Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard actiever maken tijdens het rijden??

 
Profiel   

Ik wou eens eventjes horen of jullie tips hadden.
Mijn paardje is tijdens het rijden vaak heel traag en luistert heel slecht op been, ik moet vaak 3-4 keer been geven voor ze in draf gaat, om ze actiever te krijgen moet ik dan weer been geven en dan is ze eventjes actiever in draf maar na een paar pasjes is ze weer traag in draf, ik moet eigenlijk constant been geven om haar actief te houden….
Ik heb ook al een zweepje en kleine knopspoortjes ook dit helpt niet, als ze niet meteen op mijn been reageert gebruik ik mijn zweepje en als ze dan nog niet reageert met mijn spoortjes maar ook daar reageert ze amper op…
Ik rij ook heel veel overgangen, ook dat helpt niet, na een paar pasjes actief is ze terug sloom…
Iemand tips??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 20:09 



 
Profiel   

Tja, ga bij jezelf na wáarom ze zo sloom is. Voerbeleid? Krijgt ze genoeg energie en vitamine? Hoeveel komt ze buiten? Fysiek oke? Of is het gewoon weg saai? Misschien is clickertraining een optie, ga eens grondwerken, springen, op buitenrit, les nemen is altijd een goed idee.
Been geven heb ik over de jaren mijzelf aangeleerd. Als jij been geeft laat je de druk direct weer los zonder reactie, blijf dus je kuit aangedrukt houden tot je de lichtste reactie krijgt en laat los, evt gelijk terug naar halt en clickeren\snoepje. vanuit daar bouw je uit. Niet met sporen en zwepen, zoek naar andere mogelijkheden want die zijn er echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 20:12 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Tja, ga bij jezelf na wáarom ze zo sloom is. Voerbeleid? Krijgt ze genoeg energie en vitamine? Hoeveel komt ze buiten? Fysiek oke? Of is het gewoon weg saai? Misschien is clickertraining een optie, ga eens grondwerken, springen, op buitenrit, les nemen is altijd een goed idee.
Been geven heb ik over de jaren mijzelf aangeleerd. Als jij been geeft laat je de druk direct weer los zonder reactie, blijf dus je kuit aangedrukt houden tot je de lichtste reactie krijgt en laat los, evt gelijk terug naar halt en clickeren\snoepje. vanuit daar bouw je uit. Niet met sporen en zwepen, zoek naar andere mogelijkheden want die zijn er echt.

Ze staat elke dag overdag buiten en krijgt vitabix dailycomplete als voer. Daar ligt het dus niet aan denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 20:19 



 
Profiel   

Is ze wel goed in balans? Paarden die slecht in balans zijn, willen vaak of niet voorwaarts of alleen heel hard. Vergelijk het met schuin gaan hangen in de bocht op je fiets. Dan moet je of een beetje doortrappen, of je voeten aan de grond zetten want anders val je om. Dat gevoel heeft je paard ook, voeten aan de grond houden voelt veel veiliger als je weinig evenwicht hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 20:31 



 
Profiel   

De tip van Anastasia24 over je kuit aangedrukt houden tot ze sneller gaan gebruik ik ook erg vaak bij slome paarden. Vaak is het hoe vaker je been geeft hoe minder ze er op reageren. Ik begin vaak met licht mijn kuit aandrukken en dan steeds harder drukken (niet schoppen dus!) en als ze daar niet op reageren lichte tikjes met de zweep. Niet hard maar wel snel achter elkaar zodat de druk nog wel groot is. Zelf gebruik ik altijd een stemhulp dus zeg ik voordat ik de hulpen vaak "let op" en daarna welke gang ik wil, zodat mijn paard weet dat ik iets van hem ga vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-22 20:42 



 
Profiel   

Is ze recent nagekeken door een therapeut? Ik zie als fascia therapeut veel paarden die door lichamelijke ongemak oefeningen niet kunnen uitvoeren of inderdaad moeilijk actief blijven
Ik zou dus zeker het lichaam eens goed na laten kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 07:55 



 
Profiel   

Hoe loopt ze onbelast aan de longe? is ze dan wel actief of ook niet?

Medisch na laten kijken is altijd goed, vitalbix haalt niet ieder paard voldoende energie uit.

Wat vind je paard leuk? veel flegmatieke paarden leven op van bijvoorbeeld bosritjes, het is belangrijk om te kijken waar je je paard door motiveert op een positieve manier.

De rest is rijtechnisch en daar worden al goede tips voor gegeven, simpel houden, been er af en zeer consequent en zacht blijven is daarbij belangrijk. Hoe zit je zelf? klem je niet bijvoorbeeld onbewust waardoor je het paard remt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 08:01 



 
Profiel   

Misschien vindt jouw paard het gewoon niet leuk wat jij wilt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 08:45 



 
Profiel   

Odetje92 schreef
Is ze recent nagekeken door een therapeut? Ik zie als fascia therapeut veel paarden die door lichamelijke ongemak oefeningen niet kunnen uitvoeren of inderdaad moeilijk actief blijven
Ik zou dus zeker het lichaam eens goed na laten kijken

Ze is enkele weken geleden nog nagekeken en helemaal losgemaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 11:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hoe loopt ze onbelast aan de longe? is ze dan wel actief of ook niet?

Medisch na laten kijken is altijd goed, vitalbix haalt niet ieder paard voldoende energie uit.

Wat vind je paard leuk? veel flegmatieke paarden leven op van bijvoorbeeld bosritjes, het is belangrijk om te kijken waar je je paard door motiveert op een positieve manier.

De rest is rijtechnisch en daar worden al goede tips voor gegeven, simpel houden, been er af en zeer consequent en zacht blijven is daarbij belangrijk. Hoe zit je zelf? klem je niet bijvoorbeeld onbewust waardoor je het paard remt?

Aan de longe loopt ze net hetzelde,
Wat kan ik haar bijgeven om haar meer energie tegeven als ze uit vitalbix niet voldoende haalt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 11:54 



 
Profiel   

Je zou een handje haver kunnen bijvoeren.

Qua rijden:
- Probeer vaak te rijden, een paard die geen conditie heeft gaat vaak spaarzaam met zijn energie om. Eens per week rijden bvb is bij een flegmatiek paard niet genoeg
- Rijd kortere en actieve sessies, dus bvb 25 minuten (in en uitstappen daarbuiten), maar dan wel 25 minuten echt actief rijden met veel overgangen, figuren etc en maar een korte stap pauze tussendoor van 2 tot 3 minuten.
- tijdens de opwarming ook al activiteit en buiging vragen net zoals het uitstappen
- afwisselen met springen, buitenrijden, longeren etc

Vaak zijn flegmatieke paarden snel verveeld. Het is ook een kunst om niet mee te gaan in dat flegmatieke, dit lukt niet als je een uur loopt aan te sporen. Beter 15 minuten actief en stoppen als je paard vooruit te duwen omdat ze dat niet volhoud. Zou dus echt ook gaan timen als je aan het rijden bent en ervoor zorgen dat het voor beide leuk wordt om aan de slag te gaan. Uitbundig belonen na een actieve sessie en oefeningen die ze leuk vind of goed kan als beloning bij het afsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 12:19 



 
Profiel   

Dit had ik met mijn paard die intussen met pensioen is. Hij is een echte introvert (links) en vaak onbegrepen (klinkt misschien wazig).

[ img ]

Maar dressuur was gewoon niet zijn ding. Van springen werd hij wel enthousiast en hij veranderde dan ook in een bommetje dat overal overheen ging.

In het bos vond hij het ook enorm leuk. Maar hij had 0,0 motivatie om dressuur te doen.
Ik kreeg op een gegeven moment les van Ron de Craemer en dat was een echte eye opener. Helaas is hij naar Japan verhuist maar hij gaf geweldig les.
Ik moest ervoor zorgen dat zijn aandacht bij mij bleef. Hij was snel afgeleid door zijn omgeving. Niet schrikachtig maar een vogeltje aan de kant was vele malen interessanter dan wat ik vroeg :')

Ik moest hem vooruit laten kijken en niet steeds opzij laten afdwalen. Niet steeds been (hoe lastig dat ook is). Hij zei op een gegeven moment, laat hem bepalen wat zijn tempo is en dat deed hij heel traag maar hij stopte niet. Iets dat mij verraste. Nou prima, toen moest ik dus gewoon de oefeningen doen op zijn tempo en toen ik wilde aandraven, lette hij inderdaad veel beter op mijn been omdat ik niet constant aan het drijven was.

Maar ik ben toen tot de conclusie gekomen dat dressuur gewoon niet zijn ambitie was. We konden prima een proefje rijden maar hij werd vrolijk van springen. Dus na dressuur deed ik een sprongetje als beloning. En dat maakte hem weer wakker.

Ik zeg niet dat jouw paardje springen leuk vind maar het is zoeken naar hetgeen dat hem wel triggert.

Intussen heb ik nog een paardje (van veulen af aan) en hij heeft juist een enorme drive. Hij is extravert (rechts) dus een totaal ander type.

Voerbeleid had er in mijn geval niets mee te maken. Ik doe regelmatig bloedonderzoeken om de organen en waardes te controleren.
Maar je zou eens een bloedonderzoek kunnen doen voor alle zekerheid.
En controleren op wormen om ook dat uit te sluiten. Maar ik denk eigenlijk dat je op zoek moet naar hetgeen dat jouw paardje wel interessant vind.

Sorry als dit wat zweverig overkomt maar ik heb mijn oudje vanaf zijn 3de (hij is intussen 28) en hij heeft me enorm veel geleerd. Vooral dat hij ook een (hele sterke) eigen mening heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 12:47 



 
Profiel   

Is Ron naar Japan verhuisd? dat wist ik niet..maar kan me de redenen wel een beetje voorstellen. Ik heb 20 jaar geleden ook lang les van hem gehad en een jaartje bij hem gewerkt nog.

Maar ontopic, inderdaad..sommige paarden zijn gewoon niet gemotiveerd en vinden dressuur niet leuk. Zo ken ik er ook wel een paar, vandaar mijn vraag ook aan TS waar het paard wel blij van wordt?

Jullie geven beide al goede rijtechnische tips waar ik weinig aan toe te voegen heb. Qua vitalbix en voeding..wat voor een type paard is? krijgt ze voldoende goed ruwvoer? Misschien is het handig de voedingsvraag te stellen te bij het voedingsgedeelte want er zitten mensen op Bokt (Mizora bijv.) die daar meer verstand van hebben dan ik. Maar ik denk dat er nog wel winst in te behalen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 14:24 



 
Profiel   

Maak je wel eens buitenritten? Grondwerk, balkjes oefeningen ( https://horsephysio.ch/en/ heeft erg leuke oefeningen ervoor) trailoefeningen, schriktraining en dat soort dingen? Als je paard dressuur niet leuk vindt dan kun je van alles aan dwangmiddelen gebruiken, maar leuker wordt het daardoor niet.
Aan jou de uitdaging het rijden samen mentaal leuker en uitdagender te maken met veel belonen. En kijken of ze buitenritten wel leuk vindt. Dan kun je afwisselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 15:37 



 
Profiel   

Gezien de vraag is dit topic verplaatst naar RT-V

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 16:33 



 
Profiel   

Wat betreft voeding zou ik eens beginnen met een kilo brok erin. Dagelijks.

Tweede ding is, dat je je paard elektrisch aan je been moet maken.
Je opent je zit, paard gaat naar voren, je geeft been en hebt direct, binnen de seconde reactie.

Hoe je dat doet: je opent je zit, geen reactie, been. Geen reactie daarop, tik. Daar nog geen reactie op, tik en spoor. Hard.

Als je paard gaat, geen been geven. Been af laten hangen, pas corrigeren als je paard terugvalt en terug gaat stappen. De eerste keer corrigeer je met been, de tweede keer met been en tik, de derde keer spoor en tik.

Hier gruwelijk consequent in zijn.

Wat jij je paard aan het leren bent als je de gang aan het 'onderhouden' bent is dat je hulpen geen bal betekenen, want hij hoeft namelijk niets anders te doen.
Dat is net als dat jij staat af te wassen en iemand roept continu tegen je dat je moet gaan afwassen. Dat is niet alleen nutteloos, maar ook bloedirritant, en als iemand dat bij mij probeert krijgt ie een pan naar zijn hoofd.

Dus niet doen. Je paard moet gewoon simpelweg doen wat je gezegd hebt tot jij aangeeft dat hij wat anders moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-22 17:00 



 
Profiel   

Wat is actief ?
Kan heel goed zijn dat jou paard actief het been gebruikt en jij denkt dat hij sloom is?
Er zijn geen slomen paarden maar stijven paarden, dus ga aan de slag met gymnastiseren en gymnastiseren moet je niet in een hoog tempo doen, want het paard moet leren actief in het achterbeen te worden dus buiging en voorwaarts,
Ik zou zeggen haal je sporen en je benen eraf en ga aan de slag met jou eigen energie en dat van het paard.
Probeer eens langzamer te gaan op je zit en dan weer naar het tempo waar het paard zich comfortabel bij voelt en dat is op dit moment slomer als jij wil maar dat hoeft niet perse niet actief te zijn.
Hoe en wanneer en waarom geef je je hulpen?
Als je met beide benen aanspoort dan moet het paard gaan gissen welk been er naar voren, dus leer je paard zijn benen te voelen wanneer ze bv in het begin in de lucht zijn en geef daar een hulp op dan kan je paard er wat mee, een been wat op de grond staat kan hij niet verplaatsen een been wat in de lucht is wel , dus spoor nooit met beide benen aan , voel je de rotatie van je paard?
Want daarin kun je gaan helpen om een binnenbeen actiever te krijgen en meer schoudervrijheid te creeren , want een paard wat op de voorhand loop kan nooit actief van achteren zijn en gaat bij meer op het verkeerde been aansporen nog meer over zijn schouder hangen en drukt zijn schoft omlaag, dus ja waar ligt het probleem, echt alleen maar bij jezelf, leer het paard te voelen, leer te luisteren naar wat hij zegt, hij is sloom omdat jij dat van hem vraagt door meer en meer druk erop te zetten met sporen en zweep, juist zijn de sporen als je ze echt goed wil gebruiken voor de ultieme verfijning en moet geen straf zijn, naar mijn mening heb je nooit sporen nodig als je op je zit rijd, paard rijden is samen werken en niet het paard jou mee laten sjouwen in een onbalans, want het ene paard gaat er vandoor en de andere word sloom, paardrijden is samen werken en die samenwerking duurt jaren,
Dus zoek iemand die jou kan leren je paard te trainen op een manier dat het ook leuk is voor je paard en een manier waar jij niet gefrustreerd van word en je paard alleen maar meer gaat aan sporen en met de zweep meppen.
Paardrijden moet leuk zijn het is een hobby en als je in je hobby een dier zeer moet gaan doen dan is het niet leuk meer voor beide toch, mijn paarden zijn mijn beste maatje en als ik mijn hulpen groter moet gaan maken dan begin ik weer helemaal bij de basis en dat is vanaf de grond, soms zelfs in stilstand.

Dus als jij de instelling hebt dat je paard moet doen wat je zegt kun je beter een andere hobby zoeken, want een paard is de spiegel en als hij sloom loopt doe jij iets helemaal fout!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 12:28 



 
Profiel   

Van de Vitalbix had die van mij echt 0,0 energie (buiten het feit dat ze het er ook erg slecht op deed).
Maar niet alle paarden hebben genoeg aan enkel een vitamine/mineralen brok qua energie.
Je zou het eens kunnen proberen om lijnzaadolie erbij te gaan geven.

Maar als er medisch gezien niets mis is, dan kan je pas verder kijken.

Als eerste, hoe stap je in met je paard. Gewoon lekker relaxt aan een lang teugeltje?
Want ook dat is een no go!
Zodra jij opstapt moet ze aan gaan en actief lopen (dus niet koeteldekoet instappen maar actief). Overigens is dit ook van toepassing met uitstappen.

Als je wilt dat ze sneller gaat, doe jij alles enkel op je been dmv aandrijven, bijtikken met zweep?

Ook met longeren is ze zo zeg je. Moet je vaak herhalen, bijdrijven met zweep voor dat ze eindelijk eens naar draf gaat? Of is het een kwestie van vragen en ze gaat ook echt weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 12:52 



 
Profiel   

Even iets heel anders. Rij je altijd op hetzelfde moment?

Wellicht als je eens sochtends probeert dat je paard zich dan anders gedraagd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-22 13:14 



 
Profiel   

Ik dacht ook dat mijn paard sloom was, maar weet nu we ook buiten hebben gereden dat er wel degelijk meer versnellingen op zitten dan de 1 en 2 :+ Mijn paard vind dressuur dus gewoon niks aan, kan dat bij jouw paard ook het geval zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 14:20 



 
Profiel   

Zo simpel is het ook niet dat je paard dressuur niet leuk vindt. Veel paarden vinden dressuur echt heel leuk, mits goed uitgevoerd :) daar zit het probleem vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 14:39 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Is Ron naar Japan verhuisd? dat wist ik niet..maar kan me de redenen wel een beetje voorstellen. Ik heb 20 jaar geleden ook lang les van hem gehad en een jaartje bij hem gewerkt nog.


Even off topic maar Ron is idd een aantal jaar geleden naar Japan verhuisd.
Wat leuk dat je bij hem hebt gewerkt!
Ik vond hem zo fijn lesgeven.
Basis basis basis :') maar ik heb er onwijs veel van geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 15:45 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Ik dacht ook dat mijn paard sloom was, maar weet nu we ook buiten hebben gereden dat er wel degelijk meer versnellingen op zitten dan de 1 en 2 :+ Mijn paard vind dressuur dus gewoon niks aan, kan dat bij jouw paard ook het geval zijn?


Een paard rijd buiten altijd wat op adrenaline en zal dus idd actiever zijn,
Dat een paard dressuur niet leuk vind ben ik het niet met je eens, een paard vind dressuur leuk als het leuk gemaakt word ook voor het paard, want geef toe als je als trapzak gebruikt word en dan ook nog gelijk aan je mond getrokken word, wat is daar leuk aan en als je het niet doet gaat de zweep erover, heel veel paarden worden juist daardoor flegmatiek, heel veel , er zijn er ook die er vandoor gaan en er zijn er te veel die het zomaar toe laten helaas!
Dus ja het is eigenlijk tenzij het paard echt wat mankeert je eigen fout als trainer van je paard.
Als het paard het in de bak niet leuk vind is dat niet het paard zijn fout, ga dan eens bij je eigen te rade of jij het wel leuk vind, op een paard wat alles doet is het altijd leuk, maar als je niet samen kan werken met dat paard zoek dan goeie hulp , niet iemand die adviseert met sporen en zweep te rijden dan ,of vraag je af of dat paard wel bij jou past

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 06:41 



 
Profiel   

Je doet nogal wat aannames zonder me te kennen.. Als er iemand is die niet trapt en in de mond rukt en ook al geen zweep gebruikt ben ik het, ik ben een recreatief ruiter die lol met haar knol wil en dus dressuur niet het belangrijkste vind. Mij zul je nooit op een wedstrijd zien, dat is helemaal mijn doel niet. Tuurlijk is de basis belangrijk daarom doe ik ook wat dressuur in de bak tussendoor onder begeleiding van een instructie maar meer als de basis hoeft mijn paard niet te kennen. Mijn paard is nog jong, (4) nog niet zo lang bij mij en hiervoor had ze nog nooit een bak van binnen gezien, ze is alleen in het bos gereden en verder niet. Best logisch dus dat ze dat wat ik nu af en toe van haar vraag niet interessant vind wat mij betreft. Als jij altijd buiten hebt mogen doen wat je leuk vind en dan ineens binnen moet werken aan dingen die nooit van je gevraagd zijn vind jij dat ook minder leuk toch als je jong bent? Zeggen dat mijn paard niet bij mij past en ik betere instructie moet zoeken zijn onzin, mijn instructie is prima en vooral diervriendelijk en of mijn paard en ik bij elkaar passen of niet kun je nu nog niet zeggen, ik heb haar pas 3 maand en ik ben zelf nog maar een maandje met haar bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 08:31 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Je doet nogal wat aannames zonder me te kennen.. Als er iemand is die niet trapt en in de mond rukt en ook al geen zweep gebruikt ben ik het, ik ben een recreatief ruiter die lol met haar knol wil en dus dressuur niet het belangrijkste vind. Mij zul je nooit op een wedstrijd zien, dat is helemaal mijn doel niet. Tuurlijk is de basis belangrijk daarom doe ik ook wat dressuur in de bak tussendoor onder begeleiding van een instructie maar meer als de basis hoeft mijn paard niet te kennen. Mijn paard is nog jong, (4) nog niet zo lang bij mij en hiervoor had ze nog nooit een bak van binnen gezien, ze is alleen in het bos gereden en verder niet. Best logisch dus dat ze dat wat ik nu af en toe van haar vraag niet interessant vind wat mij betreft. Als jij altijd buiten hebt mogen doen wat je leuk vind en dan ineens binnen moet werken aan dingen die nooit van je gevraagd zijn vind jij dat ook minder leuk toch als je jong bent? Zeggen dat mijn paard niet bij mij past en ik betere instructie moet zoeken zijn onzin, mijn instructie is prima en vooral diervriendelijk en of mijn paard en ik bij elkaar passen of niet kun je nu nog niet zeggen, ik heb haar pas 3 maand en ik ben zelf nog maar een maandje met haar bezig.


Ik spreek in het algemeen.
Ik ben ook recreatie ruiter en in het bos moeten mijn paarden mij ook dragen en mogen zeker niet doen wat ze willen , ik train juist in de bak om ze buiten veilig te kunnen rijden ,iets met zit en hulpen aanleren!
4 jaar is idd jong daar zit ik niet eens op
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 14:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen