Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opzoek naar gelijkgestemden pony's zware hals over de rug rijden.

 
Profiel   

Wellicht wordt het rekken anders bedoeld, als in verlengen..voorwaarts/ neerwaarts over de rug naar de hand toe wat zo enorm belangrijk is voor paarden met bijvoorbeeld een korte rug.

Ayasha: Ja dat vind ik ook van de moderne dressuur, daarom heb ik het ook over van achter naar voren rijden vanuit het Duitse skala.

Daarnaast (algemeen) ieder paard is verschillend, de ene is van nature stijver dan de ander, de ene heeft meer losrij en bijhoudt werk nodig dan de ander. Soms zijn er onderliggende oorzaken (vastzitten ergens in de spieren/ fascia etc.) Soms ligt het aan de rijderij, soms aan het management (teveel op stal/ niet genoeg vrije beweging) en soms helemaal nergens aan maar hoort het gewoon bij het type paard en de souplesse die het wel of niet van nature heeft.

Met deze summiere info is er nog steeds zo weinig over te zeggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 14:17 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wellicht wordt het rekken anders bedoeld, als in verlengen..voorwaarts/ neerwaarts over de rug naar de hand toe wat zo enorm belangrijk is voor paarden met bijvoorbeeld een korte rug.

Ayasha: Ja dat vind ik ook van de moderne dressuur, daarom heb ik het ook over van achter naar voren rijden vanuit het Duitse skala.

Daarnaast (algemeen) ieder paard is verschillend, de ene is van nature stijver dan de ander, de ene heeft meer losrij en bijhoudt werk nodig dan de ander. Soms zijn er onderliggende oorzaken (vastzitten ergens in de spieren/ fascia etc.) Soms ligt het aan de rijderij, soms aan het management (teveel op stal/ niet genoeg vrije beweging) en soms helemaal nergens aan maar hoort het gewoon bij het type paard en de souplesse die het wel of niet van nature heeft.

Met deze summiere info is er nog steeds zo weinig over te zeggen.


Ik wilde net reageren toen ik jou reactie zag. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik had iets uitgebreider moeten zijn met mijn reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 14:23 



 
Profiel   

davinci2412 schreef
Elisa2 schreef
Wellicht wordt het rekken anders bedoeld, als in verlengen..voorwaarts/ neerwaarts over de rug naar de hand toe wat zo enorm belangrijk is voor paarden met bijvoorbeeld een korte rug.

Ayasha: Ja dat vind ik ook van de moderne dressuur, daarom heb ik het ook over van achter naar voren rijden vanuit het Duitse skala.

Daarnaast (algemeen) ieder paard is verschillend, de ene is van nature stijver dan de ander, de ene heeft meer losrij en bijhoudt werk nodig dan de ander. Soms zijn er onderliggende oorzaken (vastzitten ergens in de spieren/ fascia etc.) Soms ligt het aan de rijderij, soms aan het management (teveel op stal/ niet genoeg vrije beweging) en soms helemaal nergens aan maar hoort het gewoon bij het type paard en de souplesse die het wel of niet van nature heeft.

Met deze summiere info is er nog steeds zo weinig over te zeggen.


Ik wilde net reageren toen ik jou reactie zag. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik had iets uitgebreider moeten zijn met mijn reactie.

akkoord. Ik heb hier eentje staan met van nature heel weinig souplesse die nu 17 is maar wellicht vat ik "rekken" verkeerd op. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik terug "meer rek" er in moest rijden zeg maar. En ze staan hier door mijn fysieke problemen regelmatig "stil" (wel weidegang natuurlijk)

Dus misschien zit daar de miscommunicatie, de definitie van rek. Bij "terug meer rek in rijden" gaan mijn gedachten meteen naar dat het paard dus "stijf" aan voelt... Dat zou IMO niet mogen na een paar dagen. En dat kan dan iets heel simpel zijn zoals idd bv te veel op stal of zelfs dat ie wat magnesium bij moet (zeker in de wintermaanden).

Het was van mij uit meer de bedoeling te zeggen dat als het paard effectief stijf voelt zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is dat het wellicht gunstig is om iets dergelijks te onderzoeken gewoon voor de zekerheid. Maar, opnieuw; wellicht interpreteer ik het mis en gaat het niet om "stijf aanvoelen" maar gewoon "wat langer nodig om op te warmen" (wat wederom zeker in deze tijd met plotse temperatuur daling zelfs met de temperatuur te maken kan hebben.) en dan is het een heel ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 14:29 



 
Profiel   

Dat is altijd belangrijk denk ik, management of tekorten kunnen ook een heleboel doen. Ik had eens een mega stijf paard van nature (dacht ik) in training. Totdat deze selenium + vitamine e kreeg..toen was het loswerken toch ook gelijk een stuk korter en paard bleef tussendoor ook soepeler.

Ik weet dat paarden met een korte rug en strakke lendenen vaak ook weinig souplesse hebben van nature. (denk aan Ferro bloed) Als deze meer op lengte/ rek gereden worden dan vergroot dat de souplesse vaak wel. Het is alleen soms zo lastig met geschreven tekst om de juiste interpretatie te geven als je net een woord anders gebruikt oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 14:34 



 
Profiel   

davinci2412 schreef
Ik wilde net reageren toen ik jou reactie zag. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Ik had iets uitgebreider moeten zijn met mijn reactie.


Accoord, dat is inderdaad iets anders dan ik meende te horen.
... en in principe min of meer hetzelfde wat ik doe.
Spiertechnisch zet ik de 'onderlijn' aan het werk - daarmee creëer ik de voorwaarde voor ontspanning van de bovenlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 15:52 



 
Profiel   

Ik heb even al jullie feedback laten bezinken. Ik vond hem namelijk nog al binnen komen.
Maat ik werk ook met de late dienst dus geen mogelijkheid gehad om uitgebreid te reageren.

Zadel is aangemeten vorige week nog de tandarts gehad. Elke 6 weken masseer ik los. Dus spiertonus is ook overal in orde. Paard staat overdag van 7u tot 17 u buiten. Onbeperkt hooi.
Is eigenlijk een heel soepel paard links en rechts. Maar minder soepel dus in het omhoog brengen van de rug en de motor achter actief maken. Voorwaarts neerwaarts dat gaat goed. Maar als ik meer horizontaal ga zoeken dan word het al gauw moeilijker. Ik heb zo goed als elke week les. En als ik het kan opbouwen dan word het beter. 3 weken geleden zijn wij 2 dagen op buitenrit geweest goed naar getraind ook daarna voldoende recovery . En toen moest ik de draad weer oppakken en dan voelt het echt of je bent weer helemaal bij af.voorwaarts neerwaarts en bij elkaar rijden en actief maken paddy vind het moeilijk en ik vind het moeilijk.

Eigenlijk je paard actief maken vind ik het moeilijkst van allemaal.
Foto's en video's heb ik helaas niet. Ik rij altijd alleen. Dat is ook een beetje mijn probleem ik kan niet sparren met iemand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 19:03 



 
Profiel   

Bij dat actief maken zit zeer waarschijnlijk wel de oplossing van je probleem.
Zelf heb ik ook een paard waarbij ik het lastig vind hem actief te krijgen. Nu na 2 jaar ben ik eindelijk op het punt dat het goed lukt (voormalig manege ruiter). En zo lang hij niet actief is loopt hij niet lekker over zijn lijf. Zodra hij actief is en rechtgericht is het "probleem" als sneeuw voor de zon verdwenen. En daarmee ga ik ook mee met het buikspierenverhaal wat hier eerder is genoemd.
Mijn advies zou zijn om dat de focus te laten zijn van je lessen. Met als voorwaarde dat je er zelf ook recht en soepel op zit.
*edit: misschien kun je iemand vragen die je af en toe even filmt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 19:20 



 
Profiel   

Alleen op gelezen. Maar hier 2 tinkers staan.
Maar over de rug rijden heeft naar mijn idee niet met de hals te maken.
Maar of je zorgt dat een paard aan het been is.
En ja met consequent inrijden is een koudbloed dat ook gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 19:35 



 
Profiel   

Ik ben opgevoed met het belang van halsstrekken.
... maar er zit een klein nadeel aan: halsstrekken maakt de rug wel recht (als in: niet hol) - maar dat is passief en niet gebaseerd op 'buik'spieractiviteit.
Het 'bij elkaar rijden' na halsstrekken is dus tricky - heb je de 'buik'spieren aan het werk of niet...?

En in mijn ervaring is' niet goed voorwaarts' (of: weinig zin om te lopen) een kwestie van stijfheid.
... uiteraard met de vraag: 'wat is kip en wat is ei?'

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 20:38 



 
Profiel   

Kijk eens filmpjes van Warwick Schiller.... Die laat mooi zien hoe het zit met het voorwaartse.
(zo lopen de meeste paarden wel snel en recht richting de uitgang of andere paarden, maar zijn ze anders zodra ze van de uitgang weg moeten of van een kudde weg om het zo even te zeggen.....met andere woorden, het paard kan het al, je moet dus alleen zien hoe je het zo maakt dat het paard het nut in ziet van wat je hem wilt laten doen). Hij heeft er echt mooie filmpjes over gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 20:45 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ik heb even al jullie feedback laten bezinken. Ik vond hem namelijk nog al binnen komen.
Maat ik werk ook met de late dienst dus geen mogelijkheid gehad om uitgebreid te reageren.

Zadel is aangemeten vorige week nog de tandarts gehad. Elke 6 weken masseer ik los. Dus spiertonus is ook overal in orde. Paard staat overdag van 7u tot 17 u buiten. Onbeperkt hooi.
Is eigenlijk een heel soepel paard links en rechts. Maar minder soepel dus in het omhoog brengen van de rug en de motor achter actief maken. Voorwaarts neerwaarts dat gaat goed. Maar als ik meer horizontaal ga zoeken dan word het al gauw moeilijker. Ik heb zo goed als elke week les. En als ik het kan opbouwen dan word het beter. 3 weken geleden zijn wij 2 dagen op buitenrit geweest goed naar getraind ook daarna voldoende recovery . En toen moest ik de draad weer oppakken en dan voelt het echt of je bent weer helemaal bij af.voorwaarts neerwaarts en bij elkaar rijden en actief maken paddy vind het moeilijk en ik vind het moeilijk.

Eigenlijk je paard actief maken vind ik het moeilijkst van allemaal.
Foto's en video's heb ik helaas niet. Ik rij altijd alleen. Dat is ook een beetje mijn probleem ik kan niet sparren met iemand.


Heb je een goede standfoto van je paard? Daar is ook wel veel uit te halen. Een paard echt goed actief maken is ook heel moeilijk hoor, ik denk dat dit het probleem is van de meeste ruiters. En als jouw paard toevallig een wat lang trager achterbeen heeft dan wordt het alleen maar nog moeilijker. Op het moment dat je wat horizontaal evenwicht vraagt moet hij meer dragen en kennelijk vind hij dat moeilijk, er zijn genoeg paarden die dan vertragen. De kunst is om ze net door dat stukje heen te rijden en ze zo langzaam sterker te maken waardoor het dragen en actief blijven makkelijker vol te houden gaat zijn. Bij sommige paarden is het belangrijk om net even een andere insteek te maken, bijv. eerst vertragen en dan schakelen. Geheel afhankelijk van de bouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 08:55 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ik ben opgevoed met het belang van halsstrekken.
... maar er zit een klein nadeel aan: halsstrekken maakt de rug wel recht (als in: niet hol) - maar dat is passief en niet gebaseerd op 'buik'spieractiviteit.
Het 'bij elkaar rijden' na halsstrekken is dus tricky - heb je de 'buik'spieren aan het werk of niet...?

En in mijn ervaring is' niet goed voorwaarts' (of: weinig zin om te lopen) een kwestie van stijfheid.
... uiteraard met de vraag: 'wat is kip en wat is ei?'


En toch denk ik dat passief ruggebruik enorm kan bijdragen aan actief ruggebruik.
Verder denk ik dat je met het gewicht van een ruiter ook niet kunt spreken van echt passief ruggebruik.
Ja bij het grazen in de wei wel, maar met een ruiter zal een paard toch spieren moeten aanspannen om dat gewicht te blijven dragen zonder dat een paard zijn balans kwijt raakt.

Spieren en balans opbouwen kost enorm veel tijd.
En met de rug 'passief' omhoog ben je imho al een stap verder dan een weggedrukte rug en zwaar op de voorhand lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 09:20 



 
Profiel   

Wat vinden jullie hier van mijn (nu inmiddels afgevallen) pony loopt?
Overbouwt en van zichzelf ook holle rug.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 10:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
goed actief maken is ook heel moeilijk hoor, ik denk dat dit het probleem is van de meeste ruiters. En als jouw paard toevallig een wat lang trager achterbeen heeft dan wordt het alleen maar nog moeilijker. Op het moment dat je wat horizontaal evenwicht vraagt moet hij meer dragen en kennelijk vind hij dat moeilijk, er zijn genoeg paarden die dan vertragen. De kunst is om ze net door dat stukje heen te rijden en ze zo langzaam sterker te maken waardoor het dragen en actief blijven makkelijker vol te houden gaat zijn. Bij sommige paarden is het belangrijk om net even een andere insteek te maken, bijv. eerst vertragen en dan schakelen. Geheel afhankelijk van de bouw.


Eerst vertragen en dan schakelen geeft mij inderdaad een beter gevoel. Maar in de les ligt de focus op eraan rijden. Daar lukt mij dat dan net. Maar wanneer ik alleen rij net niet. Ik ga hierdoor erg twijfelen. En ik denk dan vaak ik leer het nooit. Waarom moet ik nu persee willen paardrijden. Terwijl ik 3 weken geleden een trektocht mijn eentje heb gedaan waar ik super trots op ben. Maar ik wil zo graag een fijn lopend paard. Zucht.

Ik heb 2 foto's de kwaliteit is wel niet goed.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 11:57 



 
Profiel   

een foto is erg lastig om te beoordelen natuurlijk. Maar als ik de onderste foto zie, zou ik zeggen dat er in je houding ook nog wel wat winst te behalen valt
(niet dat je heel slecht zit hoor, je lijkt een beetje achter het zwaartepunt te zitten, waardoor het kan zijn dat je per ongeluk al wat remt met je zit, maar nogmaals, je zou echt bewegend beeld moeten zien om dat te bevestigen of ontkrachten)

Hoe voelt je paard met rijden: traag, of neemt hij je wel echt mee zeg maar (hoe is de voorwaartse drang?)

toevoeging: ik vind het beeld ook zeker niet slecht hoor!


Laatst bijgewerkt door Sky_As op 12-10-22 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:06 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ik heb even al jullie feedback laten bezinken. Ik vond hem namelijk nog al binnen komen.
Maat ik werk ook met de late dienst dus geen mogelijkheid gehad om uitgebreid te reageren.

Zadel is aangemeten vorige week nog de tandarts gehad. Elke 6 weken masseer ik los. Dus spiertonus is ook overal in orde. Paard staat overdag van 7u tot 17 u buiten. Onbeperkt hooi.
Is eigenlijk een heel soepel paard links en rechts. Maar minder soepel dus in het omhoog brengen van de rug en de motor achter actief maken. Voorwaarts neerwaarts dat gaat goed. Maar als ik meer horizontaal ga zoeken dan word het al gauw moeilijker. Ik heb zo goed als elke week les. En als ik het kan opbouwen dan word het beter. 3 weken geleden zijn wij 2 dagen op buitenrit geweest goed naar getraind ook daarna voldoende recovery . En toen moest ik de draad weer oppakken en dan voelt het echt of je bent weer helemaal bij af.voorwaarts neerwaarts en bij elkaar rijden en actief maken paddy vind het moeilijk en ik vind het moeilijk.

Eigenlijk je paard actief maken vind ik het moeilijkst van allemaal.
Foto's en video's heb ik helaas niet. Ik rij altijd alleen. Dat is ook een beetje mijn probleem ik kan niet sparren met iemand.


Hoi, klinkt alsof je al erg goed bezig bent!

Wat goed dat je het zadel regelmatig laat controleren, dat word vaak onderschat namelijk.

Als de spieren los zijn en het probleem blijft nog steeds, zou er misschien een blokkade in de wervels kunnen zitten? Misschien in plaats van een masseur een fysio of een osteopaat met fysio achtergrond laten komen?
Richten op rechtrichten en balans kan helpen bij ontspanning vinden en gewicht verdeling.
Wellicht heb je dan langer effect van de behandeling. Indien je alleen spieren behandeld en de oorzaak eigenlijk in de wervels zit, is het meer symptoombestrijding en zul je na ongeveer 3 weken merken dat het terug komt.

Daarnaast kan het ook zo zijn dat het simpelweg vanwege bouw, meer moeite kost of lastiger is voor het paard om bepaalde oefeningen te doen. Zo kan het voor een paard wat overbouwd is, lastiger zijn om onder te treden en is het nog belangrijker om te zorgen dat het paard soepel in het lijf is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:10 



 
Profiel   

Ik vind je foto er zo gek niet uitzien.
Ben je niet te streng voor jezelf?
En we zijn natuurlijk allemaal amateur die ook vooral plezier moeten hebben, ipv perfectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:19 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat vinden jullie hier van mijn (nu inmiddels afgevallen) pony loopt?
Overbouwt en van zichzelf ook holle rug.

[ Afbeelding ]


Wat een leuk dier zeg!

Vanwege het overbouwd zijn en iets weke rug (en weke koten zie ik ook, met name bij de voorbenen), is het daadwerkelijk lastiger voor jou paardje om niet op de voorhand te vallen.
Wel belangrijk om overbelasting te voorkomen.
Dit komt vaak voor hoor en sommige paarden worden bewust horizontaal gefokt (vooral paarden die bedoelt zijn voor lange afstand ritten).
Wanneer je aan het werk bent in de bak, is de belasting anders dan wanneer je grote stukken rechtuit rijd.
Indien je in de bak rijd, wil je graag dat het paard wat meer onder treed, de buikspieren aanspant en het gewicht meer verdeeld over 4 benen. Van nature draagt het paard zijn meeste gewicht op de voorhand, maar als je erop gaat zitten, wil je dat voorkomen vanwege eventuele overbelasting. Daarom zijn de meeste pees blessures ook vaak in 1 van de voorbenen.
Wat je kan doen met training is vooral richten op 'rechtrichten en balans' hier zijn tegenwoordig ook goede instructrices voor :)

Verder als basis altijd zorgen voor een goed passend zadel en ik laat zelf mijn eigen paard 1 keer per jaar nakijken door de osteopaat en verder houd ik hem bij met massages.
Die van mij heeft een weke, korte rug en is altijd al een aandachtspunt geweest...

Veel rijplezier met je toppertje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:20 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Elisa2 schreef
goed actief maken is ook heel moeilijk hoor, ik denk dat dit het probleem is van de meeste ruiters. En als jouw paard toevallig een wat lang trager achterbeen heeft dan wordt het alleen maar nog moeilijker. Op het moment dat je wat horizontaal evenwicht vraagt moet hij meer dragen en kennelijk vind hij dat moeilijk, er zijn genoeg paarden die dan vertragen. De kunst is om ze net door dat stukje heen te rijden en ze zo langzaam sterker te maken waardoor het dragen en actief blijven makkelijker vol te houden gaat zijn. Bij sommige paarden is het belangrijk om net even een andere insteek te maken, bijv. eerst vertragen en dan schakelen. Geheel afhankelijk van de bouw.


Eerst vertragen en dan schakelen geeft mij inderdaad een beter gevoel. Maar in de les ligt de focus op eraan rijden. Daar lukt mij dat dan net. Maar wanneer ik alleen rij net niet. Ik ga hierdoor erg twijfelen. En ik denk dan vaak ik leer het nooit. Waarom moet ik nu persee willen paardrijden. Terwijl ik 3 weken geleden een trektocht mijn eentje heb gedaan waar ik super trots op ben. Maar ik wil zo graag een fijn lopend paard. Zucht.

Ik heb 2 foto's de kwaliteit is wel niet goed.


[ [url=m/tvnRjt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4a1KF0.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind wat betreft de spieren van jou paard, dat jou paard een hele mooie bespiering heeft in de hals. Het lijkt erop (puur afgaande wat ik zie aan de spieren) dat je rijd met een zachte hand.

Hij heeft een vrij lange rug, wat heel positief kan zijn in de bewegingen, maar ook een valkuil omdat het ook lastiger kan zijn om de rug/ schoft te liften.

Maar mooi paardje hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:23 



 
Profiel   

Ik denk ook dat je te streng bent voor jezelf, het beeld ziet er goed uit. Paard zit mooi in de bespiering. Wel lijkt hij inderdaad iets overbouwd te zijn met een wat langer achterbeen. Eerlijk gezegd denk ik dat eerst vertragen en van daaruit schakelen voor jouw paard beter werkt op dit moment. Je geeft ook aan dat dit een veel beter gevoel geeft. Ik weet niet wat de instructrice wil maar het kan zijn dat dat op dit moment gewoon nog even niet de manier is die werkt voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:47 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat vinden jullie hier van mijn (nu inmiddels afgevallen) pony loopt?
Overbouwt en van zichzelf ook holle rug.

[ Afbeelding ]


Hele korte rug ook maar lijkt wel een prima achterbeen te hebben? Deze zou ik iets meer van achter naar voren willen zien. Iets meer aanspanning van achteruit. Maar..ik zeg altijd dat het moeilijk is om te beoordelen vanaf een foto omdat het een moment opname is. Dit is dus ook puur gebaseerd op dit moment/ beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:50 



 
Profiel   

Het stomme is ik vind hem helemaal niet traag aanvoelen wat mij betreft loopt hij lekker voorwaarts. En ik baseer mij op mijn witte pony die flegmatiek was. Alleen om de rug goed te gaan gebruiken moet hij dus echt actiever worden en zijn achterbenen meer gaan plooien en zijn bekken gaan kantelen. En daar moet ik echt moeite voor doen. En hij ook ik vind niet dat hij trager word maar de reactie naar voor blijft uit.

En ja mee eens hij is ook nog een beetje overbouwd. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijk. Daarom ik hoef geen wedstrijden te rijden maar fijn voorwaarts neerwaarts op eigen benen zou ik graag gaan nastreven.

En ja van oorsprong heb ik een zachte hand. Ik ben te snel tevreden en geef veel te snel ruimte. Mogelijk moet ik meer in mm gaan denken wat het betreft geven. En Paddy neemt cm per cm word langer langer langer en gebruikt hiervoor zijn kaak en bam weg verbinding die je erin rijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 12:57 



 
Profiel   

Hij moet gaan leren buigen en dragen en daarbij scherp aan het been blijven. Bij zo één kan een halbe tritte vanuit stap en hem iets ronder houden ook goed helpen. Daarnaast klein schakelen, soms helpen schijn overgangen van draf naar stap heel goed. Bij het weggaan dan scherp maken. Twee/ drie pasjes is genoeg anders loopt ie weer van het achterbeen af. Opvangen, rond houden en herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 13:07 



 
Profiel   

Wat je beschrijft is natuurlijk ook gewoon het sterker worden in zijn algemeen.
Ponys met deze bouw kunnen natuurlijk minder makkelijk dragen vanuit zichzelf.

Maar als ik jou zo hoor denk ik dat het wel goed is en door de tijd heen beter word :j


Overigens bedankt voor het advies over mijn zwaar gebouwde paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 13:10 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Het stomme is ik vind hem helemaal niet traag aanvoelen wat mij betreft loopt hij lekker voorwaarts. En ik baseer mij op mijn witte pony die flegmatiek was. Alleen om de rug goed te gaan gebruiken moet hij dus echt actiever worden en zijn achterbenen meer gaan plooien en zijn bekken gaan kantelen. En daar moet ik echt moeite voor doen. En hij ook ik vind niet dat hij trager word maar de reactie naar voor blijft uit.

En ja mee eens hij is ook nog een beetje overbouwd. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijk. Daarom ik hoef geen wedstrijden te rijden maar fijn voorwaarts neerwaarts op eigen benen zou ik graag gaan nastreven.

En ja van oorsprong heb ik een zachte hand. Ik ben te snel tevreden en geef veel te snel ruimte. Mogelijk moet ik meer in mm gaan denken wat het betreft geven. En Paddy neemt cm per cm word langer langer langer en gebruikt hiervoor zijn kaak en bam weg verbinding die je erin rijd.


Ik bedoelde dat van die zachte hand juist positief! :D Ik vind het positief opvallend hoe de hals van dit paard eruit ziet! Dat zegt iets goeds over de wijze van training.

Altijd goed om kritisch naar jezelf te kijken en te willen verbeteren, maar soms mag je ook juist trots zijn op alles wat je wel bereikt hebt <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-22 14:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen