Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verruimen in draf - tips gevraagd

 
Profiel   

Dag allemaal, ik heb een fantastisch paard wat veel kan, maar ik rijd het er nog niet allemaal uit... Nu wil ik op lange zijdes en de diagonaal verruimen, maar het verschil is minimaal. Ook van arbeidsdraf naar middendraf is het verschil minimaal. Als ik het meerdere keren doe, echt flink been geef en eventueel een zweepje, dan gebeurt er na lange tijd iets. Maar hoe krijg ik dit sneller voor elkaar en wat meer subtiel? Alvast bedankt voor de tips!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:09 



 
Profiel   

Heb je les? Misschien kan je instructeur je hiermee helpen.

Is je paard goed aan jouw been? Als dat niet is dan kun je daar eerst mee oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:30 



 
Profiel   

Ja, heb ik zeker. Hij zegt dat ik duidelijker moet zijn. Meer been, eventueel zweepje erbij. En uiteindelijk werkt het ook wel. Maar ik weet dat ze het sneller en beter kan en heb vaak iets aan de tips hier, vandaar.

En ja, ze moet beter aan mijn been. Daar ben ik hard mee aan het werk en na 20 minuten is het ook een ander paard...Maar waarom duurt dat zo lang...? En waarom reageert ze dan wel op een minuscule kuithulp?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:32 



 
Profiel   

Je hebt ( denk ik ) een flegmatiek paard zo te lezen.
Wat doe je per week aan werk met je paard en hoelang?

Hoeveel en wat krijgt je paard aan voer per dag? Hoeveel uur per dag komt je paard buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:41 



 
Profiel   

Eerste stap is je paard elektrisch aan je been maken. Zit openen moet al een voorwaartse reactie geven en been aanleggen is weg.
Wees in het aanleren ook eerlijk: hand naar voren meegeven, elke voorwaartse reactie belonen. Ook als ze in galop wegspuiten omdat je de hulp groot gaf. Als je ze namelijk zo aan je been hebt, kun je het tempo gaan controleren, en dat doe je niet op de hand, maar door je voorwaartse hulp te doseren.

Als dat bevestigd is, kun je verder. Je leert dan je paard de pas te vergroten op je zit. Elke pas gaan jouw zitbeenknobbels mee in de beweging, en die beweging maak je groter. En ook daar, als je paard te groot wordt, niet in de mond gaan zitten, maar beloon ze. Ze doen wat je vroeg.
Dus zit openen, maak de beweging groter vanuit je zit, laten wachten, been aanleggen, opvangen. Beweging vergroten, laat je paard wachten, been aanleggen (geen been geven trouwens) opvangen.
In het verruimen moet je ook meer hand naar voren geven, en daar moet je je paard in opvangen, zodat paard het frame verlengt, en niet gaat krabbelen.

Nogmaals: stap 1 is aan het been maken. Als je paard niet aan het been is, is verruimen nog helemaal niet aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 12:53 



 
Profiel   

Het begint inderdaad met beter aan je been, je kan niet een diagonaal verruimeb als je aan het eind van die diagonaal pas reactie krijgt.

Ik zou eens kritisch kijken waarom aan je been zetten zo lang duurt. Ben je met losrijden minder consequent? Wordt ze fanatieker na een rondje galop? (Ga dan eerder galopperen). Ben je met uitstappen niet meer consequent waardoor ze afsluit met de instelling 'ik hoef niet aan het been te zijn'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 13:45 



 
Profiel   

Ja aan je been maken. Zorg dat je het gevoel hebt dat je ieder moment weg en terug kan.

Veel overgangen maken en vooral niet meteen de volledige lange zijde of diagonaal willen verruimen. Begin eens met een paar passen en breidt dat (langzaam!) uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 13:47 



 
Profiel   

ponycrosser schreef
Ja aan je been maken. Zorg dat je het gevoel hebt dat je ieder moment weg en terug kan.

Veel overgangen maken en vooral niet meteen de volledige lange zijde of diagonaal willen verruimen. Begin eens met een paar passen en breidt dat (langzaam!) uit.


Dat inderdaad. Verruimen staat immers niet gelijk aan versnellen. Al is het wel heel belangrijk dat die basis er goed in zit. Avalanche legt het mooi uit. Liever een te grote reactie dan een te kleine, want verfijnen kan je daarna nog doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 12:42 



 
Profiel   

Is het alleen in draf of lukt het in stap en galop ook niet? Kan je wel versnellen of lukt ook dat niet?

Een goede instructeur kan je hier prima mee helpen. Via internet is het gissen waar het hem aan schort. Verder ga ik mee met Avalanche. Zeker bij wat flegmatieke paarden is minder meer dus zoveel mogelijk met je been er af rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 12:54 



 
Profiel   

Kwestie van veel consequenter zijn met je been. Vanaf de eerste pas moet been=voorwaarts erop zitten.

Dus ook bij het instappen, wat ik vaak zie is ruiters die eerst een paar rondjes "lekker relaxed" rondstappen. Waarbij relaxed dan staat voor "paard komt amper vooruit"

Als je paard niet lekker doorstapt helpt het vaak om hem een paar x aan te laten dribbelen.

Pas als je paard in stap goed doorstapt, je ietsje terug kan stappen en weer naar voren kan, maak je de drafovergang. En die moet gewoon op een kleine hulp. Ik gebruik altijd de 1,2,3 regel. 1 is m'n zit openen en m'n kuitspier aanspannen. Geen draf? Dan is 2 een tikje met m'n kuit? Geen draf? Dan een hele duidelijke hulp of een tikje als je met zweepje rijdt.

Als je dit een aantal keer herhaalt worden paarden vanzelf sneller op het been.

Als de overgang dan goed gaat pak je meteen wat tempowisselingen mee. Dat hoeft niet groot, hoeft geen middendraf, maar als je been geeft moet er wel iets gebeuren. Hier ook weer via het 1,2,3 principe.

Probeer eens om de letter een pasje naar voren te rijden. Begin weer met die kleine zithulp: wat groter lichtrijden, eventueel aangevuld met aanspannen kuit.

En blijf denken: als je been geeft moet er iets gebeuren. Dus heel consequent: been=reactie anders meteen een duidelijkere hulp er achteraan.

Bij mijn eigen paard werken galop draf overgangen heel goed om hem sneller voor m'n been te krijgen. Bijvoorbeeld op een volte 8 passen galop/8 draf/8 galop/8 draf etcetera. Kan je natuurlijk ook met meer of minder passen doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:03 



 
Profiel   

Avalance legt het mooi uit. Ik denk dat er nog een belangrijk onderdeel ontbreekt. Je paard zal ook in balans op eigen benen moeten lopen en niet op een van de schouders leunen. Als ze dat doen, lukt het verruimen ook niet. Voordat je met verruimen begint eerst even controleren of je paard echt recht onder je is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-22 15:54 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Je hebt ( denk ik ) een flegmatiek paard zo te lezen.
Wat doe je per week aan werk met je paard en hoelang?

Hoeveel en wat krijgt je paard aan voer per dag? Hoeveel uur per dag komt je paard buiten?


Ik zou haar niet flegmagiek willen noemen. Als ze aan staat dan heeft ze een enorme go en een enorme power in zich. Mijn instructeur noemt haar ook zeker niet flegmatiek. Het kan alleen even duren voor ze aan gaat.

Ze krijgt 3x 1/2 sportbrok, en slobber en onbeperkt hooi en komt overdag veel buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:01 



 
Profiel   

Dan moet je ze aan de hulpen gaan maken. Super consequent zijn met rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:04 



 
Profiel   

Bowo schreef
Het begint inderdaad met beter aan je been, je kan niet een diagonaal verruimeb als je aan het eind van die diagonaal pas reactie krijgt.

Ik zou eens kritisch kijken waarom aan je been zetten zo lang duurt. Ben je met losrijden minder consequent? Wordt ze fanatieker na een rondje galop? (Ga dan eerder galopperen). Ben je met uitstappen niet meer consequent waardoor ze afsluit met de instelling 'ik hoef niet aan het been te zijn'?


Ja, dit vraag ik me dus af. Waarom? Vandaag leek ze geen zin te hebben en pakte ik haar stevig aan in de zin van heel duidelijk zijn dar lummelen geen optie was. En toen liep ze netjes. Dus wellicht denk ik dat ik duidelijk ben, maar valt het wel mee. Met uitstappen laat ik haar normaal altijd doen, maar vandaag ben ik daarin ook consequent geweest en hopelijk helpt dat. Ook eerder gegaloppeerd. Dat hielp! Dank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:05 



 
Profiel   

Maar hoe rijd je los dan? Schakelen en aan je been maken is bij mij echt werk bij het opwarmen. Als dat niet goed zit ga ik ook niet verder. Bij de ene moet je veel schakelen, bij de andere juist kleiner laten draven eerst of soms worden ze wakker van galop of van zijgangen. Maar dit soort afspraken opfrissen begin ik dus mee. Hoe doe jij dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:05 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
Is het alleen in draf of lukt het in stap en galop ook niet? Kan je wel versnellen of lukt ook dat niet?

Een goede instructeur kan je hier prima mee helpen. Via internet is het gissen waar het hem aan schort. Verder ga ik mee met Avalanche. Zeker bij wat flegmatieke paarden is minder meer dus zoveel mogelijk met je been er af rijden.


In stap gaat dat beter. Galop gaat ze vooral hard, daar werk ik aan andere dingen, zoals meer verzameld ipv uit elkaar en daar moet ze juist in tempo terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:08 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Kwestie van veel consequenter zijn met je been. Vanaf de eerste pas moet been=voorwaarts erop zitten.

Dus ook bij het instappen, wat ik vaak zie is ruiters die eerst een paar rondjes "lekker relaxed" rondstappen. Waarbij relaxed dan staat voor "paard komt amper vooruit"

Als je paard niet lekker doorstapt helpt het vaak om hem een paar x aan te laten dribbelen.

Pas als je paard in stap goed doorstapt, je ietsje terug kan stappen en weer naar voren kan, maak je de drafovergang. En die moet gewoon op een kleine hulp. Ik gebruik altijd de 1,2,3 regel. 1 is m'n zit openen en m'n kuitspier aanspannen. Geen draf? Dan is 2 een tikje met m'n kuit? Geen draf? Dan een hele duidelijke hulp of een tikje als je met zweepje rijdt.

Als je dit een aantal keer herhaalt worden paarden vanzelf sneller op het been.

Als de overgang dan goed gaat pak je meteen wat tempowisselingen mee. Dat hoeft niet groot, hoeft geen middendraf, maar als je been geeft moet er wel iets gebeuren. Hier ook weer via het 1,2,3 principe.

Probeer eens om de letter een pasje naar voren te rijden. Begin weer met die kleine zithulp: wat groter lichtrijden, eventueel aangevuld met aanspannen kuit.

En blijf denken: als je been geeft moet er iets gebeuren. Dus heel consequent: been=reactie anders meteen een duidelijkere hulp er achteraan.

Bij mijn eigen paard werken galop draf overgangen heel goed om hem sneller voor m'n been te krijgen. Bijvoorbeeld op een volte 8 passen galop/8 draf/8 galop/8 draf etcetera. Kan je natuurlijk ook met meer of minder passen doen


Dank, ik ga ermee aan de slag!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:10 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Dan moet je ze aan de hulpen gaan maken. Super consequent zijn met rijden.


Ja, dat is het denk ik. Consequent zijn. Haar oude eigenaar rijdt er ook nog wel eens op, een GP ruiter. Dan loopt ze echt als een trein, ze kan dan uitgestrekte draf met haar knieën mooi omhoog alsof ze de GP loopt. En bij mij is er amper verschil... Maar zij is duidelijk en consequent. En heeft haar ingereden.

Ook dank voor je vorige stuk. Ik heb er veel aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:14 



 
Profiel   

Tango1979 schreef
Kwestie van veel consequenter zijn met je been. Vanaf de eerste pas moet been=voorwaarts erop zitten.

Dus ook bij het instappen, wat ik vaak zie is ruiters die eerst een paar rondjes "lekker relaxed" rondstappen. Waarbij relaxed dan staat voor "paard komt amper vooruit"

Als je paard niet lekker doorstapt helpt het vaak om hem een paar x aan te laten dribbelen.

Pas als je paard in stap goed doorstapt, je ietsje terug kan stappen en weer naar voren kan, maak je de drafovergang. En die moet gewoon op een kleine hulp. Ik gebruik altijd de 1,2,3 regel. 1 is m'n zit openen en m'n kuitspier aanspannen. Geen draf? Dan is 2 een tikje met m'n kuit? Geen draf? Dan een hele duidelijke hulp of een tikje als je met zweepje rijdt.

Als je dit een aantal keer herhaalt worden paarden vanzelf sneller op het been.

Als de overgang dan goed gaat pak je meteen wat tempowisselingen mee. Dat hoeft niet groot, hoeft geen middendraf, maar als je been geeft moet er wel iets gebeuren. Hier ook weer via het 1,2,3 principe.

Probeer eens om de letter een pasje naar voren te rijden. Begin weer met die kleine zithulp: wat groter lichtrijden, eventueel aangevuld met aanspannen kuit.

En blijf denken: als je been geeft moet er iets gebeuren. Dus heel consequent: been=reactie anders meteen een duidelijkere hulp er achteraan.

Bij mijn eigen paard werken galop draf overgangen heel goed om hem sneller voor m'n been te krijgen. Bijvoorbeeld op een volte 8 passen galop/8 draf/8 galop/8 draf etcetera. Kan je natuurlijk ook met meer of minder passen doen


Dank, goede inzichten en tips. Ik loop er ook tegenaan dat ik hetnidee heb dat mijn hulpen om door te stappen, lijken om die om aan te draven... Als ik er 'draf' bij zeg, gaat ze al. Ze wil wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:17 



 
Profiel   

poes schreef
Maar hoe rijd je los dan? Schakelen en aan je been maken is bij mij echt werk bij het opwarmen. Als dat niet goed zit ga ik ook niet verder. Bij de ene moet je veel schakelen, bij de andere juist kleiner laten draven eerst of soms worden ze wakker van galop of van zijgangen. Maar dit soort afspraken opfrissen begin ik dus mee. Hoe doe jij dat?


Ik begin met voorwaarts stappen, halt houden en weg stappen en als ze daarin actief is, ga ik draven. Afhankelijk van de reacties rijd ik overgangen en tempowisselingen. Volte verruimen of verkleinen wil ook goed helpen om de achterhand er goed onder te plaatsen. Galopje. En dan ineens is ze aan en kan je alles op kuit en zit doen... En dan ga ik m'n oefeningen doen. Maar soms duurt dat echt een half uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:22 



 
Profiel   

Halt rij ik zelf liever niet in het losrijden. Actief halt bestaat bijna niet en maar weinig mensen kunnen er echt goed uit weg rijden, laat staan tijdens het opwarmen.

Stap je op met de juiste mindset? Vanaf de eerste pas moet je allebei alleen nog voorwaarts denken. Dat betekent niet snel maar met impuls. De kleinste hulp moet altijd reactie geven. En jij moet dus heel bewust altijd beginnen met de kleinste hulp. En durven doorpakken, elke keer opnieuw, als de reactie niet komt.
En dan idd kijken waar ze best op reageert: in trapjes schakelen, gelijk even goed naar voor, sneller galop meenemen, opzij, juist wat meer correct terug rijden en dan ‘laten’ naar voor gaan, etc.

Het mag een keer lang duren. En dat je het elke dag even moet herhalen is ook prima.
Hoe verder je komt, hoe meer je mag ‘verwachten’ dat ze sneller los en actief zijn. Maar eet je daar bent moet het lijf al echt functioneel sterk en in balans zijn. En bij sommige paarden blijft het basiswerk dat je gewoon niet kunt overslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 23:38 



 
Profiel   

Mijn pony snapte eerst niet hoe hij moest verruimen en versnelde altijd. Die heb ik het echt moeten leren en dat deed ik op buitenrit. Dan ging ik heel hard draven, hij mocht niet galopperen en toen pas voelde ik dat hij echt ging verruimen/uitstrekken. Dat heb ik uiteindelijk uitgebouwd naar niet meer versnellen van tevoren en op een gegeven moment reed ik in de bak en snapte hij het :) dat moment was echt tof! Dus dat zou je ook nog kunnen proberen, maar die van mij heeft ook meer ‘go’ buiten dus dat was in mijn voordeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 07:05 



 
Profiel   

Luzerna schreef
Avalanche schreef
Dan moet je ze aan de hulpen gaan maken. Super consequent zijn met rijden.


Ja, dat is het denk ik. Consequent zijn. Haar oude eigenaar rijdt er ook nog wel eens op, een GP ruiter. Dan loopt ze echt als een trein, ze kan dan uitgestrekte draf met haar knieën mooi omhoog alsof ze de GP loopt. En bij mij is er amper verschil... Maar zij is duidelijk en consequent. En heeft haar ingereden.

Ook dank voor je vorige stuk. Ik heb er veel aan!


Welke hulpen geeft de vorige eigenaar dan? Als je zegt dat je paard doorstappen en aandraven ook verward dan ben je misschien gewoon niet helemaal duidelijk in je hulpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 10:29 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Eerste stap is je paard elektrisch aan je been maken. Zit openen moet al een voorwaartse reactie geven en been aanleggen is weg.
Wees in het aanleren ook eerlijk: hand naar voren meegeven, elke voorwaartse reactie belonen. Ook als ze in galop wegspuiten omdat je de hulp groot gaf. Als je ze namelijk zo aan je been hebt, kun je het tempo gaan controleren, en dat doe je niet op de hand, maar door je voorwaartse hulp te doseren.

Als dat bevestigd is, kun je verder. Je leert dan je paard de pas te vergroten op je zit. Elke pas gaan jouw zitbeenknobbels mee in de beweging, en die beweging maak je groter. En ook daar, als je paard te groot wordt, niet in de mond gaan zitten, maar beloon ze. Ze doen wat je vroeg.
Dus zit openen, maak de beweging groter vanuit je zit, laten wachten, been aanleggen, opvangen. Beweging vergroten, laat je paard wachten, been aanleggen (geen been geven trouwens) opvangen.
In het verruimen moet je ook meer hand naar voren geven, en daar moet je je paard in opvangen, zodat paard het frame verlengt, en niet gaat krabbelen.

Nogmaals: stap 1 is aan het been maken. Als je paard niet aan het been is, is verruimen nog helemaal niet aan de orde.


Jij hebt geen idee hoeveel kwartjes je zojuist bij mij hebt laten vallen.

Mijn paard is zo scherp als ik hem zelf rij. Maar idd dat constant drijven om te verruimen omdat paard de hulp voor het verruimen nog niet helemaal door heeft is funest en ik zat al een tijd te kloten met hoe ik dat kon oplossen. Thanks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 11:39 



 
Profiel   

Miss kan je paard er wel niet ?
Hoe gaat het met bv loswerken of longeren?
Denk dat het met Balans te maken heeft, hoe wil je de verruiming?
Als je te veel brijft of zweep gebruikt gaat het paard duwen in plaats van dragen.
Zelf zou ik juist met het tempo aan de slag gaan, dus het paard niet harder laten lopen maar juist trager op je zit en vanuit je zit weer verruimen, speel met de rotatie, want voel je bv de been zetting, wanneer en waar is het been?
Wanneer geef je de hulp, want als je been geeft als het been op de grond staat kan het paard er niks mee , raakt daar mentaal van in de war en moet zelf gaan verzinnen welk been hij verzet, dus train je eigen gevoel en je oog en neem niet zomaar klakkeloos aan dat een paard het wel kan, ja hij kan het zeker maar ook met jou op zijn rug??
Het is ook niet het paard zijn fout , leer je paard te zien en luister naar het paard hij doet het niet met opzet, dus als hij het verruimen lastig vind werk daar dan aan zonder druk , werk samen en wees geduldig,
Neem les van een lesgever die jou kan vertellen het hoe en waarom en die ook echt oprecht naar het paard kijkt,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 12:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen