen met stukken zonder beugels zonder mijn paard te erg in de weg te zitten. De draf is hierin geen probleem, maar in de galop glijd ik op een ronde tijd vreselijk ver achter in het zadel.

Natuurlijk is het een beetje lastig te oordelen zonder beeldmateriaal, maar waar zou dit aan kunnen liggen? Dit gebeurt in zowel een compacte galop als een ruimere galop.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 09:05 



 
Profiel   

Zou je dan niet beter ook zonder paard kunnen trainen zodat je wat sterker word?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 09:40 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij wat Hoodie zegt! Het lijkt me inderdaad het handigst om dan zelf, zonder paard aan de slag te gaan met oefeningen om de spieren weer op te bouwen. Als je merkt dat je weer wat meer kracht hebt, kun je tijdens het rijden de onderdelen waar je moeite mee hebt, zoals de galop, beetje bij beetje weer erbij gaan pakken.

Wel erg herkenbaar, dit verhaal. Zelf ben ik de afgelopen periode langdurig ziek geweest, waardoor ik zo goed als al m’n spiermassa ben kwijtgeraakt en bijna anderhalf jaar niet meer heb kunnen rijden. Gisteren klom ik voor het eerst weer in het zadel, alleen om even een kwartiertje aan de lange teugel te stappen, maar ik zat er echt als een zoutzak op. :') Ik zal nog een behoorlijke tijd nodig hebben om weer te komen op het niveau wat ik voor die tijd had. Gun jezelf ook de rust en tijd om te herstellen en je kracht terug te krijgen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 11:18 



 
Profiel   

Naar achter glijden, bedoel je dat je dan meer op de lepel gaat zitten?

Ik heb dit erg gehad toen ik mijn bovenbenen ging klemmen en dus ook optrok. Misschien dat dit ook bij jou het geval is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 11:25 



 
Profiel   

Beugel riemen te kort ?Misschien kan de achterkant van je zadel iets omhoog als je een zadel passer eens mee liet kijken ?Het kan best aan het model zadel liggen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 11:25 



 
Profiel   

Naast de al genoemde tips: doe kortere stukjes galopperen. Als een heel rondje te veel is doe dan een (halve) volte. Beter een halve volte goed dan als een zoutzak een heel rondje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 12:09 



 
Profiel   

Is je paard wel doorgetraind in die anderhalf jaar, of heeft die ook te maken met spierverlies? Kan het zijn dat hij ook kracht tekort komt en/of je zadel misschien niet optimaal meer ligt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 12:16 



 
Profiel   

Hoodie schreef
Zou je dan niet beter ook zonder paard kunnen trainen zodat je wat sterker word?


Wat zouden eventueel goede oefeningen kunnen zijn?


Equikitt schreef
Ik sluit me aan bij wat Hoodie zegt! Het lijkt me inderdaad het handigst om dan zelf, zonder paard aan de slag te gaan met oefeningen om de spieren weer op te bouwen. Als je merkt dat je weer wat meer kracht hebt, kun je tijdens het rijden de onderdelen waar je moeite mee hebt, zoals de galop, beetje bij beetje weer erbij gaan pakken.

Wel erg herkenbaar, dit verhaal. Zelf ben ik de afgelopen periode langdurig ziek geweest, waardoor ik zo goed als al m’n spiermassa ben kwijtgeraakt en bijna anderhalf jaar niet meer heb kunnen rijden. Gisteren klom ik voor het eerst weer in het zadel, alleen om even een kwartiertje aan de lange teugel te stappen, maar ik zat er echt als een zoutzak op. :') Ik zal nog een behoorlijke tijd nodig hebben om weer te komen op het niveau wat ik voor die tijd had. Gun jezelf ook de rust en tijd om te herstellen en je kracht terug te krijgen. :(:)


Ik ben eigenlijk nooit écht ziek geweest van covid, maar toen ik na 2 weken quarantaine weer opstapte voelde mijn spieren echt zo ontzettend moe en ik reed opeens echt een beetje als een beginner die voor het eerst galoppeerd zegmaar.. Echt bizar.


Art_Ificious schreef
Naar achter glijden, bedoel je dat je dan meer op de lepel gaat zitten?

Ik heb dit erg gehad toen ik mijn bovenbenen ging klemmen en dus ook optrok. Misschien dat dit ook bij jou het geval is?


Ja ik glijd inderdaad gelemaal de lepel in. Het zou inderdaad best kunnen dat ik wat klem om stabiel te blijven.


office schreef
Beugel riemen te kort ?Misschien kan de achterkant van je zadel iets omhoog als je een zadel passer eens mee liet kijken ?Het kan best aan het model zadel liggen .



Het gaat over rijden zonder beugels :) Het zadel heeft nooit fijn bij mij gepast, dus dat zou zeker mee kunnen spelen, maar 2 jaar terug deed ik nog moeiteloos mee aan de no stirrup november challange :D


Eatshay schreef
Is je paard wel doorgetraind in die anderhalf jaar, of heeft die ook te maken met spierverlies? Kan het zijn dat hij ook kracht tekort komt en/of je zadel misschien niet optimaal meer ligt?


Ik heb gewoon doorgereden ja :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 13:06 



 
Profiel   

Soms kan het ook helpen om het zadel eens even supervet in te oliën en zelf een rijbroek aan te doen met kleef (zitvlak, siliconen, dat werk).
Want met een stoffen rijbroek op een superglad zadel... daar blijven weinig mensen goed op zitten bij rijden zonder beugels op een paard dat mooi doorspringt in galop. Dat kun je nog zo goed rijden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 13:41 



 
Profiel   

Dees schreef
Soms kan het ook helpen om het zadel eens even supervet in te oliën en zelf een rijbroek aan te doen met kleef (zitvlak, siliconen, dat werk).
Want met een stoffen rijbroek op een superglad zadel... daar blijven weinig mensen goed op zitten bij rijden zonder beugels op een paard dat mooi doorspringt in galop. Dat kun je nog zo goed rijden :D



Ik zal de stubben hamanol alvast uit de kast halen _O-
Mijn paard heeft het afgelopen jaar ook een veel betere galop gekregen (dan praat ik echt over van comfortabel 7 naar comfortabel 5 passen tussen dezelfde 2 hindernissen..), dat werkt ook niet natuurlijk als je al wat achteruit bent gegaan in je zit :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 13:48 



 
Profiel   

Er zijn twee spieren belangrijk : de psoas en de transversus abdominis.

Als je wat goochelt op YouTube krijg je wel oefeningen om de psoas te rekken, maar ik zie in de gauwigheid geen versterkende oefening.

Die is er wel.
Lig op je rug, (ondergrond niet te stroef) hand op je navel en til heel even je hoofd op. 'Die spieren moet je niet hebben'.
...laat je hand liggen en schuif 1 hiel richting bil.
( = Knie de lucht in.)
De kneep is, dat je hand geen of nauwelijks spieractiviteit voelt.

De transversus abdominis maak je sterk door met grote regelmaat je navel iets naar binnen te trekken. (Of eigenlijk de hele breedte van je onderbuik, zo ongeveer waar een bikini broek zit.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 14:01 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Er zijn twee spieren belangrijk : de psoas en de transversus abdominis.

Als je wat goochelt op YouTube krijg je wel oefeningen om de psoas te rekken, maar ik zie in de gauwigheid geen versterkende oefening.

Die is er wel.
Lig op je rug, (ondergrond niet te stroef) hand op je navel en til heel even je hoofd op. 'Die spieren moet je niet hebben'.
...laat je hand liggen en schuif 1 hiel richting bil.
( = Knie de lucht in.)
De kneep is, dat je hand geen of nauwelijks spieractiviteit voelt.

De transversus abdominis maak je sterk door met grote regelmaat je navel iets naar binnen te trekken. (Of eigenlijk de hele breedte van je onderbuik, zo ongeveer waar een bikini broek zit.)


Ga ik straks uitproberen, dank!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen