Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verruimen in draf - tips gevraagd

 
Profiel   

Absolem schreef
Avalanche schreef
Eerste stap is je paard elektrisch aan je been maken. Zit openen moet al een voorwaartse reactie geven en been aanleggen is weg.
Wees in het aanleren ook eerlijk: hand naar voren meegeven, elke voorwaartse reactie belonen. Ook als ze in galop wegspuiten omdat je de hulp groot gaf. Als je ze namelijk zo aan je been hebt, kun je het tempo gaan controleren, en dat doe je niet op de hand, maar door je voorwaartse hulp te doseren.

Als dat bevestigd is, kun je verder. Je leert dan je paard de pas te vergroten op je zit. Elke pas gaan jouw zitbeenknobbels mee in de beweging, en die beweging maak je groter. En ook daar, als je paard te groot wordt, niet in de mond gaan zitten, maar beloon ze. Ze doen wat je vroeg.
Dus zit openen, maak de beweging groter vanuit je zit, laten wachten, been aanleggen, opvangen. Beweging vergroten, laat je paard wachten, been aanleggen (geen been geven trouwens) opvangen.
In het verruimen moet je ook meer hand naar voren geven, en daar moet je je paard in opvangen, zodat paard het frame verlengt, en niet gaat krabbelen.

Nogmaals: stap 1 is aan het been maken. Als je paard niet aan het been is, is verruimen nog helemaal niet aan de orde.


Jij hebt geen idee hoeveel kwartjes je zojuist bij mij hebt laten vallen.

Mijn paard is zo scherp als ik hem zelf rij. Maar idd dat constant drijven om te verruimen omdat paard de hulp voor het verruimen nog niet helemaal door heeft is funest en ik zat al een tijd te kloten met hoe ik dat kon oplossen. Thanks.

Graag gedaan :D wat leuk :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 14:23 



 
Profiel   

poes schreef
Halt rij ik zelf liever niet in het losrijden. Actief halt bestaat bijna niet en maar weinig mensen kunnen er echt goed uit weg rijden, laat staan tijdens het opwarmen.

Stap je op met de juiste mindset? Vanaf de eerste pas moet je allebei alleen nog voorwaarts denken. Dat betekent niet snel maar met impuls. De kleinste hulp moet altijd reactie geven. En jij moet dus heel bewust altijd beginnen met de kleinste hulp. En durven doorpakken, elke keer opnieuw, als de reactie niet komt.
En dan idd kijken waar ze best op reageert: in trapjes schakelen, gelijk even goed naar voor, sneller galop meenemen, opzij, juist wat meer correct terug rijden en dan ‘laten’ naar voor gaan, etc.

Het mag een keer lang duren. En dat je het elke dag even moet herhalen is ook prima.
Hoe verder je komt, hoe meer je mag ‘verwachten’ dat ze sneller los en actief zijn. Maar eet je daar bent moet het lijf al echt functioneel sterk en in balans zijn. En bij sommige paarden blijft het basiswerk dat je gewoon niet kunt overslaan.


Goede punten. Mindset is volgens mij het grootste punt al is die de laatste tijd echt gewijzigd. Halt houden ga ik overslaan, klinkt logisch wat je zegt. En inderdaad de tijd nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 00:05 



 
Profiel   

midgie schreef
Miss kan je paard er wel niet ?
Hoe gaat het met bv loswerken of longeren?
Denk dat het met Balans te maken heeft, hoe wil je de verruiming?
Als je te veel brijft of zweep gebruikt gaat het paard duwen in plaats van dragen.
Zelf zou ik juist met het tempo aan de slag gaan, dus het paard niet harder laten lopen maar juist trager op je zit en vanuit je zit weer verruimen, speel met de rotatie, want voel je bv de been zetting, wanneer en waar is het been?
Wanneer geef je de hulp, want als je been geeft als het been op de grond staat kan het paard er niks mee , raakt daar mentaal van in de war en moet zelf gaan verzinnen welk been hij verzet, dus train je eigen gevoel en je oog en neem niet zomaar klakkeloos aan dat een paard het wel kan, ja hij kan het zeker maar ook met jou op zijn rug??
Het is ook niet het paard zijn fout , leer je paard te zien en luister naar het paard hij doet het niet met opzet, dus als hij het verruimen lastig vind werk daar dan aan zonder druk , werk samen en wees geduldig,
Neem les van een lesgever die jou kan vertellen het hoe en waarom en die ook echt oprecht naar het paard kijkt,


Dank! Ik ben heel geduldig hoor. En zoek het inderdaad bij mezelf. Het paard kan het echt heel goed, maar nog niet mij. Ik heb veel les en we gaan goed vooruit, maar soms wil.ik hier sparren om te kijken of we op de goede weg zitten. Ik ga eens goed opletten wanneer ik been geef...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 00:08 



 
Profiel   

Klopt, ik geef ook nagenoeg dezelfde hulpen... De vorige eigenaar geef wel duidelijk been met spoor. En daar reageert ze snel op. Ze weet dan ook wat ze moet doen. Ze heeft me ook les gegeven en zegt vooral dat ik niet consequent genoeg ben en teveel accepteer. Daar werk ik nu aan en daar is echt een verandering in gekomen. Maar soms begrijpt ze me inderdaad niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 00:13 



 
Profiel   

Ja en kijk zoiets moet je ook trainen. Zelf actief zitten, elke seconde ‘erbij’ zijn. Dat is in het begin net zo lastig voor jou als voor een paard. Ik heb het ook niet van nature mee haha.

Ik rij eigenlijk best wanneer ik een kater heb: dan verdraag ik niets maar ben ik ontzettend lui. Daar gaan ze wel van lopen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:53 



 
Profiel   

poes schreef
Ja en kijk zoiets moet je ook trainen. Zelf actief zitten, elke seconde ‘erbij’ zijn. Dat is in het begin net zo lastig voor jou als voor een paard. Ik heb het ook niet van nature mee haha.

Ik rij eigenlijk best wanneer ik een kater heb: dan verdraag ik niets maar ben ik ontzettend lui. Daar gaan ze wel van lopen :')


Hahahah, ik zit nu aan een gin tonic. Morgen heel vroeg rijden. Ik neem er nog een paar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:56 



 
Profiel   

Santé en succes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:57 



 
Profiel   

Je zit openen lees ik hier.

Wat wordt daar mee bedoeld?

Ik vind dat er fijne tips worden gegeven .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 19:14 



 
Profiel   

Voor mij is dat ja letterlijk paard de ruimte geven om te gaan. De heup openen dus en met je zit het grotere pas meepakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 19:36 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips, heb ik ook zeker iets aan!
Ga ook eens in verlichte zit draven, teugels los hand lekker naar voren en even scheuren zonder dat ze aan galopperen. Ze moeten het naar voren gaan ook een beetje leuk gaan vinden ;) en waar je natuurlijk je been niet hoort af te steken vind ik dat nog wel eens werken bij een paard wat niet goed voor je been is, bewust je been er af en alleen even er aankomen als je een hulp geeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 19:45 



 
Profiel   

anca schreef
Je zit openen lees ik hier.

Wat wordt daar mee bedoeld?

Ik vind dat er fijne tips worden gegeven .

Zitten op je billen. Normaal laat je dan je benen gewoon afhangen, dit blijf je doen. Je kantelt je bekken wat achterover, waardoor er tussen je bovenbenen meer ruimte ontstaat. Dat is je zit openen, en ik gebruik die ook als voorwaartse hulp. Daar moet je al op kunnen gaan stappen, of als je stapt, aandraven.
Als je paard niet luistert, sluit je je been aan, als hij dan nog niet luistert, tik achter je been.

Belangrijk: niet je paard gaan helpen, niet terug te vallen. Cruise control installeren is belangrijk. Je paard moet in het tempo in de gang blijven die jij aangeeft. Als hij terugvalt, corrigeer je, maar geen been blijven geven.

Als je hem aan de gang moet houden kom je nooit aan verruimen toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 00:16 



 
Profiel   

Avalanche schreef
anca schreef
Je zit openen lees ik hier.

Wat wordt daar mee bedoeld?

Ik vind dat er fijne tips worden gegeven .

Zitten op je billen. Normaal laat je dan je benen gewoon afhangen, dit blijf je doen. Je kantelt je bekken wat achterover, waardoor er tussen je bovenbenen meer ruimte ontstaat. Dat is je zit openen, en ik gebruik die ook als voorwaartse hulp. Daar moet je al op kunnen gaan stappen, of als je stapt, aandraven.
Als je paard niet luistert, sluit je je been aan, als hij dan nog niet luistert, tik achter je been.

Belangrijk: niet je paard gaan helpen, niet terug te vallen. Cruise control installeren is belangrijk. Je paard moet in het tempo in de gang blijven die jij aangeeft. Als hij terugvalt, corrigeer je, maar geen been blijven geven.

Als je hem aan de gang moet houden kom je nooit aan verruimen toe.


Dankjewel, heel verhelderend, ik ga er morgen mee aan de slag. Vanmorgen al heel vroeg gereden. Het gaat nu al echt beter. Kleine veranderingen, maken grote verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:32 



 
Profiel   

Maar is je lesgever hier nooit over bezig? Dit is absolute basis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 11:53 



 
Profiel   

Avalanche schreef
anca schreef
Je zit openen lees ik hier.

Wat wordt daar mee bedoeld?

Ik vind dat er fijne tips worden gegeven .

Zitten op je billen. Normaal laat je dan je benen gewoon afhangen, dit blijf je doen. Je kantelt je bekken wat achterover, waardoor er tussen je bovenbenen meer ruimte ontstaat. Dat is je zit openen, en ik gebruik die ook als voorwaartse hulp. Daar moet je al op kunnen gaan stappen, of als je stapt, aandraven.
Als je paard niet luistert, sluit je je been aan, als hij dan nog niet luistert, tik achter je been.

Belangrijk: niet je paard gaan helpen, niet terug te vallen. Cruise control installeren is belangrijk. Je paard moet in het tempo in de gang blijven die jij aangeeft. Als hij terugvalt, corrigeer je, maar geen been blijven geven.

Als je hem aan de gang moet houden kom je nooit aan verruimen toe.



Dank je. Dan weet ik het . Het is wat ik zitten en rijden noem. Maar goed ik ben bijna 70 en weet nog niet altijd de nieuwe benaming. Verhelderend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 12:12 



 
Profiel   

poes schreef
Maar is je lesgever hier nooit over bezig? Dit is absolute basis?


Jazeker wel, hij zegt feitelijk hetzelfde, maar ik ben eigenlijk nog maar net aan het beseffen dat ik niet consequent genoeg ben en niet de juiste mindset heb. En dan komt alles wat een instructeur zegt toch anders aan. En ik heb zelfs les van de oude eigenaar die instructeur is en zelf GP rijdt. En na een half uur loopt ze sowieso als een trein waardoor we aan andere oefeningen kunnen werken, maar ik wil juist even terug naar de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 14:56 



 
Profiel   

Ok goed om te horen. Ook dat is iets om bewust van te zijn maar het is wel waar: je kent (begrijpt) het pas echt als je het kunt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 15:11 



 
Profiel   

Ligt je zadel goed, en is de boom niet te smal? Want dan KAN je paard niet bewegen.
Met een goede instructeur moet het je zeker lukken om je paard aan het been te krijgen, en van achter naar voren te rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 16:10 



 
Profiel   

Rubs schreef
Ligt je zadel goed, en is de boom niet te smal? Want dan KAN je paard niet bewegen.
Met een goede instructeur moet het je zeker lukken om je paard aan het been te krijgen, en van achter naar voren te rijden


Zadel, eigenlijk alles, wordt regelmatig gecontroleerd. Dat ligt goed. En vandaag ging het ook goed. Maar wat gek is, dat ik het na een lange stappauze toch weer overgangen moest rijden om haar weer 'aan' te zetten. En ze was ergens enorm van geschrokken waardoor ik er met 'de rem op ging rijden'. Hebben jullie daar nog tips voor, om je mindset dan te veranderen (in de zin van 'blijven rijden ')? Er worden hier zulke goede tips gegeven ☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:07 



 
Profiel   

Geen te lange stappauzes houden maar heel regelmatig een kort stukje stappen vind ik persoonlijk fijner.
En hoe was die stap pauze? Actief, met oefeningen, of lange teugel en beetje rondkijken? Het woord ‘pauze’ zegt het eigenlijk al, het is heel normaal dat je daarna weer op gang moet komen. Ik vermijd zoiets dus liever of aanvaard dat je ze erna weer moet ´aanzetten’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:12 



 
Profiel   

Wat er vaak gebeurt bij het rijden van een middendraf is, dat de ruiter/amazone dan meer gaat drijven om harder te gaan. Zo'n paard loopt dan ook vaak van het achterbeen af (als ie al op het achterbeen is) Maar harder gaan is niet het verruimen naar een correcte middendraf; om te kunnen verruimen moet je paard ook dragen. En kunnen verkorten en verruimen in het frame. Dus niet harder, maar ruimer.

Daarvoor moet je paard dus (zoals al eerder is gezegd) correct aan de hulpen zijn in het actief naar voren rijden en weer terug rijden. Als je meer van dit soort "schakeltjes" rijdt, komt je paard meer op de achterhand/ schuift de achterhand wat meer "onder". Vanuit die positie kun je wat meer verruimen en dat uitbouwen zonder dat je paard van het achterbeen afloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:20 



 
Profiel   

Dat valt imo onder consequent zijn.
Je schrikt dat je paard schrikt, en wat doe je? Je zet de rem erop. Wees je bewust van je instinctieve reactie. Wees je er ook van bewust, dat door spanning toe te voegen (de rem erop) je paard niet minder zal gaan schrikken, maar meer, want jij bent dan geen leider mee, geen trainer, maar je lift mee.

Het grootste werk zit in je hoofd. Stop met liften, en begin te rijden.

Consequent zijn is ook: elke voorwaartse reactie belonen. Zorgt schrik voor voorwaarts? Top, hartstikke braaf dan. Voorwaarts is goed, dat wil je.

Verder, wat voor jou goed kan zijn is dit:
Open je zit, en wacht even af. Paard reageert naar voren? Super, beloon, ontspan, en laat je paard stappen, niet been bijgeven. Been hangt af als een natte dweil.
Dan ga je kijken of je de stap groter kunt maken, door met je zitbeenknobbels de achterbenen te volgen en de beweging groter te maken.
Adem weer uit, laat je knieën vallen, kijk of ze erop terugkomt, intussen blijft je contact gewoon stil.

Dan ga je wijken, voltes, beetje spelen met sturen en tempo.
Paard warm? Aandraven, en weer laat je been gewoon afhangen. Je corrigeert pas als paard terugvalt naar de stap. En weer, links en rechts wijken, voltes, achtjes, gebroken lijn, probeer of je 2 keer kunt staan en 1 keer zitten, speel met tempowisselingen en overgangen.

En in het begin moet je dit best vaak doen, maar op zeker moment, en zeker als je afleert been te geven alleen om het tempo te onderhouden, gewoon als paard doet wat je vraagt, been eraf. Niets is zo ergerlijk en dodelijk voor de voorwaartse drang als een ruiter die blijft zeuren met dat been, en het gaat ten koste van je zit.

En niet elke dag rijden. Om de dag is beter. Geef ze ook mentaal de tijd om te verwerken wat je vroeg. Je zult merken dat ze steeds gevoeliger wordt op je benen, en je steeds kleiner kunt worden in je hulpen. DOE DAT DAN OOK.

En nooit, nooit die rem erop. Je handen zijn voor de verbinding met de mond, en maar een klein beetje om te sturen, en nooit om te remmen. Remmen doe je door diep uitademen en je been laten vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:22 



 
Profiel   

poes schreef
Geen te lange stappauzes houden maar heel regelmatig een kort stukje stappen vind ik persoonlijk fijner.
En hoe was die stap pauze? Actief, met oefeningen, of lange teugel en beetje rondkijken? Het woord ‘pauze’ zegt het eigenlijk al, het is heel normaal dat je daarna weer op gang moet komen. Ik vermijd zoiets dus liever of aanvaard dat je ze erna weer moet ´aanzetten’.


Ja, daar ging het mis. Ik noemde het bewust pauze, omdat ik niet actief bleef. Er gebeurde ineens veel, er kwam een volle les in de baan, die er weer uitging omdat ze verkeerd zaten. De manege paarden kwamen van het land en werden naast de baan uitgeladen. Een hond die tegen de bakrand op sprong en weer weg rende om weer terug te springen. Zoveel afleiding en begon me eraan te ergeren ipv door te rijden. Ik liet de regie uit m'n handen glippen en wachtte af tot het weer rustig werd... Ik weet wat ik fout deed, baal ervan, maar vraag me af hoe ik mn mindset kan veranderen (mn paard is ook niet bepaald bomproof)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:28 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Dat valt imo onder consequent zijn.
Je schrikt dat je paard schrikt, en wat doe je? Je zet de rem erop. Wees je bewust van je instinctieve reactie. Wees je er ook van bewust, dat door spanning toe te voegen (de rem erop) je paard niet minder zal gaan schrikken, maar meer, want jij bent dan geen leider mee, geen trainer, maar je lift mee.

Het grootste werk zit in je hoofd. Stop met liften, en begin te rijden.

Consequent zijn is ook: elke voorwaartse reactie belonen. Zorgt schrik voor voorwaarts? Top, hartstikke braaf dan. Voorwaarts is goed, dat wil je.

Verder, wat voor jou goed kan zijn is dit:
Open je zit, en wacht even af. Paard reageert naar voren? Super, beloon, ontspan, en laat je paard stappen, niet been bijgeven. Been hangt af als een natte dweil.
Dan ga je kijken of je de stap groter kunt maken, door met je zitbeenknobbels de achterbenen te volgen en de beweging groter te maken.
Adem weer uit, laat je knieën vallen, kijk of ze erop terugkomt, intussen blijft je contact gewoon stil.

Dan ga je wijken, voltes, beetje spelen met sturen en tempo.
Paard warm? Aandraven, en weer laat je been gewoon afhangen. Je corrigeert pas als paard terugvalt naar de stap. En weer, links en rechts wijken, voltes, achtjes, gebroken lijn, probeer of je 2 keer kunt staan en 1 keer zitten, speel met tempowisselingen en overgangen.

En in het begin moet je dit best vaak doen, maar op zeker moment, en zeker als je afleert been te geven alleen om het tempo te onderhouden, gewoon als paard doet wat je vraagt, been eraf. Niets is zo ergerlijk en dodelijk voor de voorwaartse drang als een ruiter die blijft zeuren met dat been, en het gaat ten koste van je zit.

En niet elke dag rijden. Om de dag is beter. Geef ze ook mentaal de tijd om te verwerken wat je vroeg. Je zult merken dat ze steeds gevoeliger wordt op je benen, en je steeds kleiner kunt worden in je hulpen. DOE DAT DAN OOK.

En nooit, nooit die rem erop. Je handen zijn voor de verbinding met de mond, en maar een klein beetje om te sturen, en nooit om te remmen. Remmen doe je door diep uitademen en je been laten vallen.


Dank, je eerste alinea's slaan de spijker op de kop. Dit vertelde de oude eigenaar mij ook en het ging daarna echt een stuk beter, voelde me een ander mens. Daarom baal ik dat ik het vandaag liet gebeuren. Met je andere adviezen, ga ik aan de slag.

Het af laten hangen van de benen gaat echt al goed, ik drijf niet om haar in hetzelfde tempo te houden en probeer echt met houding en zit te werken dan. De hulp nar voren moet echter beter, maar consequent zijn is daarin inderdaad zo belangrijk.

Ik heb dit paard nog niet zo heel lang en mn vorige paard wist precies wat ik bedoelde ook als ik het technisch niet goed vroeg. Nu zijn we veel technischer aan het rijden en ik moet nog veel leren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:36 



 
Profiel   

Ik heb een prachtig paard gehad, dat allesbehalve bomproof was.

Wat hielp: blijven rijden. Hou ze bezig, zodat ze hun aandacht bij het werk moeten hebben, in plaats van wat er om ze heen gebeurt. Dat hielp mij om het te handelen, voor mij was de focus dan niet meer op de omgeving maar op het paard. Het voordeel was ook dat ik zelf in handen had wat er gebeurde en wat er kon gebeuren, en omdat paard op mij gefocust was, schrok paard niet, want die had wat te doen.

Wij hebben hier naast de baan schapen. En die zijn heel leuk maar volgens mijn Monster doodeng. Dus wat doe ik: ik zet paard aan het werk. Ik maak het moeilijk, zodat het werk veel concentratie vraagt, en dan blijken de schapen helemaal zo eng niet, want die steken de kop weer in het gras (want paard trekt zich niets van ze aan).

Dat groeiproces in je laatste zin is ook belangrijk, en neem er de tijd voor. Je wordt er een betere ruiter van :j technisch rijden is zo simpel niet, maar je gaat er heel veel aan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 11:40 



 
Profiel   

Geef jezelf ook de tijd. Je hebt ingezien wat je volgende keer beter kunt doen, dus dat kun je dan de volgende keer oefenen. Daar draait trainen om :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 13:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen