Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opzoek naar gelijkgestemden pony's zware hals over de rug rijden.

 
Profiel   

kitobeer schreef
Het stomme is ik vind hem helemaal niet traag aanvoelen wat mij betreft loopt hij lekker voorwaarts. En ik baseer mij op mijn witte pony die flegmatiek was. Alleen om de rug goed te gaan gebruiken moet hij dus echt actiever worden en zijn achterbenen meer gaan plooien en zijn bekken gaan kantelen. En daar moet ik echt moeite voor doen. En hij ook ik vind niet dat hij trager word maar de reactie naar voor blijft uit.

En ja mee eens hij is ook nog een beetje overbouwd. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijk. Daarom ik hoef geen wedstrijden te rijden maar fijn voorwaarts neerwaarts op eigen benen zou ik graag gaan nastreven.

En ja van oorsprong heb ik een zachte hand. Ik ben te snel tevreden en geef veel te snel ruimte. Mogelijk moet ik meer in mm gaan denken wat het betreft geven. En Paddy neemt cm per cm word langer langer langer en gebruikt hiervoor zijn kaak en bam weg verbinding die je erin rijd.


Goed om te horen dat hij in ieder geval niet traag aanvoelt, dan ben je al een heel eind :)
Daar heeft Jill (teambyjill) echt hele fijne tips voor....idd eerst terugschakelen tot ze kantelen in het bekken en van daaruit weer vlug proberen te maken.
(Tijdens zo'n trainingsdag in Ermelo heeft ze daar uitgebreid aandacht aan besteed, je zag echt heel goed verschil).
Die filmpjes kosten wel geld, maar zijn echt heel erg de moeite!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 14:12 



 
Profiel   

Ik ben al jaren lid van team by jill erg blij mee. Alleen soms staat het haaks op de lessen die ik rij. En dan hoppa weer twijfel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 16:53 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ik ben al jaren lid van team by jill erg blij mee. Alleen soms staat het haaks op de lessen die ik rij. En dan hoppa weer twijfel.

Dit ga je vaak tegen komen en dat is een stukje een weg die je moet bewandelen: Van iedereen kan je leren, van sommige leer je dingen die bij je huidige paard niet werken maar bij een volgend paard werken als een trein. Van anderen leer je dan de dingen die je nu nodig hebt. Het is een beetje proberen en selecteren. Gebruiken wat nu werkt maar hetgeen dat niet werkt niet meteen "weg gooien" want het kan zomaar ooit weer van pas komen. :)

Dus dat sommige dingen haaks op jouw lessen staan is oké. Die laat je dan nu even opzij liggen en je gebruikt hetgeen dat van pas komt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 18:05 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat vinden jullie hier van mijn (nu inmiddels afgevallen) pony loopt?
Overbouwt en van zichzelf ook holle rug.

[ Afbeelding ]


Als hij minder diep gaat, kan hij makkelijker actief blijven. Lekker veel overgangen rijden, ook schijnovergangen en lekker in stap ook puzzelen met schouder voor etc :)

Leuk dier, fijn dat hij al wat is afgevallen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 18:28 



 
Profiel   

TS:

Mooi beeld op de foto, je paard loopt daar prima, Zelf zit je wat ver naar achter, hierin zou je wat kunnen verbeteren :)

Verder: wellicht is je huidige instructrice niet helemaal passend voor dit moment. Het is ook de bedoeling dat jij er een goed gevoel bij hebt. Dat je paard niet traag aanvoelt is al heel erg goed. En dat jij erg zacht ben in je handen is alleen maar lof.

Lekker door blijven gaan met overgangen en tempowisselingen maar ook zeker met je buitenritten, afwisseling is key.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 18:30 



 
Profiel   

Ik rij af en toe op de comtois van mijn zus (is een trekpaard, dus echt grof gebouwd). Wat bij haar super belangrijk is is om eerst het achterbeen eronder te zetten, dan de schouders goed mee te rijden en dan komt het hoofd vanzelf.

Op dit moment loopt zij netter dan mijn puberende kwpn ruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:04 



 
Profiel   

Domino_2006 schreef
Ik rij af en toe op de comtois van mijn zus (is een trekpaard, dus echt grof gebouwd).

Op dit moment loopt zij netter dan mijn puberende kwpn ruin.



Oja dat kan ook nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 19:58 



 
Profiel   

Van mijn fysio heb ik allerlei oefeningen gekregen om mijn paard zelf te laten voelen hoe ze haar achterhand er meer onder kan brengen. Sommige oefeningen zijn vanuit stilstand en ernaast, sommigen wanneer je er zelf op zit. Ik merk hier echt al heel veel goede effecten van :) misschien dat je eens naar zoiets kan kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 22:32 



 
Profiel   

Eens met Elisa. Ze legt het ook goed uit. Die zware hals is het probleem niet, het is de hele bouw en de balans in het lichaam. En voorwaarts klinkt altijd leuk maar als je er eentje hebt die op de voorhand gebouwd is dan kan je deze niet eindeloos actief naar voren jagen want je krijgt alles net zo hard in je hand terug. Ja er moet een actief achterbeen zijn. En je rijdt naar de hand toe. TS geeft aan een zachte vriendelijke hand te hebben. Dit klinkt heel goed maar als je altijd toestaat zal je nooit een fijn in verbinding gereden paard krijgen. Alle activiteit gaat namelijk dan gewoon weer verloren, uit het paard ipv erin. Actief tegen een weerstandbiedende hand aanrijden en op het juiste moment weer ontspannen, dat is de clue. Niet te veel en niet te weinig been en geen starre hand maar ook geen losse. Is niet makkelijk maar probeer op gevoel te rijden. Zodra het paard ontspant dus de druk eraf haalt, ontspan jij ook. Als dit meer bevestigd is zal dit steeds makkelijker gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 09:53 



 
Profiel   

Ehm, ik heb zere handen en ik piekert er niet over, 'naar de hand toe rijden'.
Ik kijk wel uit.

Er zijn prima manieren om alle impuls met zit en zwaartepunt op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 11:03 



 
Profiel   

Dan snap je duidelijk niet wat naar de hand toe rijden betekent. Aanspanning is belangrijk anders krijg je nooit dat de voorwaartse energie omgezet wordt in opwaartse energie. Zegt niks over vasthouden in de hand, op druk rijden, zere handen etc. Het gaat om het juiste moment begrenzen aan de voorkant in combinatie met activiteit vanuit de achterhand. Een subtiel samenspel van hulpen.
Maar ik denk wel dat je op een bepaald niveau gereden moet hebben om dit te snappen.

Suzanne geeft dus een hele mooie aanvulling vind ik, zie dat stukje juist vaak mis gaan in de aanleuning. Of men is te star/ houdt teveel vast, of de verbinding is teveel los-vast, timing te traag etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 12:02 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dan snap je duidelijk niet wat naar de hand toe rijden betekent. Aanspanning is belangrijk anders krijg je nooit dat de voorwaartse energie omgezet wordt in opwaartse energie. Zegt niks over vasthouden in de hand, op druk rijden, zere handen etc. Het gaat om het juiste moment begrenzen aan de voorkant in combinatie met activiteit vanuit de achterhand. Een subtiel samenspel van hulpen.
Maar ik denk wel dat je op een bepaald niveau gereden moet hebben om dit te snappen.

Suzanne geeft dus een hele mooie aanvulling vind ik, zie dat stukje juist vaak mis gaan in de aanleuning. Of men is te star/ houdt teveel vast, of de verbinding is teveel los-vast, timing te traag etc.

Dat valt andersom ook te zeggen. :) Ik heb hier twee paarden die ik perfect kan begrenzen op mijn zit. Ik kan ze met een heel licht contact rijden maar dat is verwaarloosbaar, maar ik houd ze even goed op een los hangende teugel. En ja, ik begrijp wel degelijk wat jij wil zeggen. Maar ik denk dat jij niet 100% begrijpt wat Janneke wil zeggen. Als je echt zeer hebt in je lijf is die "500gr" of hoeveel het tegenwoordig ook is gewoon al te veel.

Je kan ze naar je hand toe rijden zónder dat ze gewicht/druk op die hand nemen. Het principe blijft hetzelfde alleen blokkeer je ze vanvoor niet met je hand maar vang je ze op met je zit en je teugels worden meer gebruikt voor neckreining dan voor contact te hebben met de mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 12:36 



 
Profiel   

Naar de hand toe rijden gaat er juist om dat je niets tot weinig in de hand hebt, alleen dat je begrenst op het moment dat je de energie van achter meer opwaarts en kleiner wilt dan groter en voorwaarts. Dat begrenzen is als je het goed doet miniscuul en wordt gelijk gevolgd door loslaten, het gaat daarbij meer om timing. Voor mij zijn zit en beenhulpen eigenlijk zo logisch en een voorstadium van iets met de hand doen dat ik het niet benoem. Maar voor het officiele gedeelte, altijd eerst zit en beenhulpen voordat je de hand sluit. ;-)

Het mooie is dat een paard die achter actiever is/ wordt (meer buiging) juist steeds lichter wordt in de hand, dus die 500 gr kom je echt niet aan als je het goed doet imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 12:41 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Naar de hand toe rijden gaat er juist om dat je niets tot weinig in de hand hebt, alleen dat je begrenst op het moment dat je de energie van achter meer opwaarts en kleiner wilt dan groter en voorwaarts. Dat begrenzen is als je het goed doet miniscuul en wordt gelijk gevolgd door loslaten, het gaat daarbij meer om timing. Voor mij zijn zit en beenhulpen eigenlijk zo logisch en een voorstadium van iets met de hand doen dat ik het niet benoem. Maar voor het officiele gedeelte, altijd eerst zit en beenhulpen voordat je de hand sluit. ;-)

Het mooie is dat een paard die achter actiever is/ wordt (meer buiging) juist steeds lichter wordt in de hand, dus die 500 gr kom je echt niet aan als je het goed doet imo.

Waarom heb je die hand dan nog nodig als het toch zo logisch is dat het ook met de zit kan?
Ik zeg in wezen exact hetzelfde alleen wil ik dus gewoon alleen het gewicht van de teugel in mijn hand hebben (gezien je daar niet onderuit komt). Ik hoef de mond niet te voelen om te weten wat er gaande is onder me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 12:46 



 
Profiel   

Ik krijg ze uiteindelijk ook heel licht in de hand maar in de weg daarnaar toe kan ik niet zonder verbinding. Want dan heb ik geen aanspanning over de rug. Een jong paard leer ik dit al van jongs af aan en aan de longe. Daar is het opstappen en wegrijden en heb ik eigenlijk nooit aanleuningsissues. Bij paarden die al jaren zijn verreden wel. Dat zijn de grootste trekkoeien en die zijn heel moeilijk met subtiele middelen nog fijn in de aanleuning te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 13:09 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik krijg ze uiteindelijk ook heel licht in de hand maar in de weg daarnaar toe kan ik niet zonder verbinding. Want dan heb ik geen aanspanning over de rug. Een jong paard leer ik dit al van jongs af aan en aan de longe. Daar is het opstappen en wegrijden en heb ik eigenlijk nooit aanleuningsissues. Bij paarden die al jaren zijn verreden wel. Dat zijn de grootste trekkoeien en die zijn heel moeilijk met subtiele middelen nog fijn in de aanleuning te krijgen.

eentje die hier staat heb ik zelf beleerd. Die heb ik vanaf het begin zo ingereden en daar heb ik nul problemen mee.

Eentje heb ik gekregen met een hoop problemen waaronder aanleuningsproblemen. Die heb ik op deze manier voor 80 a 85% beter gekregen maar als hij spanning heeft of het moeilijk vindt dan "hervalt" hij en gaat hij dus klooien met dat bit. En nu vind ik het even moeilijk om het goed uit te leggen. Op dat moment krijgt hij juist wat meer ruimte (dus als hij zelf gaat schudden en op die manier los/vast contact creëert want ik ben links beperkt dus ik kan dat niet op de "traditionele manier" corrigeren Ik voel niets in mijn linkerhand, dus je kan tegen mij 100 keer zeggen dat ik mijn hand stil moet houden/begrenzen. Ik kán het gewoon niet, als hij zijn neus naar voren steekt gaat mijn hand gewoon mee. :+ Mijn hersenen negeren het linkerdeel van mijn lichaam voor een groot deel dus die doen niet aan "begrenzen" links. Dus als ik hem niet scheef wil rijden moet ik het anders oplossen..) en rijd ik hem minimaal voorwaarts (alsin: ik voel hem "vertrekken" maar voor het zicht gebeurt er niet veel) en ik vang hem terug op met mijn zit zodat hij zelf terug in dat minimale contact zakt. Maar met mijn hand grijp ik op dat moment dus eigenlijk alleen in door hem juist die halve cm meer te geven bovenop het minimale contact dat we al hebben. En van daaruit rijd ik hem dus terug "naar de hand" en vang hem op met de zit zodat hij terug in het originele contact zakt.

Met die wat ik zelf ingereden heb, heb ik dat probleem eigenlijk helemaal niet. Maar wij (trainer en ik) hebben dus ook een vaag vermoeden dat we dat nooit meer 100% uit hem gaan krijgen.. Wij vatten het nu als signaal op dat hij het zwaar heeft/ stress ervaart/ niet goed begrijpt wat we willen. Maar helemaal stil in de aanleuning gaat hij niet meer worden denk ik. Aan zijn karakter ligt het niet want hij wil echt zo graag... Maar deze hebben ze dus proberen "in de aanleuning" te krijgen door de hand strak te zetten en hem dan "tegen het muurtje op te rijden" (zo werd het me letterlijk uitgelegd.) en dat heeft duidelijk niet gewerkt voor deze jongeman. :(:) Enfin jong, hij is 17 inmiddels. _O- Maar hij gedraagt zich nog als een jonge knul dus. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 13:19 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Elisa2 schreef
Naar de hand toe rijden gaat er juist om dat je niets tot weinig in de hand hebt, alleen dat je begrenst op het moment dat je de energie van achter meer opwaarts en kleiner wilt dan groter en voorwaarts. Dat begrenzen is als je het goed doet miniscuul en wordt gelijk gevolgd door loslaten, het gaat daarbij meer om timing. Voor mij zijn zit en beenhulpen eigenlijk zo logisch en een voorstadium van iets met de hand doen dat ik het niet benoem. Maar voor het officiele gedeelte, altijd eerst zit en beenhulpen voordat je de hand sluit. ;-)

Het mooie is dat een paard die achter actiever is/ wordt (meer buiging) juist steeds lichter wordt in de hand, dus die 500 gr kom je echt niet aan als je het goed doet imo.

Waarom heb je die hand dan nog nodig als het toch zo logisch is dat het ook met de zit kan?
Ik zeg in wezen exact hetzelfde alleen wil ik dus gewoon alleen het gewicht van de teugel in mijn hand hebben (gezien je daar niet onderuit komt). Ik hoef de mond niet te voelen om te weten wat er gaande is onder me.


Omdat als je net even iets verder komt, en meer scherpte nodig hebt en snellere en scherpere schakelingen die hand net even heel subtiel een verschil maakt in de verzameling naast de zit en beenhulpen ;-) En het gewicht blijft altijd het gewicht van alleen de teugel.

Als jij het gewicht van de teugel in je hand hebt voel je toch ook de mond? Als het goed is heb je daar altijd contact mee als je een contactteugel hebt. Alles wat onder je gebeurd voel je in de mond, het is niets meer of minder dan een communicatie lijntje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 13:32 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Omdat als je net even iets verder komt, en meer scherpte nodig hebt en snellere en scherpere schakelingen die hand net even heel subtiel een verschil maakt in de verzameling naast de zit en beenhulpen ;-) En het gewicht blijft altijd het gewicht van alleen de teugel.

Als jij het gewicht van de teugel in je hand hebt voel je toch ook de mond? Als het goed is heb je daar altijd contact mee als je een contactteugel hebt. Alles wat onder je gebeurd voel je in de mond, het is niets meer of minder dan een communicatie lijntje.

Definieer verder?
Sam is momenteel bezig met piaffe/passage te leren :+ Is dat ver genoeg?

In theorie zou je zeggen dat ik de mond voel ja, maar zoals ik al zei: links voel ik helemaal niks in mijn hand. Dus in praktijk voel ik of mijn contact goed zit in mijn zit (hoe ze door hun lijf bewegen) en een deel in mijn rechterhand. Maar ik baseer me dus voor 99% op wat ik onder me voel aan beweging. Nu ben ik daarin inmiddels dusdanig in dat ik exact kan zeggen wanneer ie welk been een cm minder hoog op heft of minder snel naar voren brengt. :+ Als ik zeg "hij voelt onregelmatig" dan moet mijn trainer echt zitten kijken en vaak is het dan gewoon dat ie een fractie minder snel is met het achterbeen. Maar dan moet hij echt gaan zoeken naar wat ik voel terwijl ik kan zeggen "Rechts achter voelt hij onregelmatig". Hij is dan voor het zicht niet onregelmatig tenzij je gaat zoeken en dan zie je een heel minim verschil. Ik voel letterlijk hoe ver hij door veert in zijn gewrichten.

Ik begrijp dat de meeste ruiters dat niet nodig hebben omdat ze idd kunnen vertrouwen op het gevoel in de hand maar dat kan ik niet dus ik heb een andere manier moeten zoeken. Ik wil alleen maar zeggen dat het dus mogelijk is áls je je aandacht verlegt. Want meer is het niet: Jij voelt het minieme verschil in contact in je hand. Ik voel het minieme verschil in beweging. Uiteindelijk is de oorzaak van dat verschil hetzelfde (en het gevolg veelal ook). We voelen het alleen op een andere manier.

Om dus maar weer te geven: Anders is niet altijd verkeerd. :) Als ik nog kon rijden zoals vroeger zou ik waarschijnlijk nooit zijn gaan rijden zoals nu. Maar dat kan ik niet. Daardoor heb ik wel ontdekt dat je niet perse moet voelen in je hand om toch de kleinste verschillen te voelen.

Overigens maakt het het voor mij vaak ook moeilijk omdat de mensen rondom me niet altijd zien wat ik voel. Dus soms moeten we even sparren omdat ik bij wijze van spreken een andere taal spreek. :') En zeker op wedstrijd kan ik soms echt ontevreden zijn terwijl niemand snapt waarom. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 13:40 



 
Profiel   

Ik denk dat je onderschat wat ik of andere ruiters onder zich voelen, die voelen ook wanneer een achterbeen blijft staan, een schouder er uit gedrukt wordt, een rug net iets weggedrukt wordt of een paard een fractie te lang wordt. Dat staat los van de hand. De hand is er alleen om een paard net even iets te begrenzen als deze bijv. net iets te groot weg wil draven. Immers zonder begrenzing zou het paard uit elkaar vallen. Ik ken geen enkele ruiter die zonder deze begrenzing dressuur op hoger niveau kan rijden.

Wellicht zit hier wat spraakverwarring onder, uiteraard geeft het gevoel in de hand ook een indicatie van wat er wel of niet gebeurd. Zelf denk ik het dan net wat moeilijker is om dat stukje verfijning daar te krijgen als je er niks in kunt voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 15:21 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik denk dat je onderschat wat ik of andere ruiters onder zich voelen, die voelen ook wanneer een achterbeen blijft staan, een schouder er uit gedrukt wordt, een rug net iets weggedrukt wordt of een paard een fractie te lang wordt. Dat staat los van de hand. De hand is er alleen om een paard net even iets te begrenzen als deze bijv. net iets te groot weg wil draven. Immers zonder begrenzing zou het paard uit elkaar vallen. Ik ken geen enkele ruiter die zonder deze begrenzing dressuur op hoger niveau kan rijden.

Wellicht zit hier wat spraakverwarring onder, uiteraard geeft het gevoel in de hand ook een indicatie van wat er wel of niet gebeurd. Zelf denk ik het dan net wat moeilijker is om dat stukje verfijning daar te krijgen als je er niks in kunt voelen.

Ik zeg nergens dat anderen dat niet voelen, enkel dat de nood er minder is om zich hoofdzakelijk daarop te baseren en de informatie van de hand eigenlijk als ‘onbelangrijk’ te beschouwen. Dat laatste is wat ik ‘moet’ doen omdat ik maar in 1 hand iets voel.

Dus neen. Ik denk niet dat ik onderschat wat andere ruiters voelen. Enkel dat ze op een andere wijze om gaan met de input.

Ik heb al helemaal nergens gezegd dat anderen niks voelen in het lijf. Dus leg me die woorden ook niet in de mond aub.

Ik zeg daarnaast dat begrenzen ook kan zonder de hand. Anders had ik al lang moeten stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 15:31 



 
Profiel   

Rijdt jij dan zonder teugels? Natuurlijk kun je begrenzen zonder hand, maar naar mijn idee tot een bepaalde hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 15:36 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Rijdt jij dan zonder teugels? Natuurlijk kun je begrenzen zonder hand, maar naar mijn idee tot een bepaalde hoogte.

Ik rijd met teugels al zou ik Sam ook zonder durven rijden. De jongste nog niet. :))
Maar gezien ik nogal veel commentaar gekregen heb over de jaren over mijn boogjes scheelt het niet veel. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 15:40 



 
Profiel   

Dan vraag ik me toch af hoe het zit met de aanspanning, boogjes wijzen vaak op een te los of los/vast contact en dat kan net een stuk verfijning in de weg zitten. Maar goed, ik snap ook wel dat als je zo beperkt bent qua gevoel en hand dat het ea lastiger is dan als je dat niet hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 15:43 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dan vraag ik me toch af hoe het zit met de aanspanning, boogjes wijzen vaak op een te los of los/vast contact en dat kan net een stuk verfijning in de weg zitten. Maar goed, ik snap ook wel dat als je zo beperkt bent qua gevoel en hand dat het ea lastiger is dan als je dat niet hebt.

Vooralsnog niet. Maar ik kan natuurlijk niet voorspellen dat dat zo gaat blijven. :) Nu wil ik alleen verder trainen om het zelf te leren ‘aanleren’. Ik heb nul intentie om nationaal of hoger te starten. Dus kwa wedstrijden kan ik iig op deze manier Het niveau rijden dat mijn doel is. :)

Voorlopig denk ik dat een los contact verfijning niet in de weg zit mede omdat ik een bokker met boogjes in de teugel een GP proef heb zien doorsturen in training met een hele mooie ‘aanleuning’ en aanspanning. Zeker in de verzameling echt gaan zitten ondanks dat het paard verre van ideaal gebouwd was daar voor. (hij wilde me laten zien dat het mogelijk was omdat ik toen ook dacht dat meer dan basis er voor mij niet meer in zou zitten.)
Dus ik heb bewijs gezien dat het kan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat IK het kan. ;)
Ruiter in kwestie is iemand waarmee ik geen contact meer heb maar ik heb nog steeds een enorm respect voor zijn kennis en vermogen tot africhten en ben van mening dat hij erg ondergewaardeerd wordt over het algemeen. Al weet ik niet of hij überhaupt nog op bokt zit.

Ben hem daar nog steeds dankbaar voor want hij heeft me op dit pad gezet en zonder hem was ik nooit gekomen waar ik nu ben. En dat is objectief misschien niet zo ver. Maar voor mij oneindig veel verder dan ik nog dacht te komen.

Ik denk wel ook dat er een ‘maar’ is in die zin: ik ben niet overtuigd dat elk paard er mee overweg kan… then again… dat geld eigenlijk voor elke manier van trainen uiteindelijk… maar ik kan me voorstellen dat ik op een dag een paard tegen kom dat met mijn rijden niks kan. Uiteindelijk moet een paard wel begrijpen wat je wil natuurlijk.

Edit: stond er een tijd geleden geen filmpje op social media van een relatief bekende Dressuur Amazone die een aantal GP oefeningen reed op zo’n nek-ring (ben de naam van dat ding even kwijt.)

Zal straks eens kijken of ik m nog kan vinden. Heeft ook op bokt gestaan dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 15:48 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
En voorwaarts klinkt altijd leuk maar als je er eentje hebt die op de voorhand gebouwd is dan kan je deze niet eindeloos actief naar voren jagen want je krijgt alles net zo hard in je hand terug. Ja er moet een actief achterbeen zijn. En je rijdt naar de hand toe. TS geeft aan een zachte vriendelijke hand te hebben. Dit klinkt heel goed maar als je altijd toestaat zal je nooit een fijn in verbinding gereden paard krijgen. Alle activiteit gaat namelijk dan gewoon weer verloren, uit het paard ipv erin. Actief tegen een weerstandbiedende hand aanrijden en op het juiste moment weer ontspannen, dat is de clue. Niet te veel en niet te weinig been en geen starre hand maar ook geen losse. Is niet makkelijk maar probeer op gevoel te rijden. Zodra het paard ontspant dus de druk eraf haalt, ontspan jij ook. Als dit meer bevestigd is zal dit steeds makkelijker gaan.


Dit is precies wat ik voel.
Enkel ik vind de druk van de weerstand biedende te hoog liggen. En dat vind hij moeilijk en ik moeilijk. En dan denk ik moet ik dit wel willen?
Dan denk ik iedereen heeft het over zacht / licht/ gevende hand. Maar voor je daar bent moet je door het stuk weerstand biedende hand. En ik vind het in draf verschrikkelijk. Stap en galop gaat goed.

En dit is wat ik bedoel als ik een week niet gereden heb ben ik weer bij af moet ik weer opnieuw die weerstand biedende hand faxen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen