Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard neemt bit vast en gooit hoofd omlaag

 
Profiel   

Hoi,
Mijn paardje heeft een manier gevonden om haar zin door te drijven: bit vast pakken, teugels uit mijn handen trekken door hoofd omlaag te doen en dan gauw daar heen lopen waar zij heen wil (terug naar huis op buitenrit, het weiland in om te grazen of naar de uitgang van de bak bij bakwerk) hoe ga ik hier het beste mee om??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 20:38 



 
Profiel   

Je paard weet dat het werkt om zo onder het werk uit te komen, dus slim paard.
Maar soms is het ook een kwestie van gewoon doorpakken. Geeft ze ook signalen vooraf dat ze dit gaat doen?
Wanneer ze dit doet, ga niet terug hangen, dat heeft geen nut want dan is ze sterker. Ipv daarvan neem 1 teugel en neem deze opzij terug. Dus richting je heup.
Maar om dit gedrag voor te blijven is het zaak dat ze weet dat jij de baas bent. Dus ik zou vanaf de grond met haar gaan werken dat ze leert dat er zo tussenuit piepen geen optie is.
In de tussentijd kun je eventueel een graasteugel gebruiken, of zelf iets maakt wat van de neusriem of bit, tussen de oren naar het zadel gaat zodat ze je niet uit het zadel kan trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 21:53 



 
Profiel   

Slim is ze zeker.. terug trekken doe ik idd niet, ik heb echt niet de illusie dat ik dat van haar ga winnen.
Ik was er idd al op aan het letten of ze een bepaald gedrag vooraf laat zien maar dat heb ik nog niet ontdekt. vanaf de grond heeft ze wel respect voor me en luistert ze goed, ze doet het echt alleen met rijden.

Een graasteugel kan ik eens proberen maar meer Tips zijn welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 22:16 



 
Profiel   

Tips zijn verder lastig omdat ik niet kan zien wat ze precies doet en wat jouw reactie daarop is. Ik zou daarom echt hulp vragen van iemand in je omgeving, want timing is alles bij dit soort dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 22:33 



 
Profiel   

Voor in de bak (en ook op buitenrit, maar laten we beginnen in de bak) heeft Warwick Schiller nuttige video's over waar je moet werken en waar je moet rusten. Veel paarden komen de bak in, werken daar en ervaren pas weer rust als ze de bak uitgaan, waardoor je een drang naar de uitgang krijgt. Warwick heeft daar een handige methode voor waar je wellicht ook iets mee kunt.



Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 22:43 



 
Profiel   

Die video's ga ik zo even bekijken, thanx. :) instructie is ook weer geregeld en de lessen gaan ook op geregelde tijden plaats vinden want dat dat weer nodig is is wel duidelijk. Helaas duurt het nog 2 weken voor de hulp to the rescue komt, in die tijd zal ik dus toch wat zelf moeten blijven vogelen. Mijn paardje is gelukkig wel heel lief verder, ze gaat bijv. Niet bokken, steigeren of rennen als ik haar weer probeer om te zetten in de richting die ik wil met mijn been of een tikje met de zweep op haar dikke kont geef maar het kost me wel veel spierpijn momenteel en nog wint ze het soms van me als ze echt echt echt wil omdraaien op buitenrit om terug naar huis te gaan terwijl we altijd een bekend klein rondje lopen en er een maatje mee is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 22:53 



 
Profiel   

Het verhelpen is niets mis mee hoor maar is het niet interessant om erachter te komen waarom ze het doet? Mijn haflinger gaat rennen als hij het moeilijk vind en dan moet ik ook harder ingrijpen dan ik wil(omtrekken, ook tijdens longeren\grondwerk). Maar juist daardoor ben ik stappen terug gaan nemen waardoor het voor ons beide leuk is. Hij wilt al maanden niet meer weg want het werk is leuk. Zoals het hoort.
Het is veel werk, uitvogelen wat voor jullie beide leuk is, maar ik vind het het zeker wel waard en beter dan een zweepje erbij pakken.
Als mijn paard om zou keren tijdens buitenrit dan zal ik hem omzetten, paar passen verder en omkeren, een soort tussenweg die ik, in ieder geval bij mijn 3 paarden, prima kan toepassen. Alleen zijn de stapjes die we maken kleiner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 23:07 



 
Profiel   

Dat is ook wat ik doe, terug zetten in mijn richting en dan na 3 stappen in die richting weer omdraaien en naar huis. Juist omdat we nog niet zo lang samen zijn. (Ze is nu 4 maanden bij mij) Onze buitenritten zijn niet langer dan een kwartier en dit rondje wandel ik ook vaak met haar aan de hand dus Ik heb niet het gevoel dat ik haar overvraag, meer dat ze me uitprobeert. ze doet het nl. ook om ergens te gaan staan grazen bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 23:17 



 
Profiel   

Lizenlotte schreef
Hoi,
Mijn paardje heeft een manier gevonden om haar zin door te drijven: bit vast pakken, teugels uit mijn handen trekken door hoofd omlaag te doen en dan gauw daar heen lopen waar zij heen wil (terug naar huis op buitenrit, het weiland in om te grazen of naar de uitgang van de bak bij bakwerk) hoe ga ik hier het beste mee om??


Slim paard :D

Het is niet zo moeilijk op te lossen, loslaten..gewoon meegaan met je hand naar voren/ boven en been geven. Op het moment dat jij loslaat kan zij niks meer vastpakken, en dan kun je daarna een ophouding geven/ sturen + been geven naar de kant die jij op wilt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 15:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen