Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

3jarige opbouw/trainingsschema

 
Profiel   

hoihoi

sinds anderhalve maand een 3 jarige gekocht *\o/*
april 3 geworden

ik vroeg me af wat of er mensen zijn met een opbouwschema :o
wat kan en mag
zodat ik wat kan vergelijken


ik ben nu 4x per week bezig ongeveer 20 minuutjes dan is hij wel moe
waarvan 2x rijden (stap en wat kleine pasjes draf )(beheerst geen galop en mag ook eerst op eigen benen leren lopen en sterker worden (draver )
1x longeren daarin zit veel overgangen ook galopstukjes
1x grondwerk/spelen met pionnen touwtjes zeiltje etc
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 11:23 



 
Profiel   

Dat wat je nu met hem doet is voldoende voor het aankomende jaar... Ik zou hooguit zelf af en toe nog een keer een week (of 2-3) helemaal vakantie geven en pas als hij 4 is een keer wat extra doen...

Maar wat je nu doet, vind ik al meer dan genoeg voor een 3 jarige. Je zou af en toe 1 van de andere dingen kunnen vervangen voor wandelen om zo verkeersmak te maken en een goede band op te bouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 12:27 



 
Profiel   

Ik denk dat meer echt niet nodig is, eerder nog zo nu en dan weekje vrij of weekje zonder rijden en met alleen grondwerk (longeren, wandelen en al het andere grondwerk). Veel succes iig met je paardje! jonge dieren zijn altijd leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 14:04 



 

Tja, wat kan en mag verschillen de meningen nogal over.
Mijnes is net 5 geworden en ben nu af en toe 10 minuutjes bezig erop. Ho en stappen en sturen en that's it . Verder al wel vanaf 3 jaar mee aan de hand de bossen in, vrijheidsdressuur etc. Binnenkort af en toe een stukje in t bos erop mee pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 14:04 



 
Profiel   

Voor een draver vraag je al veel moeilijke dingen, ze zijn niet gebouwd om te dragen, om overgangen te maken en om op een cirkel te lopen.

Ik zou meer rechtuit hier in bouwen,bijvoorbeeld aan de lange lijnen of naar buiten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-22 14:51 



 
Profiel   

Voor elke 3 jarige vind ik dit best wel veel en zeker als je merkt dat jij dan echt moe is heb je toch te veel gedan, dus ik zou zeggen 1o min miss soms minder als je merkt dat hij het lastig vind of juist als hij een heel goed antwoord geeft, ik ben soms met een jong of nieuw paard maar een paar min bezig , goed is goed.
Het rijden zou ik zelf nooit doen op een 3 jarige, ze kunnen je echt nog niet dragen zijn daar lichamelijk nog niet klaar voor en lichamelijk gaat bij een paard heel vaak gepaard met mentaal, dus wees daar echt heel erg zuinig op, iets verkeerds doen en dat doen we allemaal , maar het op gelost krijgen is best lastig , een jong paard laat vaak heel veel gebeuren, maar kan op oudere leeftijd daar echt last van krijgen en in een keer van gedrag veranderen.
Zelf vind ik 5 een mooie leeftijd en daarvoor kun je hem vanaf de grond alles leren wat hij nodig heeft om te dragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 07:10 



 
Profiel   

Ik vind dit zelf ook heel veel voor een 3 jarige... Mijn 3 jarige liep 1x per week onder het zadel en 1x per week aan de longe. Verder stond hij lekker op de wei, af en toe een wandelingetje aan de hand. Pas toen hij 4 was ben ik hem 2x per week gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 07:21 



 
Profiel   

Mijn 3 jarige is 1x per week met mij in de longeercirkel. Soms doen we balkjes, soms zadeltje erop, soms vrij, soms grondwerk waarbij respect voor elkaar bekangrijk is (is het aktijd nstuurlijk) en dan weer lange lijnen.
Eind dit jaar komt de zadelpasser voor een zadel voor hem.

Rijden doen we nog niet. Wel vrij springen in de bak. En voor de rest kent ie alles qua trailer, hoefsmid etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 07:28 



 
Profiel   

Er bestaat een “regel”: 3 jarige 3x belasten per week, 4 jarige 4x belasten per week enz. Maar deze is net 3 jaar.. vind het ook wel veel. Zou er ook nog niet op rijden persoonlijk. Veel mee naar buiten nemen aan de hand en verkeersmak maken. Onbelast rechtuit en sterker laten worden, evt aan de fiets. Longeren keertje per week Max 15-20 min. en grondwerk is voldoende. Daarnaast veel vrij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 16:55 



 
Profiel   

Mijn 3 jarige die 1 april 3 is geworden loopt 3 dagen in de week een half uurtje. Op maandag, woensdag en vrijdag. Pas ook nog een 10 dagen vrij gehad, in mei ook nadat ik er 5 keer op gezeten had ook nog 3 weken vrij.

Die van mij loopt wel al gewoon wat dressuur en balkjes draven. Gaan ze echt niet dood aan hoor. Paard vindt het fantastisch en leuk en wordt een heel vervelende draak wanneer hij niet wat mag doen.

En vooraleer heel bokt hier weer over valt, paard komt elke dag van half 9 tot 17u buiten en de avond/nacht op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 17:06 



 
Profiel   

Yontheke schreef
Mijn 3 jarige die 1 april 3 is geworden loopt 3 dagen in de week een half uurtje. Op maandag, woensdag en vrijdag. Pas ook nog een 10 dagen vrij gehad, in mei ook nadat ik er 5 keer op gezeten had ook nog 3 weken vrij.

Die van mij loopt wel al gewoon wat dressuur en balkjes draven. Gaan ze echt niet dood aan hoor. Paard vindt het fantastisch en leuk en wordt een heel vervelende draak wanneer hij niet wat mag doen.

En vooraleer heel bokt hier weer over valt, paard komt elke dag van half 9 tot 17u buiten en de avond/nacht op stal.

Je snapt dat je jonge paard dan als nog 2/3e aka 16 uur per dag in een hokje staat? Dan zou ik ook een draak worden.

Maar ik vind je paard ook te jong voor zoveel rijden TS. Misschien wat meer vanaf de grond doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 17:29 



 
Profiel   

Yontheke schreef
Die van mij loopt wel al gewoon wat dressuur en balkjes draven. Gaan ze echt niet dood aan hoor. Paard vindt het fantastisch en leuk en wordt een heel vervelende draak wanneer hij niet wat mag doen.


Maar 'wat' staat toch niet gelijk aan rijden?
Je kan 100 andere dingen met een 3 jarig paard doen.
Zeker als je er nog lang plezier van wilt hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 17:32 



 
Profiel   

Daar hoeft niks meer aan opgebouwd te worden. Dat is meer dan genoeg wat je nu doet. 3 x in de week kort (20 min Max) rijden, 1 x longeren en 2 dagen vrij zou voor mij de voorkeur hebben maar dat ligt aan het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 17:34 



 
Profiel   

Ik ga mee met de reacties over dat het best veel is voor een driejarige. Mijn keuze zou zijn om maximaal 3x per week wat te doen en dan eerst 10 minuten en dat na enige tijd rustig aan opbouwen (en stoppen als het goed gaat, ook al is dat al na 5 minuten). Op welke leeftijd je er al op moet/kunt zitten, daar verschillen de meningen over en lijkt mij niet de bedoeling van dit topic. Misschien zou je, nu het goed gaat, het paard nog een paar weken vrij kunnen geven en dan in de herfst weer rustig oppakken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 17:50 



 
Profiel   

Ga mee met bovenstaande. Vind het vrij intensief. Wellicht hoef je het aantal keren niet naar beneden te schroeven, maar wel de duur van elke training. Zo gezegd: 1 keer in de week rijden geeft misschien onvoldoende trainingsprikkel. Je paard is nu elke training moe dus je hebt kans dat je paard overtraint raakt (mentaal dan wel fysiek).
Wat ik nog wel heel erg mis is het stukje belastbaar maken van het apparaat en werken aan de peeshardheid. Nu doet bijna geen enkele ruiter dit maar denk dat hier nog wist te behalen is.
Dus: veel verschillende soorten ondergrond en alternatieve vormen van training. Denk aan zwemmen (niet elke stal bijna geen enkele stal is gezegend met een aquatrainer), dressuur aan de hand, wandelen, stukje mul zand pakken op lage intensiteit, heuvels (ook niet eenvoudig i NL), Canaletti/balkjes, etc

Los van dressuurmatig trainen en het lichaam leren dragen moet het lichaam ook belastbaar worden gemaakt. Het is een atleet, een goede training bevat vele elementen die bijdragen aan het fysiek en mentaal trainen van een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 18:14 



 
Profiel   

MarlindeRooz schreef
Yontheke schreef
Mijn 3 jarige die 1 april 3 is geworden loopt 3 dagen in de week een half uurtje. Op maandag, woensdag en vrijdag. Pas ook nog een 10 dagen vrij gehad, in mei ook nadat ik er 5 keer op gezeten had ook nog 3 weken vrij.

Die van mij loopt wel al gewoon wat dressuur en balkjes draven. Gaan ze echt niet dood aan hoor. Paard vindt het fantastisch en leuk en wordt een heel vervelende draak wanneer hij niet wat mag doen.

En vooraleer heel bokt hier weer over valt, paard komt elke dag van half 9 tot 17u buiten en de avond/nacht op stal.

Je snapt dat je jonge paard dan als nog 2/3e aka 16 uur per dag in een hokje staat? Dan zou ik ook een draak worden.

Maar ik vind je paard ook te jong voor zoveel rijden TS. Misschien wat meer vanaf de grond doen?


Dat snap ik ja. Fijn dat jij dan ook een draak wordt. Bij ons op stal wordt het doorsnee paard geen draak. Ieder zijn keuze over huisvesting zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 20:39 



 
Profiel   

Beetje flauwe opmerking ook, alsof op stal staan alleen maar gruwelijk slecht is terwijl het voor veel paarden ook juist een rustplek is waar ze ongestoord kunnen eten en liggen. Denk dat veel paarden zouden tekenen voor iedere dag van 9 tot 17:00u buiten.

TS: ik denk ook eerder aan een afbouwschema dan aan een opbouwschema..het klinkt alsof je net iets teveel vraagt. De meeste driejarigen hebben helemaal niet zoveel concentratie..en deze is nog geen 3.5 jaar. Ik zeg ook 3 jaar -> max 3x en gewoon korte niet intensieve trainingen van maken waar hij niet moe van wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 07:41 



 
Profiel   

Maar wat is moe? Het ene paard wordt mentaal heel snel moe en het andere paard houdt wel van een beetje fysiek moe worden. Ik heb niet het idee dat ik de mijne compleet af rag of er spierpijn in rij. Hij is gewoon net wat fijner in zijn hoofd als hij echt fysiek dingen mag doen waar hij een inspanning voor moet leveren.
In dat half uurtje doet hij instappen en uitstappen en wat draven en galopperen en dan voornamelijk lange lijnen en wat grote voltes. Daarbij 1 keer in de week wat balkjes draven omdat hij dat super leuk vindt en gemotiveerd van wordt. Het is nu eenmaal een springpaard.

Hoezo doe je dan je paard stuk? Ik heb sinds het zadelmak maken gewoon een compleet ander paard. De fokkers vallen uit de lucht van verbazing hoe hij nu is tegenover de 2,5 jaar dat hij bij hen is opgegroeid en niet te hanteren was in de hand.

Zo zie je maar dat elk paard anders is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 13:52 



 
Profiel   

lalachico schreef
2x rijden (stap en wat kleine pasjes draf )(beheerst geen galop en mag ook eerst op eigen benen leren lopen en sterker worden (draver )
1x longeren daarin zit veel overgangen ook galopstukjes
1x grondwerk/spelen met pionnen touwtjes zeiltje etc


Ik denk niet dat je iets hoeft op te bouwen op zulke jonge leeftijd, afbouwen wel. Ik zou er 1 x rijden van maken ipv 2, en lekker aan de hand het bos in ipv longeren. Zulke jonge paarden 20 minuten op de volte houden zal op latere leeftijd problemen in de benen opleveren ben ik bang.

Met een half jaar zou ik dan onder het zadel het bos in ipv aan de hand (als het paardje goed vordert) maar zal zeker nog wel een jaar wachten voordat je meer dan 3 keer in de week wat met m doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 14:02 



 
Profiel   

Het verschilt erg per week
Nu is hij vrijdag onder het zadel geweest
En tot nu toe vrij
Overdag lekker op de weide

Met moe bedoel ik dat hij snel afgeleid is
En niet zoals het begin
Je ziet hem kauwen en dat hij het aan het verwerken is

Verder spelen we veel in de bak met pionnen
Tussen balkjes lopen of onder sliertjes.


Zie ook een aantal 3 jarige die worden gewoon 5x per week gereden laatst 1 op wedstrijd gezien.
Het was dus meer een vraag wat een beetje het gemiddelde is
Iedereen doet het anders
Maar zo kan je van elkaar leren etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 16:15 



 
Profiel   

Ik ben dan weer geen grondwerk type. Heb het met mijn vorige paard wel gedaan en met deze in de wintermaanden een paar grondwerklessen genomen. Dat lag hem gewoon echt niet. Hij werd er ronduit vervelend van. Doe hem maar gewoon opzadelen en rijden. Dan is ie schaapmak. Nog steeds ril en scherp maar wel braaf en geen rare toestanden.

Mijne is wel echt een beetje een ril bloedbeestje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 16:27 



 
Profiel   

Je moet je niet afvragen wat het gemiddelde is, je moet je afvragen wat goed is voor het paard.
Dat je 3 jarigen ziet die 5 keer pw worden gereden en wedstrijden lopen, wil niet zeggen dat dit goed is.... zou wat wezen.

Mijne lopen als 3 jarige te eten en poepen in het land. Wil niet zeggen dat dat het enige goeie is voor een 3 jarige..

Ik denk dat je teveel wil omdat je dat ergens hebt gezien. Maar dat is niet nodig. En zoals longeren zie je volgens mij als minder belastend iets, terwijl dit toch best belastend is.
Let goed op je paard. Dat je ziet dat hij moe wordt kan een keer, maar als je elke keer dit ziet vraag je wel te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 16:31 



 
Profiel   

Dravers worden als jaarling al voor de sulky getraind. Dit schema is heel soft. Ik zou om de dag rijden doen. En de andere dagen iets anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 16:48 



 
Profiel   

Hier ook een 3 jarige wel trekpaard. We trainen zo'n 3x per week 10 minuten of we lopen aan de hand een stuk of combineren dat. Er wordt niet gereden op hem. Ik heb eerst basis longeren gedaan daarna over gegaan op lange lijnen en nu sleept hij een auto band. Tenmiste dat is nu 1x gedaan en ging fantastisch. Langer dan 10 minuten houdt hij echt niet vol qua concentratie. Nu liep hij tm juli ook nog lekker in het natuurgebied. Hij was absoluut toe aanuitdagingen en vind het geweldig als we aan de slag gaan. Dit kan echter hopelijk nog ontzettend veel jaren dus doe het op zijn tempo en dat ligt dus al vlot qua leren. Volgens mij zegt de duur van een training ook niet alles maar juist de positieve ervaring is het die de vooruitgang geeft. Hier was hij 30 seconden onwennig met band trekken maar weet zeker dat we vrijdag het weer doen dat hij het volkomen normaal vind. Dan heeft hij toevallig bijna week niets gedaan door de absurde temperaturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 17:12 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Dravers worden als jaarling al voor de sulky getraind. Dit schema is heel soft. Ik zou om de dag rijden doen. En de andere dagen iets anders.


Is wel heel gechargeerd dit
Nu vind ik dit wel een heel ander type belasting dan rijden. Bovendien, wil het niet zeggen dat het gemiddelde schema van dravers goed is (ik ken het schema niet overigens). Maar dit is een beetje een drogreden.
Ben wel met je eens dat mensen soms echt te soft worden in hun trainingsschemas. Ja ze mogen wat doen, maar alles met beleid en echt goede training waarin wordt gewerkt aan belastbaarheid. 5x in de week rijden/longeren vind ik veel te heftig. Wellicht dat we dit met ons zelf kunnen maar gezien een paard niet kan spreken zou ik preventief een stapje zachter lopen.

Bovendien begrijp ik nooit waarom ruiters elke week een zelfde traininsschema er op na houden? Voor een jong paard zou ik 3 weken opbouwen en daarna 1 rust week. In de opbouwfase breid je stapsgewijs de intensiteit en duur op en daarna rustweek.

Tuurlijk is elk paard anders maar bewegingsleer is een best wel bevestigd iets. Een paard zal nooit opeens extreem anders zijn dan het normaal en wel van 0 naar 5x per week aankunnen zonder risico op overtraining.

Mijn paard is 2 maar ik werk nu al aan belastbaarheid van het apparaat. Ik loop soms hard met haar, we doen balkjes en gaan over heuvels. Als ze 2,5 is mag ze van mij ook wat gewicht dragen. Denk aan 10 kg. Dit liever dan opeens er op zitten met m’n dikke kadaver. Beleid is alles.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 17:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen