Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:46

Er wordt ook niet gezegd dat je niet in de buurt van paarden mag komen. Maar als je zo slecht of niet kan ontspannen hoef je toch ook niet perse te galoperen of draven. Je hebt het er vooral over hoeveel ze voor je betekenen qua omgang. Ook al zijn die paarden beginners gewend wil niet zeggen dat het fijn voor ze is. Als jij niet kan ontspannen kan je eigenlijk ook niet leren galoperen en is de kans groot dat je jezelf verkeerde dingen aanleert waardoor het alleen maar lastiger wordt om dat af te leren. Ik zou een stapje terug doen en je focussen op het leren ontspannen en daarnaast met de paarden bezig blijven. Stukje stappen, draf met lichtrijden als je daar wel goed meekomt met de beweging en zonder aan de teugels te zitten.

Even over de beginvraag. Ik zie bij ons op stal dat juist heel veel kinderen meer moeite met de galop hebben dan met de draf. Juist als je nog moeite hebt met bewegingen volgen, wat alleen maar kan als je ontspannen bent, is lichtrijden in draf een stuk makkelijker als blijvenbzitten in galop. Doorzitten is een ander verhaal, maar dat komt ook pas een stuk later.
Ik heb vroeger eerst privélessen gehad enndaar vrij snel gegalopeerd. Geen idee of dat de 1e les ook al was. Wij hadden 4 half uurs groepslessen met verschillende niveaus. 1 en 2 echte beginners die alleen stap en draf deden en 3 en 4 galopeerde ook. Daarna ging je naar de uurslessen waar je niet meer in rijtje mocht.
Op huidige stal pakken ze het heel anders aan, meer individuele begeleiding en al heel snel zelf moeten sturen. Beginners nog wel in een rijtje af en toe maar ook daar beginnen ze meteen met zelf sturen. Galop verschilt per kind.

Het verschilt dus enorm per persoon, per stal en ook nog qua tijd.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 08:53

MyWishMax schreef:
Er wordt ook niet gezegd dat je niet in de buurt van paarden mag komen. Maar als je zo slecht of niet kan ontspannen hoef je toch ook niet perse te galoperen of draven. Je hebt het er vooral over hoeveel ze voor je betekenen qua omgang. Ook al zijn die paarden beginners gewend wil niet zeggen dat het fijn voor ze is.

Even over de beginvraag. Ik zie bij ons op stal dat juist heel veel kinderen meer moeite met de galop hebben dan met de draf. Juist als je nog moeite hebt met bewegingen volgen, wat alleen maar kan als je ontspannen bent, is lichtrijden in draf een stuk makkelijker als blijvenbzitten in galop. Doorzitten is een ander verhaal, maar dat komt ook pas een stuk later.
Ik heb vroeger eerst privélessen gehad enndaar vrij snel gegalopeerd. Geen idee of dat de 1e les ook al was. Wij hadden 4 half uurs groepslessen met verschillende niveaus. 1 en 2 echte beginners die alleen stap en draf deden en 3 en 4 galopeerde ook. Daarna ging je naar de uurslessen waar je niet meer in rijtje mocht.
Op huidige stal pakken ze het heel anders aan, meer individuele begeleiding en al heel snel zelf moeten sturen. Beginners nog wel in een rijtje af en toe maar ook daar beginnen ze meteen met zelf sturen. Galop verschilt per kind.

Het verschilt dus enorm per persoon, per stal en ook nog qua tijd.

Nee dat klopt ook. Maar ik heb wel veel baat gehad bij paardrijden als het gaat om spanning. Zoals ik al zei, het heeft me evengoed superveel geleerd over mijn spanning. Dat maakt mijn afweging of her eerlijk is moeilijk vind ik zelf. Ik denk wel dat ik op de huidige plek nog blijf rijden, gezien ik daar toch niet meer heel lang zal zijn. Op de volgende plek ga ik er niet vanuit dat ik kan rijden.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:00

Mooi antwoord hierboven hoor TS!!

Klinkt als een fantastische plek om te leren rijden als ik je posts zo lees - weinig maneges waar je een eigen coach hebt waarmee je voortgang besproken wordt, etc. Kun je heel blij mee zijn! Lief ook dat je zo aan het paard denkt, maar daar zou ik me inderdaad minder zorgen om maken - je krijgt begeleiding en als het paard stevig genoeg in z'n schoenen staat is hij echt niet zomaar overdonderd van een slechte dag van iemand. Als je een jong gevoelig paard zou rijden dat helemaal in de war zou raken van jouw spanning, ja, dan is het niet zo'n goede klik, maar ik ga ervan uit dat dat inderdaad niet het geval is.

Iedereen moet leren rijden op een zelfverzekerd, vergevingsgezind en nuchter paard, of ze nou mentale 'issues' hebben of niet. Als 'gespannen zijn' al niet eerlijk tegenover het paard zou zijn, zouden heel veel mensen nooit hebben mogen leren rijden. Dus dat vind ik eerlijk gezegd onzin :Y)

Het enige wat ik in jouw plaats nog zou overwegen, is om aan je coach aan te geven dat je je zorgen maakt dat je straks niet meer kan paardrijden, en of je dan misschien nu iets meer risico kan nemen om gewoon wat meer (door) te galopperen. Want ik heb wel het idee dat jullie het heel rustig en doordacht en verantwoord aanpakken. Dat is top, ze willen natuurlijk niet dat er iets verkeerd gaat. Maar de mensen die in dit topic reageren hebben toch meer leren rijden volgens "gewoon zitten en gaan en we zien wel". Misschien kun je iets van die onbevangenheid leren? Iets minder zorgen of je het wel goed doet, iets meer genieten van elke keer dat je (nog) op een paard mag zitten, dat zou ik je gunnen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:09

Ik had het nog aangevuld. Waarom het galoperen niet even loslaten. Zodat je aan jezelf kan blijven werken, maar ook geen verkeerde dingen gaat aanleren. Dan blijf je gewoon stappen en eventueel draf als je daar wel in kan loslaten. En vraag om leuke oefeningen, gymnastiek te paard, zonder handen rijden, zonder beugels en dan slalommen. Er zijn heel veel dingen te bedenken die je helpen qua rijden, maar die voor het paard makkelijker zijn. En voor jouw onafhankelijke zit enorm goed. Dat kan je al enorm helpen voordat je weer gaat galoperen. Ik lees dat je iemand hebt die je teugel hulpen leert? Wat leert die je dan?

Even heel bot gezegd laat je nu het eerlijk tegenover het paard afhangen van jouw gevoel en jouw voordelen he? Niet die van het paard. Dat moet je eigenlijk los van elkaar zien. Ik bedoel dit evht niet gemeen, maar dat zijn echt 2 losse dingen.

IngeK. Als iemand zo gespannen is dat die niet kan meezitten met een paard en dat langere tijd zo blijft vind ik dat niet eerlijk nee. Dan werk je het paard alleen maar tegen. En daar krijgen ze last van. Ik zeg niet dat je het nooit mag zijn, maar je moet er wel aan werken. Ts doet dat, maar voor haar is het helaas moeilijker. Ik zou dan niet doorduwen, maar stapje terug doen en het proberen onbewust te laten gebeuren. Ik ben ook echt niet voor helemaal stoppen hoor. Maar stapje terug en in stap en draf aan onafhankelijke zit werken, ook zonder teugels en beugels. En dan hopen dat Ts haar hoofd paard aan ontspanning gaat koppelen.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:13

Natuurlijk is ontspannen altijd beter.
Maar paardrijden leer je door paard te rijden.

TS zit tegen de beweging in. TS slaat haar paard niet in elkaar. Een al onzekere ruiter wijsmaken dat ze haar paard mishandelt doordat ze nog niet perfect mee kan zitten in de beweging, vind ik niet zo aardig. Dus ik hoop dat ze zich daar niets van aantrekt.

Los daarvan ben ik het ermee eens dat ze natuurlijk wel andere dingen dan galopperen kan doen om aan de balans en ontspanning te werken.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:26

Hier bij de tweede les al geloof ik. Vind het bij jou wel lang duren!

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:43

Ik heb nergens gezegd dat ze paard mishandelt he? Ik ging alleen in op het eerlijke, dat zwart wit gezien haar redenen er voor het paard niet toe doen. En dat als iemand zegt dat rijden misschien niet eerlijk is dat dat niet betekent dat ze paarden helemaal.op moet geven. Absoluut niet juist en rijden ook niet, vind ik. Het galoperen misschien tijdelijk weer even.

Als je bij wijze van nooit zo ontspannen kan zitten, mee met de beweging, dan vind ik dat idd niet eerlijk om door te blijven gaan. En ja, er zijn meer mensen die dat niet kunnen en daar word ik niet blij van. Maar daar is ts nog lang niet, die is nog gewoon beginnerndie wat meer tijd nodig heeft. die heeft nog zqt mogelijkheden. Daarom zou ik, in haar unieke geval, vooral inzetten op andere soort oefeningen voor onafhankelijke zit.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:50

Voor mij is dit ook echt heel lang geleden, denk al ruim 23 jaar. Galop lukt alleen als je echt volledig ontspannen bent en geen angst ontwikkeld. Ik ontwikkelde heel erg angst, waardoor ik niet kon blijven zitten wat ik nog weet en het paard ook niet aansprong en onder mij vandaan liep in draf. Wat ze deden bij ons in de les was iemand er voorzetten met een ander paard die wat meer ervaring had en kon aanspringen en op het juiste tempo galoppeerde. Door dat mijn pony dan ook aansprong en gewoon volgde was ik ontspannen omdat ze niet onder mijn vandaan liepen. Zo heb ik toen kunnen concenteren op de beweging en mijn zit. Toen dat onder de knie was, gingen wij een voor een alleen om het controle over het paard te krijgen en daarna bouwde we dat uit door met zijn alle tegelijk aan te springen.

Elke manege doet dit natuurlijk anders. Maar dit is een manier.

Bij mij heeft het wel even geduurd volgens mij, hoe lang precies weet ik niet meer.

Hoe ik het bij mij thuis deed was pas als de kinderen draf volledig onder controle hadden en hun balans daar in. Ik deed ze dan aan de longeerlijn, maakte een riempje vast aan het zadel van voor voor, liet ze daar aan vasthouden en dan gaan met die banaan aan de longe gewoon. Als ze het eng vonden konden ze ho zeggen, dan stopte ik. Ik heb de ervaring dat de kinderen het bij mij in ieder geval door de methode het snel leerde.

Ik zou eerst zeggen, zorg dat je basis goed is in draf en ontspannen is. Dan zou ik pas aan galop werken. Het paard wat je onder je hebt moet ook erg stabiel zijn. Dus niet dat je die vooruit moet duwen en moet inhouden continu.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 10:05

Thanks iedereen. Ik zit momenteel zelf in een dipje sinds gisteren dus ik voel me een beetje tr makkelijk aangevallen misschien :=

Galop doen we ook echf niet de hele les. Meestal doen we de laatste 5 minuten even een galopje en als het goed gaat doen we her wat langer als daar tijd voor is. De rest van de les doe ik gewoon aan draven en stappen en werken aan technieken daarbij. Bij draven heb ik ook nog wel wat werk te doen. Daar zijn mijn enkels weer een zwaktepunt en her goed uitdrukken van de beugels is daardoor superlastig voor mij. Dat gaat wel steeds beter maar her duurt eventjes. Het is nief dat we de hele les alleen maar lopen galopperen. Her is echt de laatste 5 minuutjes voordat ik ga uitstappen. Als ik er de hele les op zou moeten focussen zou ik sowieso gek worden denk ik :')

Die 5 minuten is voor mij meestal ook echt wel genoeg. En mij coach ziet alsnog vooruitgang. Daarom wil ze door blijven gaan. Het is langzaam, maar er zit beweging in. Soms moet ze mij er ook even aan herinneren. Vooral op de slechte dagen :=

En ik doe ook niet elke les galop. Vooral als het warm is natuurlijk. Het enige wat ik wel hoop dat ik binnenkort mag is op dat springpaard rijden wat ik eerder had genoemd. Met stappen in het bos merkte ik een hele goede klik tussen haar en mij. We zijn allebei gevoelig voor spanning en we snappen elkaar daar heel goed in. Ze spiegelde daardoor niet maar werd juist wat meer ontspannen wat voor mij heel goed werkte, omdat ik daardoor ook ontspan. Ik ben ongeveer net zo gevoelig voor andermans gevoelens als de paarden zelf. Dus als her paard een slechte dag heeft ga ik vaker her paard spiegelen :=
Natuurlijk was her maar stap. Maar daarom wil ik ook nog eens op haar zitten en een rondje draven om te zien hoe dat voelt. Buiten het rijden om hebben we ook al een klik.
Soms kan her paard zelf ook heel veel verschil maken.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:25

Ik lees niet je hele berichten, maar volgens mij denk je er wel heel erg diep over na.

Ga eens zingen als je aan het rijden bent. Muziekje aan en lekker meeblèren. Waarom? Blijf je ademen, dat is prettig voor je paard, komt daarmee aardig in de buurt van ontspanning. En je kan toch niet over twee taken tegelijk nadenken, dus ga je intuïtiever je lijf gebruiken.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:45

Eigenlijk is je hakken uitdrukken ook niet goed, wist je dat? Dan krijg je juist spanning in benen ipv ontspannen laten hangen. Voet moet zo in de beugel zitten dat als paard tussen je vandaan gehaald wordt, je gewoon blijft staan op de grond. Dus voet moet plat/horizontaal en voet, heup schouders 1 lijn. Hakken uitdrukken of optrekken is dus iets wat je juist niet wilt, want dat geeft spanning en onbalans. En eigenlijk wil je helemaal niet focussen op je enkels of voet, maar been gewoon laten hangen. Beugellengte is daarbij ook heel belangrijk.

Maar juist voor die onafhankelijke zit en balans zijn er hele leuke oefeningen waardoor het makkelijker gaat. Dan hoef je niet zo na te denken en leert jouw lijf onbewust hoe je moet zitten en alles onafhankelijk van elkaar hoort te bewegen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:55

Ontspannen is ook echt heel moeilijk.

Ik loop al jaren in het zkh en hoe vaak artsen wel niet tegen me hebben gezegd; ontspan. Terwijl ik helemaal niet bang ben of ergens echt tegenop zie. Mijn lichaam staat vaak gewoon strak en gespannen.

Net als wat je zegt, bij de paarden is het juist de plek dat ik wel ontspan en los kan laten. Maar dat heeft wel tijd gekost en heb ik echt wel moeten leren. Je moet dan net degene tegenkomen die je dat ook juist kan leren.

Bij dagbesteding of je begeleiding zou ik aangeven dat je wel wil blijven rijden.

Mijn broer was meervoudig gehandicapt en ging op zaterdag paardrijden voor gehandicapten. Daar kwamen alle niveaus bij elkaar en had iedereen 1 op 1 begeleiding.
Het ging niet om trainen voor wedstrijden, maar wat de omgang en het samenwerken met paardrijden doet. Het positieve effect is voor velen echt een groot verschil.

We kunnen niet alles zo beoordelen, maar geef aan dat je wel met paarden bezig wil blijven en laat anders het galopperen nog even los. Misschien komt het, misschien niet.
Ik heb ook weleens iemand lesgegeven die het niet wilde en paardje in galop viel en het zo een beetje is opgebouwd uiteindelijk. Langer verhaal, maar het kan een weg zijn.

Kan je wel iets vinden dat je op de grond kan oefenen? Er is een simulator paard waar ook weleens geoefend op wordt en het vaak voor mensen goed duidelijk wordt waar de problemen schuilen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:22

IngeK schreef:
Natuurlijk is ontspannen altijd beter.
Maar paardrijden leer je door paard te rijden.


Ja en nee. Paardrijden leer je door te doen, maar ook door (goede) les.
Kilometers maken is leuk, maar het is de combinatie met les waardoor je het leert.

Vergelijk het met koken: je kan eindeloos vaak koken, maar als je hetzelfde blijft doen wat je altijd al deed, wordt het niet beter.

Ik ben er een heel groot voorstander van om beginnende ruiters op een mechanisch paard te zetten, en op die manier ze te leren om mee te gaan met de beweging. Je hebt dan niet de snelheid van een echt paard, plus dat je dat ding ieder moment stil kunt zetten. En als je dan zeker van jezelf bent op een mechanisch paard en de instructeur is tevreden, dan kunnen ze op een echt paard.

Voordeel voor de paarden is dat die geen last hebben van bonkende en trekkende ruiters, en de ruiter kan op een veilige manier veel beter leren zitten. Voordeel voor de ruiter is dat die daarmee echt een heel stuk angst (en dus spanning) kwijtraakt.

En verder zou ik tóch yoga aanraden TS, want ademhalingsoefeningen zijn essentieel voor ontspanning.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:54

Hahahhahahaa als ik hier vertel hoe ik vroeger heb leren rijden gaat half bokt steigeren denk ik.

Ik ben van het ouderwetse boerderijleven, pak de pony met een halster en ga zitten. Het was vooral overleven denk ik achteraf. Ik galopeerde dus al vrij snel

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:19

Dat denk ik niet, want dat was eerder onderwerp van gesprek :+

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 17:39

MyWishMax schreef:
Eigenlijk is je hakken uitdrukken ook niet goed, wist je dat? Dan krijg je juist spanning in benen ipv ontspannen laten hangen. Voet moet zo in de beugel zitten dat als paard tussen je vandaan gehaald wordt, je gewoon blijft staan op de grond. Dus voet moet plat/horizontaal en voet, heup schouders 1 lijn. Hakken uitdrukken of optrekken is dus iets wat je juist niet wilt, want dat geeft spanning en onbalans. En eigenlijk wil je helemaal niet focussen op je enkels of voet, maar been gewoon laten hangen. Beugellengte is daarbij ook heel belangrijk.

Maar juist voor die onafhankelijke zit en balans zijn er hele leuke oefeningen waardoor het makkelijker gaat. Dan hoef je niet zo na te denken en leert jouw lijf onbewust hoe je moet zitten en alles onafhankelijk van elkaar hoort te bewegen.

De beugellengte is echt een ding. Als ik met mijn voeten ontspannen in de beugels wil zitten, zitten ze zo kort dat mijn knie over her zadel heen gaat. Mijn knieën vinden dat logischerwijze ook zeker niet leuk. Maar anders kom ik steeds uit mijn beugel tijdens het draven. Mijn coach zegt dat het een balans dingetje is en het vanzelf beter wordt. Ik zeg dat het deels spanning en deels zwakke enkels is :+
Geen idee of ik gelijk heb maar zo voelt het meestal wel.

Dus nu zit ik elke keer met draven te vechten om in de beugels te blijven :=

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:20

Spanning. Het wordt veroorzaakt door gespannen bovenbenen. Je moet eigenlijk met je benen los en lang zitten, zodat de bal van je voet iets in de beugel steunt en door het gewicht van het been blijft die voet daar ook.

Het balans deel wordt vaak veroorzaakt doordat de voet niet recht onder de heup zit. In het ideale geval moet je eigenlijk het gevoel hebben dat je zittend staat in het zadel, maar dan volkomen ontspannen, en dan is het heel makkelijk om je balans te houden, omdat je lichaam in een natuurlijke positie zit.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:23

Als je zo kort is, is het logisch dat je balans slecht is.

Ik hoop dat ik het beeldend genoeg uitleg. Je moet jezelf voorstellen dat je op je paard zit en dan zo kan zitten dat je niet voorover of achterover op de grond valt als je paard onder je zou verdwijnen.

Dat betekent dat je van je hoofd tot aan je hak een rechte lijn moet kunnen trekken.
Op die manier kun je echt veel makkelijker blijven zitten, omdat je eerder je balans vindt.

Nu smokkel ik ( en wel meer ruiters ) met 1 gaatje korter dan eigenlijk wenselijk is, maar korter is echt heel slecht voor je houding en zorgt ervoor dat je je zelf erg in de weg zit.

Vraagje wat voor schoeisel heb je aan tijdens het rijden?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 18:42

Voor enkels is dat korte zitten ook echt niet goed. Ik heb een chronische ziekte waardoor ik oa extreem hypermobiel ben dus snap het probleem wel. Maar met korte beugels maak je dat alleen maar erger en ga je nog gespannener zitten. En maak je enkels nog erger doordat je er veel druk op zet.

Voeten kunnen dan ook echt niet ontspannen zijn. Als je op het zadel zit, laat je benen gewoon eens hangen en stap dan een stukje. Als ze zo hangen hoor je je beugel zo te kunnen pakken met tenen zonder dat je been op tilt, voet wel omhoog maar je zou niet het hele been weer op moeten tillen om beugels in te doen. Als je gaat springen zit je korter, maar dan alsnog niet zo kort als jij aangeefr haha. Je hoeft helemaal niet veel druk op beugels te hebben en zo kort zitten en hakken uitdrukken is niet de bedoeling, je maakt het jezelf juist moeilijker ;)

Dat je ze verliest is nog balans en dat je aan gaat spannen eaardoor je been verkort, maar beugels zo kort leer je jezelf echt verkeerde dingen aan. Vraag aan je instructie of jullie meer aan balans kunnen gaan werken, die heb je ook nodig in galop en met zulke korte beugels dat zelfs knieën over het zadel komen kan je niet zitten. Probeer zonder beugels te stappen en te voelen dat je been echt vanuit heup kunt laten hangen. Lekker laten meebewegen. Draf weet ik niet of je daar al ver genoeg mee bent, maar 2 keer blijven staan ipv sta zit laat je heel goed zien of balans goed is.

Als je dit zo zegt snap ik dat naast de spanning die je sowieso in lijf hebt ook dat galop nog niet goed gaat. Dat kan ook gewoon niet, dus dat ligt niet alleen aan de spanning die je standaard hebt, maar dus ook juist aan verkeerde beugellengte en daardoor houding. Dan krijgt iedereen spanning in lijf, soort schrap zetten. Dus als je nu werkt aan die dingen die je wel kunt veranderen en daarnaast gewoon aan die spanning buiten het rijden om zoals je al doet ben je echt goed bezig.
Kan je al in verlichte zit draven zonder aan de teugels te zitten of vast te houden bijvoorbeeld? Of sowieso draven zonder de teugels nodig te hebben?

Zal ik eens kijken of ik een filmpje kan vinden die het fijn uitlegt? Dat is makkelijker dan geschreven uitleg? En misschien wat leuke oefeningen die je kan doen?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 19:47

MyWishMax schreef:
Voor enkels is dat korte zitten ook echt niet goed. Ik heb een chronische ziekte waardoor ik oa extreem hypermobiel ben dus snap het probleem wel. Maar met korte beugels maak je dat alleen maar erger en ga je nog gespannener zitten. En maak je enkels nog erger doordat je er veel druk op zet.

Voeten kunnen dan ook echt niet ontspannen zijn. Als je op het zadel zit, laat je benen gewoon eens hangen en stap dan een stukje. Als ze zo hangen hoor je je beugel zo te kunnen pakken met tenen zonder dat je been op tilt, voet wel omhoog maar je zou niet het hele been weer op moeten tillen om beugels in te doen. Als je gaat springen zit je korter, maar dan alsnog niet zo kort als jij aangeefr haha. Je hoeft helemaal niet veel druk op beugels te hebben en zo kort zitten en hakken uitdrukken is niet de bedoeling, je maakt het jezelf juist moeilijker ;)

Dat je ze verliest is nog balans en dat je aan gaat spannen eaardoor je been verkort, maar beugels zo kort leer je jezelf echt verkeerde dingen aan. Vraag aan je instructie of jullie meer aan balans kunnen gaan werken, die heb je ook nodig in galop en met zulke korte beugels dat zelfs knieën over het zadel komen kan je niet zitten. Probeer zonder beugels te stappen en te voelen dat je been echt vanuit heup kunt laten hangen. Lekker laten meebewegen. Draf weet ik niet of je daar al ver genoeg mee bent, maar 2 keer blijven staan ipv sta zit laat je heel goed zien of balans goed is.

Als je dit zo zegt snap ik dat naast de spanning die je sowieso in lijf hebt ook dat galop nog niet goed gaat. Dat kan ook gewoon niet, dus dat ligt niet alleen aan de spanning die je standaard hebt, maar dus ook juist aan verkeerde beugellengte en daardoor houding. Dan krijgt iedereen spanning in lijf, soort schrap zetten. Dus als je nu werkt aan die dingen die je wel kunt veranderen en daarnaast gewoon aan die spanning buiten het rijden om zoals je al doet ben je echt goed bezig.
Kan je al in verlichte zit draven zonder aan de teugels te zitten of vast te houden bijvoorbeeld? Of sowieso draven zonder de teugels nodig te hebben?

Zal ik eens kijken of ik een filmpje kan vinden die het fijn uitlegt? Dat is makkelijker dan geschreven uitleg? En misschien wat leuke oefeningen die je kan doen?

Dan moet ik eens meer met het zadelpad gaan werken. Dan heb ik niet eens beugels :=
Dat helpt wel met balans. Ik kan opzich goed draven met zadelpad op. Ik bedoel, een van de paarden waar ik wel eens op zit vindt her leuk om me eraf te proberen krijgen door hele scherpe onverwachte bochten te nemen. Het lukt hem alleen nier om me eraf te krijgen. Het is ook een haflinger dus die is ook zo eigenwijs als maar zijn kan :+

Ik gebruik nooit de teugels als balans omdat ik dan juist mijn handen hoog ga houden. Ik gebruik meestal mijn zadel als balans. Dat heb ik nog wel eens nodig. Her is nu vrij afwisselend hoeveel ik her nodig heb. Het lukt me dus nog niet altijd. Her hangt er meestal vanaf hoeveel spanning ik heb. Hoe meer spanning, hoe minder balans, logischerwijze. Oh en we oefenen ook heel vaak met de sprong houding. Of is dat juist de verlichte zit? Ben ik even vergeten door de vakantie :=
Dat lukt me nog niet goed zonder balans hulp.

Filmpjes en adviezen/oefeningen zijn altijd welkom. Ik ben ten eerste leergierig en ten tweede werk ik altijd hard om zo goed mogelijk te zijn in wat ik doe. Het gaat me uiteindelijk om plezier. Ik beneer een recreatieve ruiter. Maar het goed kunnen doen is nooit een slecht idee.
Ineke2 schreef:
Als je zo kort is, is het logisch dat je balans slecht is.

Ik hoop dat ik het beeldend genoeg uitleg. Je moet jezelf voorstellen dat je op je paard zit en dan zo kan zitten dat je niet voorover of achterover op de grond valt als je paard onder je zou verdwijnen.

Dat betekent dat je van je hoofd tot aan je hak een rechte lijn moet kunnen trekken.
Op die manier kun je echt veel makkelijker blijven zitten, omdat je eerder je balans vindt.

Nu smokkel ik ( en wel meer ruiters ) met 1 gaatje korter dan eigenlijk wenselijk is, maar korter is echt heel slecht voor je houding en zorgt ervoor dat je je zelf erg in de weg zit.

Vraagje wat voor schoeisel heb je aan tijdens het rijden?

Oh das een goede tip! Dankjewel.

Ik heb een hele tijd leren jophurs gedragen waar mijn enkels vrij goed in ondersteund werden. Ik moet trouwens ook steunzolen aan. Helaas zijn die jophurs binnen een jaar al helemaal kapot gelopen en gereden, dus ga ik nu over op mijn plasticen jophurs. Die ondersteunen mijn enkels lang niet zo goed, maar helaas heb ik geen geld voor nieuwe leren jophurs en al helemaal niet voor goede rijlaarzen. De rijlaarzen die ze daar hebben passen me allemaal niet want ik ben een gevalletje met flink dikke kuiten (het leuke is dat het voornamelijk spier is :=). Chaps zijn voor mij ook niet makkelijk dus vanwege mijn kuiten.
De enige andere schoenen die ik in de buurt van paarden aan zou doen zouden werkschoenen zijn of mijn nikey sneakers. Allebei ondersteunen mijn enkels niet echt helaas :(

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 19:57

Ik heb toen ik 4-5 was voor het eerst in een galopje gezet op een marktpony na het helpen. Ben er ook gelijk vanaf gevallen. Zelfde met mijn verzorgpony's zonder tuig en maar vallen.. Op de manege dan ook na de tweede les los gaan galoperen. Maar ik was zo jong, zag geen gevaar en hoe harder hoe beter. Zo heb ik leren galloperen; Gewoon doen. Het leuk hebben en het weglachen.
Toen ik mijn eerste paard inreed, die ging ervandoor en toen kwam de fijne tip, die mij nog steeds helpt; een glas valt zo van een bord terwijl een gellpudding erop blijft. Ofwel wees de gellpudding :9
Die perfecte houding komt allemaal vanzelf wel, eerst maar leren ontspannen en dan stapje voor stapje leren rijden(waar je nooit mee klaar bent!) En bovenal plezier hebben want als jij nog niet klaar ben voor die galop, het vooral niet doen, maar als je wel graag wilt leren, moet je het gewoon vaker doen en er evt even doorheen bijten. ;)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 20:13

Zou het je niet helpen je enkels eens in te tapen. Ik ben ook hypermobiel en dit heeft mij ontzettend geholpen ook met wandelen en dergelijke. Kun je gewoon zelf aanbrengen
https://www.youtube.com/watch?v=WamtF2FFevc

Voor mij is het belangrijk om mijn beugels niet te lang te hebben. als ze ook maar iets te lang heb dan kunnen mijn heupen de beweging niet meer volgen. Te kort krijg ik erge knieklachten van, ik moet dus precies goed zitten en dan zit ik zeer stabiel. Zodra ik moeite moet doen de beugels in te houden doe ik ze een gaatje korter.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 22:20

alice0cullen schreef:
Zou het je niet helpen je enkels eens in te tapen. Ik ben ook hypermobiel en dit heeft mij ontzettend geholpen ook met wandelen en dergelijke. Kun je gewoon zelf aanbrengen
https://www.youtube.com/watch?v=WamtF2FFevc

Voor mij is het belangrijk om mijn beugels niet te lang te hebben. als ze ook maar iets te lang heb dan kunnen mijn heupen de beweging niet meer volgen. Te kort krijg ik erge knieklachten van, ik moet dus precies goed zitten en dan zit ik zeer stabiel. Zodra ik moeite moet doen de beugels in te houden doe ik ze een gaatje korter.

Dat kan ik wel eens proberen. Kun je die tape gewoon bij de kruidvat kopen?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 23:15

Ja kruidvat of de action. Ik heb altijd die van hansaplast of die van de action.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 23:19

alice0cullen schreef:
Ja kruidvat of de action. Ik heb altijd die van hansaplast of die van de action.

Oh action not beter :=

Tnxx. Ik zal binnenkort eens kijken wanneer ik boodschappen ga doen