3jarige opbouw/trainingsschema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:54

Toen de mijne jong was hielt ik ongeveer de leeftijd aan voor de keren per week.

- 3 jaar was max. 3x per week en max. 30 minuten liever korter, het 1ste half jaar na zadelmak reed ik 1x per week daarna 2x per week. Andere ´werk'dagen wisselde ik af met longeren, grondwerk, wandelen.
- 4 jaar was 4x per week max. 40 minuten maar vaak korter, rustig opbouwend naar 3 x per week rijden maar, meestal probeerde ik de ene week 2x te rijden en de andere week 3x te rijden, andere 'werk'dagen afwisselend longeren, wandelen, grondwerk.
- en vanaf 5 jaar en ouder was het max. 5 per week en dan ging ik de tijd opbouwen de ene week reed ik 3 x per week de andere week reed ik 4 x per week, en ook hier op de andere ´werk' dagen afwisselend longeren, wandelen, grondwerk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:04

Danique_G schreef:
janderegelaa schreef:
Dravers worden als jaarling al voor de sulky getraind. Dit schema is heel soft. Ik zou om de dag rijden doen. En de andere dagen iets anders.


Is wel heel gechargeerd dit
Nu vind ik dit wel een heel ander type belasting dan rijden. Bovendien, wil het niet zeggen dat het gemiddelde schema van dravers goed is (ik ken het schema niet overigens). Maar dit is een beetje een drogreden.
Ben wel met je eens dat mensen soms echt te soft worden in hun trainingsschemas. Ja ze mogen wat doen, maar alles met beleid en echt goede training waarin wordt gewerkt aan belastbaarheid. 5x in de week rijden/longeren vind ik veel te heftig. Wellicht dat we dit met ons zelf kunnen maar gezien een paard niet kan spreken zou ik preventief een stapje zachter lopen.

Bovendien begrijp ik nooit waarom ruiters elke week een zelfde traininsschema er op na houden? Voor een jong paard zou ik 3 weken opbouwen en daarna 1 rust week. In de opbouwfase breid je stapsgewijs de intensiteit en duur op en daarna rustweek.

Tuurlijk is elk paard anders maar bewegingsleer is een best wel bevestigd iets. Een paard zal nooit opeens extreem anders zijn dan het normaal en wel van 0 naar 5x per week aankunnen zonder risico op overtraining.

Mijn paard is 2 maar ik werk nu al aan belastbaarheid van het apparaat. Ik loop soms hard met haar, we doen balkjes en gaan over heuvels. Als ze 2,5 is mag ze van mij ook wat gewicht dragen. Denk aan 10 kg. Dit liever dan opeens er op zitten met m’n dikke kadaver. Beleid is alles.


Ook een paard moet spieren en conditie opbouwen en dat gaat gewoon niet als je hem maar 1 of 2 keer in de week traint. Ik ben het er mee eens dat de opbouw zorgvuldig moet maar het is afhankelijk van het paard hoe vaak dat is. Ze hoeven echt niet nat van het zweet en staan te pompen naar adem. Dus kijken en doseren. En je weet pas wat ze aankunnen als je het wat intensiveert. Dan kun je altijd nog naar beneden bijstellen. En hij hoeft niet doodmoe te zijn als je klaar bent maar als hij nog zo fris is als een hoentje kun je gerust een paar rondjes extra.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:45

Vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat heel veel mensen een 3 jarige klaar vind voor het rijden , zeker in deze tijd naar alle onderzoeken die gedaan zijn.
Wat is dat toch met de mens en het paard aan het paard ligt het niet dat weet ik zeker , maar waarom wil je het mooiste wat je bezit geen tijd geven om volwassen te worden ??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:53

midgie schreef:
Vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat heel veel mensen een 3 jarige klaar vind voor het rijden , zeker in deze tijd naar alle onderzoeken die gedaan zijn.
Wat is dat toch met de mens en het paard aan het paard ligt het niet dat weet ik zeker , maar waarom wil je het mooiste wat je bezit geen tijd geven om volwassen te worden ??

Onderzoeken zeggen dat het juist goed is ivm juiste spierontwikkeling. Niet alleen bij paarden, ook bij mensen.

Maar als je het dan toch "goed" wilt doen, de groeischijven van de rug sluiten na 8 jaar. Dan is het paard dus echt volwassen. Ga jij 8 jaar wachten?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:06

janderegelaa schreef:
midgie schreef:
Vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat heel veel mensen een 3 jarige klaar vind voor het rijden , zeker in deze tijd naar alle onderzoeken die gedaan zijn.
Wat is dat toch met de mens en het paard aan het paard ligt het niet dat weet ik zeker , maar waarom wil je het mooiste wat je bezit geen tijd geven om volwassen te worden ??

Onderzoeken zeggen dat het juist goed is ivm juiste spierontwikkeling. Niet alleen bij paarden, ook bij mensen.

Maar als je het dan toch "goed" wilt doen, de groeischijven van de rug sluiten na 8 jaar. Dan is het paard dus echt volwassen. Ga jij 8 jaar wachten?


Sommige zullen best die 8 jaar wachten, maar in de praktijk zagen wij daar vooral problemen van komen.
Iedereen komt altijd maar aan met het plaatje vN de groeischijven en begint dan over gewrichten. Tja een lesje anatomie vind ik dan altijd eerder op zijn plaats. Enfin op de kliniek zagen wij steeds vaker blessures voorbij komen doordat paarden veel te laat getraind werden. Ze moesten vervolgens dingen doen waar hun lichaam niet op aangepast/getraind was en de ellende begon.

@ts kijk vooral naar je paard. Ik persoonlijk zou veel minder bak/longe werk doen en meer arbeid op rechte stukken willen zien. Ga buiten rijden ipv in die bak.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:12

Citaat:
Sommige zullen best die 8 jaar wachten, maar in de praktijk zagen wij daar vooral problemen van komen.
Iedereen komt altijd maar aan met het plaatje vN de groeischijven en begint dan over gewrichten. Tja een lesje anatomie vind ik dan altijd eerder op zijn plaats. Enfin op de kliniek zagen wij steeds vaker blessures voorbij komen doordat paarden veel te laat getraind werden. Ze moesten vervolgens dingen doen waar hun lichaam niet op aangepast/getraind was en de ellende begon.


Juist. Dit dus. En dat wijzen alle onderzoeken ook uit. Het is niet voor niets dat GP paarden vaak heel oud worden. Van jongs af aan goed getraind en daar plukken ze op hun oude dag nog steeds de vruchten van.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:50

Er zijn er ook genoeg die kapot gereden worden en via de achterdeur weg gaat...alles valt of staat met goed management, goede rijderij en beleid.

En waarom een 3 jarige niet moe maken? simpel omdat ze dan niets meer leren..de concentratie is er vaak niet langer dan 15/20 minuten en dat is dan echt de max. Als je een paard dingen wilt leren dan bouw je het op, hoe meer iets bevestigd is, hoe minder energie het kost en dan kan er weer een stapje verder gegaan worden.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:01

janderegelaa schreef:
midgie schreef:
Vind het eigenlijk wel heel bijzonder dat heel veel mensen een 3 jarige klaar vind voor het rijden , zeker in deze tijd naar alle onderzoeken die gedaan zijn.
Wat is dat toch met de mens en het paard aan het paard ligt het niet dat weet ik zeker , maar waarom wil je het mooiste wat je bezit geen tijd geven om volwassen te worden ??

Onderzoeken zeggen dat het juist goed is ivm juiste spierontwikkeling. Niet alleen bij paarden, ook bij mensen.

Maar als je het dan toch "goed" wilt doen, de groeischijven van de rug sluiten na 8 jaar. Dan is het paard dus echt volwassen. Ga jij 8 jaar wachten?


Je hoeft niet niks te doen, maar je kan ze voor bereiden een ruiter te dragen toch, dus tot 8 jaar wachten en niks doen is niet slim, maar wel het paard zijn spieren trainen zonder gewicht dan is 6 een mooie leeftijd en idd ik wacht tot zeker 5 of 6 jaar en als ze mentaal nog niet klaar zijn voor een ruiter wacht ik nog langer.
Maar zeker werk ik met ze en leer ze alles vanaf de grond alle hulpen en alle zijgangen en alle oefeningen en je merkt echt het verschil een paard wat voor bereid is heft niet te zoekn waar hij zijn benen neer moet zetten, maar heeft de kracht om de ruiter te dragen.
Met 3 jaar is heb je die voor bereiding en die kracht nog niet en vooral mentaal zijn ze er nog niet klaar voor,
Veel mensen denken dat een paard je kan dragen , hup 3 en erop en het dier moet dan maar snappen wat er van hem verwacht word en als hij niet loopt dan pakken we sporen en een zweep, hoe dan?
Zelf ben ik er een voorstander voor ook om je paard bitloos te beleren zodat ze je zithulpen en indirecte teugel hulpen kunnen leren en dat het bit puur voor de verfijning blijft en niet om je paard via de mond en het stuur en de rem erop te zetten en al helemaal niet bij een 3 jarige maar ook niet als hij met 8 in gereden gaat worden, eerst de basis , maar helaas slaan mensen grote stappen over en krijgen problemen daardoor en dan moet het paard weg of naar een her opvoeder, nou die maken het vaak nog meer kapot.
Dus een 3 jarige erop kan niet meer met alle kennis die er is en als je wil rijden koop dan een ouder dier , geduld is een schone zaak en stap voor stap werken schept een band , waarom je allermooiste bezit ergens doorheen duwen??
Het is hobby , waarom dan te vroeg beginnen?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 13:54

Ik ga mee met o.a Janderegelaar en de onderzoeken die gedaan zijn; licht belasten en goed opleiden kan prima met een jong paard.

Er was een soort stelregel met 3 jaar oud = 3x per week, 4 jaar oud 4x per week, 5 jaar 5x etc. Dat is een richtlijn en op vele manieren te interpreteren natuurlijk.

Ik denk dat je het prima doet zo. Nog veel belangrijker is dat je kijkt naar zaken als:
Veel rechtuit proberen te werken, consequent en met beloning en pauzes trainen, afwisselen, geleerde oefeningetjes kort en helder bevestigen, hulpen verfijnen, arbeid verdelen, passend tuig, niet lang en vaak op zware bodems werken, voer en management, gewicht en balans van de ruiter, goede les.

Dat ze een keertje moe zijn vind ik eigenlijk ook niet erg, als ze daarna maar hun rust krijgen en het geen gewoonte wordt het paard uit te putten.

Paarden leren in principe heel vlug en met wat herhaling weten ze een oefening levenslang. Goed aangeleerd hoef je helemaal niet eindeloos te herhalen maar kan je met vrij korte sessies resultaat bereiken. Als je komt bij specifiekere of zwaardere dingen (topsport, endurance, springen, eventing etc.) Dan moet je rekening gaan houden met belasting, spieropbouw en herstel na inspanning. Dat is een heel ander verhaal dan recreatief rijden.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:01

Ook ik vind (nog maar net) 3 jaar te jong om te beleren onder het zadel, maar ben wel van mening dat je hier gradaties in hebt. Even zitten en wat sturen is iets anders dan een half uur alle gangen en veel figuren rijden. Snel afgeleid komt omdat de concentratieboog heel kort is, net als bij jonge kinderen. Bij een 3jarige kun je uit gaan van een concentratieboog van zo'n 10-15 minuten, daarna is het vaak toch echt klaar. En dan nog is het in die 10-15 minuten een uitdaging om ze echt te triggeren en een manier te vinden om het voor hen interessant te maken. Bij het ene paard gaat dit makkelijker dan het andere paard.

Grondwerk, balkjes lopen, een soort schriktrainingen, buiten/bos aan de hand en bij een springpaard eventueel wat lijntjes pakken met vrijspringen vind ik voldoende activiteiten die je kunt verdelen, waarbij ik ook uit zou gaan van de 'regel' 3 jarige betekent 3x per week wat doen. En inderdaad, af en toe een week vrij is echt geen overbodige luxe

Ik heb zelf mijn paard beleerd op 4,5 jarige leeftijd. Heeft daarvoor eigenlijk alleen in het land gelopen, vanaf 4,5 op gaan pakken met grondwerk, wandelen, vrijspringen en wat licht longeerwerk om zo toe te werken naar het werk onder het zadel. Ook dit erg rustig opgepakt, slechts enkele minuten en goed was goed.

Inmiddels is zij 6,5 jaar en hebben wij wat ups en downs gehad: flinke wond aan voorbeen met doorgesneden spier dus 7 maanden rust, verdraaide kogel waardoor zij 5 maanden in de wei heeft mogen lopen en nu maagzweren dus opnieuw 5 maanden rust gehad. Al met al heeft zij dus nog erg weinig onder het zadel gelopen. Tussen november 2021 en april 2022 hebben wij op kunnen bouwen tot 4x per week rijden, maar nu kunnen we weer opnieuw beginnen.

Nu ben ik benieuwd gezien er hier al een groepje verzameld heeft met verschillende visies. Hoe denken jullie dat ik mijn paard het beste weer kan opbouwen? Merrie is nu dus 6,5 jaar (feb 2016) en heeft slechts enkele maanden onder het zadel gelopen. Staat nu 5 maanden stil en kan opgebouwd worden, is klinisch al zo'n maand weer 100%. Gisteren is zij voor het eerst weer onder het zadel geweest om te zien waar we staan. Ze is dusdanig wiebelig dat zij als 'zadelmak' door kan, zeker niet doorgereden. Beenhulpen moeten weer bevestigd worden en verticale en horizontale balans zijn ver te zoeken. Ook conditie moet weer opgebouwd worden.

Wat voor 'schema' zouden jullie aanhouden voor de komende weken/maanden in zo'n geval?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 14:39

@DenieesB Als je je bezig wil houden met verticale en horizontale balans dan zou ik begeleiding zoeken/les gaan nemen bij iemand die van die stroming is.

Je zegt nu 5 en zadelmak... dan zou ik beginnen met om de dag een kwartiertje rijden en tussendoor 1 of 2x grondwerk/longeren.
Veel rechtuit, grote wendingen, simpele overgangen, niet teveel het tempo willen controleren maar het paard ruimte geven zelf te zoeken naar ritme en tempo. Als je in het bos veel rechtuit kan rijden dan vooral gaan doen!

Op een gegeven moment kan je vanzelf een keer naar 20 minuten of een half uurtje. Ik werk zelf graag in blokjes: paar minuten werken, paar minuten pauze.
Als je vrij eenvoudig grote wendingen kan sturen in stap en draf, en er ook een klein galopje op zit. Dan gaan spelen met wijken voor de kuit, rechtrichten etc. Kleine resultaten groot belonen en herhalen.

Maar er zijn meer wegen naar Rome. Er zijn mensen die eerst alle knoppen op de grond installeren, er zijn mensen die eerst alle zijgangen in stap willen kunnen voordat ze überhaupt gaan draven. Zolang je maar consequent bent en duidelijk naar het paard zonder hem te frustreren.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:43

Kelly_ann schreef:
Ik ga mee met o.a Janderegelaar en de onderzoeken die gedaan zijn; licht belasten en goed opleiden kan prima met een jong paard.

Er was een soort stelregel met 3 jaar oud = 3x per week, 4 jaar oud 4x per week, 5 jaar 5x etc. Dat is een richtlijn en op vele manieren te interpreteren natuurlijk.

.


Dat is volgens mij al een hele oude stelregel
Rijden op een 3 jarige is gewoon niet ok
Er zijn er zelfs die het normaal vinden om op een 2.5 jarige te zitten, wat is dat half jaar verschil dan?
Waarom zou je het ook willen, koop een ouder dier dan waar je mee aan de slag kan of die al is in gereden een 6 jarige bv
Waarom zo een baby paard al zo lichamelijk en mentaal belasten?
Laat ze lekker uit groeien .
Snap dat het niet goed is voor de handel, maar het moet wel ten kosten van het paard gaan dan?

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:00

@Kelly_ann dat is inderdaad wel gelijk aan hoe ik het de vorige keer heb opgepakt. Leuk dat jij daarin hetzelfde aangeeft. Meerdere keren per week korte stukjes pakken. Benieuwd of hier andere inzichten komen.

Belastbaarheid is natuurlijk een stuk hoger dan bij een 3/4 jarige. Ze is overigens 1,5 jaar ouder, dus geen 5 jaar maar nu 6,5 jaar. Maar alles moet wel (opnieuw) opgebouwd worden zoals spierkracht, conditie en lichaamsgebruik.

We hebben gelukkig zowel een binnen- als buitenbak 20x60 met goede bodem. Buiten rijden kunnen we ook op een klein trailerritje afstand. We zitten in de polder en ze is doodsbang voor koeien, dus helaas kunnen we niet zomaar even een blokje om :+

Zijn er nog goede tips voor rechtrichten?

@midgie even op jou inhakend. Een ouder paard kopen is hierin niet de oplossing. De meeste oudere paarden (en dan heb ik het voor de makkelijkheid even over een 4 jarige maar zeker een 6 jarige) zijn al ingereden. Op welke leeftijd dit gedaan is heb je geen invloed. Dit kan zomaar al met net 3 gebeurd zijn en op welke manier is dan niet bekend.

Ik heb het enorme geluk gehad een 4 jarige te vinden waar nog niets mee was gedaan, maar dit zijn absoluut uitzonderingen. Als je onbeleerd wil moet je meestal serieus gaan kijken naar een 2,5 jarige. Anders is het paard, precies wat jij zegt meestal voor de handel, al snel ingereden want dan kunnen ze er gewoon meer geld voor vangen.

Onwijs oneerlijk en ondanks dat er steeds meer kennis hierover is, zal dat niet zo snel veranderen vrees ik. Paarden kosten heel veel geld en veel mensen hebben simpelweg het geduld niet om een paard daadwerkelijk de tijd te geven.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:29

Een driejarig paard is in feite te vergelijken met een tiener, niet met een baby. En tieners gaan naar school en doen meestal aan een sport. Ze zijn nog geen professionele bodybuilders/marathonlopers of bagagehandelaar op Schiphol. Want dat is overbelasting en lijdt tot blessures en slijtage.

Gedoseerd belasten kan zelfs positief uitwerken voor de belastbaarheid van het lichaam op latere leeftijd. De weefsels kunnen door lichte belasting sterker worden en blijven.
Ook mentaal is het paard op deze leeftijd makkelijker leerbaar, ze pikken dingen snel op en passen zich makkelijker aan naar de 'taal' van de mens.

Het kan geen kwaad een jong paard voor een bepaalde periode met rust te laten, bijvoorbeeld na het zadelmak maken weer een paar maanden de wei op. Mits de training goed is verlopen is het na een 'vakantie' oppakken en wegrijden. Eenmaal aangeleerde 'kennis' van een paard is vrijwel direct weer aanspreekbaar. Noot: dit geldt ook voor slecht aangeleerd gedrag, Vakantie geven bij gedragsproblemen is zelden nuttig - slechte gewoontes blijven bestaan zolang die gewoonte ruimte blijft krijgen.
Houd wel rekening met de conditie, uit het werk geweest zijn betekent dat spieren, uithoudingsvermogen en weefsels weer moeten opbouwen. Dit gaat wel sneller dan bij een nog helemaal groen paard, cellen die eerder belast zijn geweest hebben wel een soort 'geheugen'.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:15

Uit onderzoek blijkt dat het paardenlichaam het beste hard op korte intensieve piekbelasting rechtuit. ( galoptraining bijvoorbeeld)

Ik vind het bijzonder dat mensen dan bijvoorbeeld grondwerk noemen, dat voelt voor ons waarschijnlijk 'liever' /beter voor het lichaam maar dat is het, als we het over het optrainen van een lichaam hebben, dus niet :)

Uit onderzoek onder renpaarden bleek ook, dat renpaarden die als 2 jarige gestart hadden, langer meegingen op topniveau, dan paarden die later gestart waren.

Ik vind met 2 jarige wedstrijden lopen ethisch niet oke, daar ben ik dus op tegen. Maar het laat wel zien dat er een verschil zit tussen ethisch/gevoelsmatig en wat echt goed is voor een lichaam.

Ik zie hier het woord moeheid ook op meerdere manieren gebruikt worden. Je hebt mentaal moe en lichamelijk moe. Om een lichaam te ontwikkelen zal je wel steeds over een grens heen moeten, altijd stoppen voor je paard moe is: dan train je niet.

Daarnaast is het van belang wel te stoppen voordat je paard mentaal moe is.

Een goede trainer ziet dat. Maar dat is wel enorm lastig :)

Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:57

Afgezien van het feit dat ik het met je eens ben Ruitje, heb je een bron? Ik heb zelf ook een onderzoek gelezen ooit met dezelfde strekking maar kan ‘t niet terugvinden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:03

Goed verwoord Ruitje! In principe logisch wat je zegt, paarden moesten oorspronkelijk natuurlijk ook al op jonge leeftijd kunnen wegrennen voor roofdieren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:27

Danique_G schreef:
Ga mee met bovenstaande. Vind het vrij intensief. Wellicht hoef je het aantal keren niet naar beneden te schroeven, maar wel de duur van elke training. Zo gezegd: 1 keer in de week rijden geeft misschien onvoldoende trainingsprikkel. Je paard is nu elke training moe dus je hebt kans dat je paard overtraint raakt (mentaal dan wel fysiek).
Wat ik nog wel heel erg mis is het stukje belastbaar maken van het apparaat en werken aan de peeshardheid. Nu doet bijna geen enkele ruiter dit maar denk dat hier nog wist te behalen is.
Dus: veel verschillende soorten ondergrond en alternatieve vormen van training. Denk aan zwemmen (niet elke stal bijna geen enkele stal is gezegend met een aquatrainer), dressuur aan de hand, wandelen, stukje mul zand pakken op lage intensiteit, heuvels (ook niet eenvoudig i NL), Canaletti/balkjes, etc

Los van dressuurmatig trainen en het lichaam leren dragen moet het lichaam ook belastbaar worden gemaakt. Het is een atleet, een goede training bevat vele elementen die bijdragen aan het fysiek en mentaal trainen van een paard.

Hier ga ik mee akkoord.

Ik heb ook een draver gekocht toen die 3,5 was. Heb hem zadelmak gemaakt in 3 dagen tijd. 1e dag was enkel opstappen en afstappen. 2e dag rondje stappen. En 3e dag draf erbij genomen.

Inmiddels is hij 4,5 en heb ik hem misschien in dat jaartje tijd 30x bereden gehad.

Daarnaast heeft die meer vrij dan dat die moet werken. Doe ik ook veel aan de hand qua rechtrichten (bijna elke draver (paard) is immers scheef).

Oh en wandelen veel wandelen, zowel aan de hand als onder het zadel.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:42

@Danique oa: Equine musculoskeletal development and performance: impact of the production system and early training
Chris W Rogers, Charlotte F Bolwell, Erica K Gee, Sarah M Rosanowski
Animal Production Science 60 (18), 2069-2079, 2020


Zo zijn er overigens echt heel veel studies.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 18:59


Raineri
Berichten: 6197
Geregistreerd: 21-02-11

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:18

Bedankt beide!
Sla artikelen op in m’n telefoon zodat ik in elke discussie munitie heb :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:52

Deze onderzoeken ken ik ook. En draverstraining is best pittig dus als zelfs deze positief zijn...Misschien moeten een hoop mensen hun onderbuikgevoel eens los laten. Prima als je paard een 5 of 6 jaren plan is maar voor zijn welzijn -zeker op latere leeftijd- is het niet het beste.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 22:15

Laten we er niet de 1000ste discussie van maken of je wel of niet op een 3-jarige gaat zitten.

Hier gaat bijna alles met 3 onder het zadel. Daar mag je wat van vinden, maar echt, ik heb nog nooit een kapot of geblesseerd paard er van gezien. Wel gaat alles hier na het bevestigen van de basis weer een halfjaar de wei op.

TS: ik vind de frequentie van je prima, ik zou wel de duur van je trainingen inkorten. 20 minuten rijden is echt best lang. Wat doe je dan allemaal? Opstappen, paar rondjes stappen, paar rondjes draven beide kanten op, beetje sturen hier en daar en na 10/15 minuten klaar.

Je zegt dat de galop niet bevestigd is, hoe gaat dat aan de longeerlijn? Galopperen aan de longeerlijn is vaak nog wel lastiger dan in de bak, omdat ze niet rechtuit kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:40

midgie schreef:
Kelly_ann schreef:
Ik ga mee met o.a Janderegelaar en de onderzoeken die gedaan zijn; licht belasten en goed opleiden kan prima met een jong paard.

Er was een soort stelregel met 3 jaar oud = 3x per week, 4 jaar oud 4x per week, 5 jaar 5x etc. Dat is een richtlijn en op vele manieren te interpreteren natuurlijk.

.


Dat is volgens mij al een hele oude stelregel
Rijden op een 3 jarige is gewoon niet ok
Er zijn er zelfs die het normaal vinden om op een 2.5 jarige te zitten, wat is dat half jaar verschil dan?
Waarom zou je het ook willen, koop een ouder dier dan waar je mee aan de slag kan of die al is in gereden een 6 jarige bv
Waarom zo een baby paard al zo lichamelijk en mentaal belasten?
Laat ze lekker uit groeien .
Snap dat het niet goed is voor de handel, maar het moet wel ten kosten van het paard gaan dan?
Zegt wie? :')

Een 3-jarige is mentaal al lang geen baby meer, en imo niet eens een puber, maar eerder een adolescent, als je het graag in menselijke levensfasen wilt uitdrukken. En zoals je kunt lezen, is er al meermalen wetenschappelijk aangetoond dat juist gedoseerde belasting terwijl het dier nog in de groei is, beter is dan er pas mee aan het werk gaan als ze 8 zijn. Een paard bestaat uit veel meer dan alleen de groeischijven in de rug. Dat softe gedoe van tegenwoordig is eerder nadelig voor paarden - zowel fysiek als mentaal - dan dat je ze er een plezier mee doet. Tenzij je uiteraard nooit je paard écht aan het werk zet, dan kun je natuurlijk ook beginnen als ze 10 zijn. Of 15. of 20. En dan maakt het ook geen barst uit als je er niet eens fatsoenlijk het erf mee af kan omdat ze dan een driftbui krijgen. :+

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 3jarige opbouw/trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 06:25

Al met al voor ts.
Ik denk dat je vooral het rijden in de bak wat moet minderen en meer bezig zijn met rechte lijnen.
Is je paard op de baan getraind? Dan grote kans dat hij het buiten rijden heel prima kent. Neem een maatje mee en ga een rondje buiten. Daar is het ook veel makkelijker voor je paard om die balans onder het zadel te vinden en bijv de galop knop.

Om je een idee te geven. Als ik de volbloeden (zowel Engels als Arabisch) die voor de baan getraind werden een uur in het bos trainde was er niets aan de hand. Een 15tal minuten dressuurmatig trainen en ze waren gewoon echt moe. Niet omdat ze nu zoiets speciaals moesten doen, maar pff vonden ze dat lastig.