Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paard met onrustige mond/aanleuning

 
Profiel   

Van veulens krijgen worden merries vaak niet beter inderdaad. Beter kan je ze pas na de dressuurcarriere laten dekken of inderdaad als 3 jarige. Tussendoor veulens krijgen worden ze niet fijner van. Niet qua lichaam maar ook in het hoofd niet.

Midgie: TS heeft verteld hoe het paard reageert zonder bit. En 2 jaar training voor Z is niet heel vreemd hoor. Sterker nog, voorheen liepen er regelmatig 5 jarigen in de Z dressuur. Nu mag dat niet meer maar 2 jaar is in principe genoeg om een paard kracht genoeg te laten opdoen om dit door te kunnen lopen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 18:15 



 
Profiel   

midgie schreef
2 jaar onder het zadel en in het Z , vind ik het niet gek dat het paard onrustig in de mond is en ook nog problemen in het lijf heeft.
Wat doet het paard zonder bit?
Kun je haar puur op zit rijden?
Het paard geeft duidelijke aan dat er iets goed fout zit en ik denk dat dat de trainer is.
Ga eens 20 stappen terug en haal dat bit er eens uit rij zonder bit naar een niveau dan zal ze zeker daarna het bit weer accepteren en jij heb t er wat van geleerd hoop ik dan!


Als je dit topic leest dan lees je duidelijk dat bitloos rijden hier alleen symptoombestrijding is (zoals wel vaker het geval) maar de rij/ lichaamsgerichte problemen niet aan pakt. Dit is juist een prachtig voorbeeld van hoe je NIET bitloos moet gaan rijden want daarvoor moeten juist eerst de rijtechnische problemen aangepakt worden.

Een paard naar het Z rijden stelt niet zoveel voor als je handig genoeg bent, zoals hier boven ook al gezegd is Z alleen maar basis niveau. Alleen dit paard heeft fysieke uitdagingen. Ik zou ook denken dat wellicht nog wat behandelingen fijn kunnen zijn, fascia release kan ook een hele goede zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-22 08:23 



 
Profiel   

Een paard met wat lichamelijke problemen naar het z rijden is gewoon ook wat anders als een gezond dier. Zelfs als er op foto's niks te zien zou zijn, maar paard alleen aangeeft dingen heel moeilijk te vinden. Dat beseft ts ook, daarom zegt ze dat het een doel is uiteindelijk, niet voor nu en als het niet lukt is het jammer maar geen ramp. Ik vind ts juist heel goed bezig, even wat hulp i roepen om te brainstormen als het gewoon niet lukt zoals het altijd lukte. En gewoon van alles controleren eerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-22 08:30 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
En 2 jaar training voor Z is niet heel vreemd hoor. Sterker nog, voorheen liepen er regelmatig 5 jarigen in de Z dressuur. Nu mag dat niet meer maar 2 jaar is in principe genoeg om een paard kracht genoeg te laten opdoen om dit door te kunnen lopen.


Die vind ik ook wel vaak overdreven worden inderdaad. Mijn 75% volbloed, springen gefokt zou nu op 6 jarige leeftijd zelfs nog wel een puntje kunnen lopen in het Z. Zo moeilijk vind ze die oefeningen niet. En die train ik niet eens op dat doel. Het is een handig paard, pak een handige ruiter (ik niet, ik ben proef technisch niet zo sterk in de voorbereiding van de oefeningen) en gaan.
Dat is weer net iets anders dan echt gedegen Z lopen en consequent 65+% scoren. Maar dat zie ik ze dan ook echt prima doen met een half jaartje training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-22 09:42 



 
Profiel   

Een paard wat geen fijne aanleuning neemt laat niet genoeg los vanuit de bovenlijn.
Kan prima vanuit het bekken komen, is vrij vaak zo, of ze krijgen daar juist last omdat ze niet ontspannen.
Uit jouw verhaal haal ik ook dat het paard scheef is en zich onttrekt aan de buiging in achterbeen en het bekken, daar wil je sowieso graag zonder gewicht van de ruiter aan werken dat ze soepeler wordt en links en rechts meer gelijk kán gebruiken.
Ik zou zo'n paard eerst heel veel gaan longeren, in laag tempo zodat ze echt moet gaan dragen en niet meer gaat stuwen.
Als een paard in zijn vrije tijd ook regelmatig met veel spanning staat, kan 2x per dag kort longeren helpen om ze uit zo'n patroon te halen.
Kan gewoon aan een stalhalster. Volte sluiten, mooi buiging vragen, even aanhouden en dan ontspannen op de lijn en rustig weer volte wat openen, net zo lang tot ze met het neusje naar de grond zakt en in buiging en balans komt. En dan opletten dat ze dan niet gaat versnellen, want dan is ze dus nog niet in balans.
Dat kan je dan af gaan wisselen met de dubbele longe en als dat allemaal fijn gaat, onder het zadel op gaan zoeken.
Met rijden zou ik zo'n paard eerst even 10 minuten met neusje naar de grond longeren, zodat de rug warm en los is voor je er op gaat. Anders begin je alweer met een paard wat de rug aan gaat spannen.

De concord leader en concord longe zijn hier trouwens ook voor ontwikkeld en kunnen soms een heel handig hulpmiddel zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-22 09:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen