Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Moeite met de galop op hogere leeftijd

 
Profiel   

Oké, dit wordt het negenmiljardste topic over de verkeerde galop sinds Bokt is opgericht.

Ik ben zoals jullie misschien weten manegeruiter. Geen heel goeie en ook geen held. Daarom rijd ik altijd op wat oudere, betrouwbare paarden die nergens van schrikken en heel goed weten wat je doet.

Mijn min of meer vaste paard is een oude KWPN-merrie. Er zit nauwelijks sleet op dat dier: ze heeft meer dan genoeg energie voor een losse les (natuurlijk laten ze haar geen uren lopen!), ze snapt de subtielste hulpen en ze briest nog gezond als ze mag doorlopen.

Maar één ding gaat de laatste tijd wel minder. Als je op de linkerhand zit, springt ze steevast in de verkeerde galop aan. En niet een beetje, gewoon een volmaakte contragalop! Zelfs na vijf keer terugnemen en weer aangalopperen zat ik nog verkeerd. Dat had ze vroeger nooit. En ligt dat nou aan mij? Ik ben misschien geen geweldige ruiter, maar dat was ik vorig jaar ook niet. Het lijkt me stug dat mijn beenhulp in die tijd achteruit in plaats van vooruit is gegaan.

Is dit normaal bij oudere paarden? Worden ze misschien stijver, en meer gebonden aan hun voorkeurskant? En kan ik er iets aan doen? Ik heb wel, op instructie, geprobeerd bij het aanspringen binnenstelling te vragen, maar dat heeft (nog) niet mogen baten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 00:12 



 
Profiel   

Bij het vragen van de stelling, vraag je dan alleen haar hoofd naar binnen, of begrens je ook de buitenschouder?
Ik mijn beleving gaat het aanspringen vaak beter als de buitenschouder ook wat begrensd wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 06:23 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Bij het vragen van de stelling, vraag je dan alleen haar hoofd naar binnen, of begrens je ook de buitenschouder?
Ik mijn beleving gaat het aanspringen vaak beter als de buitenschouder ook wat begrensd wordt


Hier zit ik ook aan te denken!

TS, is dat bij alle ruiters die op de merrie rijden dat de merrie in del linker galop verkeerd aanspringt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 06:46 



 
Profiel   

Als een ouder paard stijver wordt kan een galopkant moeilijker worden. Maar dat kan ook bij een jonger paard dat stijf is. Misschien springt het paard al maandenlang verkeerd aan en lukt het niemand om het rijtechnisch te corrigeren en dan zal zo'n paard alleen maar vaker in de verkeerde galop aanspringen. Het kan van alles zijn. Aangalopperen is in ieder geval een vak apart en er komt veel meer bij kijken dan alleen die beenhulp. Vooral de buiging in het hele paard moet correct zijn, anders is het ook gewoon heel moeilijk voor ze om goed aan te springen. Dus een goede buiging in het lichaam naar binnen toe. Helaas is dat ook niet hetzelfde als je teugel gewoon opzij houden, want je wilt ook nog enige vorm van begrenzing. Bij mijn paard moet ik nu de schouder eerst wat naar buiten verplaatsen om rechter de bocht in de gaan en dan op zit de buiging aangeven. Pas dan kan hij vloeiend de overgang maken naar de goede galop.

Als je rijtechnisch wat wilt verbeteren zou je misschien zo nu en dan een extra priveles kunnen nemen die wat meer focussen op jouw zit en hulpen? Voor mij hebben die kleine kneepjes geholpen ook iets minder angstig te zijn omdat ik nu weet dat het stout zijn vaak voor een deel rijtechnisch is en dat dus ook rijtechnisch opgelost kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 06:48 



 
Profiel   

Galop is moeilijker voor paarden die minder los in het lijf zitten. En dat wordt bij oudere paarden vaak lastiger. Dus het kan zeker met leeftijd te maken hebben ja. Dan wil je eigenlijk heke goede gymnastische training en dat zou je instructrice of ervaren ruiters moeten geven, haar tussendoor op niveau houden als het ware. Veel maneges komen daar niet aan toe helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 06:52 



 
Profiel   

Wat zegt de instructrice? Is dat alleen terugnemen en opnieuw aanspringen, of krijg je ook tips hoe je het rijtechnisch op kan lossen? Hoe is dit paard op de volte op de linkerhand? Kan ze dan stelling nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 07:03 



 
Profiel   

Als je alleen binnenstelling vraagt, krijgt het buitenvoorbeen meer ruimte, waardoor het paard dus makkelijker in contra zal aanspringen dan in de juiste galop. De kunst is juist om de schouders mee te nemen en het paard recht te houden.

Er zijn een hoop trucjes, maar als manegeruiter in een maneges ben je enigsinds beperkt in je mogelijkheden. Is het een optie dat je vanaf een schuine lijn aanspringt? Dus bijvoorbeeld A-B of C-E een schuine lijn rijden, en zodra je het paard recht hebt op de lijn, aanspringen. Of een gebroken lijn rijden, en tijdens de 2e helft aanspringen. Belangrijk hierbij is wel dat je aanspringt voor je de bocht naar de hoefslag weer maakt, het paard moet recht zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 07:06 



 
Profiel   

Zoals hierboven al aangehaald wordt, zal teveel binnenstelling juist meer kans geven op contragalop omdat je de buitenschouder meer ruimte geeft. Beter is weinig stelling, maar lengtebuiging of zelfs richting travers denken.

Echter kan het altijd dat een paard zich bij het rollen oid een keertje bezeert zonder grote gevolgen, maar hierdoor wel makkelijker links of rechts gaat buigen dan de andere kant en dus ook een sterkere voorkeur aan de ene of de andere galop gaat geven. Als de andere ruiters dit niet corrigeren, wordt de ene galop nu eenmaal beter dan de andere.
Maar imo zou dit de lesgever dit moeten opgepikt hebben. Want dit hoeft geen rijtechniche oorzaak te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 07:35 



 
Profiel   

En goed rechtop blijven zitten. Soms zie je ruiters naar voren leunen. De binnenschouder moet vrij zijn om te kunnen aanspringen. En let op de juiste hulpen. Binnen been op de singel, buiten been achter de singel. Beide handen staan toe en beide benen drijven aan. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 07:39 



 
Profiel   

Moeilijk iets van te zeggen zo. Een paard kiest altijd de weg van de minste weerstand dus blijkbaar is het comfortabeler voor haar om contra aan te springen. Doet ze dit bij andere ruiters ook?
De tips hierboven ben ik het mee eens. Alleen binnenstelling vragen lost het niet op, zeker niet als de buitenteugel dan wat loshangt. Je wilt de buitenschouder begrenzen zodat de goede galop aanspringen makkelijker voor haar is dan de contra.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:08 



 
Profiel   

Je denkt heel goed, vaak komt dit omdat paarden scheef zijn/ scheef gereden worden.

De oplossing zit imo dan ook niet in de galop hulp, ga eens volte rijden in draf..verkleinen en openen. Zorg dat je linksom de teugel goed van de hals af haalt en niet gaat trekken/ vasthouden als ze daar sterk is en rijdt met je binnenbeen naar je buiten (rechter) teugel. Als ze zo soepeler wordt en meer gegymnastiseerd is dan spring je op diezelfde volte vanuit het verkleinen/ openen een keer en en waarschijnlijk zit ze dan goed omdat je het binnen achterbeen er onder hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:09 



 
Profiel   

Utixo schreef
Als je alleen binnenstelling vraagt, krijgt het buitenvoorbeen meer ruimte, waardoor het paard dus makkelijker in contra zal aanspringen dan in de juiste galop.


Aha, vandaar dat ik eens de instructie kreeg om juist buitenstelling te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:15 



 
Profiel   

Jacquel schreef
Utixo schreef
Als je alleen binnenstelling vraagt, krijgt het buitenvoorbeen meer ruimte, waardoor het paard dus makkelijker in contra zal aanspringen dan in de juiste galop.


Aha, vandaar dat ik eens de instructie kreeg om juist buitenstelling te vragen.


Dat is wel heel simpel gesteld want dan ontbreken er weer andere voorwaarden, maar in de basis klopt het. Je kan beter de hals er iets rechter voor houden dan overdreven veel binnenstelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:17 



 
Profiel   

Als er teveel binnenstelling gevraagd wordt met een terugwerkende hand dan blokkeert het binnen achterbeen en zo kan een paard ook niet goed aanspringen.

Zo zie je maar weer dat de verkeerde galop een heleboel oorzaken kan hebben met allemaal een andere oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 08:20 



 
Profiel   

Bedankt voor de antwoorden.
Om te beginnen: ja, ik weet dat je het buitenbeen naar achteren moet leggen en het binnenbeen op de singel. Het zou wat zijn als mij dat nooit geleerd was...

Mijn instructrice vroeg me om binnenstelling te vragen, maar - inderdaad - wel door de binnenteugel op te tillen. Buitenkant begrenzen lijkt me vanzelfsprekend. Er zijn misschien bakruiters die dat verwaarlozen omdat hun paard toch niet door de rand heen kan, maar ik doe dat niet. Natuurlijk zal ik het niet allemaal perfect doen, maar ik rij dan ook meer eens per week.

Hoe betere ruiters dit doen weet ik eigenlijk niet. Ze wordt nogal ontzien, om haar te sparen voor die paar lessen die ze nog loopt. Ervaren ruiters zitten dus gewoonlijk op andere paarden.

De volte hebben we deze week ook gedaan. Dat was geen probleem verder. Natuurlijk heeft ze een afwijking naar rechts, maar met de juiste teugelhulp loopt ze echt niet over de buitenschouder weg. En ook op de hoefslag is dat geen probleem. Terwijl ik echt wel paarden heb gekend die je door de bakrand willen duwen of eigenhandig de tweede hoefslag opzoeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 10:12 



 
Profiel   

Ouder manegepaard: doe een stappenplan.

Tijdens stap aan lange / losse teugel oefen je met voelen 'als deze bil naar de laagte gaat, gaat dat achterbeen naar voor'. (Gebruik de spiegel en van te voren kun je filmpjes en wat al niet kijken.)

Na het stappen aan de lange teugel neem je in stap contact.
('Op maat' vind ik een rare uitdrukking en ik vind het verkeerd om maar meteen een halshouding te willen hebben.)

Ga de binnenhoefslag op een wijk 1 of 2 pasjes terug naar de hoefslag - je doel is om het achterbeen iets opzij onder jullie massa te krijgen.
Op de linkerhand:
binnenhoefslag,
als linksachter omhoog gaat vraag je je pasje opzij met je linker dijbeen en knie en je gewicht 'op buiten'. (Je kuit mag een beetje meedoen, afsteken hoeft niet, maar kuit is voorwaarts. Kuit achter de singel is buigen en/of galop.)
Ik laat mijn paard altijd gewoon rechtuit kijken bij het wijken (op de buitenschouder vallen is veel te makkelijk, en "naar links kijken en naar rechts gaan" wordt snel op de schouder vallen).

Gaat dat leuk, dan ga je je hoeken rijden als een soort van wijken.
Bij de hoekletter doe je iets je navel naar binnen als voorbereiding
en dan vraag je met je binnendijbeen het binnenbeen onder jullie massa terwijl je stelling vraagt. (Binnenhand naar voor en opzij. Buitenteugel tegen de hals in contact.)
... en dat dus twee of vier keer per ronde.
En uiteraard rechtsom 'precies hetzelfde in spiegelbeeld'.

Gaat dat leuk in stap en draf, dan is er een grotere kans dat de merrie soepel genoeg geworden is om de moeilijker galop toch te kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 11:21 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Bedankt voor de antwoorden.
Om te beginnen: ja, ik weet dat je het buitenbeen naar achteren moet leggen en het binnenbeen op de singel. Het zou wat zijn als mij dat nooit geleerd was...

Mijn instructrice vroeg me om binnenstelling te vragen, maar - inderdaad - wel door de binnenteugel op te tillen. Buitenkant begrenzen lijkt me vanzelfsprekend. Er zijn misschien bakruiters die dat verwaarlozen omdat hun paard toch niet door de rand heen kan, maar ik doe dat niet. Natuurlijk zal ik het niet allemaal perfect doen, maar ik rij dan ook meer eens per week.

Hoe betere ruiters dit doen weet ik eigenlijk niet. Ze wordt nogal ontzien, om haar te sparen voor die paar lessen die ze nog loopt. Ervaren ruiters zitten dus gewoonlijk op andere paarden.

De volte hebben we deze week ook gedaan. Dat was geen probleem verder. Natuurlijk heeft ze een afwijking naar rechts, maar met de juiste teugelhulp loopt ze echt niet over de buitenschouder weg. En ook op de hoefslag is dat geen probleem. Terwijl ik echt wel paarden heb gekend die je door de bakrand willen duwen of eigenhandig de tweede hoefslag opzoeken...


Waarschijnlijk is dit het issue.

Het paard wordt enkel gereden door ruiters met weinig ervaring, omdat de manege haar (terecht!) wil ontzien. Gevolg is echter dat er weinig training meer plaatsvind die het paard verbeterd. Een onervaren ruiter is immers vooral bezig met zichzelf en minder met het trainen van het paard. Hierdoor raakt het paard bespiering kwijt, wordt wat stijver, en gaat in zijn geheel wat achteruit. Dat uit zich dan in de vorm van, bijvoorbeeld, verkeerde galop aanspringen en die afwijking naar rechts die je noemt.

Mijn tip aan de manege zou dus vooral zijn om paarden niet eenzijdig met onervaren ruiters aan het werk te zetten, maar ook met ruiters die handig zijn met gymnastiseren. Dat spaart een paard meer dan wat ze nu doen.
Mijn tip aan jou zou vooral zijn om zelf correct te blijven rijden en niet boos of geïrriteerd te raken. Je paard kan er waarschijnlijk weinig aan doen en zoekt vooral een makkelijke oplossing voor haar wat stijvere lijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 12:19 



 
Profiel   

Even een ander perspectief op de situatie. Ben je zelf niet ergens scheef of anders gaan zitten door een eventuele gewoonte of ongemak. Kan soms echt millimeter werk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-22 12:37 



 
Profiel   

Een tijdje niet meer aan dit topic gedacht, maar nu zag ik het staan. Nou, het is weer goedgekomen met deze oude dame. Na een paar weken loste het probleem zich (schijnbaar) vanzelf op. Ze springt nu weer goed aan met een gewone galopshulp.

@Lijsken: ik denk niet dat ze echt nooit meer door ervaren ruiters bereden werd. Zo af en toe willen instructrices wel even kijken hoe zo'n dier het tegenwoordig doet, en op dagen dat het beest geen beweging krijgt willen ze haar ook weleens rijden. In de weken dat ze met de linkergalop zat, hebben ze geloof ik wel vaker met haar gereden en dat heeft vast zijn effect gehad. Aan de andere kant leek het euvel even snel verdwenen als dat het gekomen was. Dat hadden we ook wel verwacht, want dit dier doet zelden iets fout als er een competente ruiter op zit. Hopelijk kan ze nog even mee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen