Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf hoe oud mag je ZITTEN op een paard

 
Profiel   

Citaat
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.

Dit inderdaad.

Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een twee-en half jarige ruitermak te maken, daar heb je later vast veel gemak van als iets wat ouder is en meer kan gaan doen.
Gewoon lekker doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:18 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Mkango schreef

Genoeg grondwerk en voorbereiding die je kan doen zodat die goed voorbereid is en zo lang mogelijk mee kan. Een goede basis heb je de rest van het leven profijt van
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.


Maar de vraag is dan, wat is gedoseerde belasting. Want de 1 zegt:"ik stap alleen maar een beetje in het rond" terwijl mij wat stappen juist zwaardere belasting lijkt dan wat drafwerk op lange echte stukken.[/quote]

Zitten en daar aan laten wennen is wel belasting maar geen correct gebruik van het lijf

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:19 



 
Profiel   

Mkango schreef
belle_boef schreef
Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht. En psychisch kan je ze ook overvragen. Niet voor niets beginnen steeds meer mensen met 4 jaar pas met inrijden.

Genoeg grondwerk en voorbereiding die je kan doen zodat die goed voorbereid is en zo lang mogelijk mee kan. Een goede basis heb je de rest van het leven profijt van
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.



Dit inderdaad. Het gaat ook niet alleen over de groeischijven, maar ook over het kraakbeen en de gewrichtsvloeistof etc voorbereiden op werk. Daarvoor is sporadisch eens iets doen op jonge leeftijd juist goed.

Maar... Alles waar te voor staat is natuurlijk niet goed, behalve tevreden.
Dus houd je paard in de gaten, kijk wat die aangeeft. Als je op een spelende, ontspannen manier het paard aan verschillende dingen laat wennen op jonge leeftijd, kun je daar later enkel profijt van hebben. Maar zeker niet wekelijks of zelfs dagelijks. Ze moeten het in hun koppie ook kunnen verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:19 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Zitten en daar aan laten wennen is wel belasting maar geen correct gebruik van het lijf


Ja daarom, mensen lezen zo'n zinnetje en het gaat een eigen leven leiden. Ik ben het wel met Mkango eens, maar we moeten dan wel kijken wat goed en goed gedoseerd werk is

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:23 



 
Profiel   

Dat is veel te jong, TS. Wacht tot het minimaal vier jaar is. Liefst wat langer. De vele rugproblemen bij paarden komen vaak doordat deze te vroeg ingereden/op gezeten zijn. Geduld, er komen nog heel wat jaren aan. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:25 



 
Profiel   

Rocamor schreef
belle_boef schreef
Zitten en daar aan laten wennen is wel belasting maar geen correct gebruik van het lijf


Ja daarom, mensen lezen zo'n zinnetje en het gaat een eigen leven leiden. Ik ben het wel met Mkango eens, maar we moeten dan wel kijken wat goed en goed gedoseerd werk is



Als het paard ontspannen staat en zich niet druk maakt, lijkt het me in het gebruik van het lijf ook niet verkeerd te zijn. Maar misschien heb ik dat een te mak paard in mijn hoofd (die van mij is doorgaans zo chill dat je een bom kunt laten afgaan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:27 



 
Profiel   

Hobbyhorse schreef
Citaat
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.

Dit inderdaad.

Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een twee-en half jarige ruitermak te maken, daar heb je later vast veel gemak van als iets wat ouder is en meer kan gaan doen.
Gewoon lekker doen.

Toen ik jong was vele paarden zadelmak gemaakt rond de 2,5. Vind het ook raar zo vaak op bokt te lezen dat mensen steeds later beginnen. Tegen dat ze gaan puberen is het wel prettig dat er al een stuur en rem op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:27 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Dat is veel te jong, TS. Wacht tot het minimaal vier jaar is. Liefst wat langer. De vele rugproblemen bij paarden komen vaak doordat deze te vroeg ingereden/op gezeten zijn. Geduld, er komen nog heel wat jaren aan. ;)

Jij maakt het helemaal bont!
Krijg eerder de indruk dat de huidige generatie zoveel problemen heeft omdat ze veel te laat beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:29 



 
Profiel   

Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Altijd in het belang van het dier gedacht. Menpaarden trainden we vanaf 3,5 jaar met lange lijnen en met 4 jaar voor de wagen. Rijden deden we pas na 4 jaar. Heb een keer een paard gehad waar we met 3 jaar een vederlicht meisje alleen op lieten zitten en er vrijwel gelijk weer af, maar daarna alleen een zadel op. Je kunt vanaf de grond heel veel. Ik trainde ze op stem en later als we erop gingen zitten eventueel beenhulp erbij, maar mijn eigen paard reed ik zonder beenhulp en slappe teugels. Kwestie van geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:36 



 

Rocamor schreef
belle_boef schreef
Zitten en daar aan laten wennen is wel belasting maar geen correct gebruik van het lijf


Ja daarom, mensen lezen zo'n zinnetje en het gaat een eigen leven leiden. Ik ben het wel met Mkango eens, maar we moeten dan wel kijken wat goed en goed gedoseerd werk is
Dat is per paard verschillend en ook afhankelijk van verschillende externe factoren: ondergrond, hoogteverschillen, bak vs buiten etc. Je wilt de weefsels (botten, spieren, pezen etc.) zo prikkelen dat het lichaam denkt: o, hé, dit moet verstevigd worden, zonder dat je de boel beschadigt en blessures veroorzaakt. En verrassend genoeg zijn het vaak de benen waar je dat het eerst aan merkt en niet, zoals veel mensen denken omdat daar de groeischijven als laatste sluiten, de rug.

Ik ben sowieso een groot voorstander voor veel rechtuit, zeker met een jong dier. Zadelmak maken tussen de lange lijnen in plaats van dat eeuwige longeren en daarna naar buiten met een ouder paard.

belle_boef: dat is natuurlijk spijkers op laagwater zoeken, want iedereen moet ergens beginnen met inrijden, dat is echt niet anders als ze 3 zijn dan wanneer ze 5 of 6 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 17:41 



 
Profiel   

Ik zou er voor dat ie drie is niet op gaan zitten.
Als je hem 'rijklaar' wilt maken heb ik wat tips waarmee je het paard niet fysiek belast. Ik zit veel bij mijn paarden in de wei als ze liggen, dan kan je er ook 'op gaan zitten' terwijl je op je benen steunt. Zo went hij op een goed manier aan een ruiter zonder dat hij zich belast. Verder idd handpaard rijden, of je kan een grote pop of knuffel op z'n rug zetten. Dan went hij heel goed aan een ruiter.
Ook kan je schriktraining gaan doen waarmee je focust op boven het paard. Ik kon met mij 2 jarige haf met vlaggen en plastic zeilen over zijn rug heen bewegen, zo went hij ook aan gekke dingen boven en op zich. En bijvoorbeeld ballen op de rug leggen, ik heb een keer met mijn haf een stuk gewandeld terwijl ik een yogabal op zijn rug had gebonden :+

Zo zijn er zat dingen die je kan oefenen die ook nog eens veiliger zijn. En zo belast je je paard nauwelijks. Let wel op dat geen enkel paard hetzelfde reageert, de mijne vond niks eng, maar dat geld niet voor elk paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 18:31 



 
Profiel   

Ik vind dat het prima moet kunnen afhankelijk van het paard uiteraard.

Maar ik ben ook zeker van plan er rond die leeftijd af en toe ff over heen te hangen over heen te glijden 1 kant op andere er af even op liggen.
Maar zeker niet dagelijks maar wennen kan geen kwaad. En doet ie een stapje prima maar ik zou hem persoonlijk niet bewust gaan stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 13:48 



 
Profiel   

Vindt het toch vreemd dat het hier wordt besproken alsof het normaal zou moeten zijn want '' er gaat toch niets kapot? ''
Het zijn jonge dieren, net 2-3 jaar hier op deze wereld, leren grenzen kennen binnen een kudde, leren vaststaan, misschien wat lange lijnen en de eerste auto's van dichtbij bekijken.
Nee, mij zie je van m'n leven niet op een dier zitten dat zo jong is. Waar is het geduld gebleven? Mijn haflinger had met 3 een zadeltje op, wat gehangen en op z'n 4e de eerste stapjes onder het zadel. Pas op zijn 5e doorgepakt en nu hij zes is weer even een paar maanden rust.
Dat het niet aangetoond kwaad kan ( wat ik betwijfel, jonge kinderen laat je ook niet zwaar tillen. ) betekend niet dat ik het maar vindt kunnen. Spelenderwijs glijden en knuffelen kan ik nog vatten, maar meer dan dat, vindt ik persoonlijk veel te vroeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 13:57 



 
Profiel   

Er valt eigenlijk helemaal niks over te zeggen.

Ze zijn jong en groeischijven zijn nog niet gesloten, maar dat is niet het enige. Hoe groeit het paard op? Paarden die buiten lopen in een kudde en het liefst daar ook verschillende ondergronden hebben en hoogte verschillen ontwikkelen ook tot sterke paarden.

Paarden die tot hun 2e in een opfok mogen en dan op stal komen, zullen heel anders ontwikkelen, zowel fysiek als mentaal. Maar onderzoeken zijn veel te beperkt uitgevoerd en zeggen mij dus iig helemaal niks.

Hoe je het opbouwt is ook van belang. Als het paard goed ontwikkelt en je hebt de basis goed voor elkaar is een keer erop en eraf weer anders dan een jong paard die echt niks kent.

Heel veel mensen doen veel teveel of veel verkeerd met jonge paarden en daar lopen ze veel meer van op dan een keer gaan zitten als de basis goed is.

Puberen zou geen probleem mogen zijn als het dier een goede basis heeft meegekregen, niet teveel mee gedaan wordt en in een stabiele, gevarieerde kudde loopt.

Als je een paard niet verkloot, zou je daar als het 5 of 8 is, ook zo op kunnen stappen. Basis is basis en die moet gewoon goed zijn.

Ik las dat het goed zou zijn om wat werk te doen. Maar dat werk kunnen ze dus zelf doen als ze rond rennen, heuvels op lopen, eten zoeken hoog en laag, spelen etc. Op een slap paard gaan zitten draagt niks bij aan ontwikkeling. Dan zou je ook moeten trainen, al dan niet vanaf de grond en aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 14:16 



 
Profiel   

Stil staan met iemand erop, is veel zwaarder voor de rug dan bewegen met iemand erop. Zie het maar als een krachtoefening. Repeterende bewegingen met een gewicht zijn zwaar maar je pakt steeds een stukje rust tussendoor omdat je verschillende spieren gebruikt. Als je die beweging zou vasthouden gedurende een langere tijd is dat voor die spieren veel zwaarder en waarschijnlijk zelfs niet te doen met hetzelfde gewicht. Dus op een paard gaan zitten doe je pas als hij oud en sterk genoeg is om ook gereden te gaan worden. Het is niet minder schadelijk omdat het 'alleen even zitten' is, het is veel schadelijker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 14:25 



 
Profiel   

Ik heb in het verleden een aantal paarden ingereden en persoonlijk vind ik echt dat het heel veel vlotter en makkelijker gaat als ze zo'n beetje op grootte zijn, meeste zijn dat vanaf een jaar of 3,5 a 4 maar er zijn echt uitzonderingen naar beide kanten op.

Het grote voordeel is dat ze hun lijf zelf al een beetje kennen, een klein beetje balans en een aandachtsspanne langer dan een goudvis ontwikkeld hebben.

Dus in geval van twijfel raad ik je aan een jaar te wachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 14:36 



 
Profiel   

Er zijn inmiddels al heel wat onderzoeken gedaan naar het belasten van paarden (maar ook kinderen) die uitwijzen dat training van de spieren op jonge leeftijd juist goed is. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat je moet weten wat en hoeveel je doet.
Google maar eens op de werking van spiergeheugen.
Ten eerste leren paarden als ze jong zijn sneller (ook in het gebruiken van hun lichaam) en ze onthouden het beter.
Ten tweede wordt het ‘opgeslagen’ potentieel van de spiercel zelf om sneller spiermassa aan te maken, bereikt door eerdere training. Dus, de spiercel maakt makkelijker spiermassa aan als het eerder belast is geweest. Het zogenoemde spiergeheugen. In de jeugd zorgen voor voldoende training en spiermassa maakt het op oudere leeftijd makkelijker om spiermassa aan te maken en te behouden.

Hoe later je dus begint met het belasten van de spieren van een paard, hoe langer de opbouw van de spieren duurt. Mensen die hier denken dat ze met 4 jaar of later hun paard pas kunnen gaan belasten moeten erover nadenken dat die paarden dus nog langer de tijd nodig hebben met beleren dan een paard dat op jongere leeftijd al wat belasting heeft gehad.

Meestal worden paarden met 2 a 2,5 jaar al ruitermak gemaakt. Beetje longeren, aan het zadel laten wennen en zadelmak maken. Daarna nog een seizoen op de wei, niet meer aankomen tot de herfst en dan verder rustig en met beleid beleren. Heel goed om de eerste indrukken te verwerken. Ik heb nog nooit een paard daar slechter op zien worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 15:46 



 
Profiel   

Ik vind de vergelijking kind/paard ook nergens op slaan.
Een paard wordt gemiddeld 25 jaar oud, een mens gemiddeld 80. Als je dan de vergelijking van een kind/paard wil pakken, dan moet je het zien in verhouding. Een 3 jarig paard is een 9 jarig kind. Een kind van die leeftijd zet je al wel langzaam aan het werk. Die krijgt ook meer verantwoordelijkheden. Een 4 jarig paard is ongeveer een 12 jarig kind. Dat kind gaat met een zwaar bepakte boekentas op de fiets naar de middelbare school.

Een 3 jarig paard vergelijken met een 3 jarig kind, kan in mijn ogen niet, ook niet lichamelijk. Verder ben ik het helemaal eens met Babootje en Mkango

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:08 



 
Profiel   

Met je kleuter naar de universiteit en 'm een kwartiertje in een college laten zitten waarbij hij alleen maar stil moet zijn en niet mee hoeft te denken en studeren kan ook geen kwaad.
Maar brengt 't hem wat?
Ik denk het niet.
Zelfde voor een paard van die leeftijd. Hij zal er niks van krijgen. Maar of het nuttig/leerzaam/leuk is? Ik betwijfel het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:13 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Met je kleuter naar de universiteit en 'm een kwartiertje in een college laten zitten waarbij hij alleen maar stil moet zijn en niet mee hoeft te denken en studeren kan ook geen kwaad.
Maar brengt 't hem wat?
Ik denk het niet.
Zelfde voor een paard van die leeftijd. Hij zal er niks van krijgen. Maar of het nuttig/leerzaam/leuk is? Ik betwijfel het.


Ook deze vergelijking klopt niet. Je jonge paard zet je niet direct aan de slag op Z-niveau of hoger, je gaat met hem naar de kleuterschool/basisschool.
Misschien gaat het daar juist wel fout. Mensen die van hun jonge paard direct verwachten dat ze een bepaald hoog niveau lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:17 



 
Profiel   

Als ik op een keuring diverse dieren van dezelfde (jonge) leeftijd naast elkaar zie, dan zie ik een enorm verschil in 'uitzwaring'. Sommigen zijn op 3-jarige leeftijd echt nog slungelige puppy's, anderen zijn al veel verder in hun fysieke ontwikkeling. Ik vind het daarom sowieso niet mogelijk om alleen op basis van een leeftijd iets zinnigs te kunnen zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:19 



 
Profiel   

Seventeen schreef
Eatshay schreef
Met je kleuter naar de universiteit en 'm een kwartiertje in een college laten zitten waarbij hij alleen maar stil moet zijn en niet mee hoeft te denken en studeren kan ook geen kwaad.
Maar brengt 't hem wat?
Ik denk het niet.
Zelfde voor een paard van die leeftijd. Hij zal er niks van krijgen. Maar of het nuttig/leerzaam/leuk is? Ik betwijfel het.


Ook deze vergelijking klopt niet. Je jonge paard zet je niet direct aan de slag op Z-niveau of hoger, je gaat met hem naar de kleuterschool/basisschool.
Misschien gaat het daar juist wel fout. Mensen die van hun jonge paard direct verwachten dat ze een bepaald hoog niveau lopen?


Daarom hoeft de kleuter er ook alleen maar op een stoeltje te zitten. Da's nog minder dan op de kleuterschool, want daar zou 'ie ook nog een tekening moeten maken :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:20 



 
Profiel   

Ik zou er voorlopig nog niet op gaan zitten en zeker niet in stilstand. Een paard dat stilstaat gebruikt zijn rugspieren over het algemeen niet en dan is het extra belastend als er gewicht op de rug komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:21 



 
Profiel   

Babootje schreef
Er zijn inmiddels al heel wat onderzoeken gedaan naar het belasten van paarden (maar ook kinderen) die uitwijzen dat training van de spieren op jonge leeftijd juist goed is. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat je moet weten wat en hoeveel je doet.
Google maar eens op de werking van spiergeheugen.
Ten eerste leren paarden als ze jong zijn sneller (ook in het gebruiken van hun lichaam) en ze onthouden het beter.
Ten tweede wordt het ‘opgeslagen’ potentieel van de spiercel zelf om sneller spiermassa aan te maken, bereikt door eerdere training. Dus, de spiercel maakt makkelijker spiermassa aan als het eerder belast is geweest. Het zogenoemde spiergeheugen. In de jeugd zorgen voor voldoende training en spiermassa maakt het op oudere leeftijd makkelijker om spiermassa aan te maken en te behouden.

Hoe later je dus begint met het belasten van de spieren van een paard, hoe langer de opbouw van de spieren duurt. Mensen die hier denken dat ze met 4 jaar of later hun paard pas kunnen gaan belasten moeten erover nadenken dat die paarden dus nog langer de tijd nodig hebben met beleren dan een paard dat op jongere leeftijd al wat belasting heeft gehad.

Meestal worden paarden met 2 a 2,5 jaar al ruitermak gemaakt. Beetje longeren, aan het zadel laten wennen en zadelmak maken. Daarna nog een seizoen op de wei, niet meer aankomen tot de herfst en dan verder rustig en met beleid beleren. Heel goed om de eerste indrukken te verwerken. Ik heb nog nooit een paard daar slechter op zien worden.


Helemaal mee eens. En tel daarbij op dat de gemiddelde ruiter 1 keer in zijn leven zelf een paard zadelmak maakt en over het algemeen een traject aanhoud van tig maanden voordat zo'n dier op zijn eigen benen de baan door gaat. Dat zijn de dieren die vaak zelfs verpest worden, onzeker worden of anders en dat heeft niets met leeftijd te maken, maar met onkunde van de mens.

Zadelmak maken is en blijft een vak. Een vak waarbij je het over het algemeen maar in 1x goed kan doen, wil je je dier een goede basis en zelfvertrouwen geven. Dus niets mis met 2,5 / 3 jaar een keertje hangen of zitten. Wel wacht ik altijd met 3 tot zadelmak maken (stap, draf, galop, stuur en rem), en daarna gaan ze weer de weide op tot het najaar. Een paard leeft in het nu. Dus nuttig of leerzaam staat niet in zijn woordenboek. Wel de kracht van herhaling. En die 2x in de week 10 minuten erop, daar krijgen ze echt niets van. Als je maar weet wat je doet en wat het dier zelf aanbied.

Over beleren op latere leeftijd; let maar eens op het gebruik van rug en buikspieren van paarden die op oudere leeftijd zijn beleerd. Veel ervan hebben een onjuiste aanspanning van zichzelf, waardoor de rug in rust vaak wat week staat. Als deze dieren met 3 waren opgepakt (en op de juiste manier getraind), zou dit een stuk minder zijn. Dat eeuwige ernaast lopen met een stokje, is niet altijd even goed voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-22 16:26 



 
Profiel   

Dan nog steeds ligt het eraan bij dergelijke onderzoeken waar je die paarden vandaan trekt. Hoe lang en hoe hebben ze in opfok gestaan? Dat is heel belangrijk en kan ene wereld van verschil zijn qua ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal.

En of een paard nu 2 of 4 of 8 is, je zou altijd het tempo van het paard moeten volgen qua opbouwen en leren. Daar gaat het vrijwel altijd mis, mensen gaan te snel, willen teveel en trainen heel verkeerd.

En qua kinderen.......Onze zoon was 8 dat hij in de selectie kwam en toen werkte ik ook voor een voetbal club. De KNVB was net bezig met kijken hoeveel jeugd mocht trainen en spelen. Er waren onderzoeken en daaruit bleek wel degelijk dat kinderen die zoveel trainde en speelde EN een kortere zomerstop hadden, minder groeide, maar tijdens de korte stop weleens een groeispurt hadden.

Hij werd gescout op zijn 12e en heeft ook nog bij de KNVB getraind, maar kreeg problemen met de groeischijven in zijn knieën en heeft tm zijn 16e helemaal niet mogen voetballen. En hij was absoluut geen uitzondering. Je wil niet weten wat er aan medische teams al klaar staat voor de jeugd.

Ik stond er niet zo achter, maar het grote verschil is dat kinderen/mensen kunnen praten. Een kind dat heel graag wil, probeer je te steunen en te sturen. Een paard heeft niks te vertellen en wordt vrijwel nooit echt naar geluisterd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-22 01:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen