Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Balkjes met dressuur zadel.

 
Profiel   

De ruiter kan ook beiden afwisselend trainen. Het een sluit het ander niet uit.

Ik heb mensen les gegeven die al jaren wat sprongen, maar slecht waren in hun verlichte zit. Dan kan je dat trainen.

Als je zit niet goed is, is doorzitten misschien net zo slecht als je verlichte zit.

Ik moest vroeger ook zonder beugels en paard vooral zelf de benen laten optillen. Dat is meer training voor het paard dan alleen het fysieke.

Maar als mensen het niet kennen als dressuur training, is het misschien lastig begrijpen zonder beeldmateriaal.

Het is iig iets wat al vele jaren wordt gedaan en bekend is als training. Het is niets iets nieuws of vreemds omdat Bökkers het principe blijkbaar niet kennen.

In de western trail blijf je trouwens ook zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 01:16 



 
Profiel   

Ik doe al jaren niks anders als balkjes en cavaletti met dressuurzadel. Ook beugels niet korter. Ik zit ook voor dressuurzadel lang, maar geen enkel probleem met verlichte zit. Je springt geen 1,30 dus zo ver hoef je niet uit zadel te komen dat beugels korter moeten. Als jouw balans goed is kan je dat ook gewoon met lange beugels, alleen zie je vaak dat de balans niet goed is van ruiters en dat is duidelijker in verlichte zit.

Verder hangt het ook van paard af of ik doorzit, lichtrijd of verlichte zit. Onervaren paard blijf ik nog niet zitten. Ervaren paard wissel ik af, het ligt er maar net aan wat we precies doen, hoe het paard aanvoelt en wat de aandachtspunten zijn. Paarden die er simpel overheen gaan, goed over de rug enzovoorts blijf ik zitten na het losrijden, paarden dje nog moeite hebben met correct eroverheen gaan blijf ik lichtrijden of in verlichte zit. Welke van de 2 ligt dan weer aan het paard en waar zij het fijnst onder lopen.

Maar goed, ik rijd alle gangen over balken, allerlei vormen zodat ik figuren erover kan rijden. En de ene keer juist meer verzameling en andere keer meer verruimingen. En andere keer juist cavaletti zodat we benen nog wat hoger moeten optillen en dan op voltes zodat we ook aan buiging werken. Meestal met een lijntje ertussen waar je juist weer echt de rechtheid moet werken.

Je kan zo enorm veel met balken dressuurmatig. Ik vind het een enorme aanvulling. Zoek regelmatig nieuwe manieren om ze neer te leggen en oefeningen om ermee te doen. Niet alleen simpel eroverheen, maar ook tussendoor, halthouden ervoor, of met alleen voorbenen erover, ertussen stilstaan, noem het maar op haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 05:14 



 
Profiel   

Precies NWM
Heel goed uitgelegd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 08:02 



 
Profiel   

Ik deed alles met mijn dressuurzadel, balkjes, springen en buitenritten.. Nou had ik wel een vrij vlak zadel, je ziet soms van die dressuurzadels waarbij je benen compleet zijn ingebouwd, daarmee lijkt het me wat minder comfortabel om te springen.. Balkjes kan altijd natuurlijk, daarvoor hoeven je beugels ook niet korter :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 11:24 



 
Profiel   

Ik geef door het hele land balkenclinics, het grootste gedeelte komt gewoon met zijn/haar dressuurzadel ook als het verhoogde cavaletti's betreft :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 11:30 



 
Profiel   

Precies My Wish Max, je kan er zoveel mee doen.

En je hoeft ook niet te beginnen met 8 balken op een rij. Ik ben lui en start met 1 balkje in het midden en kan daar al eindeloos mee variëren. Dan een 2e balkje erachter en of een balkje op een andere plek.

Als een paard goed basis getraind is en fijn zijn lijf kan gebruiken, merk je niet eens iets van dat ene balkje of gaandeweg een cavaletti.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 11:57 



 
Profiel   

Dat kan prima hoor! Ik sprong tot en met 1 meter met een dressuurzadel. Niet met super dikke wrongen maar wel echt een dressuurzadel. Na de meter had ik voor mijn eigen houding wel liever een springzadel maar balkjes kan echt prima. Balkjes zijn zelfs een hele goede oefening voor dressuurpaarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 22:06 



 
Profiel   

Het zit misschien iets minder comfortabel en ligt eraan of je een zadel hebt met dikke wrongen, dat vind ik minder fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 21:17 



 
Profiel   

Kan zeker! Misschien niet zo heel comfortabel maar het kan!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-23 15:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen