Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

3jarige opbouw/trainingsschema

 
Profiel   

Om even terug te koppelen op de onderzoeken, er zijn wel een paar discussiepunten in deze type onderzoeken. Namelijk:
- correlatie vs causatie. Dit zijn data-analyses en geen experimenten. Dat betekent dus dat er veel meer factoren spelen dan de factoren die meegenomen worden. Bijv: zijn de paarden die eerder starten de paarden die op jonge leeftijd al sterk en goed ontwikkelt zijn of worden ze sterk en goed ontwikkelt doordat ze jong zijn gestart?
- vast eindpunt. Dit zie je ook in onderzoek naar kanker, daar zie je dat de overlevingstijd langer wordt. Na onderzoek blijkt dan soms dat we niet beter zijn geworden in het behandelen van de kanker, maar dat we het eerder vinden. Dus mensen overleven de ziekte niet langer, maar worden eerder gediagnosticeerd. Andersom, mocht de carriere van een racepaard standaard rond een bepaalde leeftijd eindigen, dan is het logisch dat de jong gestarte paarden een langere carriere hebben maar zegt dit weinig over de duurzaamheid van manier van trainen. Ik heb onvoldoende verstand van de wereld om te weten of dit passend is.
- appels met peren vergelijken. Een racepaard heeft natuurlijk een heel ander leven dan een dressuur/spring/recreatie paard. Wat is in die wereld een lange carrière? Als dat bijvoorbeeld 5 jaar is ten opzichte van de 20 jaar die je van een recreatiepaard hoopt te hebben, dan is het de vraag of het relevant is voor de situatie. Ook zoals aangegeven: het werk en de belasting is heel anders bij bijv. Baanrennen tov dressuurwerk. Dus plaats het in de juiste context.

Hiermee wil ik niet zeggen dat zulke onderzoeken niet bijdragen aan het verstandig trainen, maar wees wel kritisch omtrent hoe het binnen een context past. Anders sla je even hard de plank mis als met zon plaatje van groeischijven.

Stukje mening:
Persoonlijk denk ik dat je niet moet wachten op de groeischijven, maar dat met 3 jaar volle bak aan de gang ook niet fijn is. Als de mogelijkheid er is vind ik handpaardrijden heel fijn voor de jonkies, verder een combinatie van werken aan de hand en licht werk onder de man. Echt flinker werken onder de man doe ik wel graag pas rond de 5 jaar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 08:10 



 
Profiel   

@Mooney hier worden slechts enkele onderzoeken genoemd, maar er zijn er 50+ en zelfs een onderzoek die al deze onderzoeken weer vergeleken heeft.
Enfin het klopt dat het niet geheel gelijk te trekken is, maar dat komt eerder door het soort werk dan het type paard.

Al met al denk ik dat de beste tip die ts kan krijgen is met name het moeilijke werk niet te lang/te vaak te doen en met name bezig te zijn met recht toe recht aan werk.

Ik begin doorgaans ook vroeg, maar het kan soms wel een jaar duren voordat ze eigenlijk bakwerk moeten doen. Tot nu toe lijkt dit zeer goed uit te pakken en zo heeft ieder zijn eigen referentiekader.
Zelfs de merrie van 30+ en duizenden parcoursen in de benen is nog puntgaaf op de foto :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 09:28 



 

Bovendien is alleen maar bakwerk willen doen een keuze. Niemand weerhoudt je ervan om met je dressuur- of springpaard naar buiten te gaan en rechtuit te rijden en te trainen. Die angst om naar buiten te gaan met een jong paard is ook echt iets typisch Nederlands.

In de rensport verwacht men inderdaad geen carrière van 20+ jaar, maar veel ex-renpaarden komen na hun rencarrière op plekken terecht waar ze gebruikt worden voor showing, dressuur, springen, polo, eventing, of puur voor recreatie. Dat hun carrière als renpaard misschien maar 5-10 jaar duurt, betekent niet dat hun leven als rij- of sportpaard daarna ook over is. Daarnaast heeft het eindigen van een carrière van een renpaard in 9/10 gevallen ook met zoveel meer factoren te maken dan het aantal km op de teller.

Wbt correlatie vs. causatie: er zijn wel degelijk experimenten gedaan die over een x aantal maanden of jaar uitgevoerd zijn, waarbij er dus o.a. gekeken wordt naar de ontwikkeling van de botten. Zo is er bijvoorbeeld ook aangetoond dat bij teveel belasting het tegenovergestelde bereikt wordt: de botdichtheid wordt dan dusdanig hoog dat het bot juist zwakker wordt en de kans op stressfracturen toeneemt. Wat dat teveel aan belasting is, is dan weer per individu verschillend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-22 10:22 



 
Profiel   

@prugelpiet met rijden is het veel stappen mischien 1 of 2 rondjes draf
en dan weer stukje stappen dus mischien zit ik dan wel op 15 min max
een volte sturen of slangevolte etc
hou het vooral simpel nog


galop is onder het zadel niet bevestigd
aan de longeerlijn galoppeerd die prima ( netjes en beheerst )reageerd prima op stemcommando en galoppeerd rustig aan ( mijn vorige draver maakte een soort konijnenhupjes en moest eerst zijn eigen benen zoeken om het even te vergelijken hihi )
los in de bak laat die ook een mooie galop zien

hij heeft dan niet op de baan gelopen


hij heeft zoals nu ook voldoende rust
staat nu al lekker de hele week op weide overdag en snachts op stal
we zijn wel wezen wandelen 2x maar geen longeren en rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 12:27 



 
Profiel   

Bedenk wel dat alleen maar moeten/mogen stappen voor jonge paarden soms erg frustrerend kan zijn. Ga dus ook een beetje af op hoeveel energie ze die dag hebben. Even stoom afblazen in draf of galop werkt beter dan steeds moeten inhouden als ze graag willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 15:00 



 
Profiel   

Slangenvoltes en galop aan een longeerlijn zijn niet simpel voor een 3 jarige draver :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 20:16 



 
Profiel   

ruitje schreef
Slangenvoltes en galop aan een longeerlijn zijn niet simpel voor een 3 jarige draver :o
ik ken de ts en haar paard persoonlijk.
Deze draver galoppeert makkelijker dan welke draver ik in mijn leven gezien heb.
Er zijn zelfs mensen die niet geloven dat het een draver is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-22 22:05 



 
Profiel   

ruitje schreef
Slangenvoltes en galop aan een longeerlijn zijn niet simpel voor een 3 jarige draver :o

Voor geen enkel jong paard… een slangenvolte hoe kom je er op.. korte wendingen super belastend voor zo’n leeftijd en zonder balans. Maarja lees hier wel meer dingen waarvan ik denk, hoe dan :?

Ben het vooral eens met een reactie zoals ik al eerder hier las van iemand anders..: kun je niet wachten met rijden koop dan een ouder paard en geen 2,5 jarige. Lijkt wel of steeds meer mensen vanwege budget een jong paard kopen omdat een paard wat al iets verder of ouder is niet in het budget past. Maar dan wel gelijk de lusten ervan willen hebben.. zonder dat ze überhaupt een idee hebben wat er bij een jong dier komt kijken.

En ik lees over dravers en paarden van de baan, die niet zwaar belast worden in hun jonge jaren..en na jaren nog goed zijn.. nou ik heb er zat gezien die hartstikke kapot waren getraind: peesblessures, hoefkatrol, totaal verkeerde en eenzijdige belasting van het lijf en alle ellende erbij. Dus dat gaat helaas ook niet op, het is voor geen enkel paard goed om zo vroeg zo te belasten. Lichamelijk niet maar ook mentaal.. die paarden hebben niet voor niks zoveel last van maagproblematiek.

Ik snap dat handelaren/fokkers een paard zo snel mogelijk onder het zadel willen omdat het meer opbrengt. Hoewel dit niet mijn werkwijze zou zijn en ik er ook nooit een van zou aankopen bij zo’n iemand. Maar als particulier zonder winstoogmerk, waarom niet gewoon de tijd nemen? Je hebt het paard toch niet voor de verkoop maar als maatje voor een hele lange tijd. Geniet er dan ook van en houd hem heel.

Ook lees ik over dat je een paard niet kunt opbouwen qua bespiering/kracht in training bij 2 keer per week kort wat rijden. Wat een onzin zeg.. ooit wel eens verdiept in supercompensatie? 1 dag belasting vragen en dan 2 hersteldagen.. en herhalen? de belasting voor een jong paard ligt sowieso al lager dan voor een getraind paard dus echt geloof mij.. met 2 dagen wat doen bouw je echt wel spierkracht en sterkere pezen op, daar hoeft een jong paard geen 3 keer of vaker voor onder het zadel per week en ook niet langer dan 15-20 min.

Houd het gewoon simpel. Je kunt er zoveel leuke dingen mee doen onbelast en wil je er graag op, dan zo veel mogelijk rechtuit. Liefst buiten kilometers maken en laten uitharden die pezen. Af en toe keer in de bak maar lange lijnen rijden: paar rondjes linksom van hand veranderen paar rondjes rechtsom. Keer stap, draf, galop, halthouden goed oefenen en wegstappen aan het been. Geen slangenvoltes, moeilijke korte wendingen en gekke dingen. Dat komt wel. Ga er mee aan de hand werken, maak hem handig met z’n lijf. Balkjes stappen, wenden om de achterhand, lange lijnen in de bak, wat laag vrijspringen, veel wandelen buiten aan de hand of de fiets. Worden ze ook mentaal en lichamelijk moe van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 12:12 



 
Profiel   

Ja haalt wel meerdere dingen door elkaar heen Nummie kwa oorzaak en gevolg ed.
Supercompensatie is overigens bij een zeer lichte belasting absoluut nog geen sprake van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 14:11 



 
Profiel   

@ Nummie Je hebt een vrij sterke mening over zaken. Dat is opzich prima, maar voor jouw ervaringen hebben andere mensen weer andere ervaringen( waaronder ikzelf )

Daarnaast laten onderzoeken ook zien dat je er betreft je mening niet altijd juist in zit. Maar als jij andere onderzoeken heb leer ik graag bij hoor, heb je misschien wat om te delen :) ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 20:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen