Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard is bang van balken

 
Profiel   

Dag bokkers!

Mijn vriendin heeft 5 jaar geleden een paard gekocht dat toen 1.30 sprong maar ze heeft dit nooit terug opgenomen. Nu vroeg ze aan mij of ik hem zou kunnen beginnen rijden en hem wat sprongetjes kan laten maken. Hij is nu 16 jaar maar hij is plots super bang van de balken, hij gaat super schuin beginnen lopen maar gaat er wel over, ik probeer hem goed vooruit te rijden dus dit kan niet het probleem zijn. Het lijkt alsof hij dus eigenlijk wat bang is van de balken. Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik hem recht kan krijgen voor de balken? Mijn buitenbeen is er heel de tijd aan en heb steeds voldoende contact op mijn buiten teugel. Iemand die mij hier goede oefeningen op kan geven of goede tips? Allesinds heel hard bedankt!

Groetjes Eauke

Sorry als dit verkeerd zou staan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 15:50 



 
Profiel   

Anders eens voor het opstappen een keertje aan de hand eroverheen, dan kan hij ook even snuffelen.
Of achter een ander paard aan gaan een paar keer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 15:52 



 
Profiel   

Beginnen bij het begin. Het paard kent weliswaar de balken, maar het lijkt erop alsof hij er slechte herinneringen aan heeft.

Loopt ie wel netjes over balkjes die op de grond liggen? Zo nee, leg er twee op anderhalve meter van elkaar en laat het paard er rustig tussendoor stappen. Flink belonen als hij dat ontspannen doet. Dan een balk aan het einde erbij leggen dat je een U krijgt, flink belonen als hij ontspannen over de onderste balk stapt.

Op die manier heel rustig opbouwen. Dan krijgt het paard waarschijnlijk weer plezier in werken met balken en jullie kunnen als combinatie vertrouwen opbouwen. Veel succes en veel plezier vooral.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 15:57 



 
Profiel   

Hier ook een paard wat prima 1.20 springt, maar meerdere balken op de grond is maar vreemd.. dan geen balken op de grond, maar kleine hindernissen als ik wat met balken wil trainen. Wellicht helpt het om er wel staanders naast te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 16:41 



 
Profiel   

Gewoon op de grond een paar keer doen tot hij zich comfortabel voelt, zowel aan de hand als de longe en dan rustig onder het zadel. Mocht hij nog niet klaar zijn voor 4 balken, neem je er één.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 17:31 



 
Profiel   

Doet hij dat bij alle balken?

Ik had eens balken waar de kleur vanaf was, dus op die manier dezelfde kleur kregen als het zand.
Mijn, wel jonge onervaren paard, die vond balken toch zo eng.
Toen kocht ik een paar nieuwe, mooi geschilderd dus. En ineens liep ze er wel goed over.
Ik kon mijzelf wel voor de kop slaan dat ik dat dus niet eerder had bedacht.

Anders is het idd gewoon rustig opbouwen
1 balkje, 2 balkjes
Zorg dat de afstand fijn ligt zodat het vertrouwen zeker in begin niet word geschaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 17:34 



 
Profiel   

Ik heb springruiters meer dan eens horen zeggen dat hun paard braaf parcoursen liep, maar 'wild' werd van cavaletti en los liggend balken....
Eaukevd schreef
Hij is nu 16 jaar maar hij is plots super bang van de balken, hij gaat super schuin beginnen lopen maar gaat er wel over, ik probeer hem goed vooruit te rijden dus dit kan niet het probleem zijn.

.... misschien is het ook zijn manier van kijken.
Paarden hebben een soort van blinde hoek recht van voor, en met een gekromde hals, een schuin hoofd en de zaak van opzij bekijken is de beste manier om de balk duidelijk te zien.
En misschien moet hij zijn 'oog' voor afstanden weer opnieuw opbouwen...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 18:50 



 
Profiel   

Ik sluit me aan bij de rest hier. Vanaf de grond beginnen en dan langzaam opbouwen. Of achter een ander paard aan. Eventueel vanaf de grond een veel belonen met voer als hij niet reageert op de balken. Dan krijgt hij ook een positieve associatie met de balk.

Verder zie ik meer springpaarden die wat scheef kijken/lopen op een hindernis af. Dit heeft volgens mij te maken met hoe ze kijken en afstand kunnen inschatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 22:14 



 
Profiel   

Grondwerk is belangrijk. Rustig aan opbouwen met snuffelen, overheen stappen aan de hand en rustig opbouwen. Leuk om samen een band op te bouwen op die manier. Ligt het echt aan het springen of meer dat ze op de grond liggen waar hij bang voor is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 21:20 



 
Profiel   

Aan de hand oefenen. En laat hem 'nee' zeggen. Je moet wel al een vertrouwensband met je paard hebben.
In vrijheid stuiven ze ook weg als ze iets engs zien, dan gaan ze in stapjes dichterbij want ze zijn nieuwsgierig, en uiteindelijk durven ze te snuffelen aan het enge iets.

Als je naast je paard richting de balk loopt zal je paard stil gaan staan zodra hij het eng vindt. Let op dat je leert te zien wanneer hij zich zorgen maakt om de enge balk, hij doet dan zijn hoofd omhoog of opzij, of snurkt, of blik in de ogen verandert.
Als je paard wegschiet ben je eigenlijk al te ver gegaan.

Blijf dan stilstaan tot hij afknabbelt, of met zn ogen knippert, of zucht.

Daarna loop je een rondje eromheen, en herhaal je bovenstaande enige keren.
Alles zonder druk. Zo bouw je zijn zelfvertrouwen op en zijn vertrouwen in jou. Vergeet niet te belonen.
Pas als het goed gaat doe je precies hetzelfde maar dan terwijl je erop zit. En dan in draf.

Dit moet je misschien uitsmeren over meerdere sessies, want dit kan erg vermoeiend voor hem zijn.

Als dit allemaal perfect gaat, maar het springen is alsnog een drama, dan is springen misschien niet zijn ding, of doet het ergens pijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-22 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen