Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een slap gevoel na het rijden…?

 
Profiel   

Ik krijg ook een dip van brood eten. Ik eet voor het rijden een banaan en soms een bolletje goed bezig koekje / reep (havermoutreep) met een glas coolbest fruitontbijt of een glas fruitontbijt van de Lidl, dat werkt bij mij een stuk beter dan brood.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 20:33 



 
Profiel   

SusanH schreef
Je voelt je vaak ook wel even beter na snelle suikers. Maar de dip die je er na krijgt komt, dat is voor iedereen gelijk. Alleen als je er meer gevoelig voor bent dan voel je die dip in extreme mate.

Dat herken ik inderdaad wel, soms heb ik dat.


Saaams schreef
Als ik dit lees dan denk ik aan suikerdip.
Eventueel diabetes?

Het heeft weinig nut om een dextro te nemen, waarbij je vervolgens die suikers in je lichaam weer verdunt met een halve fles water.

Ik zou de huisarts eens vragen naar een 24uurs bloedsuiker curve.


Ik ben inderdaad ook wel heel benieuwd naar een langere meting van mijn suiker. Toen was het nuchter en volgens de HA goed maar dat kan natuurlijk ontzettend schommelen.


Cowgirl schreef
Waarom niet gewoon eens wat meer eten als je gaat paardrijden.

Ipv 1 boterham neem je er 2.

Overigens ga ik zelf helemaal niet lekker op brood, daar krijg ik juist dips van. Sinds ik suikers en koolhydraten nagenoeg geschrapt hebt heb ik veel meer energie en geen last meer van die suiker dips, moe gevoelens.
En als ik dan eens en dagje zondig merk ik dat de volgende dag gelijk, zeker bij het sporten maar ook op kantoor achter de pc.

Goed idee! Bedankt voor de tip :)


Texas02 schreef
Ik krijg ook een dip van brood eten. Ik eet voor het rijden een banaan en soms een bolletje goed bezig koekje / reep (havermoutreep) met een glas coolbest fruitontbijt of een glas fruitontbijt van de Lidl, dat werkt bij mij een stuk beter dan brood.


Oke! Ik ga dat inderdaad gewoon eens proberen, kijken hoe ik op verschillende voedingsstoffen reageer. Dat is de moeite waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 09:24 



 
Profiel   

Ik volg zoveel als het mij lukt een koolydraatarm/keto eet patroon.
Op internet kun je er veel over vinden incl talloze recepten. Moet je maar eens googlen. Zitten lekkere dingen tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 10:15 



 
Profiel   

Mogen we weten hoe lang je bent? Ik denk ook dat je ontbijt aan de weinige kant is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 11:16 



 
Profiel   

dat klinkt als lage bloedsuiker, dit is heel herkenbaar. Als ik me inspan en ik heb te weinig gegeten van tevoren, dan word ik ook slap en dizzy. Die ene boterham als ontbijt en dan alleen een dextro voor het rijden gaat je niet helpen. Sowieso is die Dextro geen goed idee.

Ik zou dus eens proberen om meer te eten voordat je gaat rijden, natuurlijk niet in de minuten voor je gaat rijden, maar zeg bijvoorbeeld een uur van tevoren. Daar moet je zelf een beetje mee spelen

Google eens op Hypoglycemie

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 11:26 



 
Profiel   

Heb je spanning tijdens het rijden? waardoor je misschien niet goed ademt?
(is voor mij namelijk heel herkenbaar..... :-) paarden waar ik angstig op ben heb ik het ook )
en idd. even kijken naar je eetpatroon of daar nog wat te winnen valt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 11:34 



 
Profiel   

Nog meer goede tips, bedankt daarvoor!

Neon schreef
Mogen we weten hoe lang je bent? Ik denk ook dat je ontbijt aan de weinige kant is...


Jazeker, 174 cm


Malle_meid schreef
dat klinkt als lage bloedsuiker, dit is heel herkenbaar. Als ik me inspan en ik heb te weinig gegeten van tevoren, dan word ik ook slap en dizzy. Die ene boterham als ontbijt en dan alleen een dextro voor het rijden gaat je niet helpen. Sowieso is die Dextro geen goed idee.

Ik zou dus eens proberen om meer te eten voordat je gaat rijden, natuurlijk niet in de minuten voor je gaat rijden, maar zeg bijvoorbeeld een uur van tevoren. Daar moet je zelf een beetje mee spelen

Google eens op Hypoglycemie


Ik snap inderdaad de overeenkomsten. Het lastige vind ik dat ik het niet altijd heb, het pas sinds een jaar of 2 heb (daarvoor nooit) en ook echt regelmatig flauwval.


Sky_As schreef
Heb je spanning tijdens het rijden? waardoor je misschien niet goed ademt?
(is voor mij namelijk heel herkenbaar..... :-) paarden waar ik angstig op ben heb ik het ook )
en idd. even kijken naar je eetpatroon of daar nog wat te winnen valt


Ja dat vind ik echt heel lastig zeggen! Ik heb altijd het idee dat ik best ontspannen op het paard zit, maar soms stap ik wel af met zere nek/schouder spieren dus dan heb ik wel verkrampt gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-22 20:36 



 
Profiel   

Mbt snelle suikers: wat kan helpen is om jezelf te trainen in 'nuchter bewegen': eerst wat 'doen' vóór het ontbijt.

En als het even kan, 'zet je lichaam op vetverbranding'.
Die overstap gaat niet echt vanzelf, maar het is goed te doen.
Je lichaam heeft voldoende zink, ijzer, vitamine B, carnitine en magnesium nodig - en je moet twee uur of langer 'matig intensief' bewegen.

Voordeel is dat je dan geen flauw gevoel meer krijgt (en daarna suiker moet pakken waardoor je helemaal niet meer in vetverbranding komt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:50 



 
Profiel   

60 kilo, 174. Misschien toch bij wat inspanning te lage bloeddruk door warmte? Hebben slanke mensen vaker last van, ik hoef maar bvb te snel op te staan en ga al onderuit. Neem wat meer cup a soup , drink meer water en blijf goed eten, in de ochtend een flinke bak kwark met fruit en muesli bvb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 16:01 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Mbt snelle suikers: wat kan helpen is om jezelf te trainen in 'nuchter bewegen': eerst wat 'doen' vóór het ontbijt.

En als het even kan, 'zet je lichaam op vetverbranding'.
Die overstap gaat niet echt vanzelf, maar het is goed te doen.
Je lichaam heeft voldoende zink, ijzer, vitamine B, carnitine en magnesium nodig - en je moet twee uur of langer 'matig intensief' bewegen.

Voordeel is dat je dan geen flauw gevoel meer krijgt (en daarna suiker moet pakken waardoor je helemaal niet meer in vetverbranding komt).


Dit klinkt wel heel prettig en goed. Het nuchter bewegen trainen ga ik zeker doen! Hoe kun je dit het beste opbouwen? Gewoon een stuk wandelen en uitbouwen in tijd?

Het aanzetten van vetverbranding heb ik nog even een minder duidelijk beeld bij hoe ik dat kan doen, heb jij daar nog tips/ideeën voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 17:26 



 
Profiel   

Nuchter bewegen is idd gewoon een kwestie van opbouwen.

Vetverbranding is in principe de functie van vetopslag.
De makke is, dat als je je lichaam telkens weer voedt met koolhydraten, (volgens sommigen de noodvoorziening, het gaat in principe makkelijker /sneller) het hele vetverbranden niet lukt.
Twee uur matig intensief bewegen en niets eten: dan schakelt je lichaam over op vetverbranding.
(Vetverbranding staat dus haaks op de gedachte 'dat je je spijsvertering aan de gang moet houden', 6 "eetmomenten" per dag, etc. Ook dat is vaak een kwestie van opbouwen.)
En als gezegd, je hebt volwaardige voeding nodig (met een gebrek aan zink etc lukt het niet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 17:32 



 
Profiel   

Misschien toch je bloeddruk even meten op het moment dat je je zo voelt, dan weet je of het daar wel of niet aan ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 18:46 



 
Profiel   

En ga alsjeblieft eerst even langs een diëtist voor je begint met het aanzetten van je vetverbranding met jouw lengte en gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 19:05 



 
Profiel   

Flower033 schreef
En ga alsjeblieft eerst even langs een diëtist voor je begint met het aanzetten van je vetverbranding met jouw lengte en gewicht.

?
Er is he-le-maal niets mis met vetverbranding, hoor.
Echt niet.
(Als je dat wil KUN je er mee afvallen, maar daar gaat het totaal niet om.)

Ik maak nooit rekensommetjes rond lengte en gewicht, maar ik geef volmondig toe dat zelfs anno 2022 sommige mensen te mager zijn.
Dat is reden om meer/beter te eten, maar nul argument om je lichaam op koolhydraten te laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 06:45 



 
Profiel   

Ik vind het niet verstandig om dit zonder goed advies te doen. Het is toch een soort ketodieet. Moet iedereen zelf weten, natuurlijk. Mijn advies is: ga naar een diëtist. Of TS dat doet, is aan haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 08:51 



 
Profiel   

Het is in de verste verte geen 'keto'.

(Nu ja, keto is één of andere hype, die het simpele, gezonde principe tot iets extreems heeft gemaakt.
Nul argument om de gewone, gezonde manier van jezelf voorzien van een stabiele bloedsuikerspiegel in discrediet te brengen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 09:32 



 
Profiel   

Ik heb een paar dagen geleden geprobeerd wat anders te eten voor het rijden. Dit werd yoghurt met muesli en banaan. Rijden ging opzich goed ondanks de warmte, geen naar gevoel. Nou heb ik ook niet erg intensief gereden, had het gevoel dat ik me ook in moest houden.

Ik moet ook zeggen dat ik gewoon niet echt een grote eter ben. Meer dan een boterham en een cracker ‘s ochtends gaat me gewoon echt niet lukken. Ik snoepte vroeger wel wat tussendoor, dit probeer ik nu wat minder te doen.

Ik blijf het nog lastig vinden waar het nou precies vandaan kom… wat me echt opvalt is dat ik zo’n droge mond krijg tijdens het rijden. Wellicht toch spanning…

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 18:40 



 
Profiel   

Als je de avond van te voren goed eet, dan heb je wat reserve. Bijvoorbeeld een pasta. Misschien helpt dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 18:45 



 
Profiel   

SusanH schreef
Je voelt je vaak ook wel even beter na snelle suikers. Maar de dip die je er na krijgt komt, dat is voor iedereen gelijk. Alleen als je er meer gevoelig voor bent dan voel je die dip in extreme mate.

Dit denk ik ook… meer koolhydraten naar binnen. En minder snelle suikers, de dextro en de sultanas. Je lijf heeft niet genoeg echte brandstof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 18:54 



 
Profiel   

Droge mond kan spanning zijn of te weinig gedronken

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:03 



 
Profiel   

Ik heb het ook ts, ik moet echt mijn tijden aanpassen qua rijden aan het eten. Kan maar weinig tegelijk eten, dus eet meerdere keren per dag, maar te dicht op het rijden zorgt voor steken, te vroeg voor slap. Droge mond ook, maar dat is mijn eigen schuld met te weinig drinken van te voren omdat ik een klotsbuik echt vreselijk vind :') en sowieso moeite heb met genoeg drinken. Gaat wel steeds beter. ik heb dus of wat te drinken staan voor tijdens het rijden of daarna en neem wat kleine slokjes. Voor het rijden tijdens poetsen heel slecht een snoepje, op de een of andere manier helpt dat voor de droge mond.

Niet de beste opties, maar wel wat haalbaar is met mijn lijf qua eten enzovoorts.

Ik ontbijt trouwens ook met yoghurt idd met verschillende dingen erin, maar dat moet echt wel anderhalf uur van te voren en liever nog wat langer.

Als ik 's avonds rijd eet ik rond 2 a 3 uur een warme maaltijd en rond 4 uur een snack.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:08 



 
Profiel   

Dammie schreef
Als je de avond van te voren goed eet, dan heb je wat reserve. Bijvoorbeeld een pasta. Misschien helpt dat.

... pasta is koolhydraat.
Koolhydraten kunnen je kort energie leveren (ik roep even twee uur), daarna is het:
of opgebruikt
of wordt het omgezet in vet.

's Avonds goed eten is echt niet verkeerd, maar als je lichaam niet handig is met vetverbranding heb je er de volgende ochtend niets meer aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:45 



 
Profiel   

Ik heb er ook last van gehad. Ik ben ook vrij licht en heb een lage bloeddruk. Ik ben wat meer zuivel gaan nemen (3 schaaltjes yoghurt per dag) en dat helpt bij mij heel goed. Ik merk dat ik dan gedurende de dag wat meer vol zit en niet meer flauw word. Daarnaast neem ik ook een goede lunch (zeker als ik later op de dag ga rijden) en avondmaaltijd. Verder merk ik ook dat het drinken van (veel) thee niet goed werkt bij mij. Hier schijnt de bloeddruk van te dalen en dat merk ik ook in een flauw gevoel en ook wat sneller geirriteerd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:02 



 
Profiel   

Wat fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dit ervaren en er mee bezig zijn, dat geeft al wat rust merk ik.
Qua voeding merk ik dat ik het heel lastig vind wat ik dan moet eten. Koolhydraten is dan als ik het goed begrijp weinig/kort voedend, dus brood/pasta valt af. Snelle suikers wil je ook niet. Wat blijft er dan over? Waar krijg je wel goede energie van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:28 



 
Profiel   

Je zegt dat je het ook soms op werk of studiedagen hebt? En je symptoombeschrijving komt me griezelig bekend voor.
Citaat
hele zware (boven)benen/trillerig op de benen en een wazig gevoel, alsof ik een beetje ronddwaal.
Eenmaal thuis vooral extreme vermoeidheid, moet dan echt even gaan liggen.


Ik had op een van de laatste dagen van mijn stage afgelopen schooljaar ook een "suikerdip". Maar het was geen dip want eten hielp niet. Ik heb toen dit in whatsapp geschreven.
Citaat
Het begon met een suikerdip die niet over wilde gaan. Thuis had ik hoofdpijn, koude rillingen en zweet maar gek genoeg geen koorts. En ik had totaal geen kracht of energie meer. Ik zou het van de kat niet gewonnen hebben met armpje drukken. Uiteindelijk ben ik met een stevig maal, een hete douche en paracetamol naar bed gegaan. En pas toen ik om 5 uur even wakker werd voelde ik me weer wat beter. Ik heb twee corona tests gedaan. Beide negatief. Ik denk dat het uitputting was.

De volgende dag ben ik thuis gebleven om het uit te zieken. En dit heeft zich later nog een keer herhaald.

Dit had uiteindelijk niets met suiker te maken en alles met uitputting. Ik liep tegen de grenzen van mijn kunnen aan. En achteraf gezien niet zo gek. Want uit en thuis draaide ik intensieve dagen van 12 uur. En dat heb ik vijf maanden vol gehouden zonder vakantiedagen op te nemen.
Dus omdat je aangeeft dat je dit soms ook na studie of werk hebt zou ik goed in de gaten houden of dit geen waarschuwing is dat je teveel van jezelf vraagt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 20:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen