Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Heethoofdje

 
Profiel   

Hoi!
Na 10 jaar niet meer gereden te hebben heb ik sinds
enkele maanden een 6 jarige haflinger merrie als halve stal.
Ze is fantastisch en ik leerde al erg veel van haar. Iedere week probeer ik buitenritjes, dressuren en springen af te wisselen. Af en toe neem ik lesjes.

We gaan samen regelmatig mee op wedstrijd en andere verplaatsingen met onze wedstrijdvriendjes. Zij als gezelschap voor de andere paardjes op de vrachtwagen en ik als groom ☺️

Nina (zo heet ze) is bomproof en het meest verdraagzame en betrouwbare paardje dat ik me kon wensen!

Vanaf oktober word ik ook wedstrijdruiter bij onze landelijke rijvereniging. We starten dressuur en springen in de laagste klasse. Wanneer we thuis rijden voel ik dat we er klaar voor zijn maar wanneer we springen op verplaatsing (nu al 2x gedaan) gaat ze rennen als een gek. (Ze springt erg graag en het lijkt me uit enthousiasme te zijn) Dan kan ik haar bijna niet stoppen waardoor ik beide keren ook niet aan het parcours begon. Ik probeer dan veel figuren te rijden en zo veel mogelijk op zit en stem te werken want ik wil absoluut geen uur in haar mond hangen. Één van beide keren hebben we toch enkele sprongen uit het parcours genomen en nadat ze er enkele keren als een dolle overheen ging namen we ook enkele mooie rustige sprongen naar het einde toe.

Ook op buitenrit (wanneer ze hengstig is bijvoorbeeld) durft ze het soms op een rennen te zetten, dan krijg ik haar meestal wel stil door haar zijwaarts te zetten en wat figuren te rijden of wanneer het kan haar gewoon eens te laten uitrazen.

Nu krijg ik vanaf oktober intensiever springles en zullen we waarschijnlijk veel meer ervaring opdoen wat ook zal helpen, maar ik vroeg me toch af of ik wat inzichten kan op doen van jullie ☺️. Misschien kan ik met een ander bitje aan de slag bijvoorbeeld?

Oh ja Nina heeft al wat wedstrijdervaring bij haar vorige eigenaar en sprong een parcourtje van 90cm rond.

Dit is m’n eerste topic dus ik hoop dat dit op de juiste plek terechtkomt en jullie wat mild gaan zijn
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:20 



 
Profiel   

Ik denk dat ze het toch misschien nog wat spannend vindt. Misschien kan je een keer met een ander paard mee op verplaatsing springen, dat je na het losrijden eerst een rondje achter de ander aan gaat? Niet in de staart mee maar gewoon op een nette afstand hetzelfde doen. Dan kunnen jullie de kunst afkijken, en wanneer dat goed gaat er ook nog een paar hindernissen alleen achteraan plakken enzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:21 



 
Profiel   

Sintara schreef
Ik denk dat ze het toch misschien nog wat spannend vindt. Misschien kan je een keer met een ander paard mee op verplaatsing springen, dat je na het losrijden eerst een rondje achter de ander aan gaat? Niet in de staart mee maar gewoon op een nette afstand hetzelfde doen. Dan kunnen jullie de kunst afkijken, en wanneer dat goed gaat er ook nog een paar hindernissen alleen achteraan plakken enzo


Wat een goed idee!
Haar vriendjes zijn meestal wel in de piste maar ik zal volgende keer(en) proberen achter iemand aan te rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:25 



 
Profiel   

Hoe gaat het als je je parcours rijdt? Zijn haar paardenvriendjes dan in de buurt of verder weg? Kun je alleen met haar rijden in rust of wordt ze erg druk wanneer ze haar vriendjes mist?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 18:45 



 
Profiel   

Een paard dat overenthousiast wordt in het parcours is best lastig. Het begin van de oplossing is dressuur, dressuur, dressuur.... zorg dat je paard goed aan het been is en dat ie goed reageert op een halve ophouding. Leer je paard tempowisselingen te accepteren. Probeer je paard te plaatsen (dat kan ook zonder hindernissen).
Verder zijn er heel veel oefeningen: galoppeer een parcours met alle balken op de grond. Of maak een grote volte met een paar cavaletti. Of zet 1 hindernis in de baan waar je tijdens je dagelijkse training af en toe overheen springt.
En misschien wel het belangrijkste: neem in ieder geval af en toe les van een écht goede springinstructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 18:59 



 
Profiel   

Ik denk dat je al op de goede weg bent hoor! Desnoods ga je een paar keer op verplaatsing rijden waar je bij wijze van spreken dressuur kan rijden tussen de hindernissen door. En dan heel af en toe een sprongetje nemen en daarn weer dressuurmatig doorpakken. Dat is echt wel eruit te trainen, alleen duurt dat gewoon wat langer. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 21:14 



 
Profiel   

Rule_Breaker schreef
Hoe gaat het als je je parcours rijdt? Zijn haar paardenvriendjes dan in de buurt of verder weg? Kun je alleen met haar rijden in rust of wordt ze erg druk wanneer ze haar vriendjes mist?


Als we een parcourtje rijden thuis, met of zonder les en met of zonder vriendjes is ze enthousiast maar blijft nog beheerst. Ik kan ze dan wel gemakkelijk terugrijden als ze wat té enthousiast wordt.

Zonder vriendjes rijden lukt prima in de thuisomgeving (zowel in de piste als op buitenrit).

Wanneer haar vriendjes uit zicht zijn op verplaatsing wordt ze het meest onrustig, maar als de vriendjes erbij zijn blijft ze eigenlijk veel spanning maken…

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:49 



 
Profiel   

Kendra schreef
Een paard dat overenthousiast wordt in het parcours is best lastig. Het begin van de oplossing is dressuur, dressuur, dressuur.... zorg dat je paard goed aan het been is en dat ie goed reageert op een halve ophouding. Leer je paard tempowisselingen te accepteren. Probeer je paard te plaatsen (dat kan ook zonder hindernissen).
Verder zijn er heel veel oefeningen: galoppeer een parcours met alle balken op de grond. Of maak een grote volte met een paar cavaletti. Of zet 1 hindernis in de baan waar je tijdens je dagelijkse training af en toe overheen springt.
En misschien wel het belangrijkste: neem in ieder geval af en toe les van een écht goede springinstructeur.


Dankjewel voor al je tips! Ik ga hier zeker mee aan de slag. Nog veel dat ik kan doen dus ☺️
Tempowisselingen en halve ophoudingen werken we aan in dressuur en dit lukt aardig (binnen de vertrouwde context).
Met de hindernis en balkjes tips ga ik zeker aan de slag! ☺️ Ik begon ooit een parcours met de balkjes eerst op de grond en nadien ging het echt heerlijk, moet ik inderdaad vaker doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:52 



 
Profiel   

Earth schreef
Ik denk dat je al op de goede weg bent hoor! Desnoods ga je een paar keer op verplaatsing rijden waar je bij wijze van spreken dressuur kan rijden tussen de hindernissen door. En dan heel af en toe een sprongetje nemen en daarn weer dressuurmatig doorpakken. Dat is echt wel eruit te trainen, alleen duurt dat gewoon wat langer. Succes!


Oef! Geruststellend. ☺️
De eerste keer op verplaatsing hebben we inderdaad alleen gedressuurd omdat ik het gevoel had dat ik onvoldoende controle had. We doen zo verder met opbouwen dan!
Dankjewel ☺️
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 22:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen