Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geluid tijdens stappen

 
Profiel   

Enkele maanden geleden is mij opgevallen dat ik mijn pony opeens raar hoorde ademen in stap, kan het niet zo goed uitleggen hoe het klinkt het is zeker geen piepend of heigent geluid meer diepe uitademingen steeds, ze doet dit alleen in stap als ze nagefelijk is dus niet als ik ze lange teugel geef maar ook niet in draf of galop als ze nagefelijk is, het is ook al meteen in stap als ze nagefelijk loopt dus niet na een inspanning na een tijdje draf ofzo het is echt al meteen.
Ze pompt ook niet of ademt niet sneller ofzo echt puur een hoorbare ademhaling sommige stukken in stap sommige ook weer niet en het wisselt tussen gewoon hoorbare ademhaling en soort van diep uitademen
Dierenarts verschillende keren langs geweest en alles leek normaal haar longen en luchtwegen ook haar hart en bloedwaarden waren normaal.

Ik wou eens kijken of er nog paarden zijn die je hoort ademen in stap? Soms hoor is ze helemaal niet ademen en dan opeens in stap weer wel heel vreemd…
Ik hoor het graag :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 18:08 



 
Profiel   

Ja maar de mijne heeft cornage.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 18:32 



 
Profiel   

Mando schreef
Ja maar de mijne heeft cornage.

Hoor je hem ook enkel in stap?
Wanr de dierenarts zij dat het dan een ander geluid zou zijn en vooral in draf en gallop hoorbaar is terwijl bij haar in draf en galop hoor je haar totaal niet ademen enkel in stap

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 18:53 



 
Profiel   

Mijn paard met Equine astma hoor je ook in stap en niet draf of galop.

Heeft je dierenarts alleen maar naar de longen geluisterd? Dan kan die namelijk totaal niet vasttstellen of er wat met de longen is. Om dat te kunnen luisteren in de diepe longen doen ze een plastic zak over de neus om ze kortademig te laten worden. Dan pas kun je dat horen in de diepere luchtwegen.

Bij mijn paard deed de plaatselijke dierenarts ook gewoon luisteren en zei nee ik hoor niks is schoon. Op de kliniek zeiden ze dus dat je het dan ook niet vaststellen kan en deden ze dus met die zak. Daarop hoorde je hem wel piepend ademen. Scopie gemaakt en had dus astma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 19:05 



 
Profiel   

Spenk schreef
Mijn paard met Equine astma hoor je ook in stap en niet draf of galop.

Heeft je dierenarts alleen maar naar de longen geluisterd? Dan kan die namelijk totaal niet vasttstellen of er wat met de longen is. Om dat te kunnen luisteren in de diepe longen doen ze een plastic zak over de neus om ze kortademig te laten worden. Dan pas kun je dat horen in de diepere luchtwegen.

Bij mijn paard deed de plaatselijke dierenarts ook gewoon luisteren en zei nee ik hoor niks is schoon. Op de kliniek zeiden ze dus dat je het dan ook niet vaststellen kan en deden ze dus met die zak. Daarop hoorde je hem wel piepend ademen. Scopie gemaakt en had dus astma.

Ze heeft haar neusgaten soort van toegehouden een tijdje en dan heel goed naar haar adem geluisterd en dat was helemaal normaal dus hetzelfde zoals zen plastic zak

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 19:17 



 
Profiel   

Tja als je het zeker wil weten moet je een scopie maken. Dan kan je zien of er wat zit ja of te nee :)

Dat kan vanachter een beeldscherm niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 20:16 



 
Profiel   

Mijn astma paard hoor je ook ademen in stap. Zal waarschijnlijk wel een zelfde soort geluid zijn als bij die van jou. Ook inderdaad alleen als je hem in de hand stelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 21:20 



 
Profiel   

Is dit dezelfde pony die wat te dik staat, niet voorwaarts is, dikke klieren had en slecht uit het haar kwam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 21:55 



 
Profiel   

Ook hier een astma patiënt de je hoort ademen in stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-22 22:42 



 
Profiel   

Zou je het dan ook niet moeten horen in draf en galop als het astma is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 05:19 



 
Profiel   

Als de pony niet goed voorwaarts is dan kan daar het probleem ook liggen. Zonder een voortwaartse drang krijg je geen echte nageeflijkheid en dus een onnatuurlijke knik. Dat kan de ademhaling belemmeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 06:45 



 
Profiel   

horsegirlyin schreef
Zou je het dan ook niet moeten horen in draf en galop als het astma is?

Nee waarom?

Dat is hier niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 07:17 



 
Profiel   

Zou het raar vinden als het astma is als verschillende dierenartsen en lesgeefster zeggen dat het niets ergs is…
In stap is ze idd niet voorwaarts en zoekt ze nog heel hard waar ze haar hoofd moet houden, vaak loopt ze te diep

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 07:20 



 
Profiel   

horsegirlyin schreef
Zou het raar vinden als het astma is als verschillende dierenartsen en lesgeefster zeggen dat het niets ergs is…
In stap is ze idd niet voorwaarts en zoekt ze nog heel hard waar ze haar hoofd moet houden, vaak loopt ze te diep

Jij vraagt toch om advies? Als je het zelf beter weet dan hoef je ook geen topic te openen. Meerdere zeggen hier ja dat doet mijn paard met astma ook. Hoeft jouwe niet te hebben maar nu is het net dat de antwoorden je niet aan staan.

Astma kan van de buitenkant lijken of er niks aan de hand is, was hier ook zo, en de scopie bleek heel wat anders uit.

Als het paard zo stapt dat die zn strot dichtknijpt dan zou ik wat aan je manier van rijden gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 07:22 



 
Profiel   

horsegirlyin schreef
In stap is ze idd niet voorwaarts en zoekt ze nog heel hard waar ze haar hoofd moet houden, vaak loopt ze te diep


Dan zou ik dat eerst als oorzaak zien voordat je naar medische aandoeningen gaat kijken. Zolang het paard niet voorwaarts is, is het ook niet nageeflijk. Rolt hij zich te diep op dat drukt hij in feite gewoon zijn eigen luchtpijp toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 07:27 



 
Profiel   

Nav de reacties in het topic zou ik het eens goed laten onderzoeken op astma op de kliniek.

Sowieso bij twijfel met ademhaling zou ik goed onderzoek laten doen, een goede ademhaling is heel belangrijk. Kan ook nog een allergie zijn oid, cornage of rijtechnisch inderdaad. Maar daar kunnen ze op de kliniek vast ook wel meer over zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 07:30 



 
Profiel   

.... of laat iemand met een telefoon een foto maken als jij het geluid hoort.

Zie je de manekam als een mooie kwart cirkel met het hoogste punt tussen de oren en ontspannen oren, ogen en mond (bijv geen 'puntkin') en neus voor de loodlijn,
.... of het hoogste punt twee, drie handbreedtes achter de oren, neus achter de loodlijn en spanning in het gezicht?

(Geluid bij het eerste beeld: bel de kliniek ivm vermoeden astma,
geluid bij het tweede beeld: ga in overleg met de instructie.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 08:09 



 
Profiel   

Ik heb 3 verschillende dierenartsen laten komen zij hebben ze allemaal grondig onderzocht ook met de neus even toe doen en dan luisteren en ook na inspanning zij zijden dat ik mij geen zorgen moest maken over astma, ik heb ook mijn lesgeefster raad gevraagd zij heeft zelf paardjes met astma en lijkt daar helemaal niet op zij ze, zij denkt dat ze het gewoon moeilijk heeft om in stap nagefelijk te lopen omdat ze het ook dagen niet doet en dan weer wel en bv ook enkele min in stap hoor je haar niet en dan weer even wel en op die moment zie je ook dat ze zoekt hoe ze moet lopen en ze ook niet goed voorwaarts is, dus denk eerder rijtechnisch ik had dit topic aangemaakt om te horen of ee nog paardjes met deze situatie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 08:38 



 
Profiel   

Als je haar alleen hoort als je de pony nageeflijk hebt lopen zou het goed cornage kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 09:26 



 
Profiel   

Babootje schreef
Als je haar alleen hoort als je de pony nageeflijk hebt lopen zou het goed cornage kunnen zijn.

Dat dacht ik idd ook en had het gevraagd aan de dierenartsen maar zij zijden dat het dan een ander geluid is en vooral ik draf en galop…

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 09:55 



 
Profiel   

De pony is 14 toch? Dan was cornage vast eerder opgevallen.
Je komt met je verschillende topics een beetje onzeker (niet negatief bedoeld) over wat je pony betreft. Ik zou voorlopig op je lesgever en dierenarts vertrouwen die hem in levende lijve gezien hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:04 



 
Profiel   

Sizzle schreef
De pony is 14 toch? Dan was cornage vast eerder opgevallen.
Je komt met je verschillende topics een beetje onzeker (niet negatief bedoeld) over wat je pony betreft. Ik zou voorlopig op je lesgever en dierenarts vertrouwen die hem in levende lijve gezien hebben.

Ze is idd 14 en idd als 3 dierenartsen en de lesgeefster zeggen dat ee niets ergs aan de hand is ga ik liefst op hun voort wou alleen eens kijken of ee nog paardjes dit hebben in stap en miss tips ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:12 



 
Profiel   

Sizzle schreef
De pony is 14 toch? Dan was cornage vast eerder opgevallen.
Je komt met je verschillende topics een beetje onzeker (niet negatief bedoeld) over wat je pony betreft. Ik zou voorlopig op je lesgever en dierenarts vertrouwen die hem in levende lijve gezien hebben.


Niet als nooit iemand zich daar druk om gemaakt heeft :D
Cornage is ook niet iets waar het paard niet mee kan leven.
Maar inderdaad, als je dierenarts zegt dat er niks ernstigs aan de hand is zou ik daarop vertrouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-22 10:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen