Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zorg ik ervoor dat paard niet in draf valt na galop?

 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
Dan kantel je je bekken naar achteren? Geef je je paard dan niet juist meer ruimte of is dat de bedoeling? Ik ga dit iig uitproberen!

Gisteren in mijn les heb ik de overgangen trouwens ook meegenomen. Dus echt rijden alsof ik een overgang naar stap rijd (doorsluiten) Gisteren zo in de les ging dat al best wel goed, dus dat was een fijne eerste stap.

Dat wil je toch ook? Anders kap je de beweging af door te sluiten, en heeft je paard geen andere keus dan in draf te vallen. Je wilt de eerste drafpassen ook weer actief en voorwaarts hebben. Maar als je de beweging blokkeert, krijg je geen voorwaartse reactie.

Je moet eigenlijk ook niet denken in sneller en langzamer, maar in een verandering in ritme. Dus galop is geen snellere gang, maar een gang met een andere takt. Maar een overgang moet altijd voorwaarts gereden worden, ook van galop naar draf.

Dus je geeft meer druk op je buitenbeugel, trekt je kont in (en opent je zit) en je gaat lichtrijden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 11:26 



 
Profiel   

Ik denk dat er wat verwarring is in wat kont intrekken betekent. Welke kant je dan opgaat. Duw je kont naar achteren met intrekken of juist meer onder je, dus kont naar voorkant van zadel. ;)

Die verwarring heb je ook bij bekken kantelen. Is naar voren de bovenkant naar voren of de onderkant/zitbeenknobbels naar voren. Die gaat ook vaak fout als er niet duidelijk is wat iemand ermee bedoeld en wat er bedoeld wordt wisselt ook nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 11:28 



 
Profiel   

Hmm ja oké dat is waar. Maar hoe weet je paard dan dat we een overgang terug gaan maken?

Bekken naar voren is in mijn ogen overdreven gezien holle rug en bekken naar achteren bolle rug

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 12:12 



 
Profiel   

Dan in dit geval bolle rug. Dus je bekken gaat naar voren. Het enige wat je daarmee doet is ruimte naar voren geven.

Hoe je paard het weet, is omdat het een logische hulp is voor ze. Bij de galop is het gewicht altijd iets naar binnen. Door hem weer rechtop te zetten (even overdreven) door op je buitenbeugel meer gewicht te zetten, zal hij gaan draven. Je zet hem in de balans die hij nodig heeft voor de draf. Zo simpel is het eigenlijk.

En nogmaals: niet in "terug" denken. Je maakt geen overgang terug, je maakt een overgang naar een andere gang. Het woord terug moet uit je hoofd, want als jij blijft denken aan terug ga je automatisch de beweging blokkeren, en daardoor valt je paard in draf, want je brengt ze daarmee uit balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 13:02 



 
Profiel   

Ah kijk dat doe ik altijd al, dus dan klopt het. Ik begreep je dus niet helemaal goed. Bedankt voor je verdere uitleg! Dat geeft veel verheldering!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 14:41 



 
Profiel   

Graag gedaan, veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 16:26 



 
Profiel   

Kimmie25501 schreef
Hmm ja oké dat is waar. Maar hoe weet je paard dan dat we een overgang terug gaan maken?


Goede vraag...!

Dat weet je paard niet.
Omdat je je bekken beweegt / kantelt, gaat je zwaartepunt naar voor of naar achter.
Dat merkt je dier acuut 'en zal er iets mee moeten'.

Door hetzij je tenen naar elkaar toe te draaien,
een klein duwtje in de stijgbeugel te geven,
of een kneepje in de teugel weet je dier dat je de overgang wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:07 



 
Profiel   

Ah ja dat is waar. Dankjewel voor je uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:10 



 
Profiel   

En het hangt ook af van het paard en de ruiter wat je echt gebruikt als uiteindelijke hulp. Je hebt theorie en je hebt de praktijk en soms moet je de theorie ietsjes aanpassen aan het paard. Of aan de ruiter.

Ik geef bijvoorbeeld een ophouding met zit en beetje hand als het nodig is om te sluiten(maar eigenlijk liever niet. Hand js bij mij verduidelijken van zit) maar laat de hand los/open hem en bijna naar voren voor het gevoel om de overgang te maken. Dus ik vang haar wel op in galop met ophouding in zit, maar om de overgang te maken gebruik ik juist geen hand maar zit nog een keer. Ook als ze hem negeert, dan herhaal ik hem en desnoods met stemhulp erbij. Dat werkt voor ons weer het beste om een nette overgang te maken, waarbij paard in balans blijft, goede aanleuning heeft en mooi vooruit blijft denken en dus meteen actief doordraaft. Of stapt. En niet wat voorover in de hand wil duiken. Zo moet ze zichzelf blijven dragen want er is niks om te hangen. Maar dat werkt niet voor iedereen misschien. Ik vind het heel fijn, ook voor mezelf want heb nogal wat beperkingen in lijf door aandoening. :+

Voor het paard lijkt het 1e gedeelte van die hulpen ook op de hulpen die ik geef als ik wil verzamelen, maar ik leer ze dus ook dat we gewoon gang 1 blijven lopen tot ik wat anders vraag. Ook bij terug sluiten moet je gewoon blijven lopen en vooruit denken zonder dat ik continu de hulp moet herhalen. Daar moeten ze wel sterk genoeg voor zijn, in het begin vielen we echt wel regelmatig uit galop en dat vooruit blijven denken terwijl je terugsluit vinden veel mensen en paarden lastig. Want je wilt toch terug? Waarom moeten ze dan vooruit blijven denken? Maar je wilt niet afremmen, je wilt kleinere passen maar wel dezelfde activiteit. En dat is in een overgang ook zo. Je wilt meteen in een actief ritme verder draven en niet remmen en dan weer gas moeten geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 20:19 



 
Profiel   

Interessant! Ik kan daar ook wel eens mee gaan spelen en voelen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 09:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen