Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Een slap gevoel na het rijden…?

 
Profiel   

Heel herkenbaar….ik heb dit ook een tijdlang gehad…gek genoeg kwam bij mij de ergste ‘klap’ pas als ik van m’n paard stapte, tijdens het rijden merkte ik het niet zo maar ik heb regelmatig na het afstappen een poosje in de bak gezeten met m’n paard naast me omdat ik zo slap als een vaatdoek was en amper op m’n benen kon staan…ook die droge mond had ik ook….het is bij mij vanzelf over gegaan en ben er nooit achter gekomen wat nou precies de oorzaak was maar ik denk dat m’n hartslag te hoog opliep….ik heb een poosje met m’n hartslagmeter om gereden en kwam erachter dat de piekbelasting af en toe fors was tijdens een les. Het ging beter als ik dat in de gaten hield. Spanning is hier al genoemd: ik ga bij spanning slechter ademen (of als ik iets moeilijk vindt); mijn instructrice ziet dat nu ook en speelt daar nu op in.
En verder: hoe is je algehele conditie? Sport je behalve het paardrijden nog meer? Goed eten en drinken is uiteraard belangrijk. Een goede sportdrank kan echt helpen, ook voor je herstel na inspanning aangezien je nu ook heel moe bent na het rijden. Mochten alle tips hier niet helpen dan zou ik ook zeker even langs de huisarts gaan! Sterkte hoor, enorm rot dit!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:52 



 
Profiel   

Dat klopt inderdaad. Daar heb ik het ook. Misschien moet ik het volgende er ook bij vertellen want ik heb inderdaad ook zo’n soortgelijke situatie gehad.
In de ena laatste week van mijn vorige baan ben ik voor mijn gevoel “ingestort”. Dit was vorig jaar rond deze tijd. Symptomen: duizelig, rillerig, hartkloppingen en heel heel moe. De trap nog niet op kunnen. Vandaar ook bloed en hartonderzoek, dit was allemaal goed. Uiteindelijke conclusie: chronische stress. Dus heel hard bezig geweest met mentale gezondheid. Hier nu nog steeds mee bezig, sinds december langzaam aan het opbouwen met werk op mijn nieuwe werkplek wat erg fijn is.
Wellicht dat dit toch ook nog meer mee speelt dan ik dacht. Al moet ik zeggen dat ik de symptomen van het rijden ook al voor dit alles had. Ik ben 24 en ondertussen in mijn leven al wel 8 keer flauwgevallen denk ik. Voornamelijk vanwege inspanning, spanning of vermoeidheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:52 



 
Profiel   

Pallatin schreef
Heel herkenbaar….ik heb dit ook een tijdlang gehad…gek genoeg kwam bij mij de ergste ‘klap’ pas als ik van m’n paard stapte, tijdens het rijden merkte ik het niet zo maar ik heb regelmatig na het afstappen een poosje in de bak gezeten met m’n paard naast me omdat ik zo slap als een vaatdoek was en amper op m’n benen kon staan…ook die droge mond had ik ook….het is bij mij vanzelf over gegaan en ben er nooit achter gekomen wat nou precies de oorzaak was maar ik denk dat m’n hartslag te hoog opliep….ik heb een poosje met m’n hartslagmeter om gereden en kwam erachter dat de piekbelasting af en toe fors was tijdens een les. Het ging beter als ik dat in de gaten hield. Spanning is hier al genoemd: ik ga bij spanning slechter ademen (of als ik iets moeilijk vindt); mijn instructrice ziet dat nu ook en speelt daar nu op in.
En verder: hoe is je algehele conditie? Sport je behalve het paardrijden nog meer? Goed eten en drinken is uiteraard belangrijk. Een goede sportdrank kan echt helpen, ook voor je herstel na inspanning aangezien je nu ook heel moe bent na het rijden. Mochten alle tips hier niet helpen dan zou ik ook zeker even langs de huisarts gaan! Sterkte hoor, enorm rot dit!


Wat je zo uitlegt klinkt zo herkenbaar! Tegenwoordig voel ik het wat aankomen ook al op het paard maar grootste klap is inderdaad als ik ernaast sta. Ik ga ook eens mn hartslag bijhouden, goed idee.
Heb jij toevallig tips voor goede sportdrankjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 21:54 



 
Profiel   

In een sportdrank zitten naast wat zouten vaak veel snelle suikers. Je kunt beter wat eiwitten eten na het rijden zoals een bakje yoghurt of gekookte eieren.

Langzame koolhydraten helpen ook om langer verzadigd te blijven en de suikerdip te vermijden. Dit is bijvoorbeeld volkoren brood. Dat is wat anders dan bruin brood. Dat hele donkere brood is gekleurd met mout. Dat is niet volkoren. Roggebrood is ook goed.

Ik heb een lage bloeddruk en wordt daardoor wel eens duizelig bij bijvoorbeeld te snel opstaan. Af en toe een paar dropjes helpt dan. Of zoethoutthee. Dat moet je niet drinken als je een hoge bloeddruk hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 22:22 



 
Profiel   

Je kunt op internet meer vinden over het gebruik van/ trainen met een hartslagmeter, misschien geeft dat je wat houvast.
Qua sportdrank: ik heb van die potten poeder van Isostar die je kunt oplossen in water, ik houd niet van dat hele zoete spul, dus heb altijd de citroen smaak…. :D drink en eet ook genoeg van te voren, ook wat van die sportdrank. Ik las ook in je posts dat je de diagnose chronische stress hebt gekregen, het kan zijn dat dit misschien nog mee speelt? Stress uit zich op allerlei verschillende manieren, ook bij dingen die je misschien ontspanning zouden moeten geven zoals paardrijden. Heb je manieren gevonden om te ontspannen? Echt heel suf, maar ik heb tijdens Corona het wandelen ontdekt :') ik werkte een tijd fulltime thuis en kon werk en privé daardoor lastig scheiden bijvoorbeeld. Dat bracht stress met zich mee; normaal fietste ik naar m’n werk of na t werk naar huis en kon ik dan m’n dag goed afsluiten. Dat heb ik vervangen door wandelen; podcast of muziekje op en lopen…verstand op 0….voor mij werkt dat :j
Heb jij ook zoiets of kamp je ergens nog met stress?

Nog even over sportdrank want daar zullen vast mensen over vallen; het werd mij met klem aangeraden om te gebruiken bij flinke inspanning, juist doordat ik zo slap was en ook slecht herstelde, dat lees ik ook bij TS… die sportman had gewoon gelijk; ik hield het veel beter vol en herstelde beter. Veel minder verzuring…ik vond het zelf altijd onzin om sportdrank te drinken maar het heeft mij zeker geholpen. Mijn lijf had blijkbaar juist behoefte aan makkelijk op te nemen voedingsstoffen tijdens de inspanning. De motor moet draaien, dus na 10 minuten even rondje stappen en wat drinken, na weer 10 minuten trainen idem of als je hartslag te ver oploopt. Helpt t niet, jammer dan is dat niet de oplossing, maar erna eten/ drinken ‘helpt’ dan al niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 22:52 



 
Profiel   

Oh ik drink idd ook graag sportdrank idd! Zoals jij zegt tijdens het rijden. Vooral tijdens wedstrijden vroeger. Tijdens inrijden, vlak voor de proef en tussen proeven door. Herkenbaar ook die verzuring.

Ik ben na het paardrijden nog niet flauwgevallen, maar vroeger met uitgaan heb ik een aantal jaar wel gehad dat ik ineens naar de grond ging. En mijn hele leven al dat ik voorzichtig moet op staan anders ga ik ook plat :+

Ik eet wel gewoon koolhydraten, zie ook echt geen reden om dat niet te doen. Wel let ik er ook op dat ik genoeg of extra eiwitten eet, maar dat heeft meer te maken met andere zaken (chronische ziekte en mijn spieren kunnen alle extra hulp gebruiken want die werken keihard de hele dag om mijn lijf aan elkaar te houden). Verder heeft het voor mij echt geen meerwaarde om koolhydraten te verminderen, werd ook absoluut niet aangeraden. En vasten is bijvoorbeeld een tijd heel populair geweest, ik mag dat absoluut niet. Kan maar kleine beetjes tegelijk eten en moet dus echt wel 6 keer per dag eten om genoeg binnen te krijgen. Als ik wat ga doen zonder te ontbijten weet ik zeker dat het niet goed gaat. Heb ik een tijd geprobeerd, want hoorde dat dat goed was. Kreeg alleen daarna op mijn kop dat ik dat niet moet doen, haha. Maar ik kan dus ook niet veel eten 's ochtends, dat redt mijn maag niet.

Hier trouwens ongeveer even lang en licht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 03:49 



 
Profiel   

Laat is bloed prikken op vitamine. Ik had af en toe al bibberbenen als ik op stapte en na het rijden altijd. Ik werk op een manege, de hele dag lopen ging niet meer. Af en toe dacht ik ook een suiker tekort. Bloeduitslag was een flink vitamine d tekort, terwijl ik altijd buiten ben. Ook meteen getest op b12 en ferritine dat was ook aan de lage kant. Na 5 maanden is de d verdubbeld maar nog niet goed. Ik merkte dat ook vooral aan traplopen en opstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 13:28 



 
Profiel   

PipMarly schreef
Ik blijf het nog lastig vinden waar het nou precies vandaan kom… wat me echt opvalt is dat ik zo’n droge mond krijg tijdens het rijden. Wellicht toch spanning…


Ik zou eens iemand laten meekijken die let op je houding en ademhaling.

Adem je door je mond? Daar kan je ook ene droge mond van krijgen en het is ook niet de juiste manier van ademhalen.

Ik zie vaak bij mensen dat ze hun adem inhouden als ze te hard hun best doen met rijden. De 1 krijgt een rood gezicht en de ander zie je een strak gespannen gezicht. Die spanning zit dan in je hele lijf. Ik laat mensen weleens hun handen op hun buik leggen en het verschil voelen met adem inhouden en gespannen zijn of goed ademen en loslaten.

Je hb waarde was toen goed. Maar soms hebben mensen toch een dip tijdens de menstruatie periode.

Als je moeite hebt met eten is vaker een klein beetje de moeite om te proberen. Dus geen grote gaten in je dag krijgen dat je niet eet.
Drink je echt genoeg?

Een bakje met noten meenemen kan ook. Noten zijn een goede aanvulling. Je ziet het op de sportopleiding bijv iedereen tussendoor eten en je hebt in verhouding weinig "nodig".

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:17 



 
Profiel   

Ik wil inderdaad eens iemand een stukje laten filmen om te kijken hoe ik zit, of dit heel verkrampt is misschien. Ook ga ik de eerst volgende keer eens proberen om de paar minuten weer te focussen op ontspanning en ademhaling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-22 15:12 



 
Profiel   

PipMarly schreef
Ik wil inderdaad eens iemand een stukje laten filmen om te kijken hoe ik zit, of dit heel verkrampt is misschien. Ook ga ik de eerst volgende keer eens proberen om de paar minuten weer te focussen op ontspanning en ademhaling.


Doe eens een muziekje op met rijden (met oordopjes) en ga (zachtjes) meezingen. Ik merk dat ik daardoor een stuk ontspannender rij :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-22 15:22 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Flower033 schreef
En ga alsjeblieft eerst even langs een diëtist voor je begint met het aanzetten van je vetverbranding met jouw lengte en gewicht.

?
Er is he-le-maal niets mis met vetverbranding, hoor.
Echt niet.
(Als je dat wil KUN je er mee afvallen, maar daar gaat het totaal niet om.)

Ik maak nooit rekensommetjes rond lengte en gewicht, maar ik geef volmondig toe dat zelfs anno 2022 sommige mensen te mager zijn.
Dat is reden om meer/beter te eten, maar nul argument om je lichaam op koolhydraten te laten lopen.



Dietist kan je ook helpen bij de juiste manier van eten/ opbouw etc zeker als sporter!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-22 15:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen