Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Benen onder je lichaam houden tijdens het rijden - tips gevraagd

 
Profiel   

De laatste tijd heb ik moeite met mijn hielen netjes in 1 lijn te houden met mijn heup en schouder. Ik rij sinds 2,5 jaar met een vrij groen paardje en ben hierdoor met mijn benen meer naar voor gaan zitten (onbewust) om mezelf “vaster” te zetten. Nu de laatste tijd rij ik bij een nieuwe instructrice en heeft ze mij dit duidelijk gemaakt en hoe dit niet de bedoeling is. Doordat ik zolang met lesgevers heb gereden die me hierop niet hebben verbeterd is dit een automatisme geworden en heel erg moeilijk om af te leren. Iemand tips om dit te verhelpen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 16:26 



 
Profiel   

Vaak als je dit doet, dan ga je in een stoelzit zitten. Meestal zorgt het zadel ervoor dat je zo gaat zitten, want blijkbaar heb je zo de beste (schijn)balans. Heb je een foto van hoe je zit?
Wat zegt je instructrice wat je kunt doen?

Meestal werkt het ook om de beugels langer te doen, maar als je zadel jou met je zit naar achteren dwingt en met je benen naar voren, dan heeft dat niet zoveel zin want dan verlies je mogelik weer balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 16:44 



 
Profiel   

Verlichte zit, uitbalanceren boven je beugels zonder gebruik te maken van je teugel voor tegendruk of te steunen op de hals. Liefst wel met begeleiding want ook in verlichte zit kan je met gestrekte knie en je voeten naar voren jezelf nog vastzetten. Wat je wil is echt kunnen veren boven je beugels.
En wat ook heel effectief is, een lesje op neppaard Joker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 16:55 



 
Profiel   

Mijn instructrise gaf me de beste tip tot nu toe: zie de knieën als het laagste punt. Duw je knie naar beneden als het ware, daardoor gaan je onderbenen automatisch naar achteren. Werkt voor mij super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 17:19 



 
Profiel   

Misschien met je instructrice bespreken? Daar zijn ze voor :D.
Balans van je zadel kan overigens verkeerd liggen, misschien dat je even kunt nagaan of dit zadel wel geschikt is voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 18:42 



 
Profiel   

Vaak is dit echt een zadelprobleem. Zeker als je met een dressuurzadel rijdt. Een goed passend dressuurzadel met goede lengte beugelriemen zorgt er voor dat je benen op de juiste plek liggen.

Die tip verlichte zit hierboven werkt ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 18:53 



 
Profiel   

Captain schreef
Mijn instructrise gaf me de beste tip tot nu toe: zie de knieën als het laagste punt. Duw je knie naar beneden als het ware, daardoor gaan je onderbenen automatisch naar achteren. Werkt voor mij super!

Ga je dan niet je benen aanspannen? Ik heb dat namelijk wel helaas. Als ik denk "hielen laag, heup openen (heb zelfs geen idee hoe dit moet) en mooie lijn van schouder-heup-hak" ga ik er teveel op letten en teveel aan mijn zit sleutelen waardoor het ontspannen van de bovenbenen veranderd naar aanspannen van de bovenbenen.

Een lesgever had me wel eens gezegd tijdens het stappen met je paard je voeten uit de beugels halen, elk been apart optillen en dan rustig laten afhangen en je voet terug in de beugel doen.
Ik pas dit regelmatig toe, heb nu ook wel een zadel die me beter in balans laat zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 19:05 



 
Profiel   

Als je je hakken uit wilt drukken, ga je inderdaad eerder klemmen. Beter kun je je aanleren om je tenen omhoog te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 19:09 



 
Profiel   

Heb je je zadel al gecheckt voor je opstapt? Ligt het middelpunt van je zadel in het midden, vanaf de zijkant gezien. Anders maakt dat het ook al lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 19:23 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Captain schreef
Mijn instructrise gaf me de beste tip tot nu toe: zie de knieën als het laagste punt. Duw je knie naar beneden als het ware, daardoor gaan je onderbenen automatisch naar achteren. Werkt voor mij super!

(...) Als ik denk "hielen laag, heup openen (heb zelfs geen idee hoe dit moet) en mooie lijn van schouder-heup-hak" ga ik er teveel op letten en teveel aan mijn zit sleutelen waardoor het ontspannen van de bovenbenen veranderd naar aanspannen van de bovenbenen.


Voor mij is dit het duidelijkst in draf bij lichtrijden: 'alsof je knielt'.
Je laat je opgooien - 'en je knieën laat je naar beneden gaan'.
(Daarmee open je de heup.)

In stap, bij doorzitten en in galop : navel naar binnen, je onderrug stabiel maken met je buikspieren
en bij elke pas
'linkerbil naar beneden en linkerbeen echt lang laten worden - rechterbil naar beneden en rechterbeen echt lang laten worden'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 20:08 



 
Profiel   

Bedankt. Maar als ik erop ga letten ga ik mezelf aanspannen.

Ik ga dit wel aankaarten bij mijn lesgever :)

Op 1 paard lukt doorzitten wel beter dan op een ander. Maar ligt ook aan de gangen, de ene gooit hoger op dan de ander.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 21:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen