Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe snel ben je begonnen met leren galopperen?

 
Profiel   

Hallo :wave:

Ik rijd nu zelf bijna een jaar een keertje per week een half uur tot een uur. Ik denk dat ik rond april of mei ben begonnen met leren galopperen. Momenteel wil mijn coach het me nog niet laten doen zonder longeerlijn vanwege balans maar ze heefr wel gezegd dat het waarschijnlijk niet meer heel lang gaat duren.

Hoewel naar mijn weten de meeste mensen draven het lastigste vinden, is dat voor mij juist galop. Het grootste blok voor mij is het ontspannen in galop. Ik heb over het algemeen heel veel moeite met ontspannen en heb in feiten maar een paar keer in mijn leven echt volledig kunnen ontspannen. Dus ik vind het niet raar als ik er langer over doe dan anderen om te leren galopperen.

Mij is vaker gezegd dat ik heel snel leer. Maar sinds galop zie ik dat anderen die later zijn begonnen wel eerder kunnen galopperen. Daardoor ben ik nieuwsgierig geworden. Wat is de gemiddelde tijd dat iemand les heeft gehad voordat ze de galop leren en hoe lang duurt het gemiddeld voordat iemand los kan galopperen? Ik zelf zie het beginnen met leren galopperen als een mijlpaal en het los kunnen galopperen ook. Allebei omdat draf een van de lastigste dingen is om te leren en je dat vóór de galop leert en omdat ik het zo zie dat, als je kunt galopperen, je de basis van rijden een beetje hebt geleerd. Vanuit daar ga je meer gevorderde dingen leren in mijn ogen.

Ik heb rond gezocht op internet. Maar ik kon het nergens vinden. Dus ik besluit nu om het hier eens te vragen:

Hoe lang heb je op les gezeten voordat je begon met leren galopperen?
En hoe lang heeft het geduurd voordat je voor het eerst los kon galopperen?

Ik heb het idee dat bij beide vragen de antwoorden heel verschillend gaan zijn. Iets wat ik heb geleerd en geobserveerd is dat er zoveel elementen zijn in het rijden dat je vaak ergens juist heel goed in bent en ergens totaal niet. Net zoiets als het taal vs wiskunde op school. De meeste mensen zijn heel goed in een van de twee en minder goed tot zelfs bagger in de ander. Het voelt een beetje alsof zo'n zelfde principe bij paardrijden ook werkt.

Bij mij is bijvoorbeeld mijn grote sterktepunt dat ik echt als een huis op het paard zit en dat ik heel veel durf. Mijn grote zwaktepunten zijn mijn moeite met ontspannen en het hebben van zwakke enkels door hypermobiliteit.

Maar terug naar de vraag waar het om gaat: het galopperen.

Ik ben erg benieuwd :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 10:41 



 
Profiel   

Poeh, het is heel lang geleden dat ik rijles kreeg (1 uurtje per week) maar na 2 maanden kwam de galop al om de hoek kijken kan ik me herinneren. Een klein stukje, van vooraan in de rij naar achteraan, om er aan te wennen (de pony's wisten precies wat er van ze verwacht werd).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 10:44 



 
Profiel   

Volgens mij ging dat bij ons ook vrij snel op de manege vroeger. Een X aantal lessen aan de longeerlijn en dan bij de beginners de groep in. Die deden op een gegeven moment elke keer aan het einde van de les een rondje galop waarbij de instructie eventueel met een longeerzweep hielp om het paard op tempo te houden als je dat nog moeilijk vond. Dus ja, dat was vrij snel 'los'. Alleen het echte leren galopperen, ik moet zeggen dat ik dat nu jaaaaren later pas doe nu ik mijn eigen paard heb. Er zit zoveel techniek achter om dat goed te doen blijkbaar. Dat zitten en meehobbelen zoals op de manege vroeger is totaal niet vergelijkbaar. Ook niet met hoe ik al die jaren buiten heb leren galopperen (staan en gaan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 10:50 



 
Profiel   

Ik mocht bij mijn eerste privé les aan de longeerlijn al galopperen. (die privé lessen bepaalde welke groep je ingedeeld werd ) en daarna eigenlijk vrij snel gewoon gegaloppeerd los in de bak in de groep (ook 1 uur per week). Bij mij ging het echt heel snel. maar dit is ook al weer 10 jaar geleden. Ik weet niet hoe ze tegenwoordig les geven.

Ik denk dat als ik je bericht lees je ontzettend je best doet en je snel mag los galopperen! En vooral jezelf niet vergelijken met anderen. Iedereen leert in zijn eigen tempo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 10:54 



 
Profiel   

Haha stap en draf ging hier ontzettend vlot en erg goed. Galop lukt na 2 jaar nog steeds niet. Eerste keer kon ik niet ontspannen en omdat paard lief wel ging lag ik er vlot vanaf. Helaas via een paal. Daarna kreeg ik corona en enorm lang herstel gehad. Nu gewoon door veel medicatie enz niet het juist figuur om een paard met mij te laten galopperen. Ik heb geen verwachtingen dat ik dat ooit nog ga leren haha. Geef mij maar grondwerk, aangespannen en stap/draf ritjes. Inmiddels eigen trekpaard en hij galoppeerd maar in z'n vrije tijd en bij z'n verzorgster. Echter volgend jaar wordt hij pas ingereden. Ik zie hem overigens maar zelden galopperen hij is een hele fijne draver. We passen bij elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 10:56 



 
Profiel   

Na een les of 5, en meteen los in de bak. Dat was bepaald geen succes. Ik zou je echt aanraden om de tijd te nemen. Gelukkig lijkt je instructeur daar ook voor te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 10:59 



 
Profiel   

goh les 2 of 3 denk ik, eerst 5 rondjes aan de longeerlijn en dan in de groep ‘gegooid’. Was ook geen heel goede manege. Ik weet nog dat ik een week last van mijn rug heb gehad omdat ik dacht ook te moeten lichtrijden in de galop.

Maar er is een groot verschil tussen ‘galopperen en blijven zitten’ en ‘goed galopperen’ of uberhaupt goed rijden. Dat eerste is niet zo spannend en kan vrij vlot, dat tweede vereist wel wat jaren ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:02 



 
Profiel   

Wij hadden paarden thuis, dus supersnel. Maar ik weet wel dat ik het enger vond op onze grote paarden dan op de pony. Maar als kind is het ook wel zo dat je niet veel gevaar ziet, en dus veel relaxter bent, en dat helpt met je rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:12 



 
Profiel   

Lijsken schreef
Na een les of 5, en meteen los in de bak. Dat was bepaald geen succes. Ik zou je echt aanraden om de tijd te nemen. Gelukkig lijkt je instructeur daar ook voor te gaan.

Ja dat doet ze bij iedereen. Ze doet alleen dingen als ze zeker weet dat iemand er ook klaar voor is. Zo heb ik laatst voor het eerst op een hoog niveau spring paard wat nu met pensioen is een rondje in her bos mogen lopen. Zij is een heel gevoelig en vrij ongeduldig paard. Ze is ook heel stres gevoelig. Ik mocht er nog geen rondje mee in de bak draven. Ik wilde dat alleen doen om te zien hoe het voelt om op haar te draven. Ik vind op verschillende paarden rijden leuk want je leert er veel van. Ik heb wel een beetje mijn 2 go to paarden maar ik rijdt dus ook op andere paarden.

Maar ze is er eentje waar nier veel zomaar op mogen rijden als je niet ervaren genoeg bent. Dus dat ik op haar mag zitten voor een rondje bos vind ik al een eer :=

Ik krijg ook niet alleen van haar les. Ik krijg les van meerdere personen. In grote lijnen zitten ze allemaal op een lijn, wat heel fijn is. En toch leer ik van iedereen net wat anders. Van een iemand heb ik op heupen leren rijden en iemand anders heeft met het hulpen geven in de teugel goed geleerd. Nog een ander persoon is er super goed in om met mij aan mijn balans te werken omdat ze bijna precies dezelfde problemen heeft gehad. Dat vind ik super fijn.

Mijn coach geefr me meestal zelf de galop lesjes. Als dat niet zo is dan is ze er wel bijna altijd bij. Dus het spul wat nog vrij nieuw voor me is doet zij dan weer. Als er vragen zijn koppelen we ook altijd naar haar terug. Dat met dat sportpaard was een voorbeeld. Ze was zelf nier in de bak op dat moment dus we hebben haar gebeld om te vragen of ik mocht draven op haar. Zo'n beslissingen maakt zij dus alleen.

Hoewel alles heel vrij is en relaxt en ieder op zijn eigen tempo en er heel ervaren ruiters vaker in dezelfde lessen zitten als de beginners vind ik dat de lessen van goede kwaliteit zijn.

Hoe dan ook, paardrijden is nier makkelijk :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:16 



 
Profiel   

Jaar geleden ongeveer ben ik na 8 jaar weer begonnen op manege - toen meteen prive ook galop. In de lessen ook, nu nog steeds. Vroeger ook best snel volgens mij.
Ander verhaal zijn mijn bijrijdpaarden. Hoewel ik met beide heb en kan galopperen, doe ik dat in mijn lessen bewust nog niet. Ben erg streng voor mijzelf, en ik wil eerst de stap en draf echt goed hebben voordat ik galop mee pak. Het hoeft niet allemaal perfect, maar is zijn wat verkeerde dingen bij mij ingeslopen die ik er eerst uit wil hebben. Het zou prima kunnen alleen ik wil zelf nog niet- alles op zn tijd. Ik wil zelf rustig aan doen om zo te voorkomen dat ik opeens te snel ga en dan fouten ga maken, en dan weer eerst paar passen terug moet nemen om te achterhalen wat er mis gaat.

Ik wil wel een ding aanhalen uit je stukje tekst. Wat vind jij de meer gevorderde dingen? Want hoewel ik nu niet echt galoppeer, doen wij toch wel veel verschillende oefeningen. wie weet rij je wel geweldige onderdelen in de stap, zonder dat galop goed gaat. Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten! Ik vind zelf 'goed kunnen rijden' ook een moeilijk begrip- want voor iedereen zijn de criteria anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:18 



 
Profiel   

De manege waar ik begon startte met privelessen aan de longe, les 1 of 2 begon ik met een kort galopje aan de longe, les 7 een rondje los en na les 8 de groep in.
Maar dat was december 1995 tot februari 1996.
De manege erna gooide je gelijk in de groep en keek dan per les of je een rondje galop aan kon, er liep/rende iemand naast je die je pony/paard bij alles boven stap vasthield, aanwijzingen gaf (hoe te sturen, hoe de teugels vasthouden, ritme vh lichtrijden etc) en evt was er een voorrijder (gevorderde ruiter die ervoor rijdt zodat je pony volgt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:24 



 
Profiel   

Het is voor mij heel lang geleden dat ik beginner was. Ik weet nog wel dat ik galopperen een tijdje eng gevonden heb. Ik liet me er dan elke x afvallen als ik maar dacht dat de pony ging aangalopperen. ( ik weet, beetje rare actie).

Vaak is het galopperen niet het probleem maar het weer terugkomen in draf en doordat je sneller gaat je wel voldoende balans moet hebben om de bochten door te komen.
Daarnaast is het ook afhankelijk van de ponies.

Vroeger op een manege gereden waar geen afgestompte ponies liepen en je dus echt wel moest kunnen rijden want hard stuiteren in het zadel vonden de ponies niet zo fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:25 



 
Profiel   

Tweede les mocht ik galopperen en heb nooit aan een longerrlijn gereden als beginner. De instructeur waar ik van heb leren rijden was daar geen voorstander van. Hij rende gewoon mee en liet los als hij dacht dat het kon, wat vaak al na een rondje of twee was. Kinderen die angstig waren liet hij ook maar korte stukjes galopperen of eerst zekerder worden voordat het na een x aantal weken opnieuw gedaan werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:26 



 
Profiel   

Na een les 3 of 4.
Gewoon los achter de rest aan.
Maar denk dat het toen andere tijden waren bijna 40 jaar terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:30 



 
Profiel   

Het is al even geleden, maar denk na rond de 6 maanden les in een groep en dan gewoon los door de bak. Geen longeerlijn aan gehad, alleen de eerste les privéles. Nu na 5 jaar niet rijden rijd ik sinds oktober weer en ik galoppeer al sinds de eerste les los. Eerst vloog ik nog wel stuurloos door de bak, nu ben ik veel zekerder. Ik ben ook echt een schijtluis met galop, maar vind het nu zelfs leuk. Gisteren voor het eerst weer op het paard gezeten waar ik een paar keer hard vanaf gevallen ben in de periode dat we even geen les hadden afgelopen winter. Ook gewoon mee gegaloppeerd en alles. Wel eerst achter een andere pony aan, maar daarna ook gewoon zelfstandig. Ik merk wel dat mijn balans ook echt beter is geworden de afgelopen maanden. Dit paard stijgt namelijk altijd op de eerste galop sprong, dus je moet wel goed kunnen zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:31 



 
Profiel   

Ik denk rond de 4e les. Wel aan longeerlijn. Mocht daarna al gauw naar de groep. Eerste paar keren in de groep ook nog aan longeerlijn daarna gewoon los. Denk 5x longeerlijn en daarna los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:45 



 
Profiel   

Eerste manege les, meteen los. Daarvoor alleen op shetland ponypark ponies gezeten. Wel al ruim 40 jaar geleden dus toen keken ze iets minder nauw mbt veiligheid. 2 les meteen op buitenrit en ook in galop door de duinen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 11:57 



 
Profiel   

oji schreef
Eerste manege les, meteen los. Daarvoor alleen op shetland ponypark ponies gezeten. Wel al ruim 40 jaar geleden dus toen keken ze iets minder nauw mbt veiligheid. 2 les meteen op buitenrit en ook in galop door de duinen.

Heel wat minder nauw :') als je dat nu zou doen word je afgemaakt denk ik _O-

In sommige gevallen ook wel terecht, maar onbevangenheid is een groot goed, en ik zie nu heel veel kinders die heel bang zijn op de ponies en ik denk dat mensen met het beschermen van de kinderen ze in sommige gevallen ook veel banger hebben gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 12:06 



 
Profiel   

Avalanche schreef
oji schreef
Eerste manege les, meteen los. Daarvoor alleen op shetland ponypark ponies gezeten. Wel al ruim 40 jaar geleden dus toen keken ze iets minder nauw mbt veiligheid. 2 les meteen op buitenrit en ook in galop door de duinen.

Heel wat minder nauw :') als je dat nu zou doen word je afgemaakt denk ik _O-

In sommige gevallen ook wel terecht, maar onbevangenheid is een groot goed, en ik zie nu heel veel kinders die heel bang zijn op de ponies en ik denk dat mensen met het beschermen van de kinderen ze in sommige gevallen ook veel banger hebben gemaakt.


Die onbevangenheid is een enorm groot goed! Ik wilde een pony toen ik 4 was, kreeg een shetlander, werd erop gezet op een dekentje en toen mijn vader op een gegeven moment harder ging fietsen in het bos "kon" ik galopperen _O-

Pas als je bedenkt dat er misschien wel iets mis zou kunnen gaan krijg je spanning in je lijf, en die spanning is wat het verziekt. Nu ik ouder ben en ziek en heb gezien wat mijn paard kan uithalen, heb ik ook een periode gehad dat ik niet meer fatsoenlijk in galop kon zitten. Lessen op een flexchair en kalmeringstabletten hebben erg geholpen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 12:45 



 
Profiel   

In de tweede les aan de longeerlijn en dan ook gelijk zonder beugels en losse handen. Na de 3e les van manege gewisseld en bij de volgende gingen we na een paar lessen los galopperen in een treintje. Mijn pony was de enige die echt in galop wilde, dus ik mocht vooraan. Mijn eerste buitenrit (inclusief rengalop) reed ik na een maand of 6 en ook springen deed ik toen al. Ik kan me niet herinneren dat ik iets eng vond en ernaast liggen gebeurde pas na 2-3 jaar voor het eerst :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 12:48 



 
Profiel   

'Vroeger' had ik het galopperen zo onder de knie en crosste door de bossen.
Maar nu? Heb inmiddels 5 jaar mijn eigen paard maar ik kan het nog steeds niet... teveel spanning.
Het helpt ook niet dat paardlief het soms ook lastig vindt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 12:50 



 
Profiel   

Ja vroeger ging het echt wel anders. :P
Ik sprong mijn eerste parcours al na 7 lessen.

Nu klinkt dat een stuk ruiger zonder toelichting hoor :P


Er lagen balken in een kruisje op het 1e gaatje en er liep een helper mee.
Ik had een balk en de vraag was of de pony die had gesprongen of de helper.
En toen werd er per direct ingevoerd wie gebruik maakte van de helper ook het risico nam dat deze ook balken kon neerhalen }>

Maar elke les werden er wel balkjes gedraafd, ook in de beginners lessen. Waar je dan al verlicht moest zitten.
En de eerste les ging je aan de longe, de rest los, dus ook dan hobbelde je al over de balkjes.
En wie het durfde mocht ook al hoger.
Manen vast houden en gaan.

Of dat de juiste weg was? Maar ik denk wel beter dan het voorzichtige van nu.
Een tussenweg was denk ik mooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 12:54 



 
Profiel   

Dat is voor mij bijna 40 jaar geleden, dat ik nog op een manege les kreeg. Eerst op een privé paard gereden, waarbij ik de eerste keer gelijk in galop mocht (daar had die mevrouw toen een geluidje voor, ik hoefde niets anders te doen dan te blijven zitten en dat ging prima, omdat ik door mijn balletlessen een goede balans had). Mijn ouders werden door die mevrouw omgepraat (of eigenlijk hielp ze mij smeken :D ), waardoor ik op les bij een manege mocht en daar gingen we al vrij snel in de galop. Volgens mij maar een paar lessen later. Maar goed, dat waren andere tijden en andere opvattingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 13:01 



 
Profiel   

Mijn zoon heeft trouwens nog bij iemand gelest, die keek naar de houding en aanwijzingen van de ruiter en daarop baseerde of je wel of niet mocht galopperen. Dat is zo'n 12 jaar geleden, als ik mij niet vergis. Na een les of twee mocht mijn zoon het al ervaren en dat ging hem erg goed af. Hij kreeg van veel mensen te horen dat hij zo netjes op het paard zat en zo vriendelijk reed, maar hij heeft na 9 lessen de cap in de wilgen gehangen, omdat hij andere interesses had. Hij ging alleen maar op les om een keer met mij een buitenrit te kunnen rijden. Dit vond ik prima, maar dan moest hij van mij wel op les om te leren galopperen. Er is eigenlijk nooit meer wat van die buitenrit gekomen... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 13:04 



 
Profiel   

Ik was zeven bij mijn eerste ponyrijles. We hadden een systeem met brons, zilver en goud als ik me goed herinner, met in iedere fase 10 lessen (en dus 10 weken) waarin je verschillende dingen leerde, figuren sturen, lichtrijden, etc. De galop kwam bij 'goud' aan de beurt, dus tussen les 20 en 30. Ik weet nog wel dat ik eigenlijk niet in dat stramien paste; ik was heel jong, had geen motoriek, en ook niet zoveel talent... Dus bij mij duurde het allemaal wat langer :'-)

Ik denk dat het bij een tiener of (jong)volwassene met een goed lichaamsbewustzijn een stuk sneller moet kunnen dan bij een klein kind - als je iets beter je benen, handen en zit onafhankelijk van elkaar kan gebruiken en kan bedenken wat je wanneer moet doen. Als je ouder wordt komt er vaak weer meer angst bij kijken. Dus ja, iedereen is anders.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-22 13:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 129 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen