Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard galoppeer direct

 
Profiel   

Hey iedereen,
Ik rij een paard maar er is lang niets mee gedaan.
Vroeger kwam er iemand mee rijden en die galoppeerde direct en begon te springen.
Nu vind ik dressuur eerst belangrijk vooraleer ik begin te springen.
Vandaag had ik haar gelongeerd en wou er erna even kort mee rijden zodat ik kon zien wat de werkpunten waren.
En ja zoals gedacht wilt ze alleen maar galopperen en er zit niet echt een rem op.
Ik ben dus van plan om eerst grondwerk te doen uiteraard.
Enige tips hierin? Ze reageerd totaal niet op teugel, zit of beenhulpen.

Groetjes en thx
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 16:50 



 
Profiel   

Dat wordt dus een project. Tja, ik ken ook zo'n paard.
Je zult helemaal terug naar de basis moeten. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, maar ik zou, als me dit trof, hier les voor gaan nemen, want dit valt niet mee. En als je wel handig bent, eventueel met stem commandas gaan werken in de longeer bak. Stap, draf galop, links , rechts, ho en voorwaarts en terug . Hoeft niet eens aan de longe maar kan ook los. Pas als dat bevestigd is, er nog eens op kruipen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 17:00 



 
Profiel   

Gezien ook je andere vraag, denk ik dat het slim is om begeleiding te zoeken die je kan helpen.
Als er iemand mee kon springen zonder te verongelukken, zitten er knopjes op dat paard. Misschien weet je ze nog niet te vinden, en bevalt de instelling ervan je niet, maar ze zijn er gegarandeerd wel. Dus hou vooral ook een open en positief-kritische blik richting jezelf, laat je niet frustreren als het niet lukt, ga ook niet lopen mopperen op een vorige eigenaar/bijrijder (dat vind ik altijd zo'n ontzettend zwaktebod), en ga gewoon lekker knutselen. Dat aangalopperen kan nl bv ook gewoon een gevalletje onbalans zijn; het dier is immers lang niet gereden ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 17:08 



 
Profiel   

Ik gok zomaar dat het dier niet beter weet en doet wat hij denkt dat goed is. Opzich is met losrijden in galop niet zo vreselijk veel mis zolang het dier niet direct van stal komt maar veel buiten staat.

Wat gebeurt er als je hem eerst een minuut of 10 laat galopperen? Gaat het daarna wel om te stappen en draven?

Overigens dan in die galop wel veel afwisseling, voltes, gebroken lijnen etc, om dat koppie lekker wakker te maken.

Als dat voor jullie te lastig is vooral direct lekker gaan lessen! Daar wordt elke combinatie beter van

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 17:12 



 
Profiel   

Ik ga mee met troi.

Ik spring de mijne soms ook vroeg aan in de galop. Zeker als hij veel spanning opbouwd dan worden ze lekker soepen in het lijf en kan je de aandacht sneller bij jou krijgen.

Ga eens omdenken. Dus eerst rustig galloperen en in de galop aan het werk zetten.


Maar maak dit "warm rijden" elke week een stukje korter. Dus je gaat steeds een stukje sneller terug schakelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 17:18 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties ik ga er zeker mee aan de slag.
Ik wou hiervoor niets slecht zeggen over de vorige eigenaar alleen wat deze deed zodat jullie ook weten wat het paard gewoon is…
Ga haar deze week ook longeren met stemhulpen, en zeker de galop ook volgende week eens proberen ik merk ook dat het komt doordat ze het zo kent want ik merk wel dat ze het fijn vind

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 17:33 



 
Profiel   

Hoe goed ken je dit paard? Hoe veel tijd heb je met dit paard doorgebracht?
Als wat je hier opschrijft ook alle informatie is die je hebt dan zou ik de neiging krijgen om inderdaad met grondwerk te beginnen maar de eerste twee drie keer alleen om het paard te leren kennen en nog niet direct om iets aan te passen. Misschien zelfs wel door een keer met een kladblok de paddock/bak/longeerbak in te gaan en letterlijk te noteren: actie X geeft reactie Y. zodat je op zoek kan gaan naar de knopjes waar @Eatshay het over had. Als je ze hebt gevonden kan je ze aanpassen.

En hoe lang is het paard niet gereden? Als het echt lang is kan je misschien grondwerk doen met een pakzadel om weer aan het gewicht te wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 17:44 



 
Profiel   

Het kunnen 2 dingen zijn:
paard is niet goed opgeleid

paard is sensibel en ruiter onduidelijk

Ik kan zo van dit verhaal niet beoordelen hoe en wat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 18:10 



 
Profiel   

Monikske26 schreef
Hey iedereen,
Ik rij een paard maar er is lang niets mee gedaan.
Vroeger kwam er iemand mee rijden en die galoppeerde direct en begon te springen.
Nu vind ik dressuur eerst belangrijk vooraleer ik begin te springen.
Vandaag had ik haar gelongeerd en wou er erna even kort mee rijden zodat ik kon zien wat de werkpunten waren.
En ja zoals gedacht wilt ze alleen maar galopperen en er zit niet echt een rem op.
Ik ben dus van plan om eerst grondwerk te doen uiteraard.
Enige tips hierin? Ze reageerd totaal niet op teugel, zit of beenhulpen.

Groetjes en thx

Gewoon laten galopperen, ze wordt het vanzelf zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:08 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Het kunnen 2 dingen zijn:
paard is niet goed opgeleid

paard is sensibel en ruiter onduidelijk

Ik kan zo van dit verhaal niet beoordelen hoe en wat :)

Of drie: dat men paarden enthousiast/fris noemt, terwijl het dier voor ongemak wegrent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:16 



 
Profiel   

Begin eerst inderdaad bij de basis, en dat is lichamelijk nakijken, zorgen dat ze 100% oké is voordat je gaat trekken of juist erdoor heen rijdt. Zadel na laten kijken, het gebit uiteraard, als die stappen zijn gezet zou ik goed les nemen. Ik kan je allerlei tips geven, maar niemand hier kent het paard, daarvoor heb je iemand nodig die bekend is met hoe en waarom paarden bepaalde dingen doen. Dus geen scherpe onnodige hulpmiddelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:23 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Avalanche schreef
Het kunnen 2 dingen zijn:
paard is niet goed opgeleid

paard is sensibel en ruiter onduidelijk

Ik kan zo van dit verhaal niet beoordelen hoe en wat :)

Of drie: dat men paarden enthousiast/fris noemt, terwijl het dier voor ongemak wegrent.

Eens :j en de kans dat het 2 en/of 3 is (van al onze opties) is vrij wat groter dan dat het paard gecorrigeerd moet worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-22 19:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen