Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:08

Moeilijk te zeggen, al vanaf dat ik kan zitten zit ik op paarden.

Mijn eerste manegeles heb ik leren lichtrijden (dat deden we niet bij de paarden van mijn opa, daar had ik ook bij de meeste geen zadel dus nja) en na die les kwam ik in een halfgevorderde les en gallopeerde ik mee net als de rest.
In die tijd vond ik dat wel eng en voelde ik me enorm overvallen ermee :+ maarja dat ging over!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:10

Haha die goeie oude tijd :D

En ergens mis ik dat wel. Ik dacht er ook gewoon niet over na, ik deed gewoon, en ik ben heus weleens gevallen, maar het ging prima eigenlijk. Maar ik was een beetje een Pippi Langkous kind: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan :D

Ik ben er echt van overtuigd dat het hele voorzichtige van nu niet goed is. Hoeveel kindjes ik al huilend op een pony heb zien zitten, die begonnen al te huilen zodra pony een beweging maakte met het hoofd want ze hielden zich in evenwicht aan de teugels.......
Heel sneu eigenlijk, want zo gaan ze niet leren rijden. Om op de OP terug te komen: als je lekker wilt galopperen, moet je ontspannen,je lijf loslaten, en lekker mee met de beweging, en met zoveel spanning in je lijf lukt dat niet.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:22

Jaa dat klopt ook zeker!

Ik heb vorige week mijn vriend voor het eerst op een paard gezet, zonder zadel want dan voel je alles het beste en kan je niet in de beugels blijven hangen als je valt.

Vind ikzelf nog steeds het veiligste, maar dat is dan ook hoe ik het zelf heb geleerd _O-

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:30

Eens dat die onbevangenheid een heel groot goed is. Ik heb als kind echt heel onbevangen met paarden en ponies om leren gaan en eigenlijk daardoor nooit gevaar gezien. En nu op mijn 55 na toch aardig wat crashes meegemaakt te hebben, nog steeds behoorlijk onbevangen. Als je in je eerste ervaringen met paarden al continue op alle gevaren wordt gewezen, haal je dat denk ik nooit meer in qua onbevangenheid. Terwijl juist relaxed en onbevangen zijn, in mijn ogen de grootste veiligheidsmaatregelen van allemaal zijn.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:35

Ik ben begonnen met rijden toen ik 9 jaar was. Ik ben pas na ruim een jaar gaan galopperen, simpelweg omdat ik het niet durfde. Ik ben tijdens mijn vierde les van een pony gevallen die er vandoor ging en heel lang bang geweest voor de galop. Op een gegeven moment vond de instructrice het echt wel tijd en heeft me daar in begeleid. Vanaf toen had ik meteen de smaak te pakken :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:46

Ik weet het niet, want zit al mn hele leven op paarden. Mijn ouders reden al en zette me overal op. Toen ik 4 was huurden ze pony's voor me voor een buitenritje en met 5 mocht ik in de les als ik het verschil wist tussen links en rechts.
Ik heb wel foto's dat ik werd vastgehouden in het begin, want ik was wel erg klein.

Onze zoon had toen hij 3 was zijn eigen shet en heeft het ook al doende geleerd. De shet was een super draver. Toen mn zoon iets van 5/6 was nam ik ze ook naast me mee aan de lijn en soms vielen ze in galop. Maar ben mn zoon ook weleens verloren in een bocht en draven vond hij niet altijd leuk. Dan voelde hij zich een milkshake worden.

Met lesgeven heb ik altijd de galop er wel vlot bij gepakt. Ik vind echt dat er een te groot ding wordt gemaakt van galop. Draven is zoals je zegt helemaal geen makkelijke gang om te leren zitten bijv en toch maken de mensen van de galop iets heel groots.

Je lesgever moet je goed begeleiden, maar ook de spanningen vooraf zien weg te nemen. Als je al denkt; nu gaan we galopperen en verandert, heb je vaak al teveel spanning in je lijf.
In principe kan een paard stappen, draven en galopperen. Kan je stappen en draven? Heb dan hetzelfde vertrouwen in de galop.
Rij je elke keer op hetzelfde paard en hoe zijn de gangen? Ga genieten, want galop kan heerlijk zijn. Ik heb wat operaties gehad en sloeg dan de draf over en deed dan vooral stapwerk en wat galop.

Je bent al iets ouder dat je het leert? Er zijn ook oefeningen te vinden die je thuis vanaf de grond kan oefenen om je balans beter te vinden.
1x pw een half uurtje of uurtje rijden is net wat weinig om het gevoel te pakken te krijgen, dus dan kost het tijd.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:58

Les 3 ofzo, maar het ging niet goed, want ik viel eraf :+

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 15:21

Avalanche schreef:
Haha die goeie oude tijd :D

En ergens mis ik dat wel. Ik dacht er ook gewoon niet over na, ik deed gewoon, en ik ben heus weleens gevallen, maar het ging prima eigenlijk. Maar ik was een beetje een Pippi Langkous kind: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan :D

Ik ben er echt van overtuigd dat het hele voorzichtige van nu niet goed is. Hoeveel kindjes ik al huilend op een pony heb zien zitten, die begonnen al te huilen zodra pony een beweging maakte met het hoofd want ze hielden zich in evenwicht aan de teugels.......
Heel sneu eigenlijk, want zo gaan ze niet leren rijden. Om op de OP terug te komen: als je lekker wilt galopperen, moet je ontspannen,je lijf loslaten, en lekker mee met de beweging, en met zoveel spanning in je lijf lukt dat niet.

Nee dat heb ik al gemerkt. Ik ben nog niet zo lang aan het rijden maar ik vraag me soms af of het ooit echt zal lukken. Ik kan de keren dat het me is gelukt om te ontspannen tellen op een hand. En ik ben 21.

Ik weet precies waarom ik me niet kan ontspannen, maar ik kom er nier vanaf. Heb er al meerdere dingen voor gedaan. Het volgende probeer ding op mijn lijstje gaat toch wat meer oosters worden denk ik: acupunctuur. Want ik merk die moeite mer ontspanning niet alleen bij paardrijden. Ik merk het op verschillende vlakken waar ik het bij nodig heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:02

DuoPenotti schreef:
Na een les 3 of 4.
Gewoon los achter de rest aan.
Maar denk dat het toen andere tijden waren bijna 40 jaar terug.


Dit. Maar ook bijna 40 jaar terug. Ik merkte toen onze dochter ging rijden op een manege dat men sowieso voorzichtiger is als vroeger. Van pony ruilen na een val bijvoorbeeld, werd meteen gedaan. Wij moesten er meteen weer terug op. Ik weet niet wat uiteindelijk het beste is.

Degene die jouw les geeft kan vast het best beoordelen waar je staat. Wat betreft de ontspanning, je hebt ook van die rij simulatoren. Misschien is dat wat voor jou zodat je droog kan oefenen.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:07

Inmiddels zo'n 23 jaar geleden: Ik ben na ongeveer een half jaar 1x per week 1 uur les begonnen met galopperen, gelijk los. Ik was toen 12. Ik ben blij dat ze het bij die manege rustig aan deden, want ik was echt een angsthaas in het begin en forceren werkt bij mij niet. :)

Wat vervelend dat je zoveel last hebt van spanning, TS. Ben je weleens bij een osteopaat geweest? Ik heb zelf (niet alleen bij paardrijden, maar altijd) veel last van spanning in de spieren van mijn schouders en nek, en mij helpt 1x per maand osteopathie daar enorm mee om het draagbaar te maken.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:11

Tja mijn eerste keer galop was niet vrijwillig, reed toen iets van 6 weken en paard ging flink op hol. Ben toen tegen een betonnen paal gevallen heb heb mijn ribben gebroken.

Heeft toen een dik jaar geduurd voor ik überhaupt weer in galop durfde aan de longeerlijn. En dat heb ik toen gedaan voor een maand of drie. Ik heb nu een meisje die ik les geef op mijn Fries van 1.75. Die rijd nu goed 4 jaar en die gaat nu pas los in galop. Zolang ze het niet vertrouwde hield ik haar gewoon vast. Nu is ze ook echt niet meer bang als er ineens wat geks gebeurd, dat vertrouwen vond ik belangrijker dan het los galopperen en haar ouders gelukkig ook.

Het enige wat ik nog steeds na 14 jaar rijden niet durf is zonder zadel of beugels galopperen. Dan verkramp ik meteen, in theorie kan ik het wel maar het is dan echt angst of onzekerheid dat me tegen houd.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:41

LoveGlove schreef:
Avalanche schreef:
Haha die goeie oude tijd :D

En ergens mis ik dat wel. Ik dacht er ook gewoon niet over na, ik deed gewoon, en ik ben heus weleens gevallen, maar het ging prima eigenlijk. Maar ik was een beetje een Pippi Langkous kind: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan :D

Ik ben er echt van overtuigd dat het hele voorzichtige van nu niet goed is. Hoeveel kindjes ik al huilend op een pony heb zien zitten, die begonnen al te huilen zodra pony een beweging maakte met het hoofd want ze hielden zich in evenwicht aan de teugels.......
Heel sneu eigenlijk, want zo gaan ze niet leren rijden. Om op de OP terug te komen: als je lekker wilt galopperen, moet je ontspannen,je lijf loslaten, en lekker mee met de beweging, en met zoveel spanning in je lijf lukt dat niet.

Nee dat heb ik al gemerkt. Ik ben nog niet zo lang aan het rijden maar ik vraag me soms af of het ooit echt zal lukken. Ik kan de keren dat het me is gelukt om te ontspannen tellen op een hand. En ik ben 21.

Ik weet precies waarom ik me niet kan ontspannen, maar ik kom er nier vanaf. Heb er al meerdere dingen voor gedaan. Het volgende probeer ding op mijn lijstje gaat toch wat meer oosters worden denk ik: acupunctuur. Want ik merk die moeite mer ontspanning niet alleen bij paardrijden. Ik merk het op verschillende vlakken waar ik het bij nodig heb.

Yoga! en vooral je core spieren, je buik, rug, schouders. Dat zijn de spieren die je gebruikt om jezelf in balans te houden en hoe sterker die zijn, hoe minder moeite het kost :)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 18:56

Mews schreef:
Inmiddels zo'n 23 jaar geleden: Ik ben na ongeveer een half jaar 1x per week 1 uur les begonnen met galopperen, gelijk los. Ik was toen 12. Ik ben blij dat ze het bij die manege rustig aan deden, want ik was echt een angsthaas in het begin en forceren werkt bij mij niet. :)

Wat vervelend dat je zoveel last hebt van spanning, TS. Ben je weleens bij een osteopaat geweest? Ik heb zelf (niet alleen bij paardrijden, maar altijd) veel last van spanning in de spieren van mijn schouders en nek, en mij helpt 1x per maand osteopathie daar enorm mee om het draagbaar te maken.

Oh nee ik heb nog geen osteopaat geprobeerd. Dat kan ik wel in mijn hoofd houden. Thanks voor de tip. Ik heb tot nu toe vooral veel trauma gerelateerde dingen geprobeerd aangezien dat de reden is van mijn problemen met ontspannen. Mijn lichaam zit eigenlijk 24/7 in de startblokken voor het geval dat er gevaar is :=
Acupunctuur werkt ook in op trauma. Daarom zou dat mijn volgende optie zijn.

Waaronder valt de osteopaat bij de zorgverzekering?

Yoga heb ik wel eens geprobeerd en dat werkt bij mij juist heel avarechts :=
Vooral alle ademhalingsoefeningen die erbij komen kijken. Alles mer ademhalingsoefeningen en op ademhaling focussen maakt het alleen maar erger. Daar krijg ik juist paniekaanvallen van :=

De yoga zelf zonder de ademhalingsoefeningen werkt ook avarechts. Het maakt me juist meer gespannen. Wat in dat geval beter werkt is lenigheidsoefeningen doen op eigen houtje met wat pianomuziek op de achtergrond. Alleen dat doe ik nu niet omdat ik door mijn hypermobiliteit te snel lenig wordt en dat dan niet in balans zou zijn met de kracht die ik heb. Dus daar wacht ik mee totdat ik weer met wat meer regelmaat aan mijn kracht werk. Ik ben meer beweging momenteel heel langzaam weer aan het opbouwen, dus dat komt ook wel.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:23

Het hangt ook van het paard af hoe moeilijk of gemakkelijk de galop is. Eentje die groot springt is meestal moeilijker uit te zitten dan een paard met een vlakke galop.
Geduld en plezier gewenst, dan komt het wel goed.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:36

Ik begon zo'n 23 jaar geleden toen ik 9 was... Alleen ging er wat mis waardoor ik mijn tweede les geen privéles had, maar bij de groep kwam en ik heb daarna geen privé lessen meer gehad op de manege.

Wellicht de reden dat het lang heeft geduurd voordat ik durfde te galopperen, in mijn beleving duurde dit wel 3 jaar. Alleen heb ik nog geen 3 jaar op de manege gereden :+ Dus in alle waarschijnlijkheid duurde het een half jaar tot maximaal een jaar. Maar dat ging hier zoals veel voorgangers noemden: Gewoon gas geven, dier gaat vanzelf in galop en dan goed vasthouden. En met de gevleugelde uitspraak: "Galop zit veeeel lekkerder en makkelijker dan draf hoor!" Niet dat dat niet waar was ofzo :') Maar dat was de overredingskracht :')

Ik denk echter wel dat het heel veel uitmaakt of je 9 of 21 bent als je leert rijden. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om je over te geven aan de benodigde motoriek en het intuitief volgen van de bewegingen, omdat je te veel nadenkt over de mogelijke gevolgen en krampachtig gaat zitten.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:38

48 jaar geleden, toen was ik 10 en droomde van paarden, maar nog nooit op gezeten.
1ste rit in de Camargue, 2 u toeristenrit met een stuk of 20.
Stap, draf en een lange rengalop. Alles gewoon rechtdoor. De paarden waren het gewend en stopten na een paar km vanzelf. Zolang het rechtdoor is en je geen schrik hebt, is galop kinderspel. Ik vond het heerlijk!
( mijn 2 broers zijn nooit meer op een paard gestapt, die vonden het stom dat het paard niet naar hen wilde luisteren, haha! )
Later een ponykamp gevolgd, was toen nog 2 x per dag rijden, enkel stap en draf.
Dan een jaar gespeeld/gereden met de pony van de buren.
Het volgende jaar weer ponykamp om te leren galopperen en toen was het hek van de dam: direct op buitenrit met een fin de carrière draver, hebben wij lol gemaakt! Als ik iets wilde leren, moest ik het opzoeken in een Boek!
Pas na 25 jaar rijden mijn eerste dressuurles gehad!

Nu rijden ze technisch veel beter, wij maakten plezier!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:41

Janneke van acht heeft een jaar of zo alleen stap en draf gedaan.

Daarna meteen zelfstandig galopperen in de groep.
Later kwam ik in een andere les, waar ze het spelletje deden van: iedereen stapt, de voorste galopeert weg en sluit achter aan.

De galop zit makkelijker, maar je spieren moeten harder werken.
Het is zaak om niet te 'roteren' met je schouders,
tijdens het zweefmomentje rug wat hol te laten worden,
en dan met je buikspieren die holte weer ongedaan maken.
En ondertussen schommel je een soort van van buiten naar binnen: als het buitenachterbeen landt mag je een heel klein beetje op buiten zitten, en dan ga je als binnenvoor landt mee naar binnen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:47

Heel wat jaartjes geleden les 2. Zet hem maar achter z'n vriendje dan gaat hij wel mee en hou t zadel maar vast en succes. Maar het ging wel prima eigenlijk.
Het werd pas lastig toen ik echt wat ging vragen aan de manege pony s.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:52

prompter schreef:
Poeh, het is heel lang geleden dat ik rijles kreeg (1 uurtje per week) maar na 2 maanden kwam de galop al om de hoek kijken kan ik me herinneren. Een klein stukje, van vooraan in de rij naar achteraan, om er aan te wennen (de pony's wisten precies wat er van ze verwacht werd).


Precies dit. Zo begon het hier ook. Weet alleen niet wanneer ik het zonder rijtje deed en met meer tegelijk... is te lang geleden :D

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 23:07

Janneke2 schreef:
Janneke van acht heeft een jaar of zo alleen stap en draf gedaan.

Daarna meteen zelfstandig galopperen in de groep.
Later kwam ik in een andere les, waar ze het spelletje deden van: iedereen stapt, de voorste galopeert weg en sluit achter aan.

De galop zit makkelijker, maar je spieren moeten harder werken.
Het is zaak om niet te 'roteren' met je schouders,
tijdens het zweefmomentje rug wat hol te laten worden,
en dan met je buikspieren die holte weer ongedaan maken.
En ondertussen schommel je een soort van van buiten naar binnen: als het buitenachterbeen landt mag je een heel klein beetje op buiten zitten, en dan ga je als binnenvoor landt mee naar binnen.

De techniek erachter snap ik wel. Ik heb me een keertje kunnen ontspannen en toen had ik hem meteen. Maar tot nu toe is het bij die ene keer ontspannen gebleven. Ik heb de techniek, alleen niet de ontspanning ervoor. Ik ben er ook een die van nature heel veel mijn buikspieren gebruikt omdat die vrij sterk zijn. Dus dat gaat sowieso wel een beetje automatisch

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:36

LoveGlove schreef:
Waaronder valt de osteopaat bij de zorgverzekering?


Aanvullende verzekering, alternatieve geneeswijzen. Het wordt dan vaak maar deels vergoed.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:58

Dit is in zijn geheel niet rot bedoeld, maar als je niet kan ontspannen en niet op je ademhaling kan letten, wordt het paardrijden sowieso een probleem.

Ik stop mn paarden door uit te ademen. Goed door ademen is belangrijk om je lichaam te ontspannen en mee te gaan in de bewegingen. Dat wil niet zeggen dat je als een slappe zak op het paard hangt, maar spanning en niet goed ademen remt het rijden. Je paard voelt alles

Dan toch iets volgens als ruiter fit.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 08:03

Mews schreef:
LoveGlove schreef:
Waaronder valt de osteopaat bij de zorgverzekering?


Aanvullende verzekering, alternatieve geneeswijzen. Het wordt dan vaak maar deels vergoed.

Thanks. Hmm dan is de kans groot dat ik ermee moet wachten tot volgend jaar. De haptotherapie die ik nu heb valt er namelijk ook onder


superpony schreef:
Dit is in zijn geheel niet rot bedoeld, maar als je niet kan ontspannen en niet op je ademhaling kan letten, wordt het paardrijden sowieso een probleem.

Ik stop mn paarden door uit te ademen. Goed door ademen is belangrijk om je lichaam te ontspannen en mee te gaan in de bewegingen. Dat wil niet zeggen dat je als een slappe zak op het paard hangt, maar spanning en niet goed ademen remt het rijden. Je paard voelt alles

Dan toch iets volgens als ruiter fit.

Daar ben ik me van bewust. En toch vind ik paardrijden superleuk. Ik ben niet iemand die zomaar opgeeft. Ik blijf zoeken naar iets totdat ik zo'n beetje alle opties heb gehad. Het ontspanningsprobleem zit me op meerdere gebieden flink dwars. Niet alleen maar met paardrijden. Dus ik zal er toch wat aan moeten doen. Maar van alle trauma problemen die.ik heb gehad is dit gewoon de grootste. Dus het kan lang gaan duren

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:10

Maar is dat eerlijk naar de paarden toe?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 08:34

Avalanche schreef:
Maar is dat eerlijk naar de paarden toe?

Hangt er vanaf hoe je ernaar kijkt denk ik.

Waar ik nu ben zal ik niet voor altijd blijven. Sterker nog, er is een grote kans dat ik daar weg ben tegen het einde van dit jaar. De reden daarvan is omdat ik daar dagbesteding heb (een rijles is een deel van die dagbestesing) en ik bijna klaar ben om werk te vinden en echt te gaan werken. En ookal munten we het op een paardenbedrijf, de kans dat ik ergens anders mag rijden zonder ervoor te betalen is klein. En ik kan geen rijlessen betalen. Dus dan is het rijden sowieso voorbij voor mij. Dan kan ik me hadd focussen op leren ontspannen.

Omdat het dagbesteding is en er ook een kleine camping is komen er veel mensen en kinderen op de paarden die beperkingen of andere problemen hebben. De paarden daar zijn dus waarschijnlijk ook wel heel veel gewend. Soms vraag ik me af of je dat een paard wel wil aan doen, maar aan de andere kant weet ik dat de beestjes mij heel veel hebben geholpen.

Een groot gedeelte ervan ligt hem ook in het leren voelen hoe spanning voelt, waar de spanning zit en hoe erg de spanning is. Dat verschilt namelijk bij mij heel erg per keer. Door het rijden en her spiegelen van de paarden gecombineerd met haptotherapie ben ik me daar nu wel veel bewuster van geworden. Dat is de grootste hulp die ik ooit heb gehad. Daarbij zijn (huis)dieren over her algemeen, maar vooral paarden eigenlijk heel belangrijk voor mijn mentale gezondheid. Ik heb een periode zonder huisdieren en zonder veel dieren om me heen door moeten brengen en dat deed me zeker niet veel goeds. Nu heb ik thuis twee katten en zit ik op dagbesteding lekker tussen de paarden en andere dieren en ik ben er veel beter aan toe. En een betere mentale gezondheid resulteerd weer in wat minder spanning. Al zal her geen volledige ontspanning zijn, als de spanning al stukke minder is kan dat al veel doen.

Ergens vind ik dat een beetje gemeen naar de dieren toe, omdat ze waarschijnlijk die depressiviteit kunnen voelen en ik hun nodig heb om me beter te voelen. Aan de andere kant, wat wil je dan? Dat ik helemaal depressief wordt en de ergste dingen ga doen? Want dat gebeurt. Ik weet dat. Ik wil eigenlijk niet te diep gaan, maar als dit mishandeling naar dieren toe zou zijn weet ik mijn antwoord wel.

Dus van de ene kant heb ik dieren en vooral paarden nodig om me beter te voelen en dingen te leren voelen in mijn eigen lijf. Aan de andere kant vraag ik me inderdaad af of het eerlijk is naar de beesten toe. Hoe dan ook weet ik dat ik me altijd 100% voor ze inzet, en ervoor zorg dat ze zich zo goed mogelijk voelen. Als het paard waarop ik rijd me superveel knuffels geeft en veel affectie laat zien lijkt het me toch wel dat ik iets goed doe. Ik moet ook voor alle beestjes zorgen daar. Het is echt niet alleen maar rijden.

Dus is het eerlijk naar het paard toe? Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik weet mijn antwoord wel als het niet eerlijk is naar het paard toe.