Verkeerde houding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 16:17

Goedemiddag.

Ik vroeg mij af wat jullie zien waar het fout gaat, want ik kan er maar niet achterkomen. Ik zit namelijk teveel naar voren met mijn bovenlichaam en kan niet helemaal mijn balans vinden. Ik vind het echt heel erg moeilijk. Wellicht zou ik 1-2 gaatjes korter moeten met mijn beugels? Ik stel mij hier zeer kwestbaar op, ik hoef geen comentaar over mijn paard,teugellengte, feit dat ik met bit rij etc. Daar heb ik zo mijn reden voor. :') :')

Ik zit op een arno brandt zadel, ik ben 166cm, 69 kilo (Iets wat volle benen), en ik heb korte beentjes wat nu op de foto/video misschien niet te zien. Maar heb een kort/vol onderlijfje _/-\o_
Ik heb er even de slechtste fotoscreen bij gepakt :')
Afbeelding

Filmpjes
https://m.youtube.com/shorts/wGOT-9jsbEI

https://m.youtube.com/shorts/wGOT-9jsbEI

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:27

Mooi paard! Zou de lepel niet te steil zijn voor je kontspieren? Dat je daardoor voorover wordt gedrukt?
Misschien eens een platter zadel proberen

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:30

Probeer je bekken eens te kantelen? Ik ben geen pro. Of anders zitles nemen?

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:32

Ik denk zeker dat je beugels korter hierbij kan helpen, al zal dit echt wennen zijn.
Ik kan het niet heel goed zien, maar past je zadel goed? Op 't moment dat de boom wat te ruim is wordt je automatisch naar voren gekanteld.
Een oefening die misschien kan helpen is een stukje in verlichte zit en dan weer gaan zitten, dat je goed het verschil voelt tussen naar voren en recht.
Wat gebeurt er als je voor je gevoel erg naar achter gaat zitten met je bovenlijf? (en dan wel probeert je benen niet naar voren te steken). Ik denk dat iemand mee laten kijken/filmen je wel veel inzicht kan geven. Waarschijnlijk als jij voor je gevoel te ver naar achter zit is het juist recht en is het echt een kwestie van wennen.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:35

Ben je onzeker of geweest? Want ik heb mezelf ‘aangeleerd’ voorover te zitten als ik angstig was en nu krijg ik dat er (nog) niet meer uit.

Ik mis ook een knikje bij je knie. Je onderbenen mogen meer naar achter. Ik probeer m’n been dan vanuit m’n heup even naar achter te leggen. Soms letterlijk met m’n hand.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:37

Allereerst: wat een mooi paardje en je rijdt vriendelijk. Maar. Je zadel past niet. Het lijkt te klein. Je zit namelijk met je kont op de lepel. Daardoor kan je je bekken niet kantelen en daarom valt je bovenlichaam naar voren. Iemand die verstand van zaken heeft (centered riding bijvoorbeeld) kan het je precies laten voelen. Probeer maar eens zonder zadel (met barebackpad). Ik denk dat het je dan niet gebeurt.

Ik vind dat je het erg knap doet met dit zadel dat jou niet past!

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 16:52

EvelienKiss schreef:
Allereerst: wat een mooi paardje en je rijdt vriendelijk. Maar. Je zadel past niet. Het lijkt te klein. Je zit namelijk met je kont op de lepel. Daardoor kan je je bekken niet kantelen en daarom valt je bovenlichaam naar voren. Iemand die verstand van zaken heeft (centered riding bijvoorbeeld) kan het je precies laten voelen. Probeer maar eens zonder zadel (met barebackpad). Ik denk dat het je dan niet gebeurt.

Ik vind dat je het erg knap doet met dit zadel dat jou niet past!

Oh wat heftig ik heb daar nooit bij stil gestaan. In juli is de zadelmaker nog geweest. Ik weet niet hoeveel inch het zadel is, wellicht weet iemand daar een trucje voor om op te meten? Ik denk dat het een 17/5 is. Dan zou ik naar een 18 inch moeten. Of ik moet afvallen :') maar het is ook een beetje mijn bouw

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 16:53

Selina schreef:
Ben je onzeker of geweest? Want ik heb mezelf ‘aangeleerd’ voorover te zitten als ik angstig was en nu krijg ik dat er (nog) niet meer uit.

Ik mis ook een knikje bij je knie. Je onderbenen mogen meer naar achter. Ik probeer m’n been dan vanuit m’n heup even naar achter te leggen. Soms letterlijk met m’n hand.

Nee niet onzeker, ik heb gewoon niet zoveel balans

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 16:54

Gitana schreef:
Mooi paard! Zou de lepel niet te steil zijn voor je kontspieren? Dat je daardoor voorover wordt gedrukt?
Misschien eens een platter zadel proberen

Ja daar zat ik ook al aan te denken, of wellicht gewoon een teklein zit vlak. Ik wilde zowiso van de winter de zadelmaker weer laten komen om eventueel andere zadels uit teproberen

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:02

Ik denk dat het vooral aan je kniewrong ligt. Die zijn te lang voor je. Daardoor kan je knie niet vrij scharnieren en wordt je been “tegen gehouden/ naar achteren gedrukt”. Mocht je een zijwaartse foto van jouwzelf in het zadel kunnen maken dan kunnen wij beter zien of je inderdaad ook een grotere zitmaat nodig hebt. Die twee factoren kunnen echt heel erg veel schelen.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:03

Om je balans te verbeteren is het raadzaam om zitles te nemen.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:06

Je zadel lijkt me ook te klein. Je zit niet 'op je kont' zeg maar, maar je kan ook niet anders zitten omdat je zitting te klein is voor je. Nou lijkt het me niet dat je per sé moet afvallen (of nou ja, als jij dat wil mag dat natuurlijk), maar lijkt het me meer alsof dit zadel niet geschikt is voor je. De ene 17 inch is de andere ook niet, het hangt af van hoe het zadel gebouwd is, hoe steil de lepel omhoog loopt, of er kniewrongen zijn, waar die zitten en hoe dwingend ze zijn, hoe breed/smal je zelf gebouwd bent, hoe lang of kort je benen zijn...

Je zou kunnen overwegen om eens een paar x op een ander paard les te nemen/even erop te rijden/zitten om gewoon te voelen of de zadels van die paarden beter zitten en te checken of je dan ook minder naar voren hangt. Op die manier kan je ineens uittesten welke soorten zadel het fijnste zitten voor je; sommigen preferente een open zit, anderen een gesloten, sommige ruiters kunnen beter zitten op een springzadel dan een dressuur, etc.

Het kan ook deels aangeleerd gedrag zijn, dat je ooit om een bepaalde reden (bv tijdelijk pijnlijk staartbeentje) zo bent gaan zitten, en dat je de gewoonte weer moet afleren, maar ik denk dat je zadelzitting gewoon te klein is voor je. Als dat het geval is, zal je wellicht meteen beter zitten in een zadel met meer ruimte. Je stijgbeugels moeten in mijn ogen zeker niet korter, als je te kort zit, duw je jezelf al snel nog verder naar achteren in je zadel.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:09

Je zit op de achterkant van je bovenbenen ipv de binnenkant en daardoor komt je bekken naar voren.
Probeer het maar eens uit als je achter de computer zit.

Ga met je benen uit elkaar en blijf op de achterkant van je bovenbenen zitten, je bekken gaat dan mee.

Op zich is dit een logische positie voor je bekken met deze houding van je bovenbenen, maar ten opzichte van het paard natuurlijk niet, want je bent helemaal uit balans. Ik denk dat het de twist van het zadel te breed is voor je, maar ik denk dat zitlessen op een zadel dat jou past (en je paard uiteraard) wel heel veel kunnen helpen en dan denk ik met name aan Centered Riding en de Franklin methode.

De breedte van de twist zegt niets over de breedte van de boom trouwens, even voor de duidelijkheid.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:12

Even ter aanvulling: iedereen heeft hier een punt.
De kniewrongen duwen je bovenbenen nog verder uit elkaar ook, en de zitting duwt je billen omhoog.

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 17:13

Afbeelding
Hoi meiden echt heel erg bedankt voor jullie inzichten! Zonder jullie had ik dit gewoon niet eens gezien, erg he. Hierbij foto vanaf de zijkant. Ik wil zowiso echt wat kilo afvallen. Maar hoe ouder je wordt, hoe moeilijker.

Op deze foto zit ik een stuk korter. Hier had ik andere beugelriemen, maar kreeg toen van mijn instructeur te horen dat ik langer moest gaan zitten Afbeelding

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:20

Jij hoeft niet af te vallen vind ik, maar het zadel past je gewoon niet zo. Ik heb dit probleem zelf ook gehad, vandaar altijd dressuurzadels met vrij platte lepel, anders heb je al heel snel te weinig ruimte :P

Als je niet zo'n dikke wrong op je zadel had, was het probleem misschien minder aanwezig geweest maar ik weet niet hoe je houding dan zou zijn

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 17:35

Gitana schreef:
Jij hoeft niet af te vallen vind ik, maar het zadel past je gewoon niet zo. Ik heb dit probleem zelf ook gehad, vandaar altijd dressuurzadels met vrij platte lepel, anders heb je al heel snel te weinig ruimte :P

Als je niet zo'n dikke wrong op je zadel had, was het probleem misschien minder aanwezig geweest maar ik weet niet hoe je houding dan zou zijn

Ja vind ik wel buiten t zadel om haha. Ik heb hiervoor een dressuur wintec 500 gehad op een connemara pony, daar zat ik idd wel wat beter in .

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:39

Met kortere beugels zit je veel beter. Dus het is mij een raadsel waarom je instructie je zo (slecht) lang laat zitten. Krijg je ook geen pijn nu je zo zit? Komt best wat spanning op oa je heupen denk ik zo.

Maar ik blijf bij te lange kniewrongen en nu ik je lepel zie van de zijkant vind ik de zitmaat te klein. Ik zou adviseren: grotere inch en kortere wrongen (je hebt zadels met kortere zweetbladen voor de kleinere ruiter).

Ps: zadel lijkt je paard ook te krap, helt wat achterover.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 17:54

Ik vind het met kortere beugels ook netter en je straalt direct meer zekerheid uit :)

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 18:02

Avalanche schreef:
Ik vind het met kortere beugels ook netter en je straalt direct meer zekerheid uit :)

Ja ik heb nu ook het idee dat ik elk moment kan omvallen hahaha :') :+

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 18:04

Hannanas schreef:
Met kortere beugels zit je veel beter. Dus het is mij een raadsel waarom je instructie je zo (slecht) lang laat zitten. Krijg je ook geen pijn nu je zo zit? Komt best wat spanning op oa je heupen denk ik zo.

Maar ik blijf bij te lange kniewrongen en nu ik je lepel zie van de zijkant vind ik de zitmaat te klein. Ik zou adviseren: grotere inch en kortere wrongen (je hebt zadels met kortere zweetbladen voor de kleinere ruiter).

Ps: zadel lijkt je paard ook te krap, helt wat achterover.


Oh jeetje ja in juli is zadelmaker kees bregmans nog geweest, die staat altijd wel goed aangeschreven. Ik heb af en toe wat last van mijn rug na het rijden :)

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:05

Dan ga voorlopig met kortere beugels rijden, en schaf een ander zadel aan als je daar het budget voor hebt.
Equipe, Bates of Prestige zijn merken die ik denk dat beter bij jou passen.

Ik snap wel idd dat je last hebt van je rug na het rijden :j

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 18:07

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de inzichten en adviezen. Hier kan ik echt wat mee en heb mij doen inzien dat inderdaad dit zadel niet geschikt/teklein is voor mijn lijf.

Ik ben woonachtig in zuidholland en mocht er iemand nog een zadelmaker weten met 2ehandszadels dan hoor ik dat graag. Ik heb geen geld voor een nieuw zadel nu, die kosten al gauw 3000 euro en buiten dat feit om. Ik rij alleen maar in een buitenbak of op buitenrit (winter veel nattigheid/modder) dus dat vind ik ook gewoon zonde

Hieperdi
Berichten: 2537
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 12:12

Oke ik gooi hier even een schopje.
Inmiddels contact gehad met een zadelmaker maar heeft op t moment niet veel aanbod van tweedehandszadels die mij en mijn paard zouden passen. Dus wil ik zelf wat rond gaan kijken op internet. Ook zij ziet dat deze wrongen mijn bovenbenen teveel naar achter plaatsen en heeft mij dan ook geadviseerd om naar een zadel te gaan kijken met korte kniewrongen.
De albion platinum, bates of anatomica octant raden zij mij aan. Helaas is er in de albion niet heel veel aanbod of zijn het net de verkeerde maten of echt te ver rijden voor mij. De bates ben ik nog niet helemaal overuit aangezien dit met cair gevuld is en dus de kussens niet aanpasbaar zijn. De octant is misschien een goede zet.
Hebben jullie nog ideen voor zadels?

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Re: Verkeerde houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:46

Bel eens naar countrymill! Je kan bij hun op locatie zadels proberen waaronder ze ook 2ehands hebben:) Ik ben ook woonachtig in zuidholland en rij daar ook altijd heen