Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Opzoek naar gelijkgestemden pony's zware hals over de rug rijden.

 
Profiel   

Ik snap het. Dat is niet leuk. Je wilt niet elke keer lamme armen hebben natuurlijk. Het valt ook niet mee.
Maar steeds maar meegeven met de hand gaat het ook niet beter maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 17:21 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Suzanne F. schreef
(...) Ja er moet een actief achterbeen zijn. En je rijdt naar de hand toe. TS geeft aan een zachte vriendelijke hand te hebben. Dit klinkt heel goed maar als je altijd toestaat zal je nooit een fijn in verbinding gereden paard krijgen. Alle activiteit gaat namelijk dan gewoon weer verloren, uit het paard ipv erin. Actief tegen een weerstandbiedende hand aanrijden en op het juiste moment weer ontspannen, dat is de clue. Niet te veel en niet te weinig been en geen starre hand maar ook geen losse. Is niet makkelijk maar probeer op gevoel te rijden. Zodra het paard ontspant dus de druk eraf haalt, ontspan jij ook. Als dit meer bevestigd is zal dit steeds makkelijker gaan.


Dit is precies wat ik voel.
Enkel ik vind de druk van de weerstand biedende te hoog liggen. En dat vind hij moeilijk en ik moeilijk. En dan denk ik moet ik dit wel willen?
Dan denk ik iedereen heeft het over zacht / licht/ gevende hand. Maar voor je daar bent moet je door het stuk weerstand biedende hand. En ik vind het in draf verschrikkelijk. Stap en galop gaat goed.

En dit is wat ik bedoel als ik een week niet gereden heb ben ik weer bij af moet ik weer opnieuw die weerstand biedende hand faxen.

@Suzanne: dat actieve achterbeen onderschrijf ik, maar ik wil zo ongeveer meteen een dragend achterbeen.
(Als gezegd vraag ik eerst verticale balans en op het moment dat dit lukt heb je min of meer een horizontaal evenwicht 'weg van de voorhand' te pakken.)

Ik 'sta niet altijd toe', dwz de eerste ritjes was het non-stop verticale balans vragen, 'braaf' zeggen, lange teugel - en opnieuw beginnen.
Ik ben heel ruim met belonen dus dat 'braaf' bij verticale balans is er in gebleven, maar de tijd tot ik lange teugel gaf is opgevoerd ("is nu een kwartier").

'De activiteit die van voren uit het paard loopt en dus opgevangen moet worden' is prachtig jargonnees.
Ik denk dat het gaat over een duwend achterbeen en 'dat dit niet de bedoeling is', dat klopt.

En in de praktijk van de beter geschoolde ruiters is de weerstand biedende hand een kwestie van een paar seconden, niet iets waar je een lamme arm van krijgt.

En wat onze viervoeters allemaal van onze constructies vinden is natuurlijk ook een vraag.
Nadat 'het kwartje was gevallen' in draf vond mijn paard die verticale balans best leuk - en de consequentie was dat we allemaal gekke spelletjes gingen doen die ze als Spanjaard ook leuk vond.

En ik ben ook een serie lessen op een manegepaard van manege X nog niet vergeten.
Paard van X leunde op de hand.
'Kan gebeuren'. Mij is geleerd alle gewicht ('boven de drie gram') laat je ogenblikkelijk los. Metterdaad 'zeg' je: 'niet leunen, draag jezelf'.
Instructrice van X was het daar niet mee eens, 'ik moest hem met mijn been er af krijgen'.
Daar zit op zich iets in, dus ik probeer zowel het been te activeren als mijn zwaartepunt terug te brengen - geen reactie.
(... en terwijl de juf op anderen lette, gooide ik gewoon het gewicht weer weg - en na verloop van tijd ging het dier toen zelf gewicht naar achter brengen. Dat is werken, dus dat het dier het niet doet zolang je doet wat de instructrice zegt 'van voor niets doen en drijven' blijft het dier leunen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 19:40 



 
Profiel   

Er zijn vele methodes om paarden te trainen, ik heb er vele gezien vroeger. Het gaat erom dat jij fijn kan werken met jouw methode en het ook begrijpt en kan toepassen. Ik vind ‘verticale balans’ juist jargonnees. Daar kan ik niks mee. En voor mij kan een achterbeen vanuit het niks niet ineens een dragend achterbeen worden. Daar is kracht en training voor nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 19:47 



 
Profiel   

Vandaar de schijnovergangen naar een langzaam tempo eerst, dat is perfect om een achterbeen meer te laten dragen en een paard te leren de activiteit om te zetten in buiging ipv stuwing.

Kitobeer: Ik weet niet hoe je met een weerstandbiedende hand rijdt? maar ik kan me voorstellen dat hier ook winst te behalen is. Zere handen/ armen krijgen of het niet leuk meer vinden doet mij eigenlijk denken aan dat het toch niet op een prettige manier voor beide gaat. Een weerstandbiedende hand gaat imo meer om timing en handigheid, direct weer loslaten is erg belangrijk. Het paard moet dan bij/onder je blijven. Kun jij direct weer loslaten of valt hij dan uit elkaar? Als dat laatste gebeurd dan wordt er teveel vastgehouden aan de voorkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 08:34 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Elisa2 schreef
Dan vraag ik me toch af hoe het zit met de aanspanning, boogjes wijzen vaak op een te los of los/vast contact en dat kan net een stuk verfijning in de weg zitten. Maar goed, ik snap ook wel dat als je zo beperkt bent qua gevoel en hand dat het ea lastiger is dan als je dat niet hebt.

Vooralsnog niet. Maar ik kan natuurlijk niet voorspellen dat dat zo gaat blijven. :) Nu wil ik alleen verder trainen om het zelf te leren ‘aanleren’. Ik heb nul intentie om nationaal of hoger te starten. Dus kwa wedstrijden kan ik iig op deze manier Het niveau rijden dat mijn doel is. :)

Voorlopig denk ik dat een los contact verfijning niet in de weg zit mede omdat ik een bokker met boogjes in de teugel een GP proef heb zien doorsturen in training met een hele mooie ‘aanleuning’ en aanspanning. Zeker in de verzameling echt gaan zitten ondanks dat het paard verre van ideaal gebouwd was daar voor. (hij wilde me laten zien dat het mogelijk was omdat ik toen ook dacht dat meer dan basis er voor mij niet meer in zou zitten.)
Dus ik heb bewijs gezien dat het kan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat IK het kan. ;)
Ruiter in kwestie is iemand waarmee ik geen contact meer heb maar ik heb nog steeds een enorm respect voor zijn kennis en vermogen tot africhten en ben van mening dat hij erg ondergewaardeerd wordt over het algemeen. Al weet ik niet of hij überhaupt nog op bokt zit.

Ben hem daar nog steeds dankbaar voor want hij heeft me op dit pad gezet en zonder hem was ik nooit gekomen waar ik nu ben. En dat is objectief misschien niet zo ver. Maar voor mij oneindig veel verder dan ik nog dacht te komen.

Ik denk wel ook dat er een ‘maar’ is in die zin: ik ben niet overtuigd dat elk paard er mee overweg kan… then again… dat geld eigenlijk voor elke manier van trainen uiteindelijk… maar ik kan me voorstellen dat ik op een dag een paard tegen kom dat met mijn rijden niks kan. Uiteindelijk moet een paard wel begrijpen wat je wil natuurlijk.

Edit: stond er een tijd geleden geen filmpje op social media van een relatief bekende Dressuur Amazone die een aantal GP oefeningen reed op zo’n nek-ring (ben de naam van dat ding even kwijt.)

Zal straks eens kijken of ik m nog kan vinden. Heeft ook op bokt gestaan dacht ik.


Ja maar die bekende amazones (bijv. Alizee Froment) leiden een paard ook gewoon met bit op. GP oefeningen rijden is zo moeilijk niet, perfect GP oefeningen rijden wel. Vaak zie je toch dat een paard zonder die begrenzing zich teveel opdrukt, net iets te lang wordt etc. Dat zou in een proef toch echt punten kosten.

Licht contact is juist de bedoeling in de dressuur (Jessica van Werndl) laat dat ook heel mooi zien. Maar er zit wel een verschil tussen een licht contact en geen contact of er achter kruipen. Sommige paarden kruipen er ook gauw net even iets achter, dat lijkt dan misschien goed maar ga je ook terugzien in de oefeningen omdat de lengte en rek mist. Oftewel, zoveel gradaties en nuances..uiteraard ben ik wel benieuwd naar deze bokker en dit paard. Ik denk inderdaad het type paard hier ook een rol bij speelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 08:38 



 
Profiel   

Hoe je het oplost is per paard zo verschillend. Ik lees hier een aantal heel stellige meningen maar zie het zelf niet zo zwart wit. Ieder paard is anders, daarmee iedere aanpak anders en dan kan het zelfs nog zijn dat het per fase van de ontwikkeling anders is.
Dus 'voorwaarts is de oplossing' of 'verzameling is de oplossing' is volgens mij helaas! te simpel.

Waar ik wel redelijk stellig in ben: als je paard heel snel een terugval krijgt (en voldoende vrije beweging krijgt en op de juist manier gevoerd wordt) zou ik wél even nadenken over een dieper liggend probleem. Tenzij we het hebben over echt zwaar zwaar zoals een trekpaard.

Ik heb er ook 1 die een wat zware hals heeft die laag uit de borst komt en een wat zware kaak heeft. Springpaard met type en karakter loebas.
Het blijft een zoektocht. Er zijn fases dat mijn paard het meest vooruit geholpen was met een heel rustig drafje en lager ingesteld maar in een volgende fase voor en volgende stap daar juist weer helemaal niet verder mee kwam en wat ronder ingesteld met meer weerstand in mijn hand juist weer voor een volgende stap zorgde. Ik probeer steeds meer los te laten wat 'goed' en 'fout' is en te voelen wat werkt.
Dus zijn er fases dat ik om hem los te maken heel weinig contact nodig heb en op mijn pinkies kan rijden maar als we zoeken naar aanspanning van achteruit meer contact nodig heb, weerstand moet bieden als hij op zoek gaat naar de makkelijk weg er uit -> wel gas geven maar de bovenlijn laten spijbelen en die energie vooruit er uit willen gooien in de dikke nek want dat is met zijn bouw een makkelijke manier om het te verwerken. Daarbij gooit hij mij dan net uit balans omdat het dan minder makkelijk zit en zo komen we dan nét niet waar we zijn moeten. Ik heb heel lang geprobeerd hem licht licht licht te houden. Maar daar was hij dus niet mee geholpen. Ik moet hem soms even (letterlijk) meer bij het handje houden om hem te wijzen wáár in zijn lijf hij een oplossing moet zoeken en dat die oplossing niet zit in zijn hals gebruiken. Dat kan een paar seconden of een paar rondes zijn waarbij je eindigt met een paar lichte passen, even rust geeft en weer van voor af aan begint.
Maar dan wil ik wel opmerken dat je je nooit moet laten verleiden tot het idee dat je zo'n paard blijvend op veel druk moet rijden 'omdat ze nu eenmaal een zware hals hebben'. Uiteindelijk wil je blijven werken en trainen zodat ze zo sterk en handig worden dat het licht en vanzelfsprekend voelt.

Ieder paard is anders. Iedere oplossing ook. Maar ieder trainingsmoment ook.
Ik heb ook zo'n volbloed hertje rondlopen die exact het tegenovergestelde doet en werkt. Daar moet ik dan weer absoluut niet met de 'zware hals type' oplossing aankomen.

En om even in te haken op dat hand of zit: eens dat het op de zit moet gaan lukken. Maar ik kan op het betreffende paard 'niet' zitten als er geen aanspanning is. Omdat er niets is om op te zitten op die grens momenten. Omdat hij dan dus oplossing zoekt waar ze niet moeten zijn. Dat is maar heel subtiel hoor. Maar precies genoeg om die subtiele zithulp daar stuk te laten zijn. Dan heb ik dus even hand nodig.
Dan komt die aanspanning er wel. Dan kan ik daarná weer verder op zit en hand steeds minder gebruiken. Maar zonder de hand tussenfase snapt hij er geen snars van als we de volgende stap willen zetten omdat dat voor hem niet logische voelt. Omdat dat minder past bij zijn bewegingspatroon.

En dan om TS gerust te stellen: ik heb al zo vaak van clinicgevers gehoord dat ze op het einde van de les verbaasd zijn dat hij zo makkelijk bergop kan gaan lopen. Omdat ze hem bij het instappen aan de lange teugel vaak indelen in de categorie 'op de voorhand en wat log' (en dat er altijd veel harmonie en vriendelijke op mijn protocollen staat voor je na het lezen van mijn berichten denkt dat ik daarvoor steeds zit te sjorren aan mijn paard)

En als je ze wil vergelijken: de donker bruine in mijn profiel met wit op het hoofd. (niet die andere donker bruine zonder aftekeningen, dat is het hert)


Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-10-22 09:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 09:29 



 
Profiel   

Mbt neckrope zag ik van de week een feestboek filmpje van hoe het niet moet, maar wel kan.

Paard was vast wel met bit opgeleid, deed een piaffe met bloot hoofd en holle rug en mocht daarna ontspannen. (En je zag de rug opbollen...)

Dier heeft vooral geleerd 'als de mensen zus en zo vragen, moet je je hol maken' en daarna doet de braverd het ook op neckrope.
(Liever zo dan met rukken en plukken, maar toch net niet de bedoeling....)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 09:30 



 
Profiel   

Ik heb vandaag getraind bij iemand anders. Vooral kijken hoe zij het zou aanpakken. En ik mocht vandaag alles doen wat ik al weken niet meer mocht doen.
En het ging erg goed.

Nu zijn jullie benieuwd wat ik nu wel mocht doen.
Wel ik mocht bij het instappen gaan controleren of hij rechts inbuigt en links inbuigt. En hierbij gaan zoeken naar verbinding en daarbij gaan aanvullen. En ja dat kunnen we wel. Ik had hem nu fijn en ontspannen in stap draf en zelfs galop. En hij was helemaal niet sterk en liet lekker zijn hals vallen.

Waar moest ik dan de laatste weken hard aan werken. Schouders begrenzen hem zo recht mogelijk rijden.voor de energie opvangen en achter goed naar je hand toe rijden. En zorgen dat mijn handen op zijn plek bleven en niet toestaan. Want "ik geef mijn hand teveel weg." Ik ben te snel tevreden.

Dus stof tot nadenken.
Ik heb vandaag dus fijn gereden en hier kan ik wat mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 13:25 



 
Profiel   

Super om te horen! het klinkt alsof dit was zoals het imo hoort. Dat laatste klinkt meer als "moderne" dressuur. Veel been geven en voor vasthouden. Een paard kan ook niet loslaten of licht worden zolang het vastgehouden wordt. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 13:27 



 
Profiel   

:)
'... een ontspannen paard dat de hals laat vallen' en 'niet sterk wordt' (als in: gewicht in de ruiterhand)
klinkt mij als muziek in de oren!
:)

En met een beetje mazzel denk ik dat je dier op deze manier erg sterk wordt mbt de 'dragende' spieren van achterhand, rug en hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 13:45 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Super om te horen! het klinkt alsof dit was zoals het imo hoort. Dat laatste klinkt meer als "moderne" dressuur. Veel been geven en voor vasthouden. Een paard kan ook niet loslaten of licht worden zolang het vastgehouden wordt. :-)

eens. :j En op die manier krijg je eentje die zo gebouwd is alleen maar zwaarder. :(:)

Fijn dat vandaag zo goed bevallen is meid! Ik hoop dat jullie op deze weg verder kunnen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 13:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Super om te horen! het klinkt alsof dit was zoals het imo hoort. Dat laatste klinkt meer als "moderne" dressuur. Veel been geven en voor vasthouden. Een paard kan ook niet loslaten of licht worden zolang het vastgehouden wordt. :-)


Modern of niet. Ik wil geen bodybuilder zijn wanneer ik paardrij. Dat voelt zo verkeerd.
De persoon die mij vandaag heeft geholpen wist wat ik bedoelde waar ik niet doorheen kwam. Het is ook niet haar weg naar Rome. Dus we gaan het anders aanpakken.

Nu was mijn esuestic clip vandaag leeg dus ik heb het niet kunnen registreren. Maar morgen maar eens proberen en kijken wat die zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 14:04 



 
Profiel   

Wat is dat?

Nee ik snap je volledig, ik geloof ook niet dat dat het doel is van dressuurrijden wat om lichtheid en harmonie hoort te gaan. Niet om spierkracht, bodybuilden, pijn etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 14:12 



 
Profiel   

Equestic clip bevestig je aan het zadel die meet vanalles ritme tact symmetrie linksom rechtsom stap draf galop. Ik kan niet meer ze zonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 15:16 



 
Profiel   

Ow interessant zeg! Ik wist niet dat dat bestond. Lijkt me inderdaad een boel informatie geven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 17:53 



 
Profiel   

Klinkt heel erg fijn! soms is het gewoon even zoeken naar welke instructie wel of niet passend is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 19:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen