Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een slap gevoel na het rijden…?

 
Profiel   

Hebben jullie dat ook wel eens? Een slap gevoel na het rijden?…

Sinds een tijdje merk ik dat ik na een half uurtje matig intensief rijden soms ontzettend slap van het paard afstap. Nou ben ik in mijn leven meerdere keren flauwgevallen en ik merk dat ik op zo’n moment het gevoel heb dat ik daar dicht bij in de buurt kom. Het haalt soms het plezier van het rijden en het is vooral gewoon erg vervelend. Het lastige is dat ik ook gewoon niet weet waar het nou vandaan komt.

Daarom ben ik benieuwd of er bokkers zijn met dezelfde ervaring en eventueel tips?

(Ik hoop dat dit topic goed staat)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:09 



 
Profiel   

PipMarly schreef
Hebben jullie dat ook wel eens? Een slap gevoel na het rijden?…

Sinds een tijdje merk ik dat ik na een half uurtje matig intensief rijden soms ontzettend slap van het paard afstap. Nou ben ik in mijn leven meerdere keren flauwgevallen en ik merk dat ik op zo’n moment het gevoel heb dat ik daar dicht bij in de buurt kom. Het haalt soms het plezier van het rijden en het is vooral gewoon erg vervelend. Het lastige is dat ik ook gewoon niet weet waar het nou vandaan komt.

Daarom ben ik benieuwd of er bokkers zijn met dezelfde ervaring en eventueel tips?

(Ik hoop dat dit topic goed staat)


Even een dextro nemen voor je gaat uitstappen. Vaak is dit een bloedsuiker dipje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:12 



 
Profiel   

Eet je dan wel goed van te voren of juist net als je afstapt een banaantje?
Uiteraard goed drinken. Soms kan een zout dropje ook nog wel werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:12 



 
Profiel   

Herkenbaar! Al heb ik het gelukkig niet zo erg dat ik denk te gaan flauwvallen.
Ik drink voor het rijden een glas water en zorg dat ik voldoende geheten heb, soms neem ik onder het rijden nog een pakje sultana en na het afstappen een banaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:15 



 
Profiel   

Ik heb het een tijd door de warmte gehad,dan hielp wat extra water drinken voor het rijden meestal wel. Ook rij ik dan nog wel eens op (uiteraard veilige) schoenen ipv laarzen, minder bedekte benen scheelt toch net

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:18 



 
Profiel   

Zit je rijkleding en laarzen niet te strak?
Een net te strakke sportBH of bodyprotector, of (door de warmte) wat opgezette benen/voeten in rijlaarzen zorgen bij mij ook wel eens voor zulke klachten.
Een slecht ventilerende cap wisselen voor een luchtiger model kan ook veel schelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:32 



 
Profiel   

Genoeg drinken, even wat koolhydraten eten voor het rijden. En als dat niet werkt, HA bellen om bloed te prikken.

Toen ik me zo voelde, bleek ik bloedarmoede te hebben.
Kan inmiddels weer gewoon mijn ding doen zonder duizelig en slap te zijn. En opstaan lukt ook weer zonder dat het zwart voor mijn ogen wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:34 



 
Profiel   

Hoe doe je het nu met eten en drinken rondom het paardrijden?
Ik heb soms ook dat juist als ik vlak van tevoren goed heb gegeten een beetje flauw wordt, dan is mijn lichaam te druk met verteren om ook nog genoeg bloed door de rest te pompen ofzo.. Even een uurtje eerder eten of juist voor het rijden een snack en erna avondeten is dan iets dat ik doe

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 08:39 



 
Profiel   

Kan ook aan je ademhaling liggen, misschien ga je door de inspanning hoog in je ademhaling zitten?
Je kan proberen af en toe te checken of je nog goed vanuit je buik ademhaalt.

Gewoon nog een optie hoor, het kan ook heel goed aan je voeding of lage bloeddruk liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 09:33 



 
Profiel   

Bedankt voor alle nuttige reacties al zo snel!

Ik heb inderdaad altijd dextro bij mee voor het geval dat. Gister had ik dus weer zo’n moment, dat zal ik even beschrijven als voorbeeld:

Ik had ‘s ochtends een boterham en water gedronken. Waterfles en sultan+banaan+dextro mee. Voor het rijden een dextro genomen aangezien het al even na het ontbijt was. Ook halve dopper water gedronken. Ongeveer 25 min gereden. Vaak heb ik er ook een droge mond bij, deze keer ook. Dan stap ik af en wat ik vooral voel zijn dan hele zware (boven)benen/trillerig op de benen en een wazig gevoel, alsof ik een beetje ronddwaal.
Eenmaal thuis vooral extreme vermoeidheid, moet dan echt even gaan liggen.

Ik zit voor mijn gevoel niet met extreme spanning op het paard en probeer ook altijd op mijn ademhaling te letten. Nu ben ik me wel bewust dat dit het ene moment beter zal gaan dan het andere moment.

Nu heb ik een jaar geleden ook last gehad van hartkloppingen/flauwvallen en weinig energie. Vandaar is mijn bloed en hart onderzocht. Dit was goed. Is toen afgeschoven op chronische stress.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 10:29 



 
Profiel   

PipMarly schreef
Bedankt voor alle nuttige reacties al zo snel!

Ik heb inderdaad altijd dextro bij mee voor het geval dat. Gister had ik dus weer zo’n moment, dat zal ik even beschrijven als voorbeeld:

Ik had ‘s ochtends een boterham en water gedronken. Waterfles en sultan+banaan+dextro mee. Voor het rijden een dextro genomen aangezien het al even na het ontbijt was. Ook halve dopper water gedronken. Ongeveer 25 min gereden. Vaak heb ik er ook een droge mond bij, deze keer ook. Dan stap ik af en wat ik vooral voel zijn dan hele zware (boven)benen/trillerig op de benen en een wazig gevoel, alsof ik een beetje ronddwaal.
Eenmaal thuis vooral extreme vermoeidheid, moet dan echt even gaan liggen.

Ik zit voor mijn gevoel niet met extreme spanning op het paard en probeer ook altijd op mijn ademhaling te letten. Nu ben ik me wel bewust dat dit het ene moment beter zal gaan dan het andere moment.

Nu heb ik een jaar geleden ook last gehad van hartkloppingen/flauwvallen en weinig energie. Vandaar is mijn bloed en hart onderzocht. Dit was goed. Is toen afgeschoven op chronische stress.



Hebben ze alleen je bloedwaardes gecheckt of je bloeddruk ook voor een hele dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 10:43 



 
Profiel   

PipMarly schreef
Hebben jullie dat ook wel eens? Een slap gevoel na het rijden?…

Sinds een tijdje merk ik dat ik na een half uurtje matig intensief rijden soms ontzettend slap van het paard afstap. Nou ben ik in mijn leven meerdere keren flauwgevallen en ik merk dat ik op zo’n moment het gevoel heb dat ik daar dicht bij in de buurt kom. Het haalt soms het plezier van het rijden en het is vooral gewoon erg vervelend. Het lastige is dat ik ook gewoon niet weet waar het nou vandaan komt.

Daarom ben ik benieuwd of er bokkers zijn met dezelfde ervaring en eventueel tips?

(Ik hoop dat dit topic goed staat)


Hoi!

Zelf kan ik dit ook hebben als ik niet genoeg suikers + zout heb genomen die dag. Helemaal als het wat warmer is! Ik heb een tijdje voor het sporten twee glazen limonade en een bakje chips gegeten. Klinkt heel dom, maar hielp wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 11:02 



 
Profiel   

Heb je het alleen na paardrijden of ook na andere inspannende activiteiten?

Ik voelde me zo toen ik Pfeiffer had. Na het rijden een flesje AA drink hielp dan wel wat. Niet het meest gezond maar je moet iets op zo'n moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:12 



 
Profiel   

Ik herken het wel. Hoe oud ben je TS? Bij mij zei de huisarts dat dit bij veel jonge meiden tussen de 16-25 ofzo voor komt . Ben nu 32 en heb het nog heeeeel af en toe. Lijkt vaak een suiker dipje idd maar kan er best wel even last van hebben. Dat extra vermoeide als je thuis komt ook. Dit heb ik nu vooral nog als ik te laat eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:17 



 
Profiel   

Absolem schreef
PipMarly schreef
Bedankt voor alle nuttige reacties al zo snel!

Ik heb inderdaad altijd dextro bij mee voor het geval dat. Gister had ik dus weer zo’n moment, dat zal ik even beschrijven als voorbeeld:

Ik had ‘s ochtends een boterham en water gedronken. Waterfles en sultan+banaan+dextro mee. Voor het rijden een dextro genomen aangezien het al even na het ontbijt was. Ook halve dopper water gedronken. Ongeveer 25 min gereden. Vaak heb ik er ook een droge mond bij, deze keer ook. Dan stap ik af en wat ik vooral voel zijn dan hele zware (boven)benen/trillerig op de benen en een wazig gevoel, alsof ik een beetje ronddwaal.
Eenmaal thuis vooral extreme vermoeidheid, moet dan echt even gaan liggen.

Ik zit voor mijn gevoel niet met extreme spanning op het paard en probeer ook altijd op mijn ademhaling te letten. Nu ben ik me wel bewust dat dit het ene moment beter zal gaan dan het andere moment.

Nu heb ik een jaar geleden ook last gehad van hartkloppingen/flauwvallen en weinig energie. Vandaar is mijn bloed en hart onderzocht. Dit was goed. Is toen afgeschoven op chronische stress.



Hebben ze alleen je bloedwaardes gecheckt of je bloeddruk ook voor een hele dag?


Ze hebben alleen bloedwaardes gecheckt. Ook heb ik een holteronderzoek gehad (hartslag over een bepaalde tijd), maar dat is niet gedaan met bloeddruk. Wel check ik deze soms zelf.


loez schreef
Ik herken het wel. Hoe oud ben je TS? Bij mij zei de huisarts dat dit bij veel jonge meiden tussen de 16-25 ofzo voor komt . Ben nu 32 en heb het nog heeeeel af en toe. Lijkt vaak een suiker dipje idd maar kan er best wel even last van hebben. Dat extra vermoeide als je thuis komt ook. Dit heb ik nu vooral nog als ik te laat eet.


Ooh dat is wel goed en fijn om te weten! Ik ben inderdaad 24. Is het bij jou vanzelf minder geworden?

Dee_Es schreef
Heb je het alleen na paardrijden of ook na andere inspannende activiteiten?

Ik voelde me zo toen ik Pfeiffer had. Na het rijden een flesje AA drink hielp dan wel wat. Niet het meest gezond maar je moet iets op zo'n moment.


Het is wel vooral na het rijden maar ik had het laatst ook met werken, soms ook tijdens studiedagen. Maar het voelt dan wel net wat anders. Ik heb als kind ook pfeiffer gehad en ik kan me niet herinneren dat ik dit toen voelde. Wel erg moe toen!


BeritSor schreef
PipMarly schreef
Hebben jullie dat ook wel eens? Een slap gevoel na het rijden?…

Sinds een tijdje merk ik dat ik na een half uurtje matig intensief rijden soms ontzettend slap van het paard afstap. Nou ben ik in mijn leven meerdere keren flauwgevallen en ik merk dat ik op zo’n moment het gevoel heb dat ik daar dicht bij in de buurt kom. Het haalt soms het plezier van het rijden en het is vooral gewoon erg vervelend. Het lastige is dat ik ook gewoon niet weet waar het nou vandaan komt.

Daarom ben ik benieuwd of er bokkers zijn met dezelfde ervaring en eventueel tips?

(Ik hoop dat dit topic goed staat)


Hoi!

Zelf kan ik dit ook hebben als ik niet genoeg suikers + zout heb genomen die dag. Helemaal als het wat warmer is! Ik heb een tijdje voor het sporten twee glazen limonade en een bakje chips gegeten. Klinkt heel dom, maar hielp wel!


Oke bedankt voor de tip!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 15:12 



 
Profiel   

Begrijp ik het goed dat je bent gaan rijden in de ochtend op 1 boterham, water en een dextro? Banaan en sultans niet voor het rijden gegeten?

Dat lijkt mij sowieso te weinig. En hoe langer na het ontbijt je bent gaan rijden, hoe meer het te weinig is.
Als je verder niets mankeert, ga eens naar een diëtist. Die kan je goed helpen met genoeg te eten. Afgestemd op de uren sporten en of je wilt afvallen, aankomen of op gewicht wilt blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 15:42 



 
Profiel   

Zou inderdaad een dip in de bloedsuikerwaarde kunnen zijn. De "hongerklop" die sporters goed kennen. Heb daar ook last van, maar probeer het voor te zijn door iets te eten voor het sporten (sowieso eet ik de hele dag door kleine dingen) en anders dextro tijdens de dip. Maar dan moet je echt meer dan eentje eten, minstens vijf (hoe vies ook). Om het zeker te weten: huisarts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 15:46 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Begrijp ik het goed dat je bent gaan rijden in de ochtend op 1 boterham, water en een dextro? Banaan en sultans niet voor het rijden gegeten?

Dat lijkt mij sowieso te weinig. En hoe langer na het ontbijt je bent gaan rijden, hoe meer het te weinig is.
Als je verder niets mankeert, ga eens naar een diëtist. Die kan je goed helpen met genoeg te eten. Afgestemd op de uren sporten en of je wilt afvallen, aankomen of op gewicht wilt blijven.


Dat klopt inderdaad, sultana na het rijden gegeten. Dit is eigenlijk wat ik altijd ontbijt of yoghurt bijvoorbeeld. Ik weeg rond de 60 en dacht hier altijd genoeg aan te hebben, maar wellicht is dat inderdaad niet meer zo. Bedankt voor de tip van de diëtist, dat is wellicht best een goed idee!

miereneter schreef
Zou inderdaad een dip in de bloedsuikerwaarde kunnen zijn. De "hongerklop" die sporters goed kennen. Heb daar ook last van, maar probeer het voor te zijn door iets te eten voor het sporten (sowieso eet ik de hele dag door kleine dingen) en anders dextro tijdens de dip. Maar dan moet je echt meer dan eentje eten, minstens vijf (hoe vies ook). Om het zeker te weten: huisarts!


Oke, daar had ik nog niet eerder over gehoord. Ik moet wel zeggen dat ik niet goed weet of het nou echt met voeding, spanning of ademhaling te maken heeft vooral omdat het niet altijd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 17:22 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Zit je rijkleding en laarzen niet te strak?
Een net te strakke sportBH of bodyprotector, of (door de warmte) wat opgezette benen/voeten in rijlaarzen zorgen bij mij ook wel eens voor zulke klachten.
Een slecht ventilerende cap wisselen voor een luchtiger model kan ook veel schelen


Dit heb ik inderdaad wel! Mijn laarzen zijn eigenlijk te strak, al dunnere sokken gekocht wat al iets beter gaat. Cap was ook te strak dus wat losser gedaan. Maar heb nog steeds het idee dat vooral de laarzen wat te strak zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 17:24 



 
Profiel   

Wat vervelend! Wat je beschrijft zijn eigenlijk precies de symptomen die je hebt als je een tekort aan ijzer hebt. Heb je dat toevallig al eens laten bekijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 17:26 



 
Profiel   

Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik heb zelf hypogkymie en doe het heel slecht op snelle suikers. Ik moet echt geen dextrose nemen dan word ik meteen ziek. Het klinkt mij heel erg als hypoglekemie in de oren, en dan krijg je juist na suiker innemen een hele snelle dip in je bloedsuiker. Sowieso verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan want het is niet normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 17:30 



 
Profiel   

Gitana schreef
Wat vervelend! Wat je beschrijft zijn eigenlijk precies de symptomen die je hebt als je een tekort aan ijzer hebt. Heb je dat toevallig al eens laten bekijken?


Ik heb het even opgezocht, een jaar geleden was mijn Hb 8,6 dus goed. Ijzer durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik dacht dat deze ook getest was toen.


SusanH schreef
Ik ben natuurlijk geen arts, maar ik heb zelf hypogkymie en doe het heel slecht op snelle suikers. Ik moet echt geen dextrose nemen dan word ik meteen ziek. Het klinkt mij heel erg als hypoglekemie in de oren, en dan krijg je juist na suiker innemen een hele snelle dip in je bloedsuiker. Sowieso verstandig om hiermee naar de huisarts te gaan want het is niet normaal.


Oke, ik heb vaak het idee dat als ik me niet zo goed voel ik juist wel goed ga op snelle suikers. Ook heb ik een periode nauwelijks snelle suikers gegeten om te kijken hoe dat ging, voelde toen weinig verschil. Misschien wat meer energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 17:53 



 
Profiel   

Je voelt je vaak ook wel even beter na snelle suikers. Maar de dip die je er na krijgt komt, dat is voor iedereen gelijk. Alleen als je er meer gevoelig voor bent dan voel je die dip in extreme mate.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 18:32 



 
Profiel   

Als ik dit lees dan denk ik aan suikerdip.
Eventueel diabetes?

Het heeft weinig nut om een dextro te nemen, waarbij je vervolgens die suikers in je lichaam weer verdunt met een halve fles water.

Ik zou de huisarts eens vragen naar een 24uurs bloedsuiker curve.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 18:53 



 
Profiel   

Waarom niet gewoon eens wat meer eten als je gaat paardrijden.

Ipv 1 boterham neem je er 2.

Overigens ga ik zelf helemaal niet lekker op brood, daar krijg ik juist dips van. Sinds ik suikers en koolhydraten nagenoeg geschrapt hebt heb ik veel meer energie en geen last meer van die suiker dips, moe gevoelens.
En als ik dan eens en dagje zondig merk ik dat de volgende dag gelijk, zeker bij het sporten maar ook op kantoor achter de pc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 19:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen