Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rechtrichten zonder rijbak

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn paard is 2 maanden geleden verhuisd naar een prachtige plek. Helemaal blij. We hebben er alleen geen rijbak. Nu is het rechtrichten onder het zadel wel heel belangrijk voor hem. Ik ben zelf beter zoekend hoe ik dat het beste kan aanpakken zonder te kunnen longeren of rijden in een bak. Heb wel lange tracks tot mijn beschikking en buiten op buitenrit.
Benieuwd naar hoe jullie dit doen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 10:34 



 
Profiel   

Waarom denk je dat je het op buitenrit niet kan? Of laat ik het anders vragen, wat zou je in een bak anders doen? Dus wat doe je daar dat op je buitenrit niet doet?

Ik vind buitenritten juist heel fijn door de langere rechte stukken. Verder doe ik alles op buitenrit, alleen grote voltes niet, maar die vervang ik door slingeren over het pad waarbij je stelling en buiging vraagt en telkens de andere kant op. Maar ik rijd ook zijgangen, overgangen, tempowisselingen, ronde wendingen bij pad wisselen of juist een echte wending ervan maken.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-09-22 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 10:37 



 
Profiel   

Op een (breed) pad kan je ook gewoon rechtrichten. Pasje wijken, pasje schoudervoor, omstellen en andere kant opbuigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 10:38 



 
Profiel   

Dank voor jullie antwoorden! Even als context: ik ben niet een heel vaardige/ervaren ruiter. De lessen die ik heb gehad rondom rechtrichten zijn met name aan de longe geweest en in de rijbak. Dus het is niet mijn bewering dat het buiten niet kan. Ik denk juist van wel, maar ben op zoek naar tips en inspiratie hoe dit te doen. Ik heb helaas geen lesgever die meegaat op de fiets om me hierin te begeleiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 11:35 



 
Profiel   

Is er geen rijbak in de buurt?

Het is met name de combinatie, geen ervaren ruiter en geen les die mij zorgen baart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 11:41 



 
Profiel   

Ja ik blijf 1x per maand lessen bij mijn instructrice. Dat is dan in de dichtstbijzijnde rijbak die ik huur. Is wel op 30 minuten stappen. Dus vandaar dat dit op wekelijkse basis niet te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 12:46 



 
Profiel   

Ik bedoelde ook niet dat jij beweerde dat het niet kan, ik wilde weten wat jij denkt dat buiten niet kan en in een bak wel. Of waar eigenlijk voor jou het probleem zit om de tips uit de lessen buiten ook te volgen. ;)

Wat doe je aan de longe? En onder het zadel? Tijdens de les? Eigenlijk kan je bijna alles ook buiten doen, maar als we weten hoe je bezig bent kunnen er betere tips gegeven worden. En vraag het eens aan instructie wat je buiten kan doen.

Zoals ik schreef doe ik van alles buiten. Alles wat ik in de les als huiswerk krijg kan ik op buitenrit ook doen, maar soms een beetje omdenken. Ik wissel regelmatig van been, galopeer elke keer in een andere galop aan en vraag dus ook echt links of rechts en niet alleen galop.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 10-09-22 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 12:49 



 
Profiel   

Gewoon buiten doen wat je normaal in de bak zou doen. Aan het been maken, van achter naar voren nageeflijk over de rug rijden. Zorgen dat hij de teugel aan de holle kant aanneemt zodat je met je "binnenbeen" aan de bolle kant de schouder kan verzetten en het paard op twee teugels kan rijden.

Het voordeel van buiten is dat je veel sneller ziet hoe scheef het paard loopt en het ook geen wand heeft waar het aan kan plakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 12:50 



 
Profiel   

Een paard recht richten met buiten rijden is juist de allerbeste manier. En ook de makkelijkste manier. Alles doen wat je in de bak ook zou doen. Lekker naar voren, rengalop mee pakken. Worden ze heel sterk en recht van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-22 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen