Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onzekere ruiter met niet voldoende overtuigingskracht

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik hoop dat ik via deze weg een paar hele handige tips kan krijgen die mij kunnen helpen. Ik zal een lang verhaal kort maken; ik ben op mijn 19e begonnen met rijden en ik rijd nu om en om 2.5 jaar. Ik neem lessen op een fnrs-manege, maar helaas sta ik al meer dan 1.5 jaar stil met vooruitgang. Ik ben namelijk 1 keer heel erg hard gevallen in een situatie waar het paard volledig oncontroleerbaar werd (niet op manege gebeurd). Waar ik nooit bang was, was ik nu voor elke spook bang. Ik zag dingen die mijn paard nog niet eens zag. Als resultaat hiervan verslechterde mijn rijhouding- en techniek. Toen ik in ongelukkige omstandigheden 2x in 1 les gevallen ben (groepsles met veel schrikmomenten voor de paarden) ben ik enorm achteruit gegaan. Ik kreeg de paarden niet meer goed gereden, zelfs zo erg dat de paarden gingen staken tijdens het rijden.

Om die reden heb ik besloten om te stoppen met groepslessen en weer terug te gaan naar privélessen. Ik rijd nu standaard op een heel lief paard en ik krijg langzaam maar zeker mijn zelfvertrouwen terug. We rijden afwisselend binnen en buiten zodat ik wen aan verschillende situaties. Ik zie eindelijk na 1.5 jaar weer vooruitgang.

Inmiddels heb ik mij af kunnen leren om met spanning naar de manege te gaan en op te stappen. Ik houd mij ook veel minder met de omgeving bezig en meer met het rijden.
Het probleem bij mij is nu de galop. De draf en stap gaan geweldig. Ik krijg haar super aan de teugel, ze is goed aan het been etc. Maar het moment dat ik wil aangalopperen gaat ze "lastig" doen. Dan ineens komt er een staakgedrag terug. Ze springt niet aan of blijft maar een beetje draven tot ze helemaal niet meer reageert op mijn beenhulpen.

Het ding is dat ik weet dat ik mijzelf in deze situatie breng. Ik twijfel altijd bij het aangaloperen waardoor dit paard er niet naar luistert. Het vervolg is dat ik dan ook niet het hart heb om dit staakgedrag af te straffen. Ik doe voor mijn gevoel veel maar volgens mijn instructeur zijn de zweepslagen precies niks.

Verder wil ik nog benadrukken dat ik een hele fijne instructeur heb die heel veel begrip heeft voor mijn situatie en mij echt probeert eruit te krijgen.

Ik hoopte dat er hier mensen zijn die mij een paar fijne adviezen kunnen meegeven. Ik weet namelijk niet meer goed wat te doen. Ik heb al zoveel oplossingen geprobeerd. Mijn ultieme doel is om ooit weer mee te durven doen met de groepslessen, maar dat zal nog even duren...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:29 



 
Profiel   

Juliette456 schreef
Het ding is dat ik weet dat ik mijzelf in deze situatie breng. Ik twijfel altijd bij het aangaloperen waardoor dit paard er niet naar luistert. Het vervolg is dat ik dan ook niet het hart heb om dit staakgedrag af te straffen. Ik doe voor mijn gevoel veel maar volgens mijn instructeur zijn de zweepslagen precies niks.


Wie krijgt er zweepslagen dan?

Maar even zonder flauw te doen, wat vervelend dat je hier tegenaan loopt. Galopeert het paard met een andere ruiter wel makkelijker? Zo ja, dan ligt het probleem niet bij het paard. Dan is er een grote kans dat jij het paard blokkeert, dan is het niet erg aardig om het paard tikken te verkopen.

Ben je bang voor de galop zelf of ben je bang dat het (weer) niet lukt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:37 



 
Profiel   

Sorry, dat is misschien niet helemaal duidelijk geweest. Ik blokkeer het paard ook, dat ligt niet aan het paard. De zweepslagen zijn vanwege het staakgedrag. Zo probeer ik haar eruit te halen maar de oorzaak van het staakgedrag ligt eraan dat ik haar blokker. Hoe? Geen idee want de hulp is duidelijk, maar ik denk dat ik te zeer verstijf.

Waar ik bang voor ben? Ik kan het je niet helemaal vertellen maar ik denk inderdaad dat angst dat het weer niet lukt meespeelt. Alleen zo simpel ligt het niet. Het blokkeert op dezelfde wijze als toen ik niet meer durfde te draven. Het lijkt wel een soort automatisch angst te zijn geworden die ik niet goed kan rationaliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:42 



 
Profiel   

Ik denk dat je onbewust schrik hebt voor de galop nog. Klopt dat?

Ik vraag me ook af wie zweepslagen krijgt? Het paard doet die galop niet omdat je waarschijnlijk krampachtig zit voor de galop. (Dat heb je al omschreven, ik vind jou instructeur helemaal niet zo leuk eigenlijk dat die zweepslagen geadviseerd worden terwijl jij zelf de blokkade bent)

Ik zou even de galop laten varen en lekker draf en stap en over een tijdje de galop doen. Of aan de longe dat jij puur op je zit kunt richten. Succes.


Laatst bijgewerkt door BeFunny op 17-09-22 07:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:44 



 
Profiel   

Wat doe je (of wat denk je dat je doet) om te gaan galopperen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:44 



 
Profiel   

Heel vaak is het zo dat je als je nerveus bent remmende hulpen geeft met je zit. Ik heb dat vaak op concours. Uit spanning klem je dan met je benen en knieën. Dus jouw hele houding zegt dan tegen je paard "terug terug terug" en dan komen je beenhulpen niet meer door.

Probeer dus echt je bovenbeen los te laten en "met wapperende knieen" te rijden. Neuriën kan ook helpen om je te ontspannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:46 



 
Profiel   

Je moet dus van je instructeur je paard een tik (of meerdere) geven omdat jíj blokkeert? Lekkere instructeur wel.

Zolang jijzelf al aanvoelt dat het aan jou ligt, zou ik in ieder geval weigeren het paard te straffen voor jóuw fouten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:47 



 
Profiel   

Waarschijnlijk voelt het paard dat je bij de galop nog niet zo zeker bent als in de stap en draf. Misschien kan je daar toch een stap terug in doen door bijvoorbeeld aan de longeerlijn te galopperen, dan kan de instructeur het paard voor jou in de galop zetten en aan de gang houden zodat jij het gevoel terug kunt krijgen en het vertrouwen dat het daar ook goed gaat. Volgende stap is dat jij de hulpen gaat geven voor de galop en als dat goed gaat het weer zonder de longeerlijn.
Het is even een stap terug maar om weer vertrouwen te krijgen wellicht een goede optie.
Iedereen moet even slikken na een valpartij om daarna weer op het paard te stappen. Heb zelf meerdere redelijke ongelukken te paard mee gemaakt, moest daarna ook altijd weer het fijne gevoel en vertrouwen terug krijgen in mijn eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:47 



 
Profiel   

Enne, je hóeft niet netjes te galloperen vind ik. Als een lama in de verkeerde galop op de lange zijde is bijvoorbeeld óók galop. Netjes en goed komen wel als je weer kan en durft. Kleine stapjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:48 



 
Profiel   

Een paard slaan, terwijl jij als ruiter ervoor zorgt dat het paard niet kan of durft aan te galopperen is niet aardig…

Je moet jezelf uit die angst halen, niet je paard straffen.

Ik zou aanraden om de zweep aan de kant te leggen, een longeerlijn eraan en de controle over te geven aan je instructrice. Zelf je volledig focussen op je zit en het ontspannen van je lichaam. Pas dan kun je weer goed gaan rijden / galopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:50 



 
Profiel   

Je hebt een andere instructeur nodig, een die jou vertrouwen geeft en je niet vertelt je paard te straffen voor iets dat jij fout doet. Ga op zoek naar iemand die geduld heeft en begrip voor dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:51 



 
Profiel   

Wat vervelend dat je hier tegenaan loopt. En o wat knap dat je alweer terug in draf bent gekomen!

Is er ook een paard op de manege welke heel makkelijk en fijn galoppeert?

Op mijn oude manege hadden wij een paard welke op commando van de manege-eigenaar een laag kruisje sprong. Ruiters die eigenlijk wel eens wouden springen, maar dat ergens ook niet durfden, werden op dat paard gezet. Ruiter zette het paard 10 meter voor de hindernis stil, manegeinstructeur zei 'toe maar *naam paard*, en daar gingen ze in een drafje en soepel hupje over de hindernis.

Nu weet ik dat je je heel vertrouwd voelt op het paard waar je nu op rijd. Maar wellicht is een gallopje op een ander lief paard, net even het moment waardoor jij denkt: 'hey, galop valt best mee. Ik kan het ook uitzitten, ik voel mij oke'. Dat je in je hoofd dan langzaam de klik maakt met 'ik kan ook galopperen.'

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:52 



 
Profiel   

Als ik je verhaal zo lees maak ik eruit op dat het paard staakt omdat ze de hulp niet snapt/jij onzeker bent/blokkeert. Het is naar mijn idee niet eerlijk tegenover het paard om zweepslagen te geven, want ze snapt het niet, dat kan je niet afstraffen.
Je geeft aan dat je niet zo goed weet waarom je blokkeert. Ben je bang om (weer) te vallen? Misschien kan je dan eens informeren over zitles? Een zitles kan je bijvoorbeeld eerst zonder paard doen (vaak met een grote yoga bal voor ruiter stabiliteit) en daarna op het paard (bouw het rustig op qua gangen). Misschien krijg je op die manier meer vertrouwen in je zit en je eigen kunnen, waardoor je hopelijk wat meer van je angst af komt.
Een barebackpad die met goede dijwrongen en een steun achter je rug (bijvoorbeeld Zoutewelle of Barefoot Physio Support) zijn dan misschien fijn. Die geven net wat meer steun en stabiliteit waardoor je er niet makkelijk vanaf glijd.
Hopelijk heb je hier wat aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:54 



 
Profiel   

Als je zou willen galopperen, is het dan een optie dat je instructeur (evt met paard aan de longeerlijn) de hulp voor je geeft?
Dan hoef jij je niet te focussen op de galophulp, maar alleen op ontspannen zitten. Dan kun je eens galloperen en oefenen dat dat goed gaat. Als je daarna nog eens zelf de galophulpen gaat oefenen, zal je meer ontspannen zijn, omdat je al weet dat de galop zelf prima gaat en je nu alleen het aanspringen erbij doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:54 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Je hebt een andere instructeur nodig, een die jou vertrouwen geeft en je niet vertelt je paard te straffen voor iets dat jij fout doet. Ga op zoek naar iemand die geduld heeft en begrip voor dieren.

Wellicht komt dit wat heftig over op ts. Ze doet namelijk haar best. Alleen haar lichaam reageert op de spanning. Dus ik zou eerder zeggen: 'op iets waar ts nog in kan groeien'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:54 



 
Profiel   

Ik ben in het bezit van een eigen pony die zeer goed getraind is op stemhulpen.

De pony is braver dan braaf en kan ik dan ook letterlijk alles mee. Als je eens wilt ervaren hoe het is voor op een pony te rijden die niet reageert op onzekerheid van de ruiter.

Ben je van harte welkom voor eens te komen rijden. Graag help ik je verder aan ontspanning met het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:54 



 
Profiel   

Als jij het paard blokkeert is het echt niet eerlijk om haar te gaan slaan met een zweep. Sowieso is dat iets wat je niet wilt doen. Maar als jij haar eigenlijk vertelt dat ze niet mag galoperen en tegelijk wel de hulp blijft geven is het enorm logisch dat ze er tegenin gaat. Het is een reactie op jou en die afstraffen terwijl je zelf onduidelijk bent maakt het er alleen maar onduidelijker op. Gewoon weer rustig de ontspanning opzoeken en dan eventueel weer opnieuw proberen.

Het is heel vervelend dat je zo angstig geworden bent, maar zoals je het nu op moet lossen is zeker geen oplossing en vind ik kwalijk van instructie eigenlijk. Jij hebt die spanning nu eenmaal, daar kan jij niks aan doen want dat is niet altijd logisch, maar het paard kan er ook niks aan doen. De instructeur moet het fijn houden voor jou maar ook voor het paard.

Heb je al eens aan de longeerlijn gereden waarbij de instructeur het paard aan laat galoperen? Zodat jij niks hoeft te doen. Of blijven lichtrijden met aangaloperen zodat je niet met doorzitten al verstijfd. Stemhulpen erbij eventueel en los laten dat het netjes moet. Het maakt niet uit hoe het eruit ziet, gewoon galoperen js het doel. Eerst gewoon weer aangelopen zonder spanning bij jou zodat het paard het ook weer kan en durft, ontspannen kan zitten en zeker niet aan de teugels hoeft te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 07:56 



 
Profiel   

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat het niet eerlijk is om het paard te slaan als deze reageert op jouw angst.

Verder vind ik het knap dat je doorgezet hebt en nu weer fijn kan stappen en draven, ik zou je willen aanraden om eens een paar sessies EMDR te doen voor je angst om er wat lading af te halen en tot die tijd even de druk er af halen om te galopperen.

Wat ik zou doen als ik jouw instructeur was, is om je wat meer tempowisselingen in draf te laten doen en het paard wat scherper aan het been te maken waarbij het dan niet uit maakt als het per ongeluk een keer aangalopeerd. ;-) Op die manier is de druk en de focus er af bij het "moeten" galopperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 08:02 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Je hebt een andere instructeur nodig, een die jou vertrouwen geeft en je niet vertelt je paard te straffen voor iets dat jij fout doet. Ga op zoek naar iemand die geduld heeft en begrip voor dieren.

Precies!

Klinkt misschien raar maar op enkele belangrijke punten heb jij duidelijk meer in huis dan die instructeur!

Ik ken wel iemand die erg goed is met angst maar ik weet niet of ze nog les geeft met haar paarden. Hoorde dat ze wat dingen om gegooid heeft maar lees dat niet terug op haar site: http://www.depaardeblom.nl/

Bel of mail haar en overleg de opties. Zij zal je in ieder geval verder brengen dan je huidige instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 08:26 



 
Profiel   

Voordat ik half off topic ga, wil ik eerst even melden dat ik sommige dingen herken en om die reden balend bij twee maneges ben weggegaan.
Juliette456 schreef
Ik neem lessen op een fnrs-manege, maar helaas sta ik al meer dan 1.5 jaar stil met vooruitgang. Ik ben namelijk 1 keer heel erg hard gevallen in een situatie waar het paard volledig oncontroleerbaar werd (niet op manege gebeurd). Waar ik nooit bang was, was ik nu voor elke spook bang.
:(:)
Citaat
Ik zag dingen die mijn paard nog niet eens zag. Als resultaat hiervan verslechterde mijn rijhouding- en techniek. Toen ik in ongelukkige omstandigheden 2x in 1 les gevallen ben (groepsles met veel schrikmomenten voor de paarden) ben ik enorm achteruit gegaan. Ik kreeg de paarden niet meer goed gereden, zelfs zo erg dat de paarden gingen staken tijdens het rijden.

Naar hoor!
Angst is verwant aan je overlevingsinstinct, en daar horen specifieke bewegingen bij - die niet echt met goed paardrijden te combineren zijn.
Citaat
Om die reden heb ik besloten om te stoppen met groepslessen en weer terug te gaan naar privélessen. Ik rijd nu standaard op een heel lief paard en ik krijg langzaam maar zeker mijn zelfvertrouwen terug. We rijden afwisselend binnen en buiten zodat ik wen aan verschillende situaties. Ik zie eindelijk na 1.5 jaar weer vooruitgang.

Goed besluit!
Citaat
Inmiddels heb ik mij af kunnen leren om met spanning naar de manege te gaan en op te stappen. Ik houd mij ook veel minder met de omgeving bezig en meer met het rijden.
Soms werkt dit als een tierelier, soms ook niet.
De grote vraag is vooral of je vooral 'stoer doet' - je kunt stommere dingen doen!! - of dat de angst echt weg is.
'Niet aan nare dingen denken' kan zin hebben - maar omdat angst geen gedachte is en zich ook weinig van gedachten aantrekt kan het ook wat bedrieglijk zijn.
Citaat
Het probleem bij mij is nu de galop. De draf en stap gaan geweldig. Ik krijg haar super aan de teugel, ze is goed aan het been etc. Maar het moment dat ik wil aangalopperen gaat ze "lastig" doen. Dan ineens komt er een staakgedrag terug. Ze springt niet aan of blijft maar een beetje draven tot ze helemaal niet meer reageert op mijn beenhulpen.

Niet leuk (al hoeft het geen ramp te zijn, ik lees niet dat het dier jou in het zand wil hebben).
Citaat
Het ding is dat ik weet dat ik mijzelf in deze situatie breng.

Als het over angst gaat, zijn dit soort woorden altijd ingewikkeld.
Angst is zoiets als een instinct. Je kunt je bewust zijn van je angst en het heeft zin om 'tegenmaatregelen' te nemen - verstandige acties, schouders laag, adem naar je buik, etc. - maar OF je angst dan ook weg is, is een vraag.
Citaat
Ik twijfel altijd bij het aangaloperen waardoor dit paard er niet naar luistert.

Twijfel hoeft niet negatief te zijn en juist in een privé les hoeft het geen belemmering te zijn.
Je zou samen met je instructeur de twijfel kunnen onderzoeken.
(Werkt niet bij:
'jij bent de baas, je paard moet!!' plus
'ik ben de baas en tussen A en F moet jij in galop!!')
Citaat
Verder wil ik nog benadrukken dat ik een hele fijne instructeur heb die heel veel begrip heeft voor mijn situatie en mij echt probeert eruit te krijgen.

Op zich prima, maar wat doet hij?
Jij weet dat jij je paard vraagt om te staken - ziet hij dat?
Denkbaar dat je paard voelt dat je benen klemmen, dat je voorover gaat zitten - in principe zijn dat geldige hulpen en ze betekenen 'langzamer/ halt'.
Citaat
Waar ik bang voor ben? Ik kan het je niet helemaal vertellen maar ik denk inderdaad dat angst dat het weer niet lukt meespeelt. Alleen zo simpel ligt het niet. Het blokkeert op dezelfde wijze als toen ik niet meer durfde te draven. Het lijkt wel een soort automatisch angst te zijn geworden die ik niet goed kan rationaliseren.

... het is ook een lastige vraag 'waar precies ben je bang voor', je instinct kan om allerlei redenen actief worden zonder dat jij weet waarom.
(Uiteraard spelen nare ervaringen zo hun rol, maar ze zijn net niet het één en het al.)
...en de gedachte 'het lukt vast weer niet' kan ook veel stress oproepen.

Pedagogische tip: gooi het eens over een andere boeg.
Voltige is hier mijn favoriet.
Een 'braaf schoolpaard', zodat je kunt voelen hoe het is en je angst kunt onderzoeken zet ook zoden aan de dijk.
Zitles is een derde optie, graag wel met iemand die de kleinste details in jouw houding kan 'lezen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 09:57 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Je hebt een andere instructeur nodig, een die jou vertrouwen geeft en je niet vertelt je paard te straffen voor iets dat jij fout doet. Ga op zoek naar iemand die geduld heeft en begrip voor dieren.


Mee eens. Jouw verhaal klinkt erg oneerlijk tegenover het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 10:26 



 
Profiel   

Lukt het aan de longe wel?
Want los van alles wat hierboven geschreven is, zou dat ook een optie kunnen zijn. Net zo lang aan de longe de galop oefenen, waarbij de longeur de galophulp geeft en jij er "alleen maar" op zit ( desnoods met een bokriempje waar jij je aan vast kunt houden) totdat jij je weer comfortabel voelt bij het galopperen. Pas dan weer zelfstandig het aangelopperen oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 11:23 



 
Profiel   

Die instructeur mag dat paard wel eens heel erg excuses gaan aanbieden. Dier laat zich niet in paniek jagen en zorgt eigenlijk heel goed voor zijn ruiter.
Terug naar aan de longe en enkel zitten. Dan als je de beweging zelf vertrouwd bent heel veel overgangen gaan rijden (als elke X passen een overgang of in een bak elke letter). Dat geeft jouw ook controle over gas en rem en dus meer zelfvertrouwen dat je de situatie onder controle hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-22 11:46 



 
Profiel   

Als je paard aan de longe goed aan de hulpen staat zou je het samen kunnen doen om het gevoel weer terug te krijgen. Aan de longe en de instructrice de hulp voor galop laten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-22 07:21 



 
Profiel   

Jouw angst is heel herkenbaar, ik had daar ook heel veel last van en met hulp is dat gelukkig een heel stuk minder geworden.

Jij voelt waarschijnlijk dat je binnenkort moet galopperen en dan ga je onbewust al signalen afgeven aan het paard waar je op rijdt. Als je dan een halve of geen duidelijke hulp geeft om in galop te gaan weet het paard niet precies wat je bedoeld en de meeste paarden (hoe goed ook aan de hulp) gaan deze zelf maar interpreteren en dat is vaak harder draven of dribbelen, maar geen galop.
Een tik met de zweep is dan helemaal niet eerlijk naar het paard toe, die reageert wel op jouw hulp alleen deze was niet duidelijk.

Wees dus heel duidelijk met het geven van jouw hulp en rij als een baas zoals mijn instructrice altijd zegt, dus niet meeliften maar duidelijk zijn richting jouw paard toe. Je zal zien dat ze dan ook veel makkelijker te rijden zijn.
Paarden zijn van nature pleasers, ze doen dus graag wat jij wil, maar dan moet jij wel duidelijk zijn in wat je wil.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-22 07:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen