Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Heel veel pijn na 1x galop

 
Profiel   

Dag allen,

In maart 2022 startte ik als beginner volwassene met paardrijden. Ik volgde 8 lesjes.
Vorige week ging ik op zaterdag met een organisatie buiten de manege een wandeling maken met enkele paarden (western zadel). Ik had nog nooit gegaloppeerd en dacht dat het wel ging meevallen. Niet dus… Na enkele seconden kreeg ik veel pijn in mijn rug en ter hoogte van mijn borst en schouder. Bij elke beweging botste ik kei hard op mijn paard. Ik was heel bang en klemde mijn handen helemaal rond het zadel uit angst om eraf te vallen (wat ook bijna gebeurd is, met veel gegil van dien..). Niet fijn voor mij maar ook zeker niet voor het paard. Aangezien we buiten in de natuur reden stopte het paard niet tot datgene voor hem stopte. Een pijnlijke en enge bedoening. De dagen nadien kermde ik van de pijn; ik kon niet slapen, amper rechtstaan. Heel mijn rug, schouders en nek doen pijn bij elke beweging.

Mijn vraag; ik ben nu heel bang om na de zomer terug lessen re nemen omdat ik weet dat we uiteindelijk galop moeten doen en ik zoveel pijn heb. Niemand hield natuurlijk in het oog of ik al dan niet iets verkeerd deed op rij technisch vlak. Is het normaal dat je zoveel pijn hebt of deed ik duidelijk iets grondig mis? Hebben jullie tips voor galop-angst? Dankje!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 01:39 



 
Profiel   

Wat een vervelende ervaring! Dat hoort niet zo te gaan hoor!
Het fijnste voor de eerste keer galop is om dat aan de longeerlijn in de bak te doen. Tijdens een buitenrit heb je -zeker als beginner- weinig controle en dan kan ik me voorstellen dat je bang bent!
Maar zoveel pijn tijdens galopperen is niet normaal. Heb je al eerder ruproblemen gehad? Anders zou ik daar toch mee naar de dokter gaan! Misschien ben je verkrampt geweest van angst?
Maar dan nog is het wel echt een extreme reactie van je lichaam. Tijdens de galop hoor je echt geen pijn te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 01:46 



 
Profiel   

Ik zou dit misschien ook eens met de dokter bespreken, want dat is niet normaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 03:34 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Ik zou dit misschien ook eens met de dokter bespreken, want dat is niet normaal..

Dit... Nee, het is geen ideale manier om te leren galopperen (wist da begeleider dat je dat nog nooit gedaan had?) maar zoveel pijn hoort galop niet te doen. Een persoonlijke vraag maar heb je soms last van hyperventilatie en/of paniekaanvallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:13 



 
Profiel   

Het hoort inderdaad absoluut niet zoveel pijn te doen. Maar dit was ook geen handige manier om voor het eerst te galoperen. Het klinkt namelijk ook alsof je enorm verkrampte om te blijven zitten(wat niet werkt, je gaat er alleen maar slechter van zitten) en dat kan wel pijn gaan doen. Misschien idd icm hyperventilatie of paniek. Bij slecht zitten en aanspannen kan het wel zeer doen, maar dat is dus niet normaal. Het zal ook erger geworden zijn door het proberen vast te klampen aan het zadel, want daardoor krijg je nog meer spanning en ga je nog meer stuiteren en kom je in vicieuze cirkel. Gewoon in een normale les krijg je begeleiding en leer je dus hoe te zitten. En daar kunnen ze ingrijpen als het niet goed gaat.

Heb je wel aangegeven van te voren dat je een echte beginner bent? En dus maar heel weinig les hebt gehad en nog nooit gegalopeerd? Eerlijk gezegd is het heel onverantwoord om dan mee te mogen op zo'n rit.

De pijn de dagen erna kan ook heel simpel vreselijke spierpijn zijn. Dat zou echt niet raar zijn als ik lees hoe erg je je vast zette / verkrampte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:24 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Het hoort inderdaad absoluut niet zoveel pijn te doen. Maar dit was ook geen handige manier om voor het eerst te galoperen. Het klinkt namelijk ook alsof je enorm verkrampte om te blijven zitten(wat niet werkt, je gaat er alleen maar slechter van zitten) en dat kan wel pijn gaan doen. Misschien idd icm hyperventilatie of paniek. Bij slecht zitten en aanspannen kan het wel zeer doen, maar dat is dus niet normaal. Het zal ook erger geworden zijn door het proberen vast te klampen aan het zadel, want daardoor krijg je nog meer spanning en ga je nog meer stuiteren en kom je in vicieuze cirkel. Gewoon in een normale les krijg je begeleiding en leer je dus hoe te zitten. En daar kunnen ze ingrijpen als het niet goed gaat.

Heb je wel aangegeven van te voren dat je een echte beginner bent? En dus maar heel weinig les hebt gehad en nog nooit gegalopeerd? Eerlijk gezegd is het heel onverantwoord om dan mee te mogen op zo'n rit.

De pijn de dagen erna kan ook heel simpel vreselijke spierpijn zijn. Dat zou echt niet raar zijn als ik lees hoe erg je je vast zette / verkrampte.

het is alleen gek dat het zo lang aan houdt. Een paar uur of een dag snap ik nog wel als de spieren verkrampen maar dagen kermen van de pijn, dan is er echt nog meer aan de hand...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:30 



 
Profiel   

:= Ben ik dan zo raar dat ik dat wel heb bij heftige dingen? Ongeluk bijvoorbeeld, niks kapot maar wel echt enorme spierpijn waardoor ik amper kon lopen. Het verkrampte door de pijn nog meer, waardoor het nog meer pijn ging doen en lang aanhield. Dat duurt bij mij dan ook wel een dag of 3, 4 of 5. Hetzelfde ook wel eens bij rijden gehad, bleef wel zitten maar dat was echt meer geluk, maar had wel flinke klappen gemaakt.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-07-22 06:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:34 



 
Profiel   

ja spierpijn... Maar kerm je daar dan ook van?
Bij kermen van de pijn stel ik mij iets erger voor dan spierpijn. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:35 



 
Profiel   

Bij zoiets heftigs? :j Maar dat is ook wel verkrampt icm spierpijn waardoor het een soort erger blijft worden ofzo. En dat klinkt niet gek als ik lees hoe erg Ts zich vast probeerde te zetten om te zitten. Of zoals jij zei, paniekaanvallen of hyperventilatie gaf vroeger bij mij daarna ook extreme pijn. Soort spierpijn x 100. Lastig uit te leggen, maar ik heb het dus wel aantal keer gehad. Echr dagenlang op bed gelegen...

Maar dat is alleen als er dus medisch niks aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:37 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Bij zoiets heftigs? :j Maar dat is ook wel verkrampt icm spierpijn waardoor het een soort erger blijft worden ofzo. En dat klinkt niet gek als ik lees hoe erg Ts zich vast probeerde te zetten om te zitten. Of zoals jij zei, paniekaanvallen of hyperventilatie gaf vroeger bij mij daarna ook extreme pijn. Soort spierpijn x 100. Lastig uit te leggen, maar ik heb het dus wel aantal keer gehad. Echr dagenlang op bed gelegen...

Maar dat is alleen als er dus medisch niks aan de hand is.

dat bedoel ik dus. Dit lijkt me niet iets dat ontstaat zonder medische onderliggende reden... Dat is geen "gewone" spierpijn meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:40 



 
Profiel   

En daarnaast, dit is geen normale manier om te galoperen voor de 1e keer. Voor de galop hoef je straks niet bang te zijn als je het tijdens de les doet. Dat is heel anders, want ze helpen je juist en laten je pas galoperen als dat kan. Vertel deze ervaring ook aan ze!

En als je ooit nog een buitenrit gaat maken, wees heel duidelijk in jouw ervaring en ga geen dingen doen die je nog nooit gedaan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:44 



 
Profiel   

Getsie. Wat een vervelende ervaring zeg!

Galop is (naast de stap ;) ) de fijnste gang om uit te zitten op de meeste paarden. Dus dit is niet een reactie die je normaal na de galop hebt. Anders was ik ook al lang gestopt met paardrijden.

Nu weet ik niet of jullie een gewone galop (wat we in de rijbaan ook doen) of een rengalop (zo snel mogelijk) hebben gemaakt. Weet je dat toevallig? Als je dat niet weet, geen punt. Maar weet dat de rengalop lastiger is om uit te zitten.

Er zijn twee mogelijkheden die ik kan bedenken:
- pijn komt omdat je verkeerd zat of al, bijvoorbeeld rugproblemen, hebt.
- pijn komt omdat je door de paniek verkrampte.

Mochten jullie een rengalop hebben gedaan en mocht de spierpijn komen door paniek... Grote kans dat je eerste galop in de rijbaan met een instructeur veel fijner zit :* Geef van tevoren wel aan wat er vorige week is gebeurd. Immers is de galop nu (heel logisch!) spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 06:54 



 
Profiel   

Als je extreem verkrampt dan kun je daarna echt behoorlijke pijn hebben.

Het hoort niet zo te voelen maar de manier waarop je voor het eerst in galop bent gegaan is ook niet handig... Ik zou na de zomervakantie lekker op de manege aan een longeerlijn met goede begeleiding opnieuw galopperen. Of misschien een keer op een Hero of ander robotpaard, niet helemaal te vergelijken maar dan kunnen ze je wel vast uitleggen hoe je het best kunt zitten en ben je al redelijk voorbereid zonder gevaar op vallen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 07:36 



 
Profiel   

Nou nee, dat is niet normaal.

Ik herken het in de zin van dat ik ook zoveel pijn heb na een ernstig ongeluk met wervel/ rib beschadigingen etc. maar dat had ik zelf daarvoor nooit en ik heb ook wel wat mensen mogen begeleiden die voor het eerst een galopje deden en die hadden allemaal wel duidelijke spierpijn (met paardrijden gebruik je al je spieren) maar niet zo dusdanig dat ze er niet meer van konden slapen etc.

Ik zou de tip van Bielsje opvolgen, even gewoon een klein rondje galop aan de longeerlijn proberen of op een robotpaard en misschien toch eens een bezoekje brengen aan de fysio/ osteopaat en je verhaal uitleggen en even kijken wat die zeggen over je spiertonus en of alles wel goed zit/ staat.

Had je dit met het draven niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 08:46 



 
Profiel   

Wat een rotervaring!

Maar ik kan me wel indenken dat de combinatie van voor het eerst galopperen en dan ook nog buiten (dus mogelijk extra hard) en dan paniekerig proberen te blijven zitten echt wel hard aan kan komen. Zéker als het een rengalop was; dan kun je aardig stuiteren. Dat in combi met verkrampen kan aardige spierpijn geven.

Ik zou het dus een kans geven in je les; aan de longeerlijn en rustig tempo. Heb je dan weer zoveel last zou ik absoluut aan de bel trekken, dat hoort niet.

En gaat het nu niet over natuurlijk ook een dokter bellen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 09:00 



 
Profiel   

Wat een vervelende ervaring ts en zeker iets om mee naar de huisarts te gaan.

Misschien zou een les op joker het nep paard helpen zodat je het gevoel ervaart zonder echt op een paard te zitten. Dan wordt er goed op je houding gelet.

Ging je vanuit stal met deze rit mee of was dit op een hele andere plek? Moest je geen informatie opgeven of je een beginner of gevorderd was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 09:10 



 
Profiel   

Heb je vaker met een westernzadel gereden, dat kan verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 09:19 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
Getsie. Wat een vervelende ervaring zeg!

Galop is (naast de stap ;) ) de fijnste gang om uit te zitten op de meeste paarden. Dus dit is niet een reactie die je normaal na de galop hebt. Anders was ik ook al lang gestopt met paardrijden.

Nu weet ik niet of jullie een gewone galop (wat we in de rijbaan ook doen) of een rengalop (zo snel mogelijk) hebben gemaakt. Weet je dat toevallig? Als je dat niet weet, geen punt. Maar weet dat de rengalop lastiger is om uit te zitten.

Er zijn twee mogelijkheden die ik kan bedenken:
- pijn komt omdat je verkeerd zat of al, bijvoorbeeld rugproblemen, hebt.
- pijn komt omdat je door de paniek verkrampte.

Mochten jullie een rengalop hebben gedaan en mocht de spierpijn komen door paniek... Grote kans dat je eerste galop in de rijbaan met een instructeur veel fijner zit :* Geef van tevoren wel aan wat er vorige week is gebeurd. Immers is de galop nu (heel logisch!) spannend.

Volgens mij ga je bij rengalop in de verlichte zit.Alhoewel ts aangeeft op een westernzadel gezeten te hebben,hoe het dan moet weet ik niet.Maar ik vind het volkomen onverantwoord om iemand na 8 lessen de eerste keer galop op een buitenrit te laten doen.Het is al een wonder dat ze er niet is afgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 09:20 



 
Profiel   

Ik krijg zelf ook vaak klachten op een westernzadel, de twist van het zadel is over het algemeen breder dan bij een dressuur/vzh-zadel en dat past mijn heupen niet goed, daardoor krijg ik behoorlijk spierpijn. Het is echter lang niet zo erg als jij niet omschrijft, ik zou dit toch even met je huisarts bespreken.

Dat je nu tegen galop opkijkt in je lessen kan ik me goed voorstellen. Wat je kan vragen aan je instructeur is om je de verlichte zit te leren in draf. Als je dat goed kunt, kan je aan de longeerlijn draven in verlichte zit en je instructeur het paard in galop laten vragen. Omdat je min of meer staat in verlichte zit is het makkelijker voor de meeste mensen om balans te houden en mee te gaan in de beweging. Pas als je dat goed lukt ga je proberen te zitten in galop, eerst een paar pasjes en gewoon weer naar verlichte zit als je gaat stuiteren.

Ik heb zelf (ik denk 30 jaar geleden) in Engeland zo leren rijden en heb dat als zeer prettig ervaren. Je stuitert niet en daardoor houd je meer controle. Ook voor het paard is het prettiger omdat je niet in de rug bonkt. Ik vraag me altijd af waarom ze dat tegenwoordig (of sowieso in NL) niet zo doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 09:20 



 
Profiel   

Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 09:43 



 
Profiel   

anjali schreef
Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.


Hoezo zou je op buitenrit niet door kunnen zitten in draf en in galop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 10:15 



 
Profiel   

Sterker, op een westernzadel rij je eigenlijk nooit licht. Doen de cowboys ook niet.

En dat komt weer omdat er eigenlijk nauwelijks gedraafd wordt. Er wordt eigenlijk alleen in stap en 'lope' (langzame galop) gereden. Met af en toe een 'run' als er een koe moet worden teruggehaald. En daarbij wordt ook niet echt in verlichte zit gezeten, simpelweg omdat die knop dan in de weg gaat zitten.
Als er al gedraafd wordt is dat de 'jog', een langzame/verzamelde draf. Waarbij dus gewoon gezeten wordt, ook weer vanwege de knop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 10:20 



 
Profiel   

Dag allemaal,

Wow, wat fijn om zoveel reacties te krijgen!

Ik had inderdaad aangegeven dat ik nog maar 8 lesjes had genomen en nog nooit had gegaloppeerd. De andere 5 deelnemers waren wel erg ervaren en trokken me wat mee in ‘galop is gemakkelijker dan draf’. De begeleider gaf dit ook meermaals aan waardoor ik dacht dat het wel veilig zou zijn. Eigenlijk niet ok, ben wat bezweken onder een soort groepsdruk.

Ik neem vooral mee dat het rijden in de bak heel anders zal zijn en dat er ook een verschil in zadel is. Daarnaast zat ik ook heel krampachtig dus ga aan mijn lesgever deze ervaring uitleggen en aangeven dat ik het rustig aan wil doen.

Bedankt voor de fijne reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 10:28 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
anjali schreef
Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.


Hoezo zou je op buitenrit niet door kunnen zitten in draf en in galop?

Omdat je dan het paard hindert in zijn bewegingen,want buiten is het terrein meestal ongelijk.Zelf voel je die schokken dan ook wat zoals in het geval van ts tot flinke spier-en rugpijn kan leiden.Zowel bij ruiter als bij paard.Dit alles dus bij een Engels gereden paard met "normale" gangen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 10:33 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
anjali schreef
Ik persoonlijk vond het het gemakkelijkst om eerst te leren doorzitten in draf en vandaaruit de galop.Ook ontspannen achteroverleunen en meegaan met de beweging.Althans in de bak! Bij buitenritten ga je in draf ook niet doorzitten maar lichtrijden en in galop dan de verlichte zit.Echter, dit alles op een Engels zadel,met westernzadels zou het anders kunnen zijn maar dat weet ik helaas niet.


Hoezo zou je op buitenrit niet door kunnen zitten in draf en in galop?


Ik zit buiten ook heel vaak door en blijf in normale galop ook gewoon zitten. Pas bij snelheid maken ga ik verlicht zitten. Gewoon met mijn Engelse zadel. Ik snap bij de galop, een handgalopje wat wel wat harder gaat als in de bak maar niet hard, niet waarom dat in verlichte zit moet. Als je je paard hindert, anjali, dan is de houding en zit gewoon niet goed genoeg en twijfel ik er erg aan of jouw verlichte zit dan wel goed is. Dat is ook geen kwestie van simpel staan.

Maar dat is voor ts niet van belang. Dit had absoluut niet zo mogen gebeuren. En ik vind het extreem kwalijk van degene die de buitenrit georganiseerd en begeleid heeft dat jij in een niet passende groep gezet bent en onder druk bent gezet. Met een buitenrit pas de groep zich aan aan de minst ervaren ruiter. En anders moet je niet een beginner mee sturen met gevorderden???
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-22 10:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen