Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

 
Profiel   

Avalanche schreef
Dat denk ik niet, want dat was eerder onderwerp van gesprek :+

Hahahahhahaa gelukkig maar. Ik lees niet altijd alles door
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 10:02 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met je verjaardag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 10:47 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 14:51 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Gefeliciteerd met je verjaardag :D

Dankjeeee

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 16:12 



 
Profiel   

Toen ik begon met lessen waren er geen longeer privé lessen en ook geen beginnerslessen. Je werd op een brave pony gedropt en je moest mee. Dus ik heb de eerste les al gegaloppeerd. Heb ik het gered? Ja! Zou ik het iemand anders aanraden om het zo te leren? Nee absoluut niet. Paardrijden is niet gewoon bewegingen uitzitten maar het is echt een kunst. En het heeft tijd nodig om het gevoel goed op te pakken. Ik vind na ruim 25 jaar galop nog steeds de moeilijkste gang terwijl ik best heel aardig kan rijden en behoorlijk ruitergevoel heb. Geen idee of dat komt omdat ik het nooit fatsoenlijk geleerd heb. 1 ding is zeker: ik heb meer moeite met dingen afleren die ik toen verkeerd heb aangeleerd dan dat ik moeite moet doen om nieuwe dingen te leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-22 17:20 



 
Profiel   

Ik heb mijn enkels ingetaped voor morgen :+

Is de eerste keer dat ik ooit tape gebruikt. voelt een beetje raar, maar wel fijn. En de tape wordt warm of mijn huid wordt warm. Volgens mij hoort dat ook zo maar heb het nog nooit ervaren :')

Ik denk dat ik morgen de eerste helft van de les even met beugels wil rijden. Eens proberen om de lengte aan te passen en te voelen en om de tape te testen :P

Dan de tweede helft zonder beugels, inclusief eventueel galop. Dan kan ik daarmee de ontspanning wat meer oefenen. Ik ga straks ook even wat dingen doen die me helpen ontspannen en eventueel morgen ook nog. Ik voel me momenteel vrij goed, dus dat is al fijn. Als ik een mindere dag heb ben ik ook meteen een stuk meer gespannen.

En nog de persoon die het had over de ademhalingsoefeningen. Ik heb ze gedaan. Ik heb veel zangles gehad en daar is goede ademhaling heel belangrijk. Dus ik weet precies hoe je je ademhaling laag moet houden, neus in en mond uit en heb daar tig ademhalingsoefeningen gedaan. Het werkt allemaal avarechts. Ik deed de oefeningen heel goed maar het maakt alles alleen maar erger. Sommige mensen hebben dat eenmaal. Focussen op mijn adem maakt alles erger. Ik denk er op het paard meestal ook wel aan om mijn ademhaling laag te houden en ademsteun te gebruiken. Dat helpt met balans :D
Maar her maakt me zeker niet meer ontspannen. Ik weet ook dat met bijvoorbeeld yoga of krachttraining je manier van ademen heel belangrijk kan zijn. Dat doe ik ook vaker, er vanaf hangend hoe ik me voel. Maar ik word er meestal gek van om dat constant te doen. Met zingen is ontspannen ook ontzettend belangrijk en je ademhaling ook. Ik heb er gewoon altijd flink moeite mee gehad om te ontspannen. En enige focus op mijn adem maakt het bijna altijd erger

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 12:37 



 
Profiel   

Nou als je last hebt van spanning dan zou ik aan rijden zonder beugels helemaal niet beginnen. En zeker niet in galop. Rijden zonder beugels heeft absoluut geen meerwaarde als je niet ontspannen kunt zitten. Sterker nog, je rijdt je paard ermee in de poeier. Heel bijzonder dat je op die manier les krijgt…

Als je je enkels moet tapen om te kunnen paardrijden zonder dat je fysiek echt iets mankeert dan gaat er iets heel erg fout. Je zit op je zadel je staat niet op je enkels.. als het goed is komt daar amper druk op. Ik zou de normale lessen laten zijn voor wat het is en maar eens een aantal lessen boeken bij een centered riding instructeur..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 12:39 



 
Profiel   

Voel jij je eigenlijk wel vrij op een paard? Als in, durf je een keer achterstevoren te zitten; in draf voor over te buigen en je tenen aan te raken, met je armen als een molen rond draaien etc? Klinkt kinderachtig maar is goed voor je balans en om je vrij te gaan voelen in het zadel.

Ik zou persoonlijk niet zonder beugels gaan rijden daar je balans nog niet goed genoeg is, daarmee zit je het paard in de weg. En ook omdat je nog last van spanning hebt. Wat je wel kan doen is aan de longe en balans oefeningen doen.

En weet je, ook al galopeee je bij wijze van met 10 jaar nog niet. Wat maakt dat uit? Paardrijden moet leuk en ontspannen zijn, verder volgt iedereen zijn eigen leercurve en hoef je niks te gaan haasten. Leer eerst ontspannen en geniet, dat is veel belangrijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 13:38 



 
Profiel   

Ik bedoelde het zonder beugels rijden eigenlijk alleen voor in de stap. Galop absoluut nog niet. Juist in stap en in combinatie met zulke balans oefeningen die hierboven genoemd worden.

Zonder beugels galoperen en eigenlijk ook draven is leuk als je al ontspannen kan zitten en meebewegen met het paard. Niet als je dat nog niet kan, dan wordt het er niet beter van want dan ga je automatisch nog verder aanspannen. In stap kan er weinig mis gaan juist. Kan je ook echt voelen wanneer welk been opgetild wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 14:48 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Nou als je last hebt van spanning dan zou ik aan rijden zonder beugels helemaal niet beginnen. En zeker niet in galop. Rijden zonder beugels heeft absoluut geen meerwaarde als je niet ontspannen kunt zitten. Sterker nog, je rijdt je paard ermee in de poeier. Heel bijzonder dat je op die manier les krijgt…

Als je je enkels moet tapen om te kunnen paardrijden zonder dat je fysiek echt iets mankeert dan gaat er iets heel erg fout. Je zit op je zadel je staat niet op je enkels.. als het goed is komt daar amper druk op. Ik zou de normale lessen laten zijn voor wat het is en maar eens een aantal lessen boeken bij een centered riding instructeur..

In alle eerlijkheid vind ik dit een beetje bot.

Ik heb hier alleen de adviezen gevolgd die hier worden gezegd. Het tapen was een advies. Het zonder beugels was ook een advies. Nu wordt er net gezegd dat het zonder beugels meer bedoeld was voor het stappen dus dat heb ik simpelweg verkeerd begrepen. Maar jeetje. Ik adviseer om eerst even te lezen of in ieder geval na te vragen of het hier geadviseerd is of iets in die trans. Wants dat is alles wat ik doe.

En ik heb wat ik hier heb gezegd ook helemaal nog niet gezegd op dagbesteding. Ik was van plan om dat morgen na te vragen en te zien wat ze daar zeggen. Ik zeg het hier meer als update, en, zoals het wel nodig blijkt te zijn, zeker te weten dat er geen miscommunicaties zijn geweest voordat ik iets stoms ga doen. En mijn coach is een gecertificeerde instructeur. Haar certificaat hangt letterlijk ergens aan de muur om voor iedereen te zien. Als je wilt dat ik daar een foto van maak morgen doe ik het met alle plezier.


Sam_I_Am schreef
Voel jij je eigenlijk wel vrij op een paard? Als in, durf je een keer achterstevoren te zitten; in draf voor over te buigen en je tenen aan te raken, met je armen als een molen rond draaien etc? Klinkt kinderachtig maar is goed voor je balans en om je vrij te gaan voelen in het zadel.

Ik zou persoonlijk niet zonder beugels gaan rijden daar je balans nog niet goed genoeg is, daarmee zit je het paard in de weg. En ook omdat je nog last van spanning hebt. Wat je wel kan doen is aan de longe en balans oefeningen doen.

En weet je, ook al galopeee je bij wijze van met 10 jaar nog niet. Wat maakt dat uit? Paardrijden moet leuk en ontspannen zijn, verder volgt iedereen zijn eigen leercurve en hoef je niks te gaan haasten. Leer eerst ontspannen en geniet, dat is veel belangrijker.

Oh ja dat soort dingen durf ik zeker. Sterker nog, we doen ze regelmatig. Waar ik dagbesteding heb, hebben ze ook een boerderij camping. Mijn coach geeft regelmatig campinglesjes aan kinderen en doet die oefening standaard in de les. Met een stilstaande pony dan wel, want veel van de kids zitten voor het eerst op een pony. Maar her wordt gedaan. Net zoals draven. Dat wordr ook gedaan in het lesje. Superleuk om mee te mogen assisteren ook. Daar leer ik weer veel van :j

Ik durf heel veel. Ik heb denk ik al verteld dat ik eens met een beker vol met water moest rijden. Het was een wedstrijdje met ons 3 die les kregen om zoveel mogelijk water in dat bekertje te houden. Daarmee hebben we leren sturen met de heupen en benen maar hebben we ook gedraafd met die beker in onze handen. Was super leuk :))
Ik kan zeker eens navragen om die oefeningen te doen morgen tijdens het stappen. Ik vind dat juist leuk :')


MyWishMax schreef
Ik bedoelde het zonder beugels rijden eigenlijk alleen voor in de stap. Galop absoluut nog niet. Juist in stap en in combinatie met zulke balans oefeningen die hierboven genoemd worden.

Zonder beugels galoperen en eigenlijk ook draven is leuk als je al ontspannen kan zitten en meebewegen met het paard. Niet als je dat nog niet kan, dan wordt het er niet beter van want dan ga je automatisch nog verder aanspannen. In stap kan er weinig mis gaan juist. Kan je ook echt voelen wanneer welk been opgetild wordt.

Oke dat heb ik dan fout begrepen. Mijn excuses. Ik heb vaker met beerpad gereden en ook gedraafd. Dan heb je sowieso geen beugels. Dat draven ging me heel goed af eigenlijk, buiten het feit dat ik op een paard zat wat me eraf probeerde te mieten door hele scherpe bochten te nemen :')
Het enige wat lastig was voor mij was het sturen, want dat hobbelt zo en ik stuur veel met mijn heupen. Daardoor kreeg hij dus de kans om te klooien _O-
Maar uiteindelijk door streng te zijn kreeg ik de controle weer terug. Dus met draven kan ik zonder beugels. Of ik het goed kan is denk ik nier aan mij om over te oordelen. Maar ik blijf wel als een huis zitten. Hij kreeg me er niet af :D


Iig bedankt. Dan zal het meer eerste helft zonder beugels zijn en tweede helft met. Vaak doen we veel oefeningen met stap. Dus daar zijn we al vrij snel de helft van de tijd mee bezig.

Als niemand verder suggesties meer heeft ga ik denk ik vanavond even mijn coach appen met deze suggesties en navragen of ze het een leuk idee vindt. Dan kan zij het doorgeven aan wie me morgen les gaat geven, behalve als ze me zelf les geeft dan.

Nogmaals bedankt. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden morgen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 15:22 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Als je je enkels moet tapen om te kunnen paardrijden zonder dat je fysiek echt iets mankeert dan gaat er iets heel erg fout. Je zit op je zadel je staat niet op je enkels.. als het goed is komt daar amper druk op. Ik zou de normale lessen laten zijn voor wat het is en maar eens een aantal lessen boeken bij een centered riding instructeur..


Ik ben ook hypermobiel, rijd al ruim 10 jaar paard en kan echt niet rijden zonder mijn enkels in de tapen. Dan klappen ze gewoonweg om, zeker als ik zou gaan springen over verlichte zit doe. Wat is er mis met wat steun zoeken als je daar last van hebt. Heeft me jaren gekost om de juiste aanspanning te leren krijgen om echt goed paard te rijden en daar heeft die tape echt goed bijgeholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 15:51 



 
Profiel   

Ik snap dat, maar punt is een beetje dat als je correct zit, moet er heel weinig druk op je enkels komen, hooguit in de verlichte zit. Maar verder niet, zelfs niet met licht rijden, omdat je niet actief moet gaan staan, maar je op moet laten gooien, en dat vang je met name op in je buikspieren, en dan weer zachtjes landen, maar daarbij gebruik je je knieën en heupen, niet zozeer je enkels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 18:51 



 
Profiel   

Ik herken het wel met mijn hypermobiliteit door hele lijf. Maar dan juist bij te korte beugels of bewegende beugels. Bij mij is het bij te veel druk, dus te korte beugels, erger, maar ook zonder druk aanwezig bij die bewegende beugels bijvoorbeeld. Ik ben zelf te flexibel, dus moet er geen flexibiliteit aan toe voegen :') maar enkels begeven het juist bij te veel druk, omdat je te flexibel bent. Ze kunnen die druk niet verwerken en zoals al gezegd; die druk hoort ook niet.

Maar ik tape niet eigenlijk en als ik het doe is het alleen voor die hele korte tijd dat het nodig is. Dus bijvoorbeeld uurtje rijden. En eerst door fysio laten doen zodat het goed gaat.
Maar daarnaast train ik continu, want van alleen tapen zou alles nog slechter worden. Lichtrijden is al een probleem, maar dan niet door enkels, en ik zit al in rolstoel :')

Tapen en nog steeds te kort zitten is niet handig. Je moet eerst beginnen met correct zitten en als je dan nog beperkingen hebt kan je dingen zoeken om die makkelijker te maken. Voor een keer proberen kan het wel, maar ook zeker beugellengte aanpassen want die werkt je op alle vlakken tegen. Dan druk je jezelf het zadel uit en hebt te veel spanning in benen waardoor je ook niet kan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 19:30 



 
Profiel   

Precies dat.

TS, ik snap niet zo goed waarom je de oefeningen voor je core en ademhalingsoefeningen afwijst. Spieren sterker maken resulteert niet in meer spanning, maar juist meer ontspanning.
En ook mensen die hypermobiel zijn kunnen super netjes zitten (zoals MWM). Die ideale zit is uitgevonden zodat mensen met minimale inspanning in balans kunnen blijven, en daarbij is het belangrijk dat je benen zo lang mogelijk zijn, en je, ipv de eventuele onbalans op te vangen in knieën en enkels, dat doet met je core spieren.

Zachte billen, bovenbenen los en lang, onderbenen liggen los als een natte dweil, heupen ontspannen, schouders laten vallen, onderarmen dragen en de handen rechtop. En als dan alle blokken recht op elkaar gestapeld zijn (hoofd, schouders, heupen en hakken in een lijn) kán er niets omklappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 19:38 



 
Profiel   

Ik denk dat het nu gewoon heel lastig is voor ts. Het is nogal veel tegelijk en als ik bijvoorbeeld op eigen houtje oefeningen ga doen dan wordt het idd slechter ipv beter. Nu ben ik niet 'gewoon' hypermobiel dus dat is wel flink anders, maar ik herken het wel dat van oefeningen de spanning erger kan worden. Maar dat is meer omdat het verkeerde oefeningen zijn of verkeerd uitgevoerd. Daarom loop ik al jaren 2 dagen per week bij fysio, maar dat moet je maar kunnen betalen. Voor mij is het een chronische indicatie dus basisverzekering, maar daar valt gewone hypermobiliteit niet onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:02 



 
Profiel   

Hm, ja dat snap ik :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:12 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik denk dat het nu gewoon heel lastig is voor ts. Het is nogal veel tegelijk en als ik bijvoorbeeld op eigen houtje oefeningen ga doen dan wordt het idd slechter ipv beter. Nu ben ik niet 'gewoon' hypermobiel dus dat is wel flink anders, maar ik herken het wel dat van oefeningen de spanning erger kan worden. Maar dat is meer omdat het verkeerde oefeningen zijn of verkeerd uitgevoerd. Daarom loop ik al jaren 2 dagen per week bij fysio, maar dat moet je maar kunnen betalen. Voor mij is het een chronische indicatie dus basisverzekering, maar daar valt gewone hypermobiliteit niet onder.


Dat maar ook dat ik al heeel veel heb geprobeerd. Ik heb ademhalingsoefeningen gedaan met een zangcoach die ontzettend goed is in wat hij doet, een therapeute bij het GGZ, met iemand die wat meer in de chinese geneeskunde zit en zwarte band heeft in aikido. Ze heeft me een reiki cursus gegeven en daar hebben we dat gedaan. en ook nog met de haptotherapeute waar ik nu ben. De enige waar ik geen paniekaanval heb gehad is bij hapto omdat ze het afkapte zogauw ze inderdaad zag dat het bij mij avarechts werkt. Bij hapto focussen we ook specifiek op het leren ontspannen. Ze is de enige die het is gelukt om mij 3 keer volledig te kunnen laten ontspannen voor een hele dag. Niemand anders is dat gelukt. Ik heb tig keer ademhalingsoefeningen gedaan en een hoop verschillende soorten. Het werkt gewoon niet. Allemaal een voor een hebben ze gezegd dat het niet ligt aan hoe ik het doe, want ik doe het goed. Mijn zangcoach snapte her zelfs niet. "je doet het perfecr en toch ontspan je niet en heb je zelfs een paniekaanval. Dat kan niet!"
Nouja, wel dus.

MyWishMax schreef
Ik herken het wel met mijn hypermobiliteit door hele lijf. Maar dan juist bij te korte beugels of bewegende beugels. Bij mij is het bij te veel druk, dus te korte beugels, erger, maar ook zonder druk aanwezig bij die bewegende beugels bijvoorbeeld. Ik ben zelf te flexibel, dus moet er geen flexibiliteit aan toe voegen :') maar enkels begeven het juist bij te veel druk, omdat je te flexibel bent. Ze kunnen die druk niet verwerken en zoals al gezegd; die druk hoort ook niet.

Maar ik tape niet eigenlijk en als ik het doe is het alleen voor die hele korte tijd dat het nodig is. Dus bijvoorbeeld uurtje rijden. En eerst door fysio laten doen zodat het goed gaat.
Maar daarnaast train ik continu, want van alleen tapen zou alles nog slechter worden. Lichtrijden is al een probleem, maar dan niet door enkels, en ik zit al in rolstoel :')

Tapen en nog steeds te kort zitten is niet handig. Je moet eerst beginnen met correct zitten en als je dan nog beperkingen hebt kan je dingen zoeken om die makkelijker te maken. Voor een keer proberen kan het wel, maar ook zeker beugellengte aanpassen want die werkt je op alle vlakken tegen. Dan druk je jezelf het zadel uit en hebt te veel spanning in benen waardoor je ook niet kan zitten.

Ik heb her precies om die reden gedaan ook. Simpelweg eens uitproberen. Ik doe de tape er morgen als ik thuis kom weer gewoon af hoor. Ik heb ze nu getaped zodat ik rustig de tijd kon nemen om het goed te doen sinds het mijn eerste keer is. Ik pas zeker alsnog de beugellengte aan etc. Ik wil gewoon dit even uitproberen zodat ik dit voor in de toekomst kan gebruiken als ik bijvoorbeeld een dag heel veel moet lopen. Ik ben laatst naar phantasialand geweest. Mijn voeten en enkels waren helemaal gezwollen van al het lopen. Ik kon haast niet meer staan. Op zo'n soort dagen lijkt het me wel handig om mijn enkels net wat meer steun te geven. En mocht ik eens een blessure hebben en toch het paard op willen kan ik her daar ook voor gebruiken. Ik moest toen ik ner begon met rijden ook mijn rugband om doen omdat mijn rug te flexibel en niet sterk genoeg was om zichzelf overeind te houden. Dit betekend niet dat mijn rug zwak is. Mijn rug is gewoon zodanig lenig en flexibel dat een gemiddelde sterke rug gewoon nier sterk genoeg is om het overeind te houden. En alsnog heb ik met die rugband en wat oefeningen van de podotherapeut een flink sterkere rug nu en heb ik die band niet meer nodig. Mijn enkels zijn wel oprecht zwak en ook nog veel te flexibel. Dat komt omdat ik ze echt veel te vaak heb omgeslagen en geblesseerd als kind zijnde. Nu is het zo ver dat ik het gewoon vaak niet eens meer voel als ik mijn enkel eens flink verzwik. Doet op zijn hoogst een minuutje pijn en dan kan ik weer door. Ik kneus ze daardoor dus ook niet meer echt. Zo flexibel zijn ze ondertussen. Ik ga wel weer de op en neer oefening doen tijdens het tandenpoetsen. Dat was een tip van een andere podo. Gewoon op je tenen en weer terug en ner niet met je hele voet de grond aanraken. En dan eens aan allebei de kanten op een been etc. Ik kon dat altijd perfect combineren met tandenpoetsen. Toen kwam een flinke dip in mijn mentale gezondheid en was ik ermee gestopt. Maar nu het weer stukke beter gaat kan ik er weer eens mee beginnen. Ik zat daar vanmorgen al aan te denken :=

Het hang er ook wel vanaf hoe zwak iets is. Als je enkels mega zwak zijn en je taped ze kun je ze alsnog sterker krijgen. Je moet gewoon de tape niet meer gebruiken als je gaat merken dat je enkels flink sterker geworden zijn. Anders blijf je uiteindelijk vast hangen natuurlijk.


Avalanche schreef
Precies dat.

TS, ik snap niet zo goed waarom je de oefeningen voor je core en ademhalingsoefeningen afwijst. Spieren sterker maken resulteert niet in meer spanning, maar juist meer ontspanning.
En ook mensen die hypermobiel zijn kunnen super netjes zitten (zoals MWM). Die ideale zit is uitgevonden zodat mensen met minimale inspanning in balans kunnen blijven, en daarbij is het belangrijk dat je benen zo lang mogelijk zijn, en je, ipv de eventuele onbalans op te vangen in knieën en enkels, dat doet met je core spieren.

Zachte billen, bovenbenen los en lang, onderbenen liggen los als een natte dweil, heupen ontspannen, schouders laten vallen, onderarmen dragen en de handen rechtop. En als dan alle blokken recht op elkaar gestapeld zijn (hoofd, schouders, heupen en hakken in een lijn) kán er niets omklappen.

Core oefeningen wijs ik niet zomaar af. Ik heb vaker yoga gedaan. Alleen de ademhalingsoefeningen vind ik niet leuk. En ik doe ook liever lekker stevige krachttraining, inclusief buikspieren, want dat is mijn favoriete deel van krachttraining, en na de workout lekker wat rekken en strekken met wat rustige muziek op en mediteren. Ik kan dan alsnog wat in rustige beweging blijven, want stil zitten kan ik voor geen meter. Ik ben daar te hyperactief voor :=
Daar ontspan ik het beste mee. Ik heb vaker gehad dat ademhalingsoefeningen juist paniekaanvallen gaven, ookal deed ik het precies goed. Sommige mensen hebben dat gewoon. Ik kan niet tegen andermans ademhaling en ik kan ook niet tegen mijn eigen ademhaling als ik het te goed hoor of erop moet focussen. Als kind zijnde had ik vaker paniekaanvallen in bed omdat ik simpelweg mezelf hoorde ademen. Het heeft in mijn geval zelfs een naam: misofonie. Zoek het maar eens op. Dus het werkt simpelweg niet. Je kunt bij mij van alles doen. Maar zogauw er ademhalingsoefeningen bij komen kijken gaat het hem niet worden. Ik heb het geprobeerd. Die core oefeningen, prima. Maar dan zal ik op zijn hoogst losjes de ademhaling volgen zodat ik wel in het goede ritme adem en laag blijf ademen. Maar ik zal er nooit te veel op focussen want dat verzorgt gewoon een paniekaanval. Het werkt avarechts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:15 



 
Profiel   

Dat hoef ik niet op te zoeken, ik heb misofonie.

Maar ik denk dat je dan iets verkeerd doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:18 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik snap dat, maar punt is een beetje dat als je correct zit, moet er heel weinig druk op je enkels komen, hooguit in de verlichte zit. Maar verder niet, zelfs niet met licht rijden, omdat je niet actief moet gaan staan, maar je op moet laten gooien, en dat vang je met name op in je buikspieren, en dan weer zachtjes landen, maar daarbij gebruik je je knieën en heupen, niet zozeer je enkels.


Precies dat. Ik ben ook hypermobiel en heb fybromyalgie en reuma dus het is niet zo dat ik echt niet weet waar ik het over heb…

Intensieve workouts met explosieve krachtsinspanning helpt niet. Het gaat juist om de kleinere spieren die een sterk corset moeten vormen. En die spreek je absoluut niet aan met een intensieve en explosieve workout. Dat zijn echt twee verschillende dingen heb ik mogen ontdekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:28 



 
Profiel   

Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben. Ik heb een ziekte waarbij hypermobiliteit een symptoom is, dus weet precies hoe zwak je kan zijn, nog wel een flinke stap erger helaas. Ik zit niet voor niets in een rolstoel ;) bij mij is het niet meer sterker te maken, hopen op gelijk houden. Dus je hebt echt nog veel geluk dat je alles sterker kan maken en ik wil je echt op het hart drukken dat serieus te nemen. Onder begeleiding het liefste, dus goede fysiotherapeut die je begeleid eens in de zoveel tijd. Want ook met dat tapen, daar moet je eigenlijk niet zelfstandig aan beginnen, maar eerst voor laten doen zodat je zeker weet dat je het goed doet en goed doet voor wat jij nodig hebt. En probeer na morgen eerst de houding en zit beter te krijgen en niet afhankelijk te worden van de tape, dan ga je het ergens anders opvangen en zorgt voor extra spanning.

En heel stom, maar ademen voor zingen of van andere mensen die niet opgeleid zijn voor medische zaken is heel anders. Die zijn gewoon niet opgeleid ervoor. Wel hoe iets normaal gesproken werkt, niet hoe je daarmee moet werken als je niet gewoon verkeerd ademhaalt. Ik kreeg te horen dat er niks mis was met mijn ademhaling, tot ik naar een therapeut ging en ik dus toch niet goed ademhaalde. Was niemand opgevallen, kon gewoon muziekinstrumenten spelen zoals dwarsfluit en andere blaasinstrumenten :+ zingen niet, wel qua ademhaling maar de ruiten vinden dat niet tof :')

Wat ik altijd geleerd heb is idd wat pluisje zegt. Je wilt de kleine spieren trainen. Die heb je juist nodig en zijn vaak juist de luie spieren. De grote spieren moeten juist minder werken en ontspannen. Mijn hele workouts bestaan uit kleine spieren trainen en de grote spieren stretchen want die spannen enorm aan om hele lijf bij elkaar te houden, terwijl die kleine juist zouden moetenbwerken omdat mijn banden niet werken. Nergens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 20:47 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Avalanche schreef
Ik snap dat, maar punt is een beetje dat als je correct zit, moet er heel weinig druk op je enkels komen, hooguit in de verlichte zit. Maar verder niet, zelfs niet met licht rijden, omdat je niet actief moet gaan staan, maar je op moet laten gooien, en dat vang je met name op in je buikspieren, en dan weer zachtjes landen, maar daarbij gebruik je je knieën en heupen, niet zozeer je enkels.


Precies dat. Ik ben ook hypermobiel en heb fybromyalgie en reuma dus het is niet zo dat ik echt niet weet waar ik het over heb…

Intensieve workouts met explosieve krachtsinspanning helpt niet. Het gaat juist om de kleinere spieren die een sterk corset moeten vormen. En die spreek je absoluut niet aan met een intensieve en explosieve workout. Dat zijn echt twee verschillende dingen heb ik mogen ontdekken

Daarom is Centered Riding ook zo'n geweldige tool :) En verder eens.
Ik ben ook hypermobiel, met zwakke enkels, en als kind klapten mijn enkels regelmatig om, en liep ik vaker met een dikke enkel dan dat hij dun was := polsen, ook zoiets. Ook die zijn regelmatig dik geweest.
MyWishMax schreef
Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben.

Precies dit, en daarom juist geef ik de adviezen die ik geef, omdat ik wéét dat ze werken. En dat geldt voor iedereen hier.

En TS, als je een goede ruiter wilt worden, en je wil echt handig worden op en met een paard, is het allerbeste advies wat ik je kan geven, je ego, je problemen, en alles even te vergeten, en leren van mensen die veel meer ervaring hebben dan jij en toch, met deze problemen heel erg leuk kunnen rijden, en dat ook in galop kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 22:37 



 
Profiel   

Dat verschilt echt onwijs per de plek waar je rijd en ook de paarden waar je op rijd. Waar ik ben begonnen met rijden ging je na een half jaar/jaar zo’n drie passen galop maken terwijl iemand meerende en je paard vasthield. Waar ik later reed mochten kinderen bij wijze van hun eerste les al los rondjes galopperen zolang ze maar durfden (en er niet af stuiterden ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 22:42 



 
Profiel   

Avalanche schreef
pluisje88 schreef

Precies dat. Ik ben ook hypermobiel en heb fybromyalgie en reuma dus het is niet zo dat ik echt niet weet waar ik het over heb…

Intensieve workouts met explosieve krachtsinspanning helpt niet. Het gaat juist om de kleinere spieren die een sterk corset moeten vormen. En die spreek je absoluut niet aan met een intensieve en explosieve workout. Dat zijn echt twee verschillende dingen heb ik mogen ontdekken

Daarom is Centered Riding ook zo'n geweldige tool :) En verder eens.
Ik ben ook hypermobiel, met zwakke enkels, en als kind klapten mijn enkels regelmatig om, en liep ik vaker met een dikke enkel dan dat hij dun was := polsen, ook zoiets. Ook die zijn regelmatig dik geweest.
MyWishMax schreef
Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben.

Precies dit, en daarom juist geef ik de adviezen die ik geef, omdat ik wéét dat ze werken. En dat geldt voor iedereen hier.


Love centered riding <3 had ik 10 jaar eerder willen ontdekken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 22:46 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Je bent echt niet de enige met zulke problemen. Er reageren allemaal mensen die heel goed weten hoe lastig sommige dingen zijn. Je komt soms wel over alsof jouw problemen alleen bij jou voorkomen en mensen er geen verstand van hebben. Terwijl de mensen die reageren juist heel veel ervaring hebben. Ik heb een ziekte waarbij hypermobiliteit een symptoom is, dus weet precies hoe zwak je kan zijn, nog wel een flinke stap erger helaas. Ik zit niet voor niets in een rolstoel ;) bij mij is het niet meer sterker te maken, hopen op gelijk houden. Dus je hebt echt nog veel geluk dat je alles sterker kan maken en ik wil je echt op het hart drukken dat serieus te nemen. Onder begeleiding het liefste, dus goede fysiotherapeut die je begeleid eens in de zoveel tijd. Want ook met dat tapen, daar moet je eigenlijk niet zelfstandig aan beginnen, maar eerst voor laten doen zodat je zeker weet dat je het goed doet en goed doet voor wat jij nodig hebt. En probeer na morgen eerst de houding en zit beter te krijgen en niet afhankelijk te worden van de tape, dan ga je het ergens anders opvangen en zorgt voor extra spanning.

En heel stom, maar ademen voor zingen of van andere mensen die niet opgeleid zijn voor medische zaken is heel anders. Die zijn gewoon niet opgeleid ervoor. Wel hoe iets normaal gesproken werkt, niet hoe je daarmee moet werken als je niet gewoon verkeerd ademhaalt. Ik kreeg te horen dat er niks mis was met mijn ademhaling, tot ik naar een therapeut ging en ik dus toch niet goed ademhaalde. Was niemand opgevallen, kon gewoon muziekinstrumenten spelen zoals dwarsfluit en andere blaasinstrumenten :+ zingen niet, wel qua ademhaling maar de ruiten vinden dat niet tof :')

Wat ik altijd geleerd heb is idd wat pluisje zegt. Je wilt de kleine spieren trainen. Die heb je juist nodig en zijn vaak juist de luie spieren. De grote spieren moeten juist minder werken en ontspannen. Mijn hele workouts bestaan uit kleine spieren trainen en de grote spieren stretchen want die spannen enorm aan om hele lijf bij elkaar te houden, terwijl die kleine juist zouden moetenbwerken omdat mijn banden niet werken. Nergens.

Haptotherapie is een combinatie van fysiotherapie en mentale therapie. Chinese geneeskunde is een vorm van medisch werk. Haptotherapie is dat ook. Ik wil best tegen mijn hapto therapeute zeggen dat ik weer ademhalingsoefeningen wil proberen hoor. Tenzij je specifiek iemand bedoeld die echt alleen maar op ademhaling is gericht. Ik wil het best proberen maar ik ben er skeptisch in. Mijn haptotherapeute en ik focussen echt puur op ontspannen. Daar deden we de ademhalingsoefeningen dus ook voor. Dat had ik geloof ik al gezegd.

En de kleine spieren train ik ook. Het meest specifiek voor mijn enkels en rug. Die oefening die ik deed tijdens tanden poetsen heb ik van de podotherapeut. Ik heb zo'n kussending om op te zitten voor mijn rug. Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Er zijn ook oefeningen die ik heb geleerd die ik doe en meestal doe ik dat voor of na de harde workout. Die oefeningen komen van een fysiotherapeut af.

Ik kan inderdaad momenteel niet veel kwa professionals. De haptotherapie zit er ook bijna op omdat ik dan alle jaarlijkse vrije afspraken heb gehad en ik heb niet echt veel geld.

Ik weet dat ik meteen in de verdediging schiet en veel te veel alles probeer uit te leggen. Dit is ook her laatste bericht dat ik dat doe en dan reageer ik heel even niet (ik lees wel) zodat ik even voor mezelf alles kan bedenken en verwerken voordat ik reageer. Mijn voornamelijke doel was miscommunicaties voorkomen voor de les morgen. Ik ga kwa rijden morgen doen wat hier geadviseerd werd. Dan laat ik vanzelf weten hoe het is gegaan.
Het hangt er vanaf hoe jullie hierop reageren. Het kan zijn dat ik helemaal niet meer reageer. Dat is om mezelf vooral te weerhouden van het teveel in de verdediging schieten en het slachtoffer spelen, anders maak ik her alleen maar erger voor mezelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 23:10 



 
Profiel   

LoveGlove schreef
Ik heb ademhalingsoefeningen gedaan met een zangcoach die ontzettend goed is in wat hij doet, een therapeute bij het GGZ, met iemand die (...)

Voor sommige mensen is het een prima manier, maar als jouw alarmsysteem er anders over 'denkt', houdt het op.
Hoe kundig de zangcoach etc verder ook is/zijn.

Citaat
Ze is de enige die het is gelukt om mij 3 keer volledig te kunnen laten ontspannen voor een hele dag. Niemand anders is dat gelukt.

;)... en let op de valkuil 'ik moet nu ontspannen'.
Of: iemand moet het voor elkaar boksen.
Kennelijk staat jouw alarmsysteem wegens trauma etc te scherp afgesteld, dat is de kern van de zaak.
Citaat
Ik moest toen ik ner begon met rijden ook mijn rugband om doen omdat mijn rug te flexibel en niet sterk genoeg was om zichzelf overeind te houden. Dit betekend niet dat mijn rug zwak is. Mijn rug is gewoon zodanig lenig en flexibel dat een gemiddelde sterke rug gewoon nier sterk genoeg is om het overeind te houden. En alsnog heb ik met die rugband en wat oefeningen van de podotherapeut een flink sterkere rug nu en heb ik die band niet meer nodig.

Prima!
Sterke 'core' spieren zijn altijd goed!

Avalanche schreef
Die ideale zit is uitgevonden zodat mensen met minimale inspanning in balans kunnen blijven, en daarbij is het belangrijk dat je benen zo lang mogelijk zijn, en je, ipv de eventuele onbalans op te vangen in knieën en enkels, dat doet met je core spieren.

Zachte billen, bovenbenen los en lang, onderbenen liggen los als een natte dweil, heupen ontspannen, schouders laten vallen, onderarmen dragen en de handen rechtop. En als dan alle blokken recht op elkaar gestapeld zijn (hoofd, schouders, heupen en hakken in een lijn) kán er niets omklappen.

+:)+
Citaat
Core oefeningen wijs ik niet zomaar af. (...) En ik doe ook liever lekker stevige krachttraining, inclusief buikspieren, want dat is mijn favoriete deel van krachttraining, en na de workout lekker wat rekken en strekken met wat rustige muziek op en mediteren. (...)
Daar ontspan ik het beste mee.
(...) Die core oefeningen, prima. Maar dan zal ik op zijn hoogst losjes de ademhaling volgen zodat ik wel in het goede ritme adem en laag blijf ademen. Maar ik zal er nooit te veel op focussen want dat verzorgt gewoon een paniekaanval. Het werkt avarechts.

Focussen op adem is ook paradoxaal : een ontspannen mens ademt vanzelf 'laag', maar je focussen op adem is jezelf 'weghalen' uit het gegeven dat je lichaam buiten je wil om vanzelf ademt (al dan niet hoog of laag).
En het is ook voor core oefeningen niet nodig om op adem te focussen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-22 23:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen