Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opzoek naar gelijkgestemden pony's zware hals over de rug rijden.

 
Profiel   

Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijf echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.

Hoe is jullie proces verlopen?
Hebben jullie terugval wanneer je paard bijvoorbeeld 10 dagen vrij heeft gekregen?
Hoe sta jij hier mentaal zelf in ? Ik bijvoorbeeld heb echt periodes dat ik denk yes we leren het nog eens. En zoals momenteel we leren het nooit.
Ik ga dan erg twijfelen doe ik het wel goed.

Mijn paard is een kruising pony Iers sportpaard.tevens met een zwaardere hals en vind de bovenlijn goed gebruiken ook erg moeilijk wat ik op mijn beurt ook erg moeilijk vind.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 12:12 



 
Profiel   

Vaak zit het probleem van achteren, dus ze zijn niet voorwaarts voldoende (ze denken niet voorwaarts, en voorwaarts denken niet te verwarren met hard gaan)....
Sinds ik Featherlight aan het volgen ben, durf ik zelfs bijna te zeggen, dat een bepaalde nageeflijkheid mentaal is en niet eens lichamelijk.
Uiteraard wel belangrijk om te weten of het paard verder gezond is en dus geen lichamelijke gebreken heeft waardoor bepaalde dingen niet lukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 12:23 



 
Profiel   

Ik vind die hals van jouw paard niet overdreven zwaar. Ik denk meer dat het de combinatie van een hele neerwaartse bouw met een gezonken rug is waardoor hij het heel moeilijk heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 12:53 



 
Profiel   

Ik heb een ouderwetse haflinger met een gigantisch hoofd (letterlijk maatje trekpaard, vroeger zelfs halster gekregen omdat het voor een pecheron kruising te groot was) en een hypermobiele KWPN. Is idd een zeer groot verschil :')

De haflinger loopt netjes nageeflijk, maar ik merk wel dat hij daarvoor regelmatig dressuur nodig heeft. Na buitenritten is hij snel hangerig / drukkend op de teugels. Ik heb er erg lang over gedaan om het te leren, begon zelf als manegeruiter en hij had ook nooit een goede dressuurbasis gehad. De truc lag echt in het vooruit denken, voltes verkleinen en vergroten, veel overgangen, draf / stap 3 passen / draf / stap 3 passen / …, heel duidelijk zijn met reactie op been (geen ‘3 passen later is ook ok’) en van tijd met een zweepje die achterbenen even ‘laten onthouden’ op de voltes (niet slaan, gewoon even aanstippen dat hij terug weet die benen eronder te plaatsen). De laatste jaren rij ik hem echt graag, hij geeft netjes na en reageert heel vlot op mijn been. Je voelt echt de kracht bij verruimen etc. Maar hij is niet zo soepel als mijn KWPN en dat merk je wel.

Mijn andere daarentegen is juist beter na wat buitenritten, die wil soms te hard opkrullen in zijn hals na een paar dagen dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:11 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijf echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.

Hoe is jullie proces verlopen?
Hebben jullie terugval wanneer je paard bijvoorbeeld 10 dagen vrij heeft gekregen?
Hoe sta jij hier mentaal zelf in ? Ik bijvoorbeeld heb echt periodes dat ik denk yes we leren het nog eens. En zoals momenteel we leren het nooit.
Ik ga dan erg twijfelen doe ik het wel goed.

Mijn paard is een kruising pony Iers sportpaard.tevens met een zwaardere hals en vind de bovenlijn goed gebruiken ook erg moeilijk wat ik op mijn beurt ook erg moeilijk vind.


Ik denk dat dit aan meerdere factoren ligt dan alleen de zware hals, bijv. een stuwend of dragend achterbeen, in balans gebouwd of niet.

Ieder paard kan loslaten als het goed van achter naar voren over de rug gereden wordt, nageeflijkheid is inderdaad ook een mentaal dingetje. Ik ben het met Sky As eens..
Als je een foto hebt dan denk ik dat ik wel wat kan zeggen over de moeilijkheden waar je tegen aan loopt.

Heb ervaring genoeg met verschillende soorten paarden en verschillende soorten bouw en beweging, oa fjorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:43 



 
Profiel   

In haar profiel staat volgens mij een foto. En als ik daar naar kijk zie ik niet echt dingen waarvan ik denk: dat is echt een lichamelijk probleem.
Misschien iets kort in de nek, maar niks onmogelijks (er zijn natuurlijk paarden die echt zwaar ongelukkig gebouwd zijn, maar dat is hier volgens mij absoluut niet het geval).

Ik denk dus dat het echt een balansding is (want ook al is een paard in balans gebouwd, soms missen ze in beweging balans) in combinatie met wat missende voorwaartse drang (wat vaak in samenhang valt met het mentale "nageven" Dus het stukje, jouw gevoel kunnen volgen)

Bij bovenstaande gaan we overigens uit dat het probleem bij het paard ligt, maar hoe is je paard bij een andere ruiter?
(want soms (kuch* lees vaak) ligt het probleem niet bij het paard ;-) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:49 



 
Profiel   

Ik weet niet of het om de witte of de bruine gaat, maar bij de bruine zie ik zeker wel wat exterieurmatige uitdagingen.

Het probleem ligt nooit bij het paard maar bepaalde exterieurmatige kenmerken kunnen wel zorgen dat het belangrijk is om soms op een andere manier te trainen. Sommige ruiters kunnen maar op 1 manier rijden en dat past niet bij ieder paard. De goede kijken naar wat het paard nodig heeft maar daar heb je wel of veel ervaring voor nodig of iemand met veel ervaring die helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:58 



 
Profiel   

Ik gok dat het om de bruine gaat. Maar als ik dan de longeerfoto zie, dan zie je dat hij in ieder geval wel op lengte kan lopen. Ik bedoel: het is geen dier met een hals alsof hij een stok heeft ingeslikt.
Is het een op en top dressuurpaard op zijn type: nee, maar ik vind dat hij in de basis een prima bouw heeft.
Er zijn er een hoop die met een minder mooie basis aan de gang moeten.
Eigenlijk kun je er pas wat nuttigs van zeggen als je bewegend beeld ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 14:09 



 
Profiel   

Ik zie een steil en lang achterbeen, overbouwd en het paard mist "nek". Natuurlijk kun je hier prima mee werken maar het kan wel extra uitdagingen geven. Dressuur is er immers voor om het paard te leren zo optimaal mogelijk gebruik te maken van het lichaam. Bewegend beeld zou inderdaad het meeste aan informatie geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 14:13 



 
Profiel   

Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Het is gewoon wat meer geduld hebben met zo'n paardje, maar uiteindelijk zijn we wel Z dressuur geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 14:17 



 
Profiel   

Ik denk dat een deel van het probleem is dat TS zo te zien in het profiel veel academisch doet, waarbij je het voorwaartse van het paard volledig weghaalt, en je paard zegt dan: nu dan geef ik ook niet na. Je creëert namelijk niet dan een aanspanning in het hele lijf, maar 3 losse stukken. Daarom zijn imo bij veel academische ruiters ook die scherpe kaptomen en scharenbitten nodig, want met een trensje gaat ie niet inknikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:45 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Ik denk dat een deel van het probleem is dat TS zo te zien in het profiel veel academisch doet, waarbij je het voorwaartse van het paard volledig weghaalt, en je paard zegt dan: nu dan geef ik ook niet na. Je creëert namelijk niet dan een aanspanning in het hele lijf, maar 3 losse stukken. Daarom zijn imo bij veel academische ruiters ook die scherpe kaptomen en scharenbitten nodig, want met een trensje gaat ie niet inknikken.

goh, vreemd. Ik heb een paard waarvan ik toch wel kan zeggen dat ze een zware hals en kaak heeft. Ik werk ook niet met dat vooruit jagen dat veel bokkers als "voorwaarts rijden" zien. Integendeel. Toch heb ik nog geen kaptoom, scharenbit of eender welk ander zwaar bit nodig gehad. Ik zie wel veel bokkers met ideale bouw er een S&T in gooien zodra ze meer moeten doen dan vooruit, links en rechts. :+

Juist eentje die wat op de voorhand gebouwd is ga je niet op de achterhand krijgen door hem vooruit te jagen (want dat is wat je doet met zo eentje.)

Maar dat je niet tegen mach 4 door de bak gaat betekent niet dat er geen activiteit kan zijn en dat is vermoedelijk ook het issue van TS: Activiteit. Dat staat los van tempo. Anders zou een piaffe nooit op de achterhand gereden kunnen worden.

Dus neen, het wegnemen van het voorwaartse is niet het issue, geen activiteit vragen/creëren is dat wél.

Hier geen terugvallen na 10 dagen niet rijden maar het is ook een kwestie van consequent zijn en daar mankeert het bij heel veel ruiters. Het meest simpele voorbeeld dat ik zovaak zie in alle lagen van ervaring: De stap.
Zodra hij lange teugel krijgt loopt ie te sloffen als een half dooie. Neen. Hij is nog aan het werk dus: actief stappen. Dat kan prima aan een lang teugeltje. En daar begint het vaak al mis te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:55 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Avalanche schreef
Ik denk dat een deel van het probleem is dat TS zo te zien in het profiel veel academisch doet, waarbij je het voorwaartse van het paard volledig weghaalt, en je paard zegt dan: nu dan geef ik ook niet na. Je creëert namelijk niet dan een aanspanning in het hele lijf, maar 3 losse stukken. Daarom zijn imo bij veel academische ruiters ook die scherpe kaptomen en scharenbitten nodig, want met een trensje gaat ie niet inknikken.

goh, vreemd. Ik heb een paard waarvan ik toch wel kan zeggen dat ze een zware hals en kaak heeft. Ik werk ook niet met dat vooruit jagen dat veel bokkers als "voorwaarts rijden" zien.


Ik ook niet, maar dat staat in geen enkele relatie tot de academische rijkunst, dus ik begrijp je punt niet.


Ayasha schreef
Juist eentje die wat op de voorhand gebouwd is ga je niet op de achterhand krijgen door hem vooruit te jagen (want dat is wat je doet met zo eentje.)

Mooi zo, ik heb namelijk ook nooit gezegd dat dat zo is, of dat je met mach 4 door de baan moet gaan.

En ik waardeer je inbreng echt enorm, maar nu reageer je op iets wat ik in de eerste plaats nooit heb gezegd.

Voorwaarts rijden is paard aan het been, met voorwaartse drang, actief door het hele lijf. Misschien niet mijn interpretatie voor me invullen, dat helpt echt :)


Ayasha schreef
geen activiteit vragen/creëren is dat wél.

En dat is dus ook mijn punt. Dus ik denk dat we het gewoon met elkaar eens zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 17:07 



 
Profiel   

Avalanche schreef
En dat is dus ook mijn punt. Dus ik denk dat we het gewoon met elkaar eens zijn.

Dat denk ik eigenlijk echt niet. Sorry.


Dan heb jij dus de academische rijkunst echt niet begrepen want dat is exact wat je wil met academische rijkunst: activiteit zonder dat je ze over hun tempo rijdt en ik zie maar heel weinig ‘modern’ gereden paarden die niet over hun tempo gejaagd worden onder het mom van ‘voorwaartse drang’ dus het heeft er alles mee te maken. Jouw invulling van academische rijkunst is nl ook totaal verkeerd en gebaseerd op dwazen die hun gebrek aan rijkunst compenseren met trukjes.

Neen: academische rijkunst is níet de reden van een paard met een zwaar front dat niet actief is. Sterker nog: de meeste paarden met een dergelijk front krijg je alleen echt fijn op de ‘academische’ wijze. Als je die op de meest gebruikte wijze ‘voor het been’ maakt vallen ze op hun voorhand en succes met ze dan te activeren vanachter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 17:26 



 
Profiel   

Nee, dan denk ik idd niet dat we het met elkaar eens zijn. En dan zien we ook absoluut niet dezelfde dingen als we naar academische rijkunst kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 17:42 



 
Profiel   

davinci2412 schreef
Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Het is gewoon wat meer geduld hebben met zo'n paardje, maar uiteindelijk zijn we wel Z dressuur geworden.


Van alle antwoorden sla jij de Nagel op de kop.
Want ik rij helemaal niet meer academisch. En de foto's zijn al 3j oud inmiddels. Paddy was toen zelfs nog niet zadelmak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 22:30 



 
Profiel   

kitobeer schreef
davinci2412 schreef
Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Het is gewoon wat meer geduld hebben met zo'n paardje, maar uiteindelijk zijn we wel Z dressuur geworden.


Van alle antwoorden sla jij de Nagel op de kop.
Want ik rij helemaal niet meer academisch. En de foto's zijn al 3j oud inmiddels. Paddy was toen zelfs nog niet zadelmak.

Als je het antwoord al weet waarom stel je de vraag dan nog eigenlijk? :?

Een paard dat niet oud is en na 10 dagen stijf voelt heeft meer aan de hand dan enkel een onhandige bouw. Eentje die dat na een paar dagen al heeft helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 23:25 



 
Profiel   

Activiteit = voorwaarts denken (voorwaartse drang)... Heeft niks te maken met hard gaan of rond jagen, het is een " state of mind". Net als nageeflijkheid dat in bepaalde mate is.

Ik ben nog altijd wel benieuwd hoe je paard bij een andere ruiter loopt. Maar ik gok dat je niet veel gaat doen, want er zijn best veel mensen die hier mee proberen te denken, maar 0 reactie krijgen....

Niet dat je dat verplicht bent, maar je bent een topic gestart, dus mensen verwachten dan meestal een beetje te kunnen sparren ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 06:32 



 
Profiel   

kitobeer schreef
davinci2412 schreef
Ik reed een stevige, korte D pony. Ik merkte wel dat ze regelmatiger dressuur training nodig had dan mijn KWPN merrie. Wanneer ze een paar dagen vakantie had gehad moesten we echt de rek er weer een beetje in brengen.
Het is gewoon wat meer geduld hebben met zo'n paardje, maar uiteindelijk zijn we wel Z dressuur geworden.


Van alle antwoorden sla jij de Nagel op de kop.
Want ik rij helemaal niet meer academisch. En de foto's zijn al 3j oud inmiddels. Paddy was toen zelfs nog niet zadelmak.


Maar je beantwoord hele verder vragen en nuttige opmerkingen niet?

Inderdaad Sky As, voorwaartse drang en voorwaarts denken heeft niets te maken met hard rond jagen door de bak. Een denkfout die vaak gemaakt wordt.

Bij Academische dressuur mist juist vaak het stukje van achter naar voren rijden en het zijn vaak kunstjes en ik heb er ook echt nog nooit een paard beter van zien worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 07:12 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Als je het antwoord al weet waarom stel je de vraag dan nog eigenlijk? :?

Een paard dat niet oud is en na 10 dagen stijf voelt heeft meer aan de hand dan enkel een onhandige bouw. Eentje die dat na een paar dagen al heeft helemaal.


Ik vind je antwoord wel een beetje kort door de bocht. Ten eerste heb ik niet gezegd dat het paard stijf is, maar dat de rek er een beetje uit is.
De ene persoon is soms ook leniger dan het andere. Wanneer je lichaamsbouw je mee zit zal het allemaal gewoon wat gemakkelijker gaan. De een zal dus ook harder moeten werken voor de perfecte spagaat dan de ander. Wanneer beide dan een week vakantie nemen zal het voor de lenige persoon gemakkelijker zijn de draad weer op te pakken dan het korte propje.
Bij paarden werkt dit net zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 07:38 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
kitobeer schreef

Van alle antwoorden sla jij de Nagel op de kop.
Want ik rij helemaal niet meer academisch. En de foto's zijn al 3j oud inmiddels. Paddy was toen zelfs nog niet zadelmak.


Maar je beantwoord hele verder vragen en nuttige opmerkingen niet?

Inderdaad Sky As, voorwaartse drang en voorwaarts denken heeft niets te maken met hard rond jagen door de bak. Een denkfout die vaak gemaakt wordt.

Bij Academische dressuur mist juist vaak het stukje van achter naar voren rijden en het zijn vaak kunstjes en ik heb er ook echt nog nooit een paard beter van zien worden.

En dat vind ik dan weer van de ‘huidige/moderne Dressuur’ hoe je het ook genoemd wil hebben.


davinci2412 schreef
Ayasha schreef
Als je het antwoord al weet waarom stel je de vraag dan nog eigenlijk? :?

Een paard dat niet oud is en na 10 dagen stijf voelt heeft meer aan de hand dan enkel een onhandige bouw. Eentje die dat na een paar dagen al heeft helemaal.


Ik vind je antwoord wel een beetje kort door de bocht. Ten eerste heb ik niet gezegd dat het paard stijf is, maar dat de rek er een beetje uit is.
De ene persoon is soms ook leniger dan het andere. Wanneer je lichaamsbouw je mee zit zal het allemaal gewoon wat gemakkelijker gaan. De een zal dus ook harder moeten werken voor de perfecte spagaat dan de ander. Wanneer beide dan een week vakantie nemen zal het voor de lenige persoon gemakkelijker zijn de draad weer op te pakken dan het korte propje.
Bij paarden werkt dit net zo

Dat mag je vinden. Maar na een week zou dit simpelweg echt niet zo voelbaar mogen zijn bij een gezond paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 08:07 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijf echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.

Hoe is jullie proces verlopen?
Hebben jullie terugval wanneer je paard bijvoorbeeld 10 dagen vrij heeft gekregen?
Hoe sta jij hier mentaal zelf in ? Ik bijvoorbeeld heb echt periodes dat ik denk yes we leren het nog eens. En zoals momenteel we leren het nooit.
Ik ga dan erg twijfelen doe ik het wel goed.

Mijn paard is een kruising pony Iers sportpaard.tevens met een zwaardere hals en vind de bovenlijn goed gebruiken ook erg moeilijk wat ik op mijn beurt ook erg moeilijk vind.



De eerste vragen zijn altijd, hoe goed past het zadel
Wanneer was de tandarts er voor het laatst?
Hoe word het ruwvoer aangeboden?
Als je dit in netten met kleine mazen voert, kan het zijn dat de kaken sneller op spanning staan door "veel" te moeten doen


En je moet niet vergeten dat het een dier is waar je opstapt.
Niet een Maschine die je in de hoek zet, 10 dagen later opstapt en wegrijdt...

Weersomstandigheden - vrijetijdsbesteding van je paard - je eigen lichamelijk gebruik
Alles is een factor om rekening mee te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 08:13 



 
Profiel   

kitobeer schreef
Ik ben op zoek naar ervaringen van paarden/ pony's met een zware of zwaardere hals die het moeilijk vinden om de bovenlijn echt op lengte te brengen en daarbij achter goed actief worden en de kaak ook los laten.

Hoe is jullie proces verlopen?
Hebben jullie terugval wanneer je paard bijvoorbeeld 10 dagen vrij heeft gekregen?
Hoe sta jij hier mentaal zelf in ? Ik bijvoorbeeld heb echt periodes dat ik denk yes we leren het nog eens. En zoals momenteel we leren het nooit.
Ik ga dan erg twijfelen doe ik het wel goed.


Ik 'dans' met een Spaanse schone (pre merrie) en zij heeft een forse hals.
Ik deel de halsspieren in als volgt:
pal voor het zadel wil ik dikke spierkabels (trapezius, hoort tot de 'draagspieren')
halverwege de (onder) hals: graag nul actie (rug wegdrukken/ vluchten),
pal achter de schedel, rond de eerste halswervel: graag nul actie (bodybuilding met het bit).

Ik rijd 'Spaans', en heb haar ingereden volgens Karin Leibbrandt: eerst verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
En om één of andere reden is het zo dat de verticale balans direct leidt tot het lang willen maken van de bovenlijn (de eerste week was het halsstrekken en opnieuw beginnen, op gegeven moment maanden later is het niet meer dan een millimeter ruimte geven), bekkenkanteling en de bijbehorende actieve 'buik'spieren.

Ik val in de gevraagde categorie in die zin, dat de verticale balans in draf best een klus was.
(In stap ging het zowel mbt grondwerk als vanuit het zadel snel.)
Het begrip moest doordringen 'wat de mensen vragen in stap kan ik ook in draf' - en het kost meer spierkracht.
(Mbt galop: klassiek zei men: doe pas galop als het dier een correcte schouderbinnenwaarts in draf kan laten zien, dat is ongeveer hetzelfde als de rompstabiliteit van Karin L. Tegen de tijd dat Knollie er klaar voor was, ging het gemakkelijk.)

Mbt de kaak - er geldt zowel in het lichaam van de mens als het paard: als 1 gewricht 'op slot zit', stijf is, veel spierspanning er omheen, etc. -
dan is er geen enkel ander gewricht dat echt fijn kan swingen.
Een teugel is wat mij betreft driekwart van de tijd om te voelen. Ik geef wel eens een kneepje als ik spierspanning rond de kaak voel, maar het kan ook een actie zijn
'doe maar meer gewicht op die schouder',
of 'navel intrekken als een achterbeen landt' (als je dier zich links 'lang wil maken', 'zet' je met je navel linksachter 'in' de grond)
of juist een achterbeen (... of allebei, kan ook) activeren.
(Of spelen met lengtebuiging, of misschien juist overgangen rijden etc.)

Al het andere 'gehengel' vind ik apekool.
Ontspanning is ontspanning en dat laat zich niet afdwingen - spanning rond de kaak ZEGT 'iets' over de rest van het lichaam (tenzij tandarts problemen).
Los je het gedoe in de rest van het lichaam op 'van achter naar voor rijden', zoals dat heette,
dan "krijg je het van voor cadeau" (meestal ;) ...).

En ik heb minder leuke herinneringen aan de tijd dat het in draf maar niet goed wilde lukken. |(
:(:)
Volhouden is binnen bepaalde grenzen belangrijk.
Goede instructie ook - ik heb iemand weggestuurd die mij leerde het gewicht naar rechtsvoor te brengen, dat was op dat moment al haar voorkeurskant. (Dat moet je toch kunnen zien en ik had het gezegd ook.... So much for diploma's.)
... en af en toe een pauze en lekker spelen helpt ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 12:30 



 
Profiel   

Ik heb een tinker merrie met een zware hals. Toen ik haar kocht ook een onderhals, en geen dressuurmatige basis. Kon geen buiging of stelling. Kon wel heel goed staken en ervandoor vliegen.
Stapje voor stapje zijn we eerst aan de hand en met longeren (ook stukjes rechtuit!), later onder het zadel, vooruit gegaan. En ja soms heb je even een terugval. Dan gingen we iets anders doen. Afwisseling is denk ik heel belangrijk voor zowel lijf als mentaal.
En ik heb mij niet druk gemaakt over tempo of hoofdhouding. Kwam vanzelf naarmate ze sterker en leniger werd.
Goede instructie is daarbij wel een must.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 12:52 



 
Profiel   

Citaat
Ten eerste heb ik niet gezegd dat het paard stijf is, maar dat de rek er een beetje uit is.
De ene persoon is soms ook leniger dan het andere. Wanneer je lichaamsbouw je mee zit zal het allemaal gewoon wat gemakkelijker gaan. De een zal dus ook harder moeten werken voor de perfecte spagaat dan de ander. Wanneer beide dan een week vakantie nemen zal het voor de lenige persoon gemakkelijker zijn de draad weer op te pakken dan het korte propje.
Bij paarden werkt dit net zo


Please correct me if I am wrong...
... maar dit klinkt mij in de oren als 'je moet rekken om die hals rond te krijgen'.

Wat ik doe (klassiekere invalshoek)
de 'buik'spieren aan het werk zetten, (en uiteraard ook geen geslof in het zand)
dan komt 'die krul' vanzelf.

Rekken is fysiek gesproken niet nodig, vanwege de activiteit van de 'buik'spieren krijg je de zogeheten schoftlift,
en dan hoeft er niet gerekt te worden om 'het mooie plaatje' te krijgen.

De 'buik'spieren worden er in principe wel eens moe van (' kabels kweken!') - maar verder is het geen belasting voor het dier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 13:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen