Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Balkjes met dressuur zadel.

 
Profiel   

Haii, dit is misschien een mega domme vraag maar kan je ook gewoon balkjes lopen met een dressuur zadel? En ik bedoel ook alleen balkjes, ga niet ineens springen met hem of iets
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:25 



 
Profiel   

Romy_SXOXO schreef
Haii, dit is misschien een mega domme vraag maar kan je ook gewoon balkjes lopen met een dressuur zadel? En ik bedoel ook alleen balkjes, ga niet ineens springen met hem of iets


Jahoor, dat kan prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:26 



 
Profiel   

Zelfs parcoursen van 80-90cm gesprongen met mijn dressuurzadel. Kan prima, ideaal is misschien anders :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:27 



 
Profiel   

Ja hoor. Alleen maar goed voor je balans

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:28 



 
Profiel   

afkepieteke schreef
Zelfs parcoursen van 80-90cm gesprongen met mijn dressuurzadel. Kan prima, ideaal is misschien anders :j
[ [url=m/FFF7ob.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt me niet mega comfortabel over een sprong

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:31 



 
Profiel   

Ja hoor kan prima, klein sprongetje lukt ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:40 



 
Profiel   

Als je je beugels ook wat korter doet kan je makkelijker in verlichte zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 14:45 



 
Profiel   

Ik sprint tot 80 cm met mijn dressuurzadel. Hoger durf ik toch niet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:28 



 
Profiel   

Balkjes training is juist een goed onderdeel van elke training, ook dressuur. Je gaat niet in verlichte zit, dus blijft in het zadel zitten.
Er zijn genoeg filmpjes te vinden hoe je balkjes neer kan leggen om te trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:30 



 
Profiel   

Waarom niet in de verlichte zit? Dat maakt niet uit met het type zadel

Ik zou zeggen juist wel, dat geeft romp stabilisatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:32 



 
Profiel   

En ook wel prettig voor paard zijn rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:35 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Waarom niet in de verlichte zit? Dat maakt niet uit met het type zadel

Ik zou zeggen juist wel, dat geeft romp stabilisatie.


Als je balkjes neerlegt voor dressuur training hoef je niet in verlichte zit. Het doel is dat het paard zijn benen optilt even heel kort gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:43 



 
Profiel   

Maar je eigen lichaam tegelijkertijd trainen is toch win win?


Niet iedereen kan fijn door zitten. Zeker niet bij meer optillen van de benen.

Dan kun je imo nog beter blijven licht rijden dan doorzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 15:55 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar je eigen lichaam tegelijkertijd trainen is toch win win?


Niet iedereen kan fijn door zitten. Zeker niet bij meer optillen van de benen.

Dan kun je imo nog beter blijven licht rijden dan doorzitten.


Daar gaat het niet om.

Je hebt 2 verschillende dingen; Balkjes trainen in verlichte zit, vaak ter voorbereiding van springen.

En als dressuur training. Het zou te gek voor woorden zijn als een paard geen balkjes kan lopen met iemand op zijn rug. Dan is er in de basis al iets mis. En als je het niet kan uitzitten, moet daar uiteraard aan gewerkt worden.

Maar neem aan dat vrijwel iedereen het verschil kent en ook de manier van trainen kent. TS vraagt om balkjes werk met een dressuur zadel en dan leg je doorgaans balkjes neer voor dressuur/basis training en blijf je op je gat zitten.

Vast meer dan genoeg voorbeelden te vinden. Je hebt bijv de waaier waar je kan kiezen voor langere of kortere afstanden tussen de balkjes.
Soms worden ze ook schuin of om en om gelegd of cavalletti's om de bene iets hoger te laten optillen. Dan ben je vaak iets verder en mag dat inderdaad niet ten koste gaan van het paard en moet je kunnen zitten.

Maar het is niet iets nieuws of onbekends en doen veel mensen ter afwisseling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:09 



 
Profiel   

Sorry niet mee eens.
Verlichte zit is goed voor elke ruiter. Niet alleen als voorbereiding op springen. Dus nee zie en ken daarin geen verschil.

Ik heb marion schreuder vroeger haar dochtertje heel wat rondjes verlichte zit zien laten doen. Met dressuur zadel. Met en zonder balken

En waar zeg ik dat het paard het niet kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:27 



 
Profiel   

Je kunt zelfs gewoon lichtrijden wanneer je over balkjes draaft :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 16:50 



 
Profiel   

Romy_SXOXO schreef
afkepieteke schreef
Zelfs parcoursen van 80-90cm gesprongen met mijn dressuurzadel. Kan prima, ideaal is misschien anders :j
[ [url=m/FFF7ob.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lijkt me niet mega comfortabel over een sprong

Kan prima. :) Hier tot 1.10 parcours gesprongen met een dressuurzadel. Zolang jij onafhankelijk zit is dat geen probleem.

Lichtrijden of doorzitten over de balkjes is maar net wat je eigen doel is. Wil je een dressuurpaard leniger maken zou ik blijven doorzitten. Gezien je ook wil dat ie dit kan terwijl je door zit. Wil je gewoon voor de afwisseling wat balkjes laten lopen dan doe je wat je het fijnst vindt.
Dan is er nog het punt dat het klopt dat niet iedereen goed (genoeg) kan door zitten maar diezelfde personen kunnen vaak ook niet fatsoenlijk in verlichte zit zitten óf voldoende mee gaan in het ritme om licht te rijden. Heel vaak is dat een basis probleem in de houding (medische issues daar gelaten.) en dan moet je eerst dat op lossen in mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:02 



 
Profiel   

Haii, bedankt voor alle reacties! We willen het gewoon voor afwisseling doen zodat het niet altijd dressuur is en het zou ook niet erg zijn als hij er iets leniger voor wordt. Ik wil zelf gewoon af en toe balkjes rijden aangezien het effe leuk is voor de afwisseling :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:15 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Sorry niet mee eens.
Verlichte zit is goed voor elke ruiter. Niet alleen als voorbereiding op springen. Dus nee zie en ken daarin geen verschil.

Ik heb marion schreuder vroeger haar dochtertje heel wat rondjes verlichte zit zien laten doen. Met dressuur zadel. Met en zonder balken

En waar zeg ik dat het paard het niet kan?


Maar dan is in verlichte zit zitten de oefening. Een doel op zich.

Voor de balkjesoefening die ts bedoelt, kan ze haar dressuurzadel gebruiken. En of ze dan blijft lichtrijden, doorzitten of in verlichte zit gaat, maakt dan niet zo veel uit. Kan allemaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:31 



 
Profiel   

Nee dat is dan niet het doel op zich :)
Het is en en

je leert het paard kijken waar hij zijn voeten laat en zijn benen op tillen
Je leert zelf je balans te houden goed voor je rompstabiliteit
Afwisseling

en inderdaad, dat kan allemaal met een dressuurzadel, dus heeft ook niets te maken met voorbereiding op springen.

Lichtrijden heb ik ook benoemd als optie.

Maar perse doorzitten, zoals SPony aangaf vind ik dus niet nodig of zelf misschien beter van niet.
Op dat bericht haakte ik aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:58 



 
Profiel   

Ik heb jaren 'dressuurles over balkjes' gedaan, gewoon met een (soort van) dressuurzadel.
(Een ouderwets ding zonder wrongen, en zeker zonder die rechtopstaande dingen voor je dijbeen.)

Soms doorzitten, soms lichtrijden en soms verlichte zit - net hoe het uitkwam.

DuoPenotti schreef
Waarom niet in de verlichte zit? Dat maakt niet uit met het type zadel

Ik zou zeggen juist wel, dat geeft romp stabilisatie.


Ehm, als je de 'buik'spieren van je paard wil trainen is de verlichte zit een prima onderdeel, maar alleen de verlichte zit zelf geeft nog geen rompstabiliteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 18:05 



 
Profiel   

Ik blijf (nu in elk geval) gewoon lichtrijden tijdens het balkjes lopen. Ik doe dat met een dressuurzadel.Is gewoon ter afwisseling. Springen ga ik zelf sowieso niet doen. Mijn instructrice gaat wel met mijn paard af en toe naar een springles voor de leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 18:16 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ik heb jaren 'dressuurles over balkjes' gedaan, gewoon met een (soort van) dressuurzadel.
(Een ouderwets ding zonder wrongen, en zeker zonder die rechtopstaande dingen voor je dijbeen.)

Soms doorzitten, soms lichtrijden en soms verlichte zit - net hoe het uitkwam.

DuoPenotti schreef
Waarom niet in de verlichte zit? Dat maakt niet uit met het type zadel

Ik zou zeggen juist wel, dat geeft romp stabilisatie.


Ehm, als je de 'buik'spieren van je paard wil trainen is de verlichte zit een prima onderdeel, maar alleen de verlichte zit zelf geeft nog geen rompstabiliteit.

ik heb het over de ruiter

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 18:17 



 
Profiel   

Ingrid Klimke heeft leuke YouTube filmpjes hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 18:41 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
ik heb het over de ruiter

:o
_/-\o_
... waar het hart van vol is, loopt de mond van over en zo blijk ik ook te lezen....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 23:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen