Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vasthouden teugels versus teugelhulpen.

 
Profiel   

Maanden terug reeds een topic geopend rond hoe vasthouden van teugels, deze ligt in het verlengde.

Vroeger paard leren rijden in België en altijd daar gereden. De teugels liggen daar tussen pink en ringvinger.
Altijd zo gereden.

Sinds september vorig jaar volg ik les in Frankrijk en keek daar vol verwondering naar iedereen die de teugels in de volle hand nam, dus niet meer tussen pink en ringvinger.

Nu, omdat ik al die jaren zo gereden had, zit dat er in gebakken en reed ik tussen de Fransen met mijn teugels tussen pink en ringvinger. Lesgeefster had er nooit iets over gezegd.

Nu ging ze in zwangerschapsverlof en kwam een iets oudere dame die vooral dressuur les geeft haar enkele keren vervangen en zij bleef maar hameren op mijn handen en de teugel die in mijn hele hand moet volgens haar en niet tussen 2 vingers in. Reden: je kan veel minder makkelijk subtiele teugelhulpen geven als je niet je vier vingers hebt.

En dan nu de vraag, klopt dit?
Want eerlijk stel ik me daar vragen bij. Is dat correct? Als je nu je pink of je ringvinger naar binnen kantelt, het resultaat is hetzelfde lijkt me?

Ik ben rijtechnisch niet zo sterk, maar het zou me sterk lijken als dat echt verschil zou uitmaken.

Iemand hier concreet en correcte antwoorden op die vraag?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 20:14 



 
Profiel   

Tja, als je met stang en trens rijdt, gaat de trensteugel onder de pink, en de stangteugel tussen pink en ringvinger. Tenminste, zo heb ik dat geleerd. Dat wordt tegenwoordig ook niet altijd meer gedaan, als ik zo naar de huidige filmpjes kijk - maar dat terzijde.

Maar met dat in het achterhoofd, en dat de theorie van stang en trens is dat je aanleuning met de trensteugel vraagt, en verzameling met de stang, is het niet onlogisch de trensteugel onder de pink te hebben. Onder de pink door komt eerder in (en dus in theorie duidelijker/eerder en kán dus ook subtieler zijn daardoor) dan tussen pink en ringvinger.

Maar het is ook net maar wat je gewend bent. Als je eenhandig western rijdt, heb je de teugels bovenlangs over je wijsvinger en tussen je wijs- en middelvinger. En dat kan ook héél subtiel werken.

Net als trouwens met eenhandig Achenbach mennen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-22 20:24 



 
Profiel   

oh, ik heb hier de trensteugel onder ringvinger en stangteugel onder middelvinger geleerd.
Ik kan voor mijn gevoel subtieler hulpen geven met ringvinger dan met mijn pink...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 10:11 



 
Profiel   

Duhelo schreef
oh, ik heb hier de trensteugel onder ringvinger en stangteugel onder middelvinger geleerd.
Ik kan voor mijn gevoel subtieler hulpen geven met ringvinger dan met mijn pink...

Ik ook, maar omdat ik vind dat ik subtieler ben met mijn pink, laat ik de stangteugel onder de pink doorlopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 17:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen