Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf hoe oud mag je ZITTEN op een paard

 
Profiel   

Heyhey,

Zou het schadelijk zijn voor een 2,5 jarige arabier als een persoon binnen de 15-20% regel op hem zou zitten. Dan bedoel ik niet inrijden of intensief mee bewegen maar enkel er op zitten voor het gewoon te maken en eventueel een rondje in stap meer niet.
De bedoeling is zeker niet om hem zo vroeg in te rijden maar ik vroeg het mij even af dus heeft iemand een duidelijk antwoord voor mij? Is het medisch schadelijk voor hem?

Alvast bedankt voor het antwoord :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:01 



 
Profiel   

Gewoon niet doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:02 



 
Profiel   

Waarom wil je dit vraag ik me af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:03 



 
Profiel   

Tegenvraag: waarom zou je dat willen?

Daarnaast, de ene 2.5 jarige is de andere niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:03 



 
Profiel   

Waarom zou je dat willen doen?
De verleiding om nog meer stappen verder te gaan is dan veel te groot. "want hij deed het zo braaf" dus een rondje stap wordt meerdere rondjes stap of zelfs draf.

Dus nee laat het lekker nog even jong zijn. Snap sowieso niet waarom mensen dan niet gewoon een ouder paard kopen.

Ik heb hier een 4 jarige die niet eens elke dag bereden wordt, sterker nog heeft maanden stil gestaan. Staat nu ook alweer een tijdje stil door de warme temperaturen.
Dat stilstaan/afwachten worden ze echt niet slechter van.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-07-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:04 



 
Profiel   

er is geen wet die zegt dat het niet mag, maar als instructeur zeg ik altijd minimaal 3,5 maar liefst pas vanaf 4. Kijkend naar hoe het paard zich ontwikkeld heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:04 



 
Profiel   

Hij zal zeker niet in tweeën breken. En direct schade oplopen van 1x er op zitten is heel klein.
Maar waarom zo je dat willen? Paard kan als alles goed gaat nog zo'n 20 jaar een mens dragen waarom dan al zo vroeg er mee beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:08 



 
Profiel   

Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht. En psychisch kan je ze ook overvragen. Niet voor niets beginnen steeds meer mensen met 4 jaar pas met inrijden.

Genoeg grondwerk en voorbereiding die je kan doen zodat die goed voorbereid is en zo lang mogelijk mee kan. Een goede basis heb je de rest van het leven profijt van

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:16 



 
Profiel   

Gewoon niet doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:17 



 
Profiel   

Jillyanaj schreef
Heyhey,

Zou het schadelijk zijn voor een 2,5 jarige arabier als een persoon binnen de 15-20% regel op hem zou zitten. Dan bedoel ik niet inrijden of intensief mee bewegen maar enkel er op zitten voor het gewoon te maken en eventueel een rondje in stap meer niet.
De bedoeling is zeker niet om hem zo vroeg in te rijden maar ik vroeg het mij even af dus heeft iemand een duidelijk antwoord voor mij? Is het medisch schadelijk voor hem?

Alvast bedankt voor het antwoord :)

Ja. De groeischijven zijn nog niet gesloten en psychisch kan het ook teveel zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:18 



 
Profiel   

Het was meer om hem te laten wennen dat er iemand op zijn rug zit, is ook niet om dagelijks te doen. Ik dacht eens om de x aantal maanden voor het hem gewoon te maken. Ik heb momenteel andere paarden waarmee ik rij dus het is niet “ te verleidelijk “ om te rijden maar ik dacht dat het geen kwaad kon.

Maar ik zal het beter niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:19 



 
Profiel   

Jillyanaj schreef
Heyhey,

Zou het schadelijk zijn voor een 2,5 jarige arabier als een persoon binnen de 15-20% regel op hem zou zitten. Dan bedoel ik niet inrijden of intensief mee bewegen maar enkel er op zitten voor het gewoon te maken en eventueel een rondje in stap meer niet.
De bedoeling is zeker niet om hem zo vroeg in te rijden maar ik vroeg het mij even af dus heeft iemand een duidelijk antwoord voor mij? Is het medisch schadelijk voor hem?

Alvast bedankt voor het antwoord :)

Zowiezo zou ik eerder 10% aanhouden als max gewicht op jonge leeftijd tot ze sterker zijn en weten hoe ze een mens moeten dragen.
En daarbij zou ik er op 2,5 jaar niet op gaan zitten.
Is nog helemaal niet nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:19 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht.

Ik ben het met je eens hoor.. maar als ik 2 ruinen zie spelen, elkaar plat leggen en op elkaars rug klimmen denk ik dat het qua (extra) schade wel mee zal vallen als er even iemand van 30 kilo op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:23 



 
Profiel   

Jillyanaj schreef
Het was meer om hem te laten wennen dat er iemand op zijn rug zit, is ook niet om dagelijks te doen. Ik dacht eens om de x aantal maanden voor het hem gewoon te maken. Ik heb momenteel andere paarden waarmee ik rij dus het is niet “ te verleidelijk “ om te rijden maar ik dacht dat het geen kwaad kon.

Maar ik zal het beter niet doen.


Dat wennen kun je prima mee beginnen als het dier 3,5 - 4 is. Geef hem gewoon de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:30 



 
Profiel   

ik zou op een 2,5 jarige arabier absoluut niet gaan zitten.
die zijn sowieso vaak wat later volwassen.
ik snap dat je denkt dat vroeg beginnen handig is,maar hoeft dus niet.
kijk over 3 jaar maar weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:32 



 
Profiel   

Jillyanaj schreef
Het was meer om hem te laten wennen dat er iemand op zijn rug zit, is ook niet om dagelijks te doen. Ik dacht eens om de x aantal maanden voor het hem gewoon te maken. Ik heb momenteel andere paarden waarmee ik rij dus het is niet “ te verleidelijk “ om te rijden maar ik dacht dat het geen kwaad kon.

Maar ik zal het beter niet doen.

Dat laten wennen kan net zo goed als die officieel 3 geworden is. En zelfs dan zou ik nog geen haast erachter zetten.

Waarom zo'n haast als je toch al 2 anderen hebt om te rijden?

Als je met die anderen gaat wandelen :
Pak deze 2 jarige misschien mee als handpony, daarvan leert hij ook al mensen boven hem accepteren. (aangezien je dan groter bent dan gewoon naast hem lopen) En wordt die verkeersmak van.

In ander topic las ik dat je eigenlijk al teveel met hem doet. En in nog een ander krijg je al voldoende antwoord wanneer je hem zadelmak kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:33 



 
Profiel   

Hoe wil je er voor zorgen dat het rondje stappen blijft? Menig paard gaat er met beleren vandoor of heeft het nodig om goed voorwaarts te kunnen. Voor je het weet is je stap rondje ineens een half uur fiks rijden omdat je niet kan afsluiten zolang hij nog druk doet.
En hoe wil je hem laten wennen aan een zadel een dergelijke? Daar hoort dan weer longeren etc bij.

Kortom, het lijkt me niet verstandig. Nog niet eens om dat ene rondje, dat zou weinig problemen moeten geven, maar vooral alles er omheen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:37 



 
Profiel   

Waarom vraag ik mij af. Wat is de toegevoegde waarde?
Longeren is ook nog niet aan de orde. Tenminste mag ik hopen.
Dus waarom zitten? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:38 



 

belle_boef schreef
Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht. En psychisch kan je ze ook overvragen. Niet voor niets beginnen steeds meer mensen met 4 jaar pas met inrijden.

Genoeg grondwerk en voorbereiding die je kan doen zodat die goed voorbereid is en zo lang mogelijk mee kan. Een goede basis heb je de rest van het leven profijt van
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:38 



 
Profiel   

Je hebt andere paarden om te rijden, dus haal er iemand bij om of met deze te wandelen of op een ander al te rijden paard wat rondjes door de bak te stappen. Jonkie er naast lopen, er naast staan met op en afstappen, vanuit het zadel aaien, enz. Leert dier meer van dan er al op willen zitten en nog veel nuttiger ook. Verder echt handpaarden kan ook, maar dan moeten beide paarden wat meer training hebben (zoals netjes meelopen en rijpaard op 1 hand kunnen sturen, etc.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 14:44 



 
Profiel   

Bowo schreef
Hoe wil je er voor zorgen dat het rondje stappen blijft? Menig paard gaat er met beleren vandoor of heeft het nodig om goed voorwaarts te kunnen. Voor je het weet is je stap rondje ineens een half uur fiks rijden omdat je niet kan afsluiten zolang hij nog druk doet.
En hoe wil je hem laten wennen aan een zadel een dergelijke? Daar hoort dan weer longeren etc bij.

Kortom, het lijkt me niet verstandig. Nog niet eens om dat ene rondje, dat zou weinig problemen moeten geven, maar vooral alles er omheen

Bij een goede voorbereiding is dit alles niet van toepassing. Mijn draver ging er niet vandoor bij hangen, opstappen of eerste rondje stappen. Zelfs niet gebokt bij longeren met zadel.
Maar goed het ene paard is het andere niet en ik heb er idd ook 1 gehad die er onder het rijden ineens vandoor schoot. (had wel artrose in de rug bleek achteraf).

Feit blijft wel, dit dier is te jong nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 15:34 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar RT-V gezien een vraag omtrent wel of niet rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 16:11 



 
Profiel   

Brainless schreef
belle_boef schreef
Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht.

Ik ben het met je eens hoor.. maar als ik 2 ruinen zie spelen, elkaar plat leggen en op elkaars rug klimmen denk ik dat het qua (extra) schade wel mee zal vallen als er even iemand van 30 kilo op zit.



Alleen snappen die elkaars spel en grenzen. Daarnaast al bekend en niet iets nieuws.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 16:13 



 
Profiel   

Mkango schreef
belle_boef schreef
Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht. En psychisch kan je ze ook overvragen. Niet voor niets beginnen steeds meer mensen met 4 jaar pas met inrijden.

Genoeg grondwerk en voorbereiding die je kan doen zodat die goed voorbereid is en zo lang mogelijk mee kan. Een goede basis heb je de rest van het leven profijt van
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.

Sterker nog, spierontwikkeling is beduidend minder als je later begint met inrijden. En de groeischijven van de rug zijn sowieso pas dicht met 8 jaar. En niemand wacht zo lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 16:15 



 
Profiel   

Mkango schreef
belle_boef schreef
Ja het is schadelijk. Nog niet alle groeischijven zijn dicht. En psychisch kan je ze ook overvragen. Niet voor niets beginnen steeds meer mensen met 4 jaar pas met inrijden.

Genoeg grondwerk en voorbereiding die je kan doen zodat die goed voorbereid is en zo lang mogelijk mee kan. Een goede basis heb je de rest van het leven profijt van
Dat is de wetenschap niet met je eens. Dat steeds meer mensen later beginnen met inrijden, heeft meer te maken met sentiment, want er is nergens een onderzoek geweest dat heeft aangetoond dat beleren terwijl het dier nog in de groei is, schadelijk is voor het dier. Het enige wat is aangetoond, is wanneer de groeischijven sluiten - de "schade" die een dier zogezegd zou oplopen, is iets wat mensen zelf aannemen. Het tegenovergestelde, namelijk dat een paard baat heeft bij gedoseerde belasting op jonge leeftijd, daarentegen, is wel aangetoond in diverse onderzoeken.


Maar de vraag is dan, wat is gedoseerde belasting. Want de 1 zegt:"ik stap alleen maar een beetje in het rond" terwijl mij wat stappen juist zwaardere belasting lijkt dan wat drafwerk op lange rechte stukken.


Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-07-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-22 16:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen